Kleine Beursfeiten

@Racing_Genk : hoe sta je nu tegenover Mndy nu ze veel gezakt zijn?
Vorige week ongeveer 4% positie ingenomen nadat ik dus in de zomer verkocht had rond de 250$.

Blijkbaar had de CFO ergens in een (niet-publieke) conference gezegd dat hoewel oktober sterk was, er in november duidelijk weakness te zien was in de EMEA market. Dat kwam dan in een downgrade van Piper Sandler en koers -20% op enkele dagen. Is uiteindelijk short-term noise, de guidance beat zal wellicht lager zijn voor Q4 maar dat zit nu dus ook in de verwachtingen.

Die prijsverhoging heeft wel duidelijk geleid tot minder nieuwe klanten in het lagere SMB segment dit jaar, dus ook wel iets om rekening mee te houden. Ik vermoed dat ClickUp met die klanten gaat lopen. Ook deels de strategie van Monday om meer te focussen op de enterprise die die prijsstijgingen gemakkelijker absorbeert.

Onder de 215$ ben ik geinteresseerd om positie verder te verhogen.

Laatst bewerkt:
Daar blijf ik wat over twijfelen.

Had ze een tijdje geleden weer verkocht voor 73$ ongeveer, maar ik blijf wel geinteresseerd en kan zijn dat ik weer een positie inneem.

Waarom de twijfel?
Transmedics is een geweldig product, dat er voor zorgt dat de lifespan van een orgaan buiten het lichaam significant is toegenomen waardoor er dus meer orgaan transplantaties mogelijk zijn. Vandaar dus ook hun aviation tak (met ongeveer 20 jets), waarbij ze over heel de US continue organen transporteren die vroeger misschien niet meer bruikbaar waren.

MAAR het is ook een enorm duur product, reken op een 120K $ per transplant. En er zijn ook een aantal alternatieven* op komst, die weliswaar niet dezelfde lifespan bieden als TMDX en die ook niet via de lucht vervoerd kunnen worden, maar die wel een stuk goedkoper zijn.

Voor long-range zal TMDX dominant blijven omdat ze nog steeds het enigste product hebben en serieuze scale met hun aviation tak, maar voor shorter range zijn er meer en meer alternatieven die vooral omwille van lagere kostprijs de voorkeur kunnen krijgen in bepaalde ziekenhuizen of organ transplant centers.

Vandaar als outsider enorm moeilijk om de markt dynamieken te beoordelen. Anderzijds staat TMDX nu aan een waardering waar er nauwelijks nog groei wordt verwacht, dus kan het zeker interessant zijn als ze hun guidance kunnen halen. (10K transplants in 2028 vs. 4K in 2024 -> indien ze dat behalen is stock sowieso multibagger maar markt heeft daar aan huidige koers duidelijk twijfels bij).

Sowieso zit Transmedics ook niet stil uiteraard en o.a in 2025 wordt er een next-gen versie van hun producten verwacht. Ook gaan ze nog uitbreiden naar nieren & internationaal.

* Voorbeeld van een alternatief is NRP (Normothermic Regional Perfusion). Daarbij worden de organen in feite via enkele medische procedures warm gehouden en krijgen ze zuurstof terwijl deze nog in de (dode) donor zitten, wat dus ook de lifespan verhoogt. Echter zijn daar wel wat ethische bezwaren rond en kan dus ook niet gebruikt worden voor long-range transport (want je gaat dat hele lichaam niet gaan vervoeren in het vliegtuig).
Hartelijk dank voor je toelichting! Wordt sterk gewaardeerd! Prettige feestdagen!

Wat is eigenlijk uw mening over AI en de invloed die het zal hebben op de wereld mbt geld/beleggen?
Zal geld overbodig worden door een ongeziene boom?
Is het allemaal overdreven hype en worden investeerders nu in het zak gezet?
Niet dat mijn mening hierover enig belang heeft, maar ik snap de vraag ivm geld niet goed.
Dat is zoals vragen "zullen we in huis nog verwarming nodig hebben, nu AI in aantocht is?".
Tenzij AI op 1 of andere manier alle diensten en fysieke goederen kan vervangen, maar daar zou ik mij niet echt zorgen over maken de komende decennia :-)

Qua beleggen zie ik geen echte impact.
Misschien in het aantal quants.

Niet dat mijn mening hierover enig belang heeft, maar ik snap de vraag ivm geld niet goed.
Dat is zoals vragen "zullen we in huis nog verwarming nodig hebben, nu AI in aantocht is?".
Tenzij AI op 1 of andere manier alle diensten en fysieke goederen kan vervangen, maar daar zou ik mij niet echt zorgen over maken de komende decennia :)

Qua beleggen zie ik geen echte impact.
Misschien in het aantal quants.

Nah, AI > sandwich met kaas :laugh:

AI is zo schijte duur en zal schijte duur blijven dat het veel basic stuff heel moeilijk zal vervangen. We zitten in een constellatie van overheidstekorten en krimpende productiviteit. Ik zie niet in hoe AI iets van manuele dingen zal vervangen (bakker, loodgieter, ...) of diensten waar de kost over de jaren gereduceerd is tot basically 0,0 (google search, emailing, cloud diensten, etc etc).

Die AI modellen zitten in de miljarden range voor training. AI inference voor search is momenteel een factor 10-100 duurder dan een standaard google search.

Er is een segment waar AI zijn nut heeft, repetitieve prut wegdoen. Domme slide shows maken, figuurtjes ter illustratie in kranten, wat basic summaries trekken uit documenten, vertalingen voorbereiden, first line support chatbots. Maar dat zijn dingen die nu ook al typisch weggesourced worden naar indie of mexico of zo. Good thing is, de replacement (AI) moet nog goedkoper zijn dan een goedkope indier of slechtbetaalde job.

Verder kan AI helpen "flaggen" en "monitoren" bij tsken waar zowiezo menselijke interactie/beslissing nodig is. Vb fraude detectie, onkruid spotten in landbouwvelden, preventive maintenance noden detecteren, beeldherkenning etc etc. Maar dat zal misschien nog eens een productiviteitsboost geven die we dringend nodig hebben.

Voor de rest zie ik, ondanks alle roeptoeters met hun eigen belangen, niet veel korte of medium termijn existentiële bedreigingen.

Nah, AI > sandwich met kaas :laugh:

AI is zo schijte duur en zal schijte duur blijven dat het veel basic stuff heel moeilijk zal vervangen. We zitten in een constellatie van overheidstekorten en krimpende productiviteit. Ik zie niet in hoe AI iets van manuele dingen zal vervangen (bakker, loodgieter, ...) of diensten waar de kost over de jaren gereduceerd is tot basically 0,0 (google search, emailing, cloud diensten, etc etc).

Die AI modellen zitten in de miljarden range voor training. AI inference voor search is momenteel een factor 10-100 duurder dan een standaard google search.

Er is een segment waar AI zijn nut heeft, repetitieve prut wegdoen. Domme slide shows maken, figuurtjes ter illustratie in kranten, wat basic summaries trekken uit documenten, vertalingen voorbereiden, first line support chatbots. Maar dat zijn dingen die nu ook al typisch weggesourced worden naar indie of mexico of zo. Good thing is, de replacement (AI) moet nog goedkoper zijn dan een goedkope indier of slechtbetaalde job.

Verder kan AI helpen "flaggen" en "monitoren" bij tsken waar zowiezo menselijke interactie/beslissing nodig is. Vb fraude detectie, onkruid spotten in landbouwvelden, preventive maintenance noden detecteren, beeldherkenning etc etc. Maar dat zal misschien nog eens een productiviteitsboost geven die we dringend nodig hebben.

Voor de rest zie ik, ondanks alle roeptoeters met hun eigen belangen, niet veel korte of medium termijn existentiële bedreigingen.
Bedreigingen niet nee maar al die jobs met repetitieve prut: dat zijn er zeel veel. Niet alleen 'apenwerk', secretaressewerk maar zelfs heel veel middenkader functies....
Een technieker zal er geen last van hebben, maar niemand wil nog technieker worden: iedereen wil achter een bureau zitten en Engels jargon gebruiken in zijn mails: repetitieve prutjobs.

Bedreigingen niet nee maar al die jobs met repetitieve prut: dat zijn er zeel veel. Niet alleen 'apenwerk', secretaressewerk maar zelfs heel veel middenkader functies....
Een technieker zal er geen last van hebben, maar niemand wil nog technieker worden: iedereen wil achter een bureau zitten en Engels jargon gebruiken in zijn mails: repetitieve prutjobs.
ik ben sceptisch: pc ging ook veel oplossen, in realiteit is het een opeenstapeling van onverklaarbare problemen, een nooit geziene hoeveelheid repetitief werk, een nooit geziene hoeveelheid extra onnodig werk dat er vroeger niet was. een bron van frustratie zonder weerga, al.decennia lang beloofd men dat alles sneller zal gaan maar de software wordt steeds zwaarder waardoor het resultaat zowaar trager is dan 20 jaar geleden, men beloofd eenvoudiger terwijl je in realiteit een consultant moet inhuren om een printer te installeren of een e-mail te archiveren, men heeft een help functie die meer vragen dan antwoorden biedt en waarbij het vaak al bij de eerste regel resulteert in een zoektocht, …

Bokrijk is eigenlijk beter georganiseerd dan eender welk hedendaags bedrijf, en volgens mij hadden ze toen minder burn-outs, zelfmoorden en had iedereen werk.

Iedereen die geld met beleggen verdient op een andere manier dan uit beleggen zelf = mega doubt.

Iemand die van niets afweet en niet zelfredzaam genoeg is om hun weg te vinden in economie en waardering van bedrijven houdt het imo beter bij indexbeleggen.
Ik denk dat ervaring de beste leerschool is, en gewoon een brede ETF kopen en DCA is het beste voor de meeste mensen inderdaad. Ik beleg ook voornamelijk in IWDA.

Betalen voor een of andere pipo om lessen te volgen (of erger nog laten beleggen door één of andere louche tip van het internet) is zijn geld niet waard, of is het recept om geld te verliezen.

We zitten in een constellatie van overheidstekorten en krimpende productiviteit.
Wie is 'we' en waar zie je die krimpende productiviteit?

En voor elk tekort is er ergens een surplus hé :)
Cfr Belgische overheid vs Belgisch privé vermogen.

Wat is eigenlijk uw mening over AI en de invloed die het zal hebben op de wereld mbt geld/beleggen?
Zal geld overbodig worden door een ongeziene boom?
Is het allemaal overdreven hype en worden investeerders nu in het zak gezet?
Misschien AI gerelateerd: in een sector waar ik na bijna 15 jaar nodeloze hyping nu wel resultaten begin te zien, is Waymo van Google.
Daar zie je nu recent voor de eerste keer echt betere statistieken dan human driving.
En blijkbaar is de customer experience is ook top.

Zou wel eens een dikke cashcow kunnen worden voor hen, zeker als je aan het kerkhof van concurrenten ziet hoe moeilijk het blijkt om het veilig genoeg te maken inzake edge cases.

En maatschappelijk/investeringsgewijs heeft dat ook nogal wat implicaties.

jij bekijkt het enkel van de client kant. wat peanuts is.

in datacenter stellen ze nog steeds niets voor en staan jaren achter op AMD.

ze hebben praktisch niets in AI,
hun cpu's voor servers met dual socket verliezen van SINGLE socket amd cpu's. Hell hun server cpu's verliezen zelf van threadripper desktop cpu's.
hun gpu's verkopen ze wss met verlies want ze laten ze bij tsmc fabriceren ipv in hun eigen fabs.

Intel is zelf geen concurrent meer voor AMD in datacenter, dat is gewoon vergeten vergane glory. Nvidia is hun concurrent.
En voor desktop en laptop chips is hun grootste concurrent apple...
Nope, bekijk het algemeen. En commerciële cpu performance is vaak hand in hand gegaan met de rest.

Ik bekijk het vanuit het standpunt waar ik NVDA en AMD ook al in heb gezien : beaten down in de benchmarks en de sales maar nog steeds een titaan. Leadership is dan alles. Misschien hebben Su en Huang nog ergens een neef of nicht steken. :unsure:

Prijs drijft narratief.

Europese aandelen doen het slechter dan de VS, dus narratief is dat de boel hier kapot gaat.

De Duitse export economie is ook aan het instorten.
De instorting:

GfTpaUkWoAAdtMI

Ik had RxSight hier al eens kort vermeld als onderdeel van mijn portfolio (Med Tech sector). Interessante speler met typisch razor/blade model. Uiteraard higher risk want small cap (1.3B $ EV) en niche market met voortdurend nieuwe innovatie, dus beschouw dit niet als een buy recommendation (in feite geen van mijn posts), eerder als een idea generator. :D

Maar heb op een ander forum een uitgebreidere write-up gedaan die ik hier ook even deel:

Activity:
RxSight operates in the premium cataract surgery market. A cataract is a cloudy area in the lens of your eye and reduces the quality of your vision. Cataract develops slowly over time and mainly affects people over the age of 60 with estimates of around 50% of the total population eventually develops cataract.

Treatment is to replace your natural lens with an intraocular lens (IOL). The traditional treatment is through a fixed lens (reimbursed by insurance) implying that the prescription can no longer be changed after the surgery.

RxSight operates in the premium IOL market (not covered by insurance) and has developed a so-called LAL (Light Adjustable Lens) that allows you to change the prescription up to 3 times after the initial surgery before “fixing” it, ensuring that you get the best vision possible. While there are other players in the premium IOL market, RxSight is currently the only player in the market offering such a post-surgery adjustable lens.

Business Model:
The typical razor/blade model. The LDD (Light Delivery Device) is sold at an average price of 130K $ with 30% gross margins. The LAL (Light adjustable lens = consumables) are sold at an average price of 1K $ with 85% gross margins.

The LDD are typically paid in cash by ophthalmologists and creates the switching costs. Once the investment has been made, the ophthalmologists have all the incentives to recover their investment.

The unit economics are attractive and on average, the ophthalmologists have earned back their investment within 6 months, and anything after that is pure profit. The total cost for the patient is a couple thousands $ per lens and is paid out of pocket.

I like how all the incentives align: the ophthalmologists have financial incentives as it can charge a premium price whereas the patients have the incentives as it ultimately leads to the best outcome with the best vision.

TAM:
The premium IOL market in the US is around 1.3B $ annually. RxSight has a revenue run rate of 130M $ and currently captures 10% of the market (up from 0% a couple years ago). Management’s longer-term target is to capture 50% of the market, implying it could 5x LAL revenue from here.

RxSight is not only capturing share in the premium IOL market but also expanding the market. Certain patients, that without RxSight would have chosen the basic reimbursable IOL, are now also opting for RxSight.

More importantly, 80% of the premium IOL market is outside of the US and concentrated in approx. 20 markets in Europe and Asia. RxSight is still waiting for approvals and some of those are expected in 2025.

Summary:
US: 1.3B $ TAM, 130M $ captured → 10% share
Out of US: 6.5B $ TAM, negligible share.

Numbers:

Revenue:
2021: 23M $
2022: 49M $ (+117%)
2023: 89M $ (+82%)
2024: 140M $ estimated (+58%)

It is important to differentiate between the LDD and the LAL. The LDD revenue (lower margin) for 2024 is estimated at 41M $ growing 28% YoY. The LAL revenue (higher margin) is estimated at 99M $ growing 84% (vs 116% in 2023). Therefore while top line growth is slowing, the more attractive business segment is growing at a much faster clip.

The LDD installed base is currently at 888 units and grew 51% in the last quarter. There are around 10.000 cataract surgeons in the US. The realistic installed base TAM is a bit lower as one office can hold multiple cataract surgeons (and you won’t need more than 1 LDD per office). In one of the conferences, management mentioned that around 1.5K surgeons are currently doing LAL treatments, implying 15% cataract surgeon penetration.

The utilization (comparable with the NRR in SaaS) has been growing consistently in the mid to high teens over the last couple of years. Surgeons are consistently doing more procedures per LDD.

Gross margins in most recent quarter were 71%, up from 61% in 2023 and 43% in 2022. As the company matures, gross margins should be higher than 80% as most of the revenue will be derived from the LAL.

The company is not yet profitable with an operating margin of -26% in the last quarter. This is quickly improving from -56% in 2023 and -129% in 2022. Considering the business model, long-term margins between 25% and 35% appear realistic.

Geographically, they are really only generating revenue in the US and Canada now. They operate with a direct sales force in the US whereas they work with distributors in Canada. Management expects several regulatory approvals in 2025 for Europe and Asia and while the US will inevitably slow down (law of large numbers), the international opportunity is just getting started. The unit economics should be similar in those markets.

Valuation:
With a market cap or 1.6B $ and a net cash position of 0.23B $, the current enterprise value is 1.35B $. EV/S for 2024 is 9.6x. If we look forward, I am estimating 192M $ revenue in 2025 (+36%), RxSight is trading at a forward revenue of 7x. If RxSight can ultimately achieve those 25-35% long-term margins, I believe that’s a relatively attractive valuation.

Management:
CEO Ron Kurtz has significant experience in the sector and his track record is one of the reasons I am bullish. He co-founded IntraLase Corp and IPO’d the business in 2004. IntraLase ultimately got acquired by Advanced Medical Optics. Afterwards, he became CEO of LensX, which then got acquired by Alcon, one of the main competitors of RxSight. He ran the Lens division for Alcon until he became CEO of RxSight. Given the history, I won’t be surprised if RxSight also end up getting acquired.
Een video over het bedrijf, zie volgende link:

MSTR overweegt een extra investering van maar liefst $1,6 biljoen in Bitcoin, een bedrag dat bijna gelijk is aan de huidige totale marktkapitalisatie van BTC, die op het moment van schrijven net onder de $2 biljoen ligt.

:crazy:

MSTR overweegt een extra investering van maar liefst $1,6 biljoen in Bitcoin, een bedrag dat bijna gelijk is aan de huidige totale marktkapitalisatie van BTC, die op het moment van schrijven net onder de $2 biljoen ligt.

:crazy:
“MicroStrategy wil 10 miljard nieuwe aandelen uitgeven. Dit blijkt uit een document dat het bedrijf maandag indiende bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission.

Als deze uitgifte succesvol verloopt, stijgt het aantal uitstaande aandelen MicroStrategy naar 10,33 miljard stuks.

Daarnaast wil het bedrijf het aantal uitstaande preferente aandelen vergroten van 5 miljoen naar 1,005 miljard stukken.

MicroStrategy wil het geld dat opgehaald wordt met de aandelenuitgifte gebruiken om nieuwe bitcoins te kopen.

Een bitcoin kostte donderdag 95.427 dollar. Het aandeel MicroStrategy sloot dinsdag op 358,18 dollar en lijkt donderdag bijna 4 procent lager van start te gaan.”

Ik begrijp niet zo goed waarom Bitcoin en alles rond crypto hier als loterij gezien wordt en taboe is op deze pagina bij de 'serieuze investeerders' en doorverwezen wordt naar de crypto pagina, terwijl het hier wel pagina's lang over een aandeel gaat dat volledig rond bitcoin draait. Is dat niet dezelfde loterij dan?

Terug
Bovenaan