Kleine Beursfeiten

Negatief macro nieuws, hogere werkloosheid in Amerika. FED had dus rente moete verlagen maar zoals de geschiedenis ons leert zijn ze altijd de laat.

Vroeger was het narratief "bad news is good news" omdat dit inflatie drukt maar nu is het duidelijk dat inflatie geen probleem meer is en wordt het nieuwe narratief "bad news is bad news" voor de beurze.

Lange termijn rente ook onderuit.

Als FED niet reageert met op zen minst de poort serieus open te zetten voor rate cuts vrees ik voor nog meer rood op de beurs.

Met de spanningen in het Midden Oosten zou ik net het omgekeerde verwachten.
Feitelijk doet de markt steeds het omgekeerde.
Goch, ik zou niet het omgekeerde verwachten, ik zou eerder geloven dat moest het van de spanningen van het midden oosten komen dat de vix omhoog zou gaan samen met de olieprijs. Ik geloof dat de olieprijs eerder daalt omwille van de "slechte" macro cijfers die @bakskemestro aanhaalt. Maar ik geloof dat die macro cijfers niet echt zo slecht zijn dat deze selloff zo te verantwoorden is, eerder dat velen eens beginnen in te zien dat de bomen niet tot in de hemel groeien en dat de huidige waarderingen van veel aandelen gewoon niet te verantwoorden zijn.

Nu nog zien of dat ook de inflatie voldoende zal drukken, dat is uiteindelijk wat men wou bereiken natuurlijk.
Maar de inflatie strijd is al lang gewonnen als je naar de data kijkt. Als we bv naar Truflation kijken zitten we al onder de 1.5%.

FED is gewoon weer te laat met hun cuts. De markten verwachten nu nog een grotere cut dan 25 bps na de macro data van vandaag.

Ook belangrijk om te weten dat het RAP kan gaan als de economische data slechter wordt als we naar de geschiedenis kijken:

afbeelding.png

Hopelijk komt de FED met wat dovish talking points om de markt wat te bedaren. Hoe dan ook let op risico management en zet eventueel stops.

Maar de inflatie strijd is al lang gewonnen als je naar de data kijkt. Als we bv naar Truflation kijken zitten we al onder de 1.5%.

FED is gewoon weer te laat met hun cuts. De markten verwachten nu nog een grotere cut dan 25 bps na de macro data van vandaag.
Als je realistisch bent kan de fed nooit op het correcte moment een rate cut doorvoeren, imo bewegen zulke zaken altijd met een bepaalde vertraging.

Hier in elk geval DE slechtste dag van de laatste 4 jaar.
Een s&p500 doet momenteel -1,5%
Zo dramatisch is dat toch niet?
Moest het nu eens -4% doen, dat is wat anders.

Wat mij betreft bijlange nog geen “bijkoop” tijd. Kijk eens naar de 20 yr chart. Het moet al een serieus stuk naar beneden eer ik de brede markt (iwda, etc.) zou kopen door de extreme overwaardering in mag7 en zo goed als alle mid to large cap tech.

Sommige individuele aandelen beginnen wel opnieuw interessant te worden. Consumer stocks hebben al serieuze klappen geïncasseerd. In die mate zelfs dat een recessie bij velen al lijkt ingecalculeerd.

Als je realistisch bent kan de fed nooit op het correcte moment een rate cut doorvoeren, imo bewegen zulke zaken altijd met een bepaalde vertraging.
Maar dat is het net we weten dat er vertraging opzit, is zoals een olie tanker dat stilletjes draait.

En de FED weet dat maar al te goed ook, er was genoeg data dat aantoonde dat inflatie geen probleem meer was, nu zijn ze weer te laat met cutten. Volgens sommige intentioneel maar goed dan zitten we in "conspiracy" territorium. Probleem is ook dat FED met een inflatie mandaat zit en officieel enkel kijkt naar bepaalde macro data zoals cpi.

edit: Nikkei onderuit, grootste crash in 20+ jaar.

Hold your horses, S&P500 zit nog altijd maar 5% onder de ATH (en een kleine 20% hoger dan een jaar geleden).
Ik bedoel dan wel bepaalde individuele aandelen, alles wat in de s&p 500 zit vind ik toch wel veel te overgewaardeerd. (en koop ik eigenlijk niet gezien dat gedaan in mijn kwartaalaankoop als etf)

Hold your horses, S&P500 zit nog altijd maar 5% onder de ATH (en een kleine 20% hoger dan een jaar geleden).
De koopjes beginnen zich wel op individueel niveau voor te doen. Al heb je gelijk dat een -5% nog zeker niet aantoont dat het einde van de rode dagen in zicht is...

Hier doet het pijn, meerdere aandelen (Nintendo, APO,...) die toch teleurschieten in earnings gecombineerd met het huidige nieuws, zakken 7-12% op enkele dagen. Ben hier op een maandje tijd van +6% naar -6% gegaan.

En neen Janus, de leuwendeel van het verlies komt niet van mijn beperkte optie posities. ;) Enkel BYON & LULU opties doen wel pijn...

Een s&p500 doet momenteel -1,5%
Zo dramatisch is dat toch niet?
Moest het nu eens -4% doen, dat is wat anders.

Drama nog niet - anderzijds gaat MSCI World -3,17% op dit moment, toch al noemenswaardig, naarmate portefeuille gaat groeien kijk je, willen of niet, ook naar dat rode absolute bedrag en op een dag zoals gisteren en vandaag is dat schrikken, echt bij nadenken doe je best niet.

Terug
Bovenaan