Kleine Beursfeiten

De vraag is of je uw interesse aan 3.5 ook laten blijken hebt in uw portefeuille
Neen, dat zou ik hier gemeld hebben.

Die 3,5 was vóór ze het krantencontract verloren.
Wat +- 30% van de gemiddelde toekomstige jaarlijkse winst was denk ik.
Dus ruwweg en all else equal kan je zeggen dat ik nu misschien (!) geïnteresseerd raak voor een cigar puff vanaf 2,4.

Was te verwachten, zat er al lang aan te komen.

Sampling kan dus binnenkort ook beginnen in maleisië. Samples worden verkocht, niet weg gegeven.
6 van deze 8 krijgen samples (Apple, Samsung, Xiaomi, Oppo, Transmission, Vivo, Honor en Lenovo). Anderhalf jaar later dan verwacht, maar dankzij het nieuw management team lijkt (voorlopig) alles terug on track.

Ik hoop dat wij binnenkort een update krijgen van de revenue funnel. Laatste keer dat wij hiervan iets gehoord hebben was ergens in 2023.

Die 3,5 was vóór ze het krantencontract verloren.
Wat +- 30% van de gemiddelde toekomstige jaarlijkse winst was denk ik.
Dus ruwweg en all else equal kan je zeggen dat ik nu misschien (!) geïnteresseerd raak voor een cigar puff vanaf 2,4.
Een trigger zou kunnen zijn wanneer ze die brol in de US verkopen.

Een kleuter kon in 2017 zien dat dit een snertovername was (net zoals de overname van Moleskine schriftjes door clown Axel Miller bij d'Ieteren) die honderden miljoenen zou kosten aan de belastingbetaler.
Ik heb er nog een timestamp van staan in mijn email, dus dat is dan wel weer leuk.
Je zag van KILOMETERS ver dat Amazon de hogere marge activiteiten van logistieke bedrijven aan het inpalmen was, dus dat die winsten van Radial in het verleden totaal niet naar de toekomst zouden geëxtrapoleerd mochten worden.

Uiteraard goed gedaan van de verkoper toen, nl. een beunhaas bij een overheidsbedrijf gevonden die de volle pot betaalde omdat hij zoiets simpel niet doorhad.

Nu letterlijk in het persbericht:
"Er wordt ook op gewezen dat de activiteiten in Noord-Amerika het slechter doen dan verwacht. Waar Noord-Amerika dit jaar eerst nog een bedrijfsmarge van 4 tot 6 procent zou opleveren, wordt nu uitgegaan van 2,5 tot 4,5 procent. Bij dochter Radial is er sprake van verlies aan volumes door een verlies van klanten en een tragere groei van nieuwe klanten.
Landmark Global verliest omzet doordat grote klant Amazon steeds meer zelf doet. Amazon is nu nog maar goed voor minder dan 5 procent van de omzet."

Dus misschien doet de nieuwe CEO in de toekomst het enige juiste: de bittere pil slikken en snel (uiteraard met verlies) verkopen, nu het economisch en beursmomentum nog goed is.

In de pers komt dan "BPost moet 300 miljoen afboeken van de goodwill, MONSTERVERLIES als resultaat" , waardoor de aandelenkoers misschien implodeert.
Terwijl die verkoop eigenlijk goed nieuws zou zijn.
Hence, misschien een opportuniteit op dat moment.

Afwachten.

Dat is gewoon de ceremoniële opening van een fabriek?

Enovix is een extreem speculatief bedrijf met een grote kans dat het naar 0 gaat, maar dat wist je waarschijnlijk?
Ik zie ook dat het een emotioneel speeltje is op Twitter.

Alé, een gokje kan altijd, maar best niet met groot % van de portefeuille.

Dat is gewoon de ceremoniële opening van een fabriek?
Is inderdaad niet zo nieuwswaardig. Ik twijfelde nog om het om die reden hier te posten. Ik probeer om in de toekomst iets minder te spammen over Enovix :wink:
Enovix is een extreem speculatief bedrijf met een grote kans dat het naar 0 gaat, maar dat wist je waarschijnlijk?
Ik zie ook dat het een emotioneel speeltje is op Twitter.

Ze maken inderdaad geen noemswaardige winst en hebben weinig cash. Het aandeel staat ook al jaren te duur genoteerd. Dat is redelijk snel terug te vinden. Ik koop het enkel omwille van de tech, het management en omdat hen productie werkt en ze goedkoop kunnen schalen (de huidige terugverdientijd is minder 1 jaar per lijn).

De huidige iteratie (EX-1) heeft een +18% grotere energiecapaciteit dan de huidige batterijen die nu verkrijgbaar zijn op de markt. De volgende iteratie wordt +30% (EX-2). Ze zijn materiaal-agnostisch (anode en katode) en een batterijen zijn niet ontvlambaar.

De concurrentie loopt achter op dit moment (2026 start van productie) en ze gebruiken complexere processen om het zwellen (=omwille van de Si) van de batterij tegen te gaan. Ze zijn ook allemaal niet materiaal agnostich, omdat hen anode moet worden aangepast om het zwellen tegen te gaan.

De enige vraag die nu nog moet worden beantwoord is of iemand geïnteresserd is hen aangeboden oplossing. Ik vermoed van wel.

Tja, welk aandeel is dat niet op Twitter? Er wordt nu ook constant geroepen dat er een short squeeze komt van Enovix en dat Roaring kitty het ga kopen :rofl:. Twitter is een ramp.

Ik heb Enovix een paar jaar geleden ontdekt toen ik in 1 van mijn Excels zag dat het aandeel gigantisch hard omhoog aan het gaan was ((+$30) en ik heb toen in mijn 'lijkt interessant maar niet nu excel gezet'. Jammer genoeg is het nooit echt goedkoop geworden.

Alé, een gokje kan altijd, maar best niet met groot % van de portefeuille.

Ik heb 2 portefeuilles (had ik misschien eerder moeten zeggen). Een aandelen portefeuille en QQQ/IWDA/EMIM/VWCE. Ik probeer om mijn aandelen portefeuille onder de 30% te houden.

Laatst bewerkt:
Ik koop het enkel omwille van de tech,
De tech is een combinatie van chemie en materiaalkunde? Hoe weet je of de beweringen van het bedrijf kloppen?
Knuppel in het hoenderhok: je bent python ontwikkelaar en hebt geen diploma in een ingenieursrichting, wat weet je van die technologie?
Dat kan eventueel, als je onafhankelijke aanwijzingen van externe experten hebt (met trackrecord) dat de technologie werkt op schaal.
Zoja, dewelke?
En waarom heeft de markt die nog niet opgemerkt? Of Apple/Samsung/... die een contract sluiten of een stake nemen in het bedrijf?
het management
Wat zijn juist de eigenschappen van het management die belangrijk zijn voor de aandeelhouder en die jou aantrekken?

en omdat hen productie werkt en ze goedkoop kunnen schalen (de huidige terugverdientijd is minder 1 jaar per lijn).
De fabriek is net geopend, dus hoe weet je of de beweringen over productie, schaling en terugverdientijd kloppen?

Bijkomend rood licht: IPO gebeurde via SPAC in 2021.

Ze maken inderdaad geen noemswaardige winst en hebben weinig cash. Het aandeel staat ook al jaren te duur genoteerd. Dat is redelijk snel terug te vinden. Ik koop het enkel omwille van de tech, het management en omdat hen productie werkt en ze goedkoop kunnen schalen (de huidige terugverdientijd is minder 1 jaar per lijn).
Een advies van mij: houd voor jezelf goed bij of je erin slaagt de index te outperformen met de P&L van je aandelentransacties op dit aandeel. Als het antwoord over een langere termijn "neen" is, ga dan gewoon voor de index.
Ik heb ook nog een reeks aandelen op mijn "wishlist" staan, maar daar neem ik pas posities in als de prijs bijv. crasht of als ze sterk overreageren op een quarterly earnings announcement. Ik neem daar niet standaard posities in, omdat ik geloof dat het sterke bedrijven zijn.

De tech is een combinatie van chemie en materiaalkunde? Hoe weet je of de beweringen van het bedrijf kloppen?
Knuppel in het hoenderhok: je bent python ontwikkelaar en hebt geen diploma in een ingenieursrichting, wat weet je van die technologie?
Dat kan eventueel, als je onafhankelijke aanwijzingen van externe experten hebt (met trackrecord) dat de technologie werkt op schaal.
Zoja, dewelke?
Mijn kennis die ik heb opgedaan als ontwikkelaar is volledig zelfstudie geweest en zo zijn er nog een paar dingen in mijn leven. Ik hou ervan om in mijn vrije tijd nieuwe dingen te leren. Ik ben op dat vlak een echte autodidact.

Kan hetzelfde niet gezegt worden over uw kennis van olie en gas? Als je zo moet redeneren, dan koop je best geen enkel aandeel. Met die redenering zou ik zelf Amazon niet mogen kopen en ik werk dagelijks met AWS. Ik heb meer kennis van technologie dan 70% van de bevolking, maar ik weet helemaal niet wat hen tech beter maakt dan de concurrentie.

Dus om op uw vraag te antwoorden. Nee, ik heb niet voldoende kennis om een echt grondig oordeel te vellen over de tech die ze hebben. Ik ben wel zeer kritisch en heb mij ingelezen over hoe batterijen werken. Daarbij heb ik vertrouwen in het management. Daarbij heb ik ook nog de verschillende concurrente vergeleken en het lijkt (met mijn beperkte kennis) dat Enovix een edge heeft.

En waarom heeft de markt die nog niet opgemerkt? Of Apple/Samsung/... die een contract sluiten of een stake nemen in het bedrijf?
Omdat het management weigert om te verkopen.

Wat zijn juist de eigenschappen van het management die belangrijk zijn voor de aandeelhouder en die jou aantrekken?
Bewezen kennis van materiaalkunde, bewezen kennis van werken met kleine foutemarges en bewezen kennis van het schalen van productielijnen.
Het huidig management zijn geen wetenschappers, waar dit voordien wel het geval was.

De fabriek is net geopend, dus hoe weet je of de productie en de schaling werkt?
Het is op dezelfde manier opgezet als hen vorige fabriek in Fremont. Ze hebben nu een fabriek die veel meer lijnen bevat.

Een advies van mij: houd voor jezelf goed bij of je erin slaagt de index te outperformen met de P&L van je aandelentransacties op dit aandeel. Als het antwoord over een langere termijn "neen" is, ga dan gewoon voor de index.
Ik heb ook nog een reeks aandelen op mijn "wishlist" staan, maar daar neem ik pas posities in als de prijs bijv. crasht of als ze sterk overreageren op een quarterly earnings announcement. Ik neem daar niet standaard posities in, omdat ik geloof dat het sterke bedrijven zijn.
Opportuniteitskost is inderdaad een gevaarlijke. Op dit moment doet ik dat niet op een per aandeel basis. Ik gebruik portfolio performance waar ik heel duidelijk kan zien hoe ik presteer tegenover de index. Op dit moment is het verschil enorm in mijn voordeel, maar dat komt door een outlier.

Mijn kennis die ik heb opgedaan als ontwikkelaar is volledig zelfstudie geweest en zo zijn er nog een paar dingen in mijn leven. Ik hou ervan om in mijn vrije tijd nieuwe dingen te leren. Ik ben op dat vlak een echte autodidact.

Kan hetzelfde niet gezegt worden over uw kennis van olie en gas? Als je zo moet redeneren, dan koop je best geen enkel aandeel. Met die redenering zou ik zelf Amazon niet mogen kopen en ik werk dagelijks met AWS. Ik heb meer kennis van technologie dan 70% van de bevolking, maar ik weet helemaal niet wat hen tech beter maakt dan de concurrentie.

Dus om op uw vraag te antwoorden. Nee, ik heb niet voldoende kennis om een echt grondig oordeel te vellen over de tech die ze hebben. Ik ben wel zeer kritisch en heb mij ingelezen over hoe batterijen werken. Daarbij heb ik vertrouwen in het management. Daarbij heb ik ook nog de verschillende concurrente vergeleken en het lijkt (met mijn beperkte kennis) dat Enovix een edge heeft.

Bewezen kennis van materiaalkunde, bewezen kennis van werken met kleine foutemarges en bewezen kennis van het schalen van productielijnen.
Het huidig management zijn geen wetenschappers, waar dit voordien wel het geval was.

Het is op dezelfde manier opgezet als hen vorige fabriek in Fremont. Ze hebben nu een fabriek die veel meer lijnen bevat.
Ik heb op deze gepast omdat de tijd naar fcf positive gewoon te lang is.
Ze zitten voor op technologie. Maar tussen nu en wanneer ze positief draaien kunnen er evengoed nieuwe breakthroughs zijn die hun leapfroggen.
Vind ik te groot risico.

Ik heb op deze gepast omdat de tijd naar fcf positive gewoon te lang is.
Ze zitten voor op technologie. Maar tussen nu en wanneer ze positief draaien kunnen er evengoed nieuwe breakthroughs zijn die hun leapfroggen.
Vind ik te groot risico.
Terechte opmerking. Een manier om snel cash positive worden is licenseren. Het management is daar voorstander van.

@Edrek

- Waarom zijn de CFO en CEO recent opgestapt, als ze voor zo'n zotte en lucratieve nieuwe technologie doorbraak stonden?

- Waarom doekten ze nog geen 8 maand geleden plots hun enige fabriek op (in Californië, zonder daar met een woord over te reppen in de podcasts en conference calls net ervoor), terwijl ze op het punt stonden om eindelijk productie en proof samples van de band te laten rollen?

Ik heb er echt supersterke retailbelegger-bedrog vibes bij, zoals bv. bij dat management van AMC.
Veel beloven, mumbojumbo, altijd maar uitstellen, uiteindelijk niets kunnen waarmaken, podcasts en YouTube sessies opnemen gericht naar retailbeleggers etc...

Deze ga ik alvast opslaan, want volgens mij gaan ze geld moeten ophalen en dat zal alleen kunnen met een aandelenuitgifte.
Als dat gebeurt, invalideert dat uw stelling, nee?

- Waarom zijn de CFO en CEO recent opgestapt, als ze voor zo'n zotte en lucratieve nieuwe technologie doorbraak stonden?
Ik kan geen gedacht lezen, maar het is wel duidelijk dat ze niet wisten hoe dat ze het bedrijf winstgevend konden maken. Ze begrepen de tech, maar niet hoe ze het aan de man moeten brengen. Er is een verschil tussen opstappen en geen aandelen meer bezitten.

- Waarom doekten ze nog geen 8 maand geleden plots hun enige fabriek op (in Californië, zonder daar met een woord over te reppen in de podcasts en conference calls net ervoor),
Fremont is altijd al te klein geweest. Er was nooit een langetermijn plan om alle productie daar te houden.
terwijl ze op het punt stonden om eindelijk productie en proof samples van de band te laten rollen?
Freemont heeft wel degelijk samples geproduceerd. In begin 2024 is dit stopgezet.

Ik heb er echt supersterke retailbelegger-bedrog vibes bij, zoals bv. bij dat management van AMC.
Ok, dat mag.
Veel beloven, mumbojumbo,
Je laat precies blijken alsof je uzelf veel heb ingelezen, maar je meldt geen concrete feiten. Waar beloven ze veel?

PS: beloftes van het vorig management team hebben geen waarde voor mij.

altijd maar uitstellen, uiteindelijk niets kunnen waarmaken,
Idem. Wat hebben ze zitten uitstellen en wat maken ze niet waar?

PS: beloftes van het vorig management team hebben geen waarde voor mij.
podcasts en YouTube sessies opnemen gericht naar retailbeleggers etc...
Er werd geklacht dat het vorig management te weinig communiceerde. Om die reden is TJ Rodgers begonnen met de youtube video's, nog tijdens het vorig management team. Raj Taluri met de podcasts om meer duiding te geven over hen plannen in Maleisië. Ze hebben de waarom ook gemeld tijdens de kwartaalresultaten.
Deze ga ik alvast opslaan, want volgens mij gaan ze geld moeten ophalen en dat zal alleen kunnen met een aandelenuitgifte.
Als dat gebeurt, invalideert dat uw stelling, nee?
Ja, maar ze hebben meermaals gezegt tijdens verschillende kwartaalresultaten dat ze dat niet van plan zijn.

Al bovenstaande vragen zijn misschien terecht, maar kan je gewoon terugvinden door even te googelen of naar de kwartaalcijfers te luisteren. Het spijt mij maar ik kan echt onmogelijk elke vraag heel duidelijk antwoorden of ik moet opnieuw elke earning call beluisteren en zelf beginnen googelen. Daar heb ik weinig zin in. Op sommige van jouw vragen zal je ook geen eenduidig antwoord vinden.

Je heb enkele terechte opmerkingen gegeven. Je moet mij niet proberen te overtuigen, voorlopig houd ik nog vast aan Enovix. Maar je mag mij wel taggen als het aandeel helemaal in elkaar keldert en dan zal ik u trakteren op een durum met feta en een freeway cola ;). Ook bij ander negatief nieuws over Enovix mag je mij ook taggen.

Terug
Bovenaan