Kleine Beursfeiten

Welke Raiffeisen calls heb je gekocht?

Oei, dat was onduidelijk van mij. Ik heb geen Raiffeisen calls gekocht - ik zei dat als voorbeeld om extra in te spelen op een US-RU deal, maar daar speel ik voorlopig al voldoende mee in met 100% equity portefeuille.

Wat niet wegneemt dat ik Raiffeisen wel in het oog blijf houden. Ik wil proberen kopen onder 16 EUR.

MSTR premarket +10% , nu negatief
BEKE premarket -8%, nu positief
2 x misgeschoten :wink:
BEKE dnno hoe dat komt maar ik zag al aan de optieprijzen dat het snel ging corrigeren.

MSTR is omdat Citron Research gecommuniceerd heeft dat ze short gaan. Dit betekent niets in mijn ogen en zal zich wel snel recht zetten... MSTR nog steeds +35% op 5 dagen ze. 😋

Ik kreeg deze middag een margin call voor mijn shorts op MSTR.

Bij de opening alles moeten sluiten toen de koers +10% stond, terwijl het nu -10% staat...

Zo'n margin call krijg je toch echt wel altijd op het slechts mogelijke moment. :help:

Nieuws wordt vandaag verder gretig opgepikt door alle financiële sites. Terug 6% naar beneden, de vingers jeuken maar ik ga het ook nog even afwachten tot er meer nieuws is over GLP-1.

Als Amazon een markt betreedt is er altijd een overreactie. Cfr vorig jaar toen carmax en carvana in elkaar stoken toen Amazon auto's ging verkopen. Zoals gesteld is HIMS hun USP de personalisatie en hebben ze GLP-1 niet nodig om te groeien.

Dus: laat de FDA met slecht nieuws komen en dan koop ik die dip gretig ;)
Hier afgelopen maandag ook alles verkocht nadat ze +20% gingen omwille van een short squeeze. Als de markt je zo een cadeau geeft moet je dat ook met beide handen aannemen. :)

Dan gisteren het nieuws dat Amazon hun competing service uitbreidt. Koers -25%. Intra-day alvast een 1% positie teruggekocht. Bewust nog heel klein gezien de volatiliteit, het Amazon nieuws dat wel een tijdje een negatieve overhang op de koers kan hebben, en binnenkort komt er ook nog een FDA uitspraak omtrent het compounden van de GLP-1. Als dat ook nog eens slecht is, en als de drugs van de shortage list wordt gehaald, zit je snel terug aan 15$/share.

Dat Amazon nieuws was niet echt nieuw natuurlijk, hadden dat al eerder aangekondigd en stond hier ook in onze analyse als een van de zaken om voor op te letten. Ik geef de bears voorlopig ongelijk, Amazon heeft eerst te bewijzen dat ze er effectief in slagen significant marktaandeel te winnen.

Noteren nu aan 16x 2024 mature FCF. (assumptie: marge van 20% vs 12% TTM vandaag)
FDA heeft beslissing shortage uitgesteld tot 19 december. Kan weer mooie winst op gepakt worden nu het ongetwijfeld nog wat gaat verder boomen vandaag/morgen.

Ze betreden nu ook de markt met "weightloss ondersteunende voeding" via subscription.

BEKE dnno hoe dat komt maar ik zag al aan de optieprijzen dat het snel ging corrigeren.

MSTR is omdat Citron Research gecommuniceerd heeft dat ze short gaan. Dit betekent niets in mijn ogen en zal zich wel snel recht zetten... MSTR nog steeds +35% op 5 dagen ze. 😋
Je kan toch niet ontkennen dat het mss overheated is. MSTR stijgt toch niet proportioneel mee met BTC.

Het is een hefboom op BTC dus hoort niet proportioneel te stijgen maar sterker. Nu goed, het ging wel heel snel de voorbije dagen. Al is -30% op basis van een tweet terwijl BTC blijft ATH's breken ook zwaar overdreven, dus zal wel snel gecorrigeerd worden.

Zeker als de tweet van den deze komt: https://www.sec.gov/newsroom/press-releases/2024-89
Hij zat er vorige keer zwaar naast met zijn GME shorts trouwens, zijn AUM is ondertussen nog maar 21M. :oi22:

Laatst bewerkt:
De posthalving playbook tot mid 2025 dan nog! :cheer:

Twitter en beursforums, full retard gratis lobotomie tegenwoordig.

Overgestapt sinds een paar weken op Bluesky, nu Twitter compleet waardeloos geworden is.
Te stil in 2023 wegens geen kritische massa. Nu bijna full replicatie van fintwit pre-2015.
3/4de van de high signal-to-noise accounts zitten er al, dus bijna genoeg om Twitter buiten te bonjouren.

Weest welkom iedereen :)
Als je overgestapt bent naar het aandeel Bluesky zou dat echt een schot in de roos geweest zijn 🚀.
Was 20-bagger op minder dan 2 weken.
Misschien nog steeds een goede aandelentip?

Mijn buikgevoel zegt dat beide kanten nog even flexen voor ze een akkoord sluiten. Er is geen enkele reden om nu te beginnen escaleren aan beide kanten. Iedereen is gedemotiveerd, de troepen en geld begint op te raken en het hele land/infrastructuur is naar de sjokkedezen geknald. Ga je 500 ICBMs of ATACMs knallen en miljoenen en miljoenen aan raketten knallen op maandlandschappen en geen centimeter terrein winnen ?

Oekraine moet aanvaarden dat het game over is en dat ze terrein gaan moeten opgeven (of nog 10y lang in de shit leven)

Als Oekraïne terrein opgeeft voor een vredesdeal met Rusland, dan zal Rusland die vredesdeal gebruiken om in alle stilte hun leger terug op te bouwen (met een oorlogsmachine en wapenindustrie die nu op volle toeren draait) en staan ze binnen een paar jaar weer aan de grenzen van Europa met een nieuw idioot excuus. En vooral: met een nieuw gigantisch leger.

Hadden we De Krim ook niet gewillig aan Rusland gedoneerd voor de lieve vrede? Kijk wat er van gekomen is. Putin heeft zijn Novo Russia nooit in de koelkast gestoken omwille van de Minsk-akkoorden. Waarom zou hij dat nu wel doen op basis van een nieuw akkoord?

Wij Westerlingen, zijn zo gewend geraakt, neen eerder: verslaafd geworden, aan vrede dat we zelfs onze eigen fouten van een paar jaar geleden niet onder ogen willen zien. Precies een alcoholieker die stelt dat hij "geen problemen" heeft en verder doet op zijn élan.
Het is puur wensdenken. Bij de ene omdat hij dan beter slaapt. Bij de ander omdat hij al dollartekens in de ogen ziet bij een momentje van euforie op de beurs.

Bekijk het ook eens breder. Dit gaat niet enkel om (Oost-)Oekraïne. Neen, Rusland, Iran, Noord-Korea en China groeien steeds verder naar elkaar toe. Ze zullen er alles aan doen om de Westerse hegemonie te breken.

We zijn volgens mij de komende jaren/decennia op weg naar een clash tussen twee grote blokken: het vrije Westen met zijn democratische rechtstaten vs dictatoriale schurkenregimes zoals bovengenoemde landen. Hier en daar zal eens een oorlog uitbreken en weer (tijdelijk) gaan liggen. Maar de spanning zal blijven en er zal ook veel hybride oorlogsvoering aan te pas komen. Zoals dat Chinees schip die deze week nog 2 van onze communicatiekabels in de Oostzee heeft doorgesneden.

Als Oekraïne terrein opgeeft voor een vredesdeal met Rusland, dan zal Rusland die vredesdeal gebruiken om in alle stilte hun leger terug op te bouwen (met een oorlogsmachine en wapenindustrie die nu op volle toeren draait) en staan ze binnen een paar jaar weer aan de grenzen van Europa met een nieuw idioot excuus. En vooral: met een nieuw gigantisch leger.

Hadden we De Krim ook niet gewillig aan Rusland gedoneerd voor de lieve vrede? Kijk wat er van gekomen is. Putin heeft zijn Novo Russia nooit in de koelkast gestoken omwille van de Minsk-akkoorden. Waarom zou hij dat nu wel doen op basis van een nieuw akkoord?

Wij Westerlingen, zijn zo gewend geraakt, neen eerder: verslaafd geworden, aan vrede dat we zelfs onze eigen fouten van een paar jaar geleden niet onder ogen willen zien. Precies een alcoholieker die stelt dat hij "geen problemen" heeft en verder doet op zijn élan.
Het is puur wensdenken. Bij de ene omdat hij dan beter slaapt. Bij de ander omdat hij al dollartekens in de ogen ziet bij een momentje van euforie op de beurs.

Bekijk het ook eens breder. Dit gaat niet enkel om (Oost-)Oekraïne. Neen, Rusland, Iran, Noord-Korea en China groeien steeds verder naar elkaar toe. Ze zullen er alles aan doen om de Westerse hegemonie te breken.

We zijn volgens mij de komende jaren/decennia op weg naar een clash tussen twee grote blokken: het vrije Westen met zijn democratische rechtstaten vs dictatoriale schurkenregimes zoals bovengenoemde landen. Hier en daar zal eens een oorlog uitbreken en weer (tijdelijk) gaan liggen. Maar de spanning zal blijven en er zal ook veel hybride oorlogsvoering aan te pas komen. Zoals dat Chinees schip die deze week nog 2 van onze communicatiekabels in de Oostzee heeft doorgesneden.

Wat gaan we blijven doen? miljarden en miljarden pompen in een frozen conflict ? Dat hoe langer dat het duurt, meer en meer naar ons komt. De oekrainers die kunnen vechten zijn bijna op.

Amerikanen die geen geld meer willen geven.

Hope is not a strategy. Je kunt hopen dat ze winnen door het te rekken, maar de realiteit is dat hoe langer dat het duurt, hoe minder realistisch is dat Oekraine theoretisch zelfs kan winnen of zelfs verbeteren tgo de huidige situatie.

Dus ik hoor het graag 'we mogen niet plooien', maar hoe gaan we dat concreet en realistisch dan doen ? We kunnen geen geld, materiaal of troepen geven die niet bestaan.

Wat gaan we blijven doen? miljarden en miljarden pompen in een frozen conflict ? Dat hoe langer dat het duurt, meer en meer naar ons komt. De oekrainers die kunnen vechten zijn bijna op.

Bullebak vraagt je lunchgeld.
Je sputtert wat tegen maar geeft uiteindelijk je lunchgeld af.
Naief denk je dat de bullebak morgen niet opnieuw lunchgeld gaat vragen.

Ik kreeg deze middag een margin call voor mijn shorts op MSTR.

Bij de opening alles moeten sluiten toen de koers +10% stond, terwijl het nu -10% staat...

Zo'n margin call krijg je toch echt wel altijd op het slechts mogelijke moment. :help:
Ik zou een put spread gebruiken als je MSTR wilt shorten, dan is je risico veel beperkter en je risk-adjusted ROI ook hoger. Dan moet je je geen zorgen maken om margin calls.

Ik volg u in de zin van "wat had moeten gebeuren". Maar Europa (en de VS daarbij) hebben niet doorgepakt met hun aanpak/steun van dit conflict waardoor het nu niet meer kan. Korte termijn zal er waarschijnlijk een akkoord volgen om dit conflict minstens te bevriezen. Neemt niet weg dat RU inderdaad niet zal stoppen met zijn agressie op middellange termijn.

Het enige dat EU daar nu nog sensible mee kan doen is hun defensie (heel) zwaar heropwaarderen om de afschrikking (en de kost voor RU van toekomstige conflicten) sterk te verhogen.

Ik zou dat gewoon niet shorten. :)
Ik ook niet, te weinig winstpotentieel tegenover het (enorme) risk.
Evt. een speculatieve bear put positie, of bear call, maar meer ook niet.

Ik heb vorige maar nog een artikel geschreven over een covered-call ETF die zich puur op Microstrategy toesplitst, als speculatieve play kan dat de moeite zijn, maar hondsmoeilijk om dat te gaan shorten zonder kleerscheuren.

Je sputtert wat tegen maar geeft uiteindelijk je lunchgeld af.
Naief denk je dat de bullebak morgen niet opnieuw lunchgeld gaat vragen.

Dat is niet wat ik zeg.

Je weigert.
Je gezicht wordt in elkaar getimmerd.
Ze pakken je lunchgeld.
Dag nadien, bullebak vraagt je lunchgeld.
Je weigert. Grote broer Amerika komt je beschermen.
Ze lopen weg.
Je kijkt naar grote broer Amerika en die is er niet meer.
Wat ga je doen ?

Je antwoordt ook niet op de vraag "wat moet er gebeuren". Hope is not a strategy. Als Amerika de geldkraan dichtdraait, is er geen geld meer. Gaan we wachten tot de kraan effectief dichtgaat en Rusland heel Oekraine kan overrompelen? Of kiezen we eieren voor ons geld en stoppen we het conflict nu om daarna deftige veiligheidsgaranties te bouwen in Oekraine ?

Een beetje reculer pour mieux sauter.

Je kijkt naar grote broer Amerika en die is er niet meer.
Wat ga je doen ?

Probleem is dat wanneer je dan gewoon je geld afgeeft, de bullebak de dag erna zal zeggen dat je je broek naar beneden moet trekken en voorover moet buigen. En wat gaat Cege dan doen, elke dag een stapje verder in het verhaal meegaan omdat er geen grote broer is?

Terug
Bovenaan