Kleine Beursfeiten

Die potentiele Alphabet-Apple deal mbt Gemini kan toch voor wat verdere fantasie zorgen in de koersen. Iemand een bron die inschat wat de waarde kan zijn voor Alphabet voor zo'n deal?
E.g. wat zijn de huidige inkomsten voor alphabet puur aan licenses (dus geen ads, geen cloud service, etc.) -> bv. inkomsten uit Android license fee aan pakweg Samsung.

Spreken we hier over een potentiele revenue increase van 1% of 5%....

Denk dat niemand (extern) dat vandaag goed kan inschatten. Maar wetende dat Google ook aan Apple betaalt voor Google als standaard homepage te hebben in Safari, kan er altijd wel wat geruild worden.

Wat ik denk dat de investeerders vandaag waarderen (stijging Google aandeel) is dat een bedrijf zoals Apple wel kwaliteit ziet in Gemini. Iets waar de markt niet zeker over was (gedachtegang was dat Google achterliep op AI vlak)

Denk dat niemand (extern) dat vandaag goed kan inschatten. Maar wetende dat Google ook aan Apple betaalt voor Google als standaard homepage te hebben in Safari, kan er altijd wel wat geruild worden.

Wat ik denk dat de investeerders vandaag waarderen (stijging Google aandeel) is dat een bedrijf zoals Apple wel kwaliteit ziet in Gemini. Iets waar de markt niet zeker over was (gedachtegang was dat Google achterliep op AI vlak)
of Apple wil eigenlijk chatGPT in hun toestellen maar lekt nu gesprekken met Google om zo een betere deal met MSFT te sluiten?

of Apple wil eigenlijk chatGPT in hun toestellen maar lekt nu gesprekken met Google om zo een betere deal met MSFT te sluiten?

Mijn ervaring met grote bedrijven is dat er geen strategische spelletjes mogelijk zijn wegens te veel ego's en conflicterende opinies. Ook zit zowel Apple, Microsoft en Google op een giga zak geld. Ik denk niet dat die dollars gaan afpitsen in een deal, maar gewoon zo snel mogelijk *een* deal willen waarmee ze vooruit kunnen.

Apple en Google zijn ook long-time history vriendjes. Jobs zat waaay back in the days nog in de board van Google. Tot ze hun Android phones begonnen te maken ... Geen idee wat de relatie tussen iedereen momenteel is. Ik denk dat iedereen met market cap >1000mrd wel content is en met andere >1000 market cappers overeen komt :laugh:

Laatst bewerkt:
Apple en Google zijn ook long-time history vriendjes. Jobs zat waaay back in the days nog in de board van Google. Tot ze hun Android phones begonnen te maken ... Geen idee wat de relatie tussen iedereen momenteel is. Ik denk dat iedereen met market cap >1000mrd wel content is en met andere >1000 market cappers overeen komt :laugh: Misschien mag MSFT binnenkort met de >1000mrd boys meespelen.
Ben jij nu over iets anders bezig dan wat ik denk bij market cap of gewoon sarcasme? Want MSFT zit toch al lang boven de 1000mrd en is signifcant meer dan Google en Apple >.>

BEL20 nieuws. Euronav vliegt er alweer uit. Hier heeft het BEL20 comite toch de een flater gemaakt. Op andere momenten zijn de regels blijkbaar wel flexibel genoeg om bepaalde aandelen die wel aan de regels voldoen al dan niet in de BEL20 op te nemen. Voor Euronav blijkbaar niet. Een blinde kon zien dat die free float ging zakken, dus ja...

In any case, BEL20 doet zijn "enter high, exit low" reputatie weer alle eer aan. Euronav -10% in het 2d verblijf :laugh: EN wordt vervangen door Colruyt dat eruit vloog toen het gekelderd was. Nu er terug in als het gestegen is.

Eigenlijk zou de FSMA moeten verbieden dat BEL20 trackers verkocht kunnen worden. Of in je broker een waarschuwing komen "je kunt beter een aansteker kopen om je geld op te fikken, daar heb je nog wat warmte van".

Ben jij nu over iets anders bezig dan wat ik denk bij market cap of gewoon sarcasme? Want MSFT zit toch al lang boven de 1000mrd en is signifcant meer dan Google en Apple >.>

Ik dacht even snel te dubbel checken voor het eten of ze er wel degelijk alle 3 boven zaten, voor ik op submit klikte. Mijn tab staat nog open, en ik zie daar 3.x staan en een stock price van 417. Ik zal die 417 bekeken hebben ipv de market cap. Mijn edit was inderdaad redelijk debiel achteraf gezien.

Ik dacht even snel te dubbel checken voor het eten of ze er wel degelijk alle 3 boven zaten, voor ik op submit klikte. Mijn tab staat nog open, en ik zie daar 3.x staan en een stock price van 417. Ik zal die 417 bekeken hebben ipv de market cap. Mijn edit was inderdaad redelijk debiel achteraf gezien.
Fair enough, ik volg dat allemaal niet zo maar ik herinner me dat het nieuws was toen MSFT terug de hoogste market cap had na 2 decennia ofzo

Van BEL20 bedrijven gesproken- iemand hier die Ageas volgt, heel wat gaande rond bod op Direct Line, positie van Fosun die in de etalage staat.

Direct Line, dan nog uitgerekend Brits - wat in het verleden een moeilijke markt bleek te zijn, ook redelijk duur aan 11x, verwatering aandelen + best wat cash + hoop kosten implementatie. Te weinig kaas van gegeten maar uitdagend lijkt het alvast.

Mocht de mogelijkheid bestaan dat BNP het belang van Fosun zou kopen - gezien de bestaande samenwerking zou dat geen slechte partij zijn.

Niemand anders deze in de huidige portefeuille of als mogelijke aankoop aan deze prijs?
2 zaken:
1) omzet daalt YoY.
2) Die lawsuit (Enfamil babyformule infant death) kan mogelijks miljarden kosten. Voor zover ik er iets van afweet... bij grote lawsuits zou ik toch de kat uit de boom kijken.
Maar het feit dat één rechter zich in de US heeft uitgesproken in het nadeel van RB, voorspel ik nu eigenlijk een lawine aan lawsuits...

De aanklager vroeg ook minder miljoenen dan wat de jury uiteindelijk heeft gegeven. Dus echt wel een slechte uitspraak voor RB.
Met die babypoeders is toch vaak iets mis hé. Abbott had het voor, Johnson & Johnson ook, nu zij.

Babypoeders vooral gemakkelijk om moeders in de jury mee te bespelen denk ik dan.

En veel geld mee te cashen. Een opa van 80 die doodvalt van een slechte pamper, niet veel centen waard. Een baby van 6mnd, nog 80 valuable jaren te gaan...

Van BEL20 bedrijven gesproken- iemand hier die Ageas volgt, heel wat gaande rond bod op Direct Line, positie van Fosun die in de etalage staat.

Direct Line, dan nog uitgerekend Brits - wat in het verleden een moeilijke markt bleek te zijn, ook redelijk duur aan 11x, verwatering aandelen + best wat cash + hoop kosten implementatie. Te weinig kaas van gegeten maar uitdagend lijkt het alvast.

Mocht de mogelijkheid bestaan dat BNP het belang van Fosun zou kopen - gezien de bestaande samenwerking zou dat geen slechte partij zijn.
Top 3 positie hier. Jammer genoeg.

Uiteraard teleurgesteld in de performance van de laatste jaren, en in de manier waarop het management tewerk gaat.

Met deze overname probeert het management in mijn ogen een paar zaken te verwezenlijken:
- Terug aanknopen met serieuze (inorganische) groei. De lage organische groeicijfers -ondanks hun enorme aanwezigheid in opkomende landen- is een doorn in het oog geworden van vele beleggers.
- Een overname van Ageas door een grotere speler koste wat het kost vermijden om hun CxO postjes te behouden.
- Hun paradepaartje, de dividendgroei, -die beleggers gewoon zijn geworden maar niet kan worden verzekerd met de activiteiten as is - te verzekeren

Heb uiteraard geen inside view, maar op het eerste zicht geen fan van dit dossier.
Zou veel liever hebben dat ze de overtollig cash investeren in het verstevigen van hun positie in bestaande markten excl. Belgie alsook een groot inkoopprogramma (ja, ook als dat deels ten koste gaat van het fiscaal oninteressant dividend).
Ze kunnen al beginnen met het Fosun pakket zelf in te kopen. Dat zou nogal een signaal zijn naar de markt. Wedden dat het aandeel op dat nieuws meteen sterk zou opveren?

nog beetje EVS bijgekocht, daardoor nu mijn grootste positie aan 10% van port, klein beetje meer dan Alphabet, Cofinimmo en D'Ieteren.

2 zaken:
1) omzet daalt YoY.
2) Die lawsuit (Enfamil babyformule infant death) kan mogelijks miljarden kosten. Voor zover ik er iets van afweet... bij grote lawsuits zou ik toch de kat uit de boom kijken.
Maar het feit dat één rechter zich in de US heeft uitgesproken in het nadeel van RB, voorspel ik nu eigenlijk een lawine aan lawsuits...

De aanklager vroeg ook minder miljoenen dan wat de jury uiteindelijk heeft gegeven. Dus echt wel een slechte uitspraak voor RB.
Met die babypoeders is toch vaak iets mis hé. Abbott had het voor, Johnson & Johnson ook, nu zij.

Full year YoY is wel positief, q4 niet omwille van terugroepen van babypoeder en minder zieken. Er is de laatste maand 10 miljard van de beurswaarde af. Ken de details niet van de uitspraak maar correctie lijkt me overdreven.

Hun producten zijn bijna allemaal marktleider.
Alleen ben ik zelf wel meer fan van voedingsmerken (e.g. Nestlé)

Full year YoY is wel positief, q4 niet omwille van terugroepen van babypoeder en minder zieken. Er is de laatste maand 10 miljard van de beurswaarde af. Ken de details niet van de uitspraak maar correctie lijkt me overdreven.

Hun producten zijn bijna allemaal marktleider.
Alleen ben ik zelf wel meer fan van voedingsmerken (e.g. Nestlé)
Moeilijk te zeggen of de correctie overdreven is.
Het probleem met dergelijke rechtzaken in de VS is dat je nooit weet waar het stopt.

Voor hetzelfde geld zit je hier met een Bayer bis.
Zie hun glyfosaat saga. Heeft hen al 10+ miljard dollar gekost en de rechtzaken blijven maar komen. Er is op 5 jaar tijd 30+ miljard van de beurswaarde af, 70+ miljard sinds hun ATH.
Hetzelfde met J&J en hun babypoeder. Dat heeft ook bijna 10 miljard dollar gekost tot op heden.

Toch even ook een applaus voor @JanusDR : OXY doet het goed 🙇‍♂️. Mag ook eens geschreven worden 👍.
Oxy, het bedrijf, doet het al 2 jaar goed.

Anderzijds, dat de koers in een bepaalde richting schommelt tijdens een korte termijn, heb ik niets mee te maken (ook niet in de andere richting) :)

En tgoja 10%, dat is zowat de minuutschommeling van Dogecoin :laugh:

Buffett blijft trouwens eigen aandelen Berkshire Hathaway inkopen, ook aan prijzen tegen de 400.

Betekent dat het aandeel minimum 440 waard is.

Als ik zou indexen, zou het alleszins nog altijd in Berkshire zijn ipv S&P500/Nasdaq/IWDA.

Wat anderzijds het passief beleggen principe schaadt natuurlijk.

Terug
Bovenaan