Je mening over hun profit alarm vandaag?
Hoewel ik me behoorlijk heb ingelezen in het bedrijf en de luxury sector, ben ik geen industry insider. Dus neem mijn mening met een korrel zout:
Zonder meer dramatisch.
Gaat al maanden van kwaad naar erger. 3de of 4de profit warning op 6 maanden tijd. Dat getuigt van 0 controle op de business. Zelden gezien.
Logisch dus dat de CEO per direct eruit vliegt.
Hoewel ik niet denk dat een nieuwe ceo het schip snel zal kunnen keren.
Bijna de hele (fashion) premium tot luxury market krijgt het sinds vorig jaar wat moeilijker na 5 tot 10 hele mooie jaren.
En Burberry zelf heeft het bijkomend probleem dat het zoekende is naar haar identiteit. Met zoveel erg verschillende creatieve directeurs en collecties de voorbije jaren, weet het bedrijf/merk niet meer waar het precies voor staat. En de klanten dus nog minder.
Het bedrijf wou zich onder Daniel Lee en CEO Akeroyd voor de zoveelste keer heruitvinden.
Maar plots upmarket gaan (sommige stukken zijn met 50 a 100% opgeslagen), net op een moment dat de upper middle class consument in landen zoals China en de VS de broekriem aanspant, is geen goede beslissing gebleken. Zeker aangezien de echt rijke consument hen niet meteen in de armen sluit. Burberry is natuurlijk geen Hermes, Chanel, Prada, hoezeer het management dat ook wilde geloven.
Dus middenklasse die hun producten niet meer kan of wilt veroorloven, en een rijke klasse die niet bijt. Double whammy voor het bedrijf.
Daarmee heb ik niet gezegd dat hun strategie per se slecht is. Op lange termijn kan die nog steeds z’n vruchten afwerpen. Maar we zijn dus vertrokken voor minimaal meerdere kwartalen aan (bar)slechte resultaten.
Ik blijf long wegens de erg lage waardering, zowel op basis van historische winstcijfers (momenteel even niet) als op basis van het iconisch status van het merk (wat maakt dat je op een bepaald moment wel eens interesse zou kunnen krijgen van een grote speler). Maar het wordt wellicht een werk van heel lange adem om weer in het groen te belanden. Tot dusver met voorsprong de grootste miskoop van het jaar voor mij.