Kleine Beursfeiten

@Nesjamag Nu Bank nog in de portfolio?

Ben recent ook een positie aan het opbouwen na de koerszwakte de laatste maanden. Voornaamste bull case is de founder David Velez. Nog maar 43 jaar dus wellicht nog zeker 15 jaar te gaan als CEO. Op 10 jaar uit het niets de grootste bank in Zuid-Amerika gecreëerd (obv market cap), en hij heeft nu zijn zinnen gezet op:
1) Expansie naar de rest van de wereld. Gezien het succes van Revolut zijn daar zeker opportuniteiten.
2) Expansie naar nieuwe producten (zoals Telecom).

Momenteel ook het boek "Nubank Purple Revolution" aan het lezen over Velez.

Laatst bewerkt:

Ben recent ook een positie aan het opbouwen na de koerszwakte de laatste maanden. Voornaamste bull case is de founder David Velez. Nog maar 43 jaar dus wellicht nog zeker 15 jaar te gaan als CEO. Op 10 jaar uit het niets de grootste bank in Zuid-Amerika gecreëerd (obv market cap), en hij heeft nu zijn zinnen gezet op:
1) Expansie naar de rest van de wereld. Gezien het succes van Revolut zijn daar zeker opportuniteiten.

Ben je in jouw analyse van NU ook op Inter & Co gestoten?
Zo ja, heb je hier een mening over?

Ze zijn een stuk kleiner qua omzet (1/6) en market cap (1/27), maar volgens wat ik lees leggen zij meer de focus op de hogere middenklasse terwijl Nu veelal de onderste laag bedient.
Zijn ook een stuk gediversifieerder ivgl met Nu die vooral credit card loans doet.
Hun aanwezigheid in de VS, met intussen 2 miljoen klanten, is ook een plus.

Heb nog geen diepgaande analyse gedaan, maar het aandeel intrigeert me wel.
Net zoals NU uiteraard, hoewel ik toch wat vragen heb bij de upside gezien de market cap van $55 miljard.

----

Hij heeft geen ongelijk...
Maar als de markt zo blijft verderdoen en hij blijft vasthouden aan value, mag hij binnenkort z'n HF sluiten.

Iemand die zich wilt wagen aan een uitspraak over upcoming earnings ASML? Ik haat die earningslotto.
Tmsc had een recordkwartaal. koopt machines van ASML. ze heben ook net een fab gebouwd in arizona :)

A +B ...

TSMC blijft de betere investering though. 278% profit op 5 jaar vs 178% op 5j. heb beide maar een veel groter aandeel TSM.

Tmsc had een recordkwartaal. koopt machines van ASML. ze heben ook net een fab gebouwd in arizona :)

A +B ...

TSMC blijft de betere investering though. 278% profit op 5 jaar vs 178% op 5j. heb beide maar een veel groter aandeel TSM.
risico op zotte move China ivm Taiwan zou héél veel grotere impact hebben op TSMC dan ASML

risico op zotte move China ivm Taiwan zou héél veel grotere impact hebben op TSMC dan ASML
dat risico zit al jaar en dag in de prijs.

lijkt me ook sterk dat dat gaat gebeuren. tsm heeft gezegd dat ze alles opblazen als china invade en dan heeft china niets gewonnen. enkel sancties en een extra oorlog aan hun been.

Taiwan ligt dan nog eens geografisch super sterk, een invasie is praktisch onmogelijk. Vernietigen via een luchtaanval is wel een mogelijkheid, maar again, daar is china niets mee.

Hun enige reden voor een invasie is de technologie en als ze die niet kunnen pakken dan komt er ook geen invasie. Chinezen zijn opportunisten en geen blinde gekken zoals putin.

ondertussen is TSMC wel hun imperium verder aan het uitbouwen in andere landen en continente. dus het risico met taiwan neemt met de dag af.

trouwens, als TSMC ten onder gaat is elke hardware producent er aan voor de moeite, gezien praktisch iedereen daar laat fabben. Intel en samsung hun foundries zijn poopoo, en global foundries al helemaal. Daar produceren ze enkel low end brol.

RTX 5000 series en ryzen 9000 cpu's zijn al van de band aan het rollen in de usa fabs. Binnenkort apple socs ook....

En zoals ik zei, ik bezit beide. TSMC is 15% van mijn portfolio, maar bij nader inzien had ik gerust 20-25% willen riskeren.

dat risico zit al jaar en dag in de prijs.

lijkt me ook sterk dat dat gaat gebeuren. tsm heeft gezegd dat ze alles opblazen als china invade en dan heeft china niets gewonnen. enkel sancties en een extra oorlog aan hun been.

Taiwan ligt dan nog eens geografisch super sterk, een invasie is praktisch onmogelijk. Vernietigen via een luchtaanval is wel een mogelijkheid, maar again, daar is china niets mee.

Hun enige reden voor een invasie is de technologie en als ze die niet kunnen pakken dan komt er ook geen invasie. Chinezen zijn opportunisten en geen blinde gekken zoals putin.

ondertussen is TSMC wel hun imperium verder aan het uitbouwen in andere landen en continente. dus het risico met taiwan neemt met de dag af.

trouwens, als TSMC ten onder gaat is elke hardware producent er aan voor de moeite, gezien praktisch iedereen daar laat fabben. Intel en samsung hun foundries zijn poopoo, en global foundries al helemaal. Daar produceren ze enkel low end brol.

RTX 5000 series en ryzen 9000 cpu's zijn al van de band aan het rollen in de usa fabs. Binnenkort apple socs ook....

En zoals ik zei, ik bezit beide. TSMC is 15% van mijn portfolio, maar bij nader inzien had ik gerust 20-25% willen riskeren.
maybe, maybe not, maar lijkt me sterk dat wij hier in het Westen correct kunnen inschatten hoe China denkt en wat ze gaan doen.

Als ze effectief Taiwan binnenvallen en TSMC overnemen dan gaat er extra foundry capaciteit in de rest van de wereld gebouwd moeten worden en daar gaat ASML veel harder van profiteren dan TSMC.

Jij gaat er ook vlotjes vanuit dat het marktleiderschap van TSMC zomaar overeind blijft. De geschiedenis leert echter dat dit zelden het geval is -> daar waar er geld te verdienen valt zullen er wel concurrenten opduiken, en Trump gaat er alles aan doen om zijn America terug "great" te maken, dus verwacht maar een pak subsidies voor foundries in de US, again vooral ASML dat gaat profiteren, niet echt TSMC (integendeel als de subsidies naar Intel gaan)

Ik heb sinds vorige week calls op Nvidia (vandaag buiten) en long Micron (vandaag buiten, maar blijft ik opvolgen om opnieuw in te stappen) en long AMD. ASML al lange tijd dus ik heb al meer dan genoeg exposure aan semi.

TSM...nja ik heb die trein gemist en voel er niks voor om nu in te stappen. Al meer dan genoeg exposure aan semi, currency risk, die premium van ADR, nog geen deftige correctie gehad en na die goeie earnings toch maar een magere stijging, wil toch wel zeggen dat er al héél veel groei ingeprijsd is.

Over het geopolitieke ga ik mij niet uitspreken, dat kan al kanten op met Trump.

Startpositie NXT gekocht.

Beaten down tezamen met alle solar namen, maar dit is gewoon een fundamenteel sterk bedrijf.

8% FCF yield, 10% groei, hoge margins, grote backlog van orders en technische uptrend.

SL 36,5 just in case het negatieve sentiment rond solar een nieuwe boost krijgt.

Gaat terug buiten. Negatief sentiment rond solar blijft boosten en technisch een textbook double top. Ik ga niet koppig tegen de markt ingaan ook al is een stock duidelijk undervalued. Earnings binnenkort en zit te veel risk in

Wat is uw huidig portfolio?
image.png

Heb ik nog ja.
+150%, niets van verkocht.
NU is gemaakt om te schalen, incl naar andere producten.

Gh4fds5aAAApVMu

Laatst bewerkt:
Ik zie dat Sofina ondertussen gezakt is naar de prijs van 5 jaar geleden.

Hier waren tijdens de koersstijgingen van 2021 en -60% geleden toch veel fans van de private equity van den Aldi?
Schitterende bodembel geluid door @JanusDR hier -> Oct 2023 (datum van zijn post): Sofina op €170 (was laagste punt in 5Y), nu een dik jaar later op €237... +39% op 1 jaar en 3 maand, goeie tip van Janus voor deze private equity van den Aldi :biglaugh:

Buffett heeft die ook in port: wat is dat waard?

IWDA +42%
Sofina +39%

Sinds de post van Janus 20 oktober 2023.
Met een 7-tal bedrijven die voor een groot deel van die IWDA return zorgen, maw, de private equity van den Aldi heeft het behoorlijk goed gedaan sinds Janus zijn post aangezien het een vergelijkbaar rendement haalt. Ik zal deze post in mijn kalender zetten om binnen een jaar nog eens te kijken waar we staan ;)

Gisteren nog wat bijgekocht in Rocket Lab en intuïtive machines. Weer mooi gedaald en die zie ik op langere termijn nog blijven stijgen.
Vandaag verkocht aan 103% winst. Van plan om terug in te kopen wanneer het onder 16 zakt. Op dit moment moeilijk in te schatten waarin ik het vrijgekomen vermogen wil investeren, Trump geeft nogal erg veel schommelingen op de markt.

Met een 7-tal bedrijven die voor een groot deel van die IWDA return zorgen, maw, de private equity van den Aldi heeft het behoorlijk goed gedaan sinds Janus zijn post aangezien het een vergelijkbaar rendement haalt.
Aangezien andere private equity zoals Softbank +70% had, heeft de private equity van den aldi het integendeel gedaan zoals verwacht, nl. schroeiende underperformance voor een leveraged bedrijf in een full retard bullmarkt voor private equity en aandelenmarkten in het algemeen.

Van Belgische private equity van de aldi gesproken, GIMV doet nu een kapitaalverhoging "om de groei te versnellen".
Aandeel staat lager dan in 2017, lager dan in 2007, lager dan bij de IPO in 2000.
Ferme groei dat!

Zeer uitgebreide deep dive in John Deere. Prachtig bedrijf imo.

Jongens proberen grieten te scoren met ne Ferrari, mannen met een tractor. Fernando is die van ons den eerste keer gaan oppikken met ne gloednieuwe Deere 7R 310. Het spreekt voor zich dat er hard is geploegd die avond :cool: Btw who needs robo-taxis when you can get robo-maaidorsers? En dat met maar 1/8e van de waardering.

Onironisch misschien wel iets voor Nesjamag. Lage waardering, degelijk buybackprogramma en top tier management. Underrated AI play.
Nog nieuws over Deere? Lijkt uit te breken.

En ere wie ere toekomt:

@Lulplayer heeft de gentlemen's bet van 2 jaar geleden gewonnen!
De combo UBS/OXY deed het beduidend slechter dan big tech.

Ik was na de piek van eind 2021 helemaal niet opgewassen tegen een zo snelle terugkeer van een age of stupid, die sinds november naadloos overging in een age of full retard.
En niet alleen op beursvlak 😄

Het duizelingwekkende bedrag van 37 euro (jammer genoeg het maximum dat @Lulplayer wou inzetten) zal ik dan ook ootmoedig edoch met enig enthousiasme overhandigen aan de Kom op tegen Kanker actie van BeyondGaming!

En ere wie ere toekomt:

@Lulplayer heeft de gentlemen's bet van 2 jaar geleden gewonnen!
De combo UBS/OXY deed het beduidend slechter dan big tech.

Ik was na de piek van eind 2021 helemaal niet opgewassen tegen een zo snelle terugkeer van een age of stupid, die sinds november naadloos overging in een age of full retard.
En niet alleen op beursvlak 😄

Het duizelingwekkende bedrag van 37 euro (jammer genoeg het maximum dat @Lulplayer wou inzetten) zal ik dan ook ootmoedig edoch met enig enthousiasme overhandigen aan de Kom op tegen Kanker actie van BeyondGaming!
Wow is dat al twee jaar geleden. Lijkt nog de dag van gisteren dat jullie die weddenschap aangingen.

Damn.

Terug
Bovenaan