Kleine Beursfeiten

Durf ik toch wel te betwijfelen: als je hoort wat voor dictatoriale trekjes hij heeft als baas dan gaan de echt goeie mensen hem toch niet onvoorwaardelijk blijven steunen lijkt me,…
Voor geld danst de beer en wees maar zeker dat de high profile jobs een stevige zak krijgen. Wat baten dictatoriale trekken van een CEO die 99% van de tijd met andere dingen bezig is. Bovendien staan er voor de normie jobs genoeg mensen in de rij om Tesla op hun CV te hebben staan.

Droom van een auto maar nog steeds geen 360 graden camera :rofl:

Ik heb trouwens ook met de highland van een collega meegereden en de verschillen zijn marginaal beter. Op camera gebaseerde park assist en cruise control is gewoon rommel . Ja de afwerking is beter maar de software is nog even brak en het rijcomfort is nog steeds ondermaats en vergelijkbaar met de gemiddelde Franse auto.

Had ik maar de eerste generatie gehad, die had tenminste radar/ lidar.

akkoord ze moeten ergens kosten besparen , maar dat is godverdomme het belangrijkste onderdeel in heel het zelf rijden verhaal. Camera’s zijn onbetrouwbaar as fuck en gaan altijd moeite hebben met diepte in te schatten.

Was trouwens geen early adopter he . Was al de 2de of 3de refresh van de y en heb er tot oktober mee gereden . Als ze in die 2.5 jaar Tijd dat ik er mee reed nog geen ruitenwissers aan de praat kregen zou het mij ten sterkste verbazen dat heel dat tesla vision gedoe ineens op iets trekt.

De sterkte van tesla , de ota updates zijn eig hun grootste zwaktes. Geen enkele andere constructeur kan het zich permitteren voor v werkende software De lucht in te sturen en er een beta label op te plakken.

In de tijd dat ik die wagen had heeft die meer features verloren dan bijgekregen . O.a.Park Assist, Autopark, Summon, and Smart Summon is niet meer mogeljjk als je een model hebt met enkel tesla vision.

Laatst bewerkt:
Voor geld danst de beer en wees maar zeker dat de high profile jobs een stevige zak krijgen. Wat baten dictatoriale trekken van een CEO die 99% van de tijd met andere dingen bezig is. Bovendien staan er voor de normie jobs genoeg mensen in de rij om Tesla op hun CV te hebben staan.
Heb je het boek van Walter Isacson gelezen over Musk? Echt wel gene gewone zene!

Wanneer komt er nog eens wat nieuws over OXY? Blijft maar zijdzlings naar beneden gaan 😅. Zou het bij een forse beursdaling meedalen? Of gaat het toch nog ooit omhoog?

Vriendin rijdt ook met een Model Y, sensoren en camera's zijn kut idd, voor de rest wel een goeie auto imo. Ik snap dat er valt over te discussieren.

Elon Musk zit op de grens tussen zot en geniaal. Ge kunt zeggen wat ge wilt, maar wat hij opgeeft en doet voor zijn bedrijven kan enkel hij. En ge moet het maar doen he, Elektrische wagens op de markt zetten, laadnetwerk uitbouwen, ruimtevaart terug op de kaart zetten in de VS, sattelietinternet uitbouwen, en nog een waslijst aan zaken die ik vergeten ben. Niemand met zo een uitgebreid palmares.

Ondertussen Twitter opgekocht, 80% vh personeel buitengezwierd, ik zag alle doemberichten passeren; "twitter gaat ineenstuiken, gaat niet meer marcheren". Ondertussen draait Twitter vlot verder zonder veel problemen. Er zat veel vet op de soep daar, veel "denkers" en weinig doeners.

Ook mee betrokken bij de initele opstart van openAI. Met daar een zeer terughoudende visie op, al de andere dingen die hij doet doet hij omdat hij gelooft dat ze de mensheid in positieve zin kunnen vooruithelpen. (space faring species, elektrificatie, "free speech"-twitter, ... ). Maar bij OpenAI duidelijk dat het 50/50 is voor hem.

Best een interessant interview:

Ik zit ook nog met 15% van mijn portfolio in prosus en baba. Dat blijven wel mijn 2 zorgenkindjes ookal is er heel wat potentieel.

Even tussendoor:
Charlotte Van Brabander doet het toch wel weer fantastisch. Als die nooit miljonair wordt weet ik het niet: https://x.com/pdeneve1/status/1750595667041595482?s=46
Godmiljaar -32,5%... Als ik dat zou zien en er is geen globale crisis of pandemie slaap ik een week niet goed.

Wat betreft Tesla is het simpel. Tesla was een meme stock en uniek als eerste grote elektrische wagen marchand. Dat dreef de stockprijs enorm omhoog. Nu convergeert de markt meer en meer, iedereen heeft elektrische modellen nu. Maar Tesla blijft hun naam hebben, Musk blijft aantrek hebben én ze hebben de grootste winstmarge per voertuig (veruit). Je zou het imo kunnen volgen tot de valuatie overeenkomt met een Stellantis of iets dergelijks en dan nogeens kijken hoe het zit met de winstmarges.

Hun grootste probleem is dat er nu niets meer zichtbaar in de pijplijn zit. En die Cybertruck is een logistieke nachtmerrie geweest. Ze krijgen ook geen model klaar binnen 6-8 jaar blijkbaar na de aankondiging, laat staan binnen een volledige ontwikkelingscyclus. Dat baart me op zich veel meer zorgen. Alle andere concurrenten hebben een duidelijke lijn/visie. Veel sneller visuele updates. Tesla zit straks met echt héél oude basismodellen tbh. Dat maakt ook allemaal uit. Tesla is straks een soort Lada die 50 jaar hetzelfde model blijven maken, steeds goedkoper. Dus ik blijf er voorlopig van weg, te grote gok alles bij elkaar.

Ik ben ook geen grote Tesla fan. Lijkt we zwaar overpriced, maar dat is andere discussie.

Verschil met anderen is dat Tesla wel cash blijft printen en anderen niet. In dat opzicht wel een bonus punt die ze in elk geval een streepje voor geeft om het langer uit te zingen when shit hits the fan.

Qua ontwikkeling cyclus ga ik niet akkoord. Hoe snel evolueert een Audi A4 bijvoorbeeld? Dat model bestaat ook al 30y en om de 10y veranderen ze eens de look and feel een klein beetje. Maar fundamenteel is die auto ook al 1000y hetzelfde.

Hoeveel echt nieuwe auto modellen maakt een Mercedes of VW of Renault ? Het is toch ook niet dat die om de 6 mnd een volledig nieuwe auto uitbrengen.

Ik ben ook geen grote Tesla fan. Lijkt we zwaar overpriced, maar dat is andere discussie.

Verschil met anderen is dat Tesla wel cash blijft printen en anderen niet. In dat opzicht wel een bonus punt die ze in elk geval een streepje voor geeft om het langer uit te zingen when shit hits the fan.

Qua ontwikkeling cyclus ga ik niet akkoord. Hoe snel evolueert een Audi A4 bijvoorbeeld? Dat model bestaat ook al 30y en om de 10y veranderen ze eens de look and feel een klein beetje. Maar fundamenteel is die auto ook al 1000y hetzelfde.

Hoeveel echt nieuwe auto modellen maakt een Mercedes of VW of Renault ? Het is toch ook niet dat die om de 6 mnd een volledig nieuwe auto uitbrengen.
Bwa. Na 6-8 jaar staat er een volledig revamped model klaar bij BMW/Audi/Mercedes. Na 2-3 jaar heb je de LCI. De Model 3 kreeg na 6 jaar een visuele update, niet eens een nieuw model. Dat gedrocht van een X zou nu al 10 jaar op de baan staan als ze tijdig hadden kunnen leveren conform hun voorspellingen. Stel je voor, 100k minimum leggen voor een 10 jaar oud model.

Het is onwaar dat bij de andere merken de look en feel slechts beetje veranderen he. BMW heeft bv redelijk radicaal andere looks van generatie tot generatie.

Bij Tesla steken ze er minder snufjes in ipv meer zelfs. Bij alle andere merken is er een evolutie in snufjes en build quality elke generatie.

Vergeet ook niet dat je na 4-5 jaar minstens al weet dat het volgende model gaat komen bij al die anderen. Bij Tesla weet je nog niets, ondanks zwaar verouderde line-ups. Ze worden gewoon sneller in een rechte lijn.

Intel premarket -11%. Blijkbaar is niet alle tech een ritje omhoog...
toch normaal? dat bedrijf heeft niets en blijft maar achterstand maken op AMD en martkaandeel verliezen. We zitten hier ondertussen al bijna aan een decade van AMD leadership. ( 2017?)

Het enige dat hun nog rechthoud is de laptopmarkt en bepaalde merken die in hun zak zitten. maar hoe lang gaat dat nog duren?

voor gaming zijn er de 3D chips, servers wordt intel gewoon volledig gecurbstompt door AMD ( tot 200% sneller), en in AI kan amd sinds deze maand op hardware vlak Nvidia matchen. Ze zijn er nog niet qua software en gpu's in het algemeen maar dat volgt wel.

Amd chips zijn kleiner, (tot wel 50%) dus productie kost ligt lager terwijl ze performance per watt enorm voor zitten op intel.

hun eigen fab heeft hun de nek omgedaan. Exact dezelfde fout die AMD had gemaakt 2 decades geleden met hun global foundries debacle.

Vriendin rijdt ook met een Model Y, sensoren en camera's zijn kut idd, voor de rest wel een goeie auto imo. Ik snap dat er valt over te discussieren.

Elon Musk zit op de grens tussen zot en geniaal. Ge kunt zeggen wat ge wilt, maar wat hij opgeeft en doet voor zijn bedrijven kan enkel hij. En ge moet het maar doen he, Elektrische wagens op de markt zetten, laadnetwerk uitbouwen, ruimtevaart terug op de kaart zetten in de VS, sattelietinternet uitbouwen, en nog een waslijst aan zaken die ik vergeten ben. Niemand met zo een uitgebreid palmares.

Ondertussen Twitter opgekocht, 80% vh personeel buitengezwierd, ik zag alle doemberichten passeren; "twitter gaat ineenstuiken, gaat niet meer marcheren". Ondertussen draait Twitter vlot verder zonder veel problemen. Er zat veel vet op de soep daar, veel "denkers" en weinig doeners.

Ook mee betrokken bij de initele opstart van openAI. Met daar een zeer terughoudende visie op, al de andere dingen die hij doet doet hij omdat hij gelooft dat ze de mensheid in positieve zin kunnen vooruithelpen. (space faring species, elektrificatie, "free speech"-twitter, ... ). Maar bij OpenAI duidelijk dat het 50/50 is voor hem.
Als SpaceX IPO zou doen, ga ik direct kijken of ik kan instappen. 100% door Starlink. Fantastisch groeipotentieel en monopolist (voorlopig). First mover advantage is gigantisch. Enige concurrenten zouden Chinese & Russische spelers zijn.

Twitter daarentegen... enorm veel moderatie is weggesneden. Dat was echt geen vet hoor. Binnen de kortste keren hebben ze een gigantische lawsuit aan hun been in Europa. Onderzoek is al aan de gang daar.
Following its designation as Very Large Online Platform, X is required to comply with the full set of provisions introduced by the DSA since late August 2023, including the assessment and mitigation of risks related to the dissemination of illegal content, disinformation, gender-based violence, and any negative effects on the exercise of fundamental rights, rights of the child, public security and mental well-being.

Terug
Bovenaan