Kleine Beursfeiten

Is maar een zeer klein bedrag en @Spooky zijn recente turbo trackrecord is best goed - dus idd wel stukje Fomo. Terzijde kijk ik wel al even naar o.a. Alphabet en Microsoft (imo de betere maar ook duurdere). Ook weinig cash - buiten een turbo of iets verkopen weinig acties mogelijk.

Met wat geluk een gratis etentje, met wat pech wordt het oud brood eten, vanavond alvast oud brood op het eerste zicht.
Misschien volgende week eens tijd om Nvidia (vandaag getopt??) of Microsoft te shorten?

Aan het denken om META te verkopen. 3de grootste positie.
Koers kan niet eeuwig blijven knallen zonder correctie en de markt voelt over het algemeen wel heel euforisch aan de laatste 2 maanden.

Edit: Bon, bij deze 2/3 verkocht rond $474. Voelt goed om terug wat cash achter de hand te hebben.
Ik heb mijn posities in Meta aangekocht tegen 119 USD. Rendement is ondertussen 299%. Die stevige koersstijging van deze week had ik niet zien aankomen maar voor mij nog geen reden om te verkopen.

De topper uit mijn portefeuille blijft echter Race, rendement van 707%. Dat aandeel heeft voorbije week ook een dag met +16% gehad.

Voor mij zijn dat lange termijn posities geworden.

Ik heb mijn posities in Meta aangekocht tegen 119 USD. Rendement is ondertussen 299%. Die stevige koersstijging van deze week had ik niet zien aankomen maar voor mij nog geen reden om te verkopen.

De topper uit mijn portefeuille blijft echter Race, rendement van 707%. Dat aandeel heeft voorbije week ook een dag met +16% gehad.

Voor mij zijn dat lange termijn posities geworden.
Jaarlijks rendement op uw META investering ligt wel een pak hoger dan die op RACE neem ik aan?

Misschien volgende week eens tijd om Nvidia (vandaag getopt??) of Microsoft te shorten?
Heb een minimaal bedrag waar ik zo af en toe iets mee doe, momenteel zit dat in de turbo op Alphabet en ook eentje op ING, maar budget is ook op en dan stop ik - letterlijk wat speelgeld zeg maar. Voor het aandeel Alphabet ben ik vrij gerust dat het wel goed komt maar met een turbo is dat anders - je moet wat geluk hebben nu.

Short op bovenstaande twee zou ik in huidige omstandigheden nooit doen.

Microsoft zou ik nooit shorten, Nvidia idem. Wat is je assumptie om het te doen buiten 'het staat nu heel hoog'? Marktleiders balls deep in de AI boost. Als je inzet op een AI bubble burst kan je alles shorten maar doe dan eerder de slechtere bedrijven.

Een maat die toch wel handig is met de beurs & crypto (lees : succesvol en er echt geld mee verdient) vertelde me dat we vanaf 2025-2026 een grillige periode zullen doorstaan.
Hij raadde mij aan om tegen dan mijn ETF wat van de hand te doen.
Hij baseerde zijn gedacht op grilligheden die zich elke paar decennia zich herhalen.

Ikzelf ken echter nougabollen van heel dit zootje...

Mag ik jullie mening eens? Gaat het echt slecht gaan?

Als die dat kan zien in januari/februari 2024, chapeau. Maar zonder onderbouwing is het geen kloten waard tbh.

Zelfs met onderbouwing - dit gaat allemaal gebaseerd zijn op assumpties waar noch Jaak noch Pol vandaag het juiste antwoord kennen. Markt timing is gokken. Soms gok je goed, soms slecht. Denken dat je slimmer bent dan de rest als je goed gegokt hebt en pech als je slecht gegokt hebt is in mijn ogen het begin van je einde.

Wil je snel rijk worden door op de beurs de juiste aandelen te kopen en die op juiste moment te kopen en verkopen, dan kan je even goed snel arm zijn. Zit je echter in de realiteit en wil je je geld iets laten opbrengen en “rijker” worden door consistente aanpak, blijf dan maar gewoon zitten met je portefeuille.

Een daling vermijden is tof, maar wanneer is het genoeg en stap je terug in? Waarschijnlijk veel te laat en zal het je niet veel opleveren.

Een maat die toch wel handig is met de beurs & crypto (lees : succesvol en er echt geld mee verdient) vertelde me dat we vanaf 2025-2026 een grillige periode zullen doorstaan.
Hij baseerde zijn gedacht op grilligheden die zich elke paar decennia zich herhalen.

Gaat al vanaf mei/juni dit jaar zijn

Of gewoon niet omdat er meer en meer kopen omdat het via ETF's poepsimpel is

Bullshit. Het gaat goed gaan of het kan slecht gaan maar niemand weet wat er gaat gebeuren.
Crypto is (tot nu toe) voorspelbaarder dan de beurs, aangezien je daar elke +-4 jaar de BTC halvering hebt. De beurs kent ook bull en bear markets maar daar valt geen termijn op te plakken.

Laatst bewerkt:
Incorrect. Elk beursjaar heeft een statistisch grotere kans om een goed jaar te zijn.
Welkom terug Wartan 😃.

Is die statistisch grotere kans er ook na 15 jaar hoger dan gemiddelde jaarlijkse stijging tov het historisch gemiddelde?

En inderdaad: “exact” 50%/50% zal maar zelden gebeuren 😉.

Welkom terug Wartan 😃.

Is die statistisch grotere kans er ook na 15 jaar hoger dan gemiddelde jaarlijkse stijging tov het historisch gemiddelde?

En inderdaad: “exact” 50%/50% zal maar zelden gebeuren 😉.
"Het balletje viel al 5 keer op zwart, het gaat nu zeker rood zijn" -> incorrecte redenering

"Het balletje viel al 5 keer op zwart, het gaat nu zeker rood zijn" -> incorrecte redenering
In roulette heeft de vorige ronde inderdaad geen enkele invloed op de volgende.
Ik ben niet zeker dat dat voor de beurs ook opgaat. Het vorig jaar bepaalt wel de aandeelprijzen van dit jaar. Ik ken te weinig van economie om te weten of 7 jaar snelle groei een negatieve invloed heeft op de kans op groei in het achtste jaar. Dat gewoon simpelweg gaan vergelijken met roulette is wel heel kort door te bocht.

Terug
Bovenaan