Kleine Beursfeiten

Je kan toch perfect een aandeel met verlies verkopen en dan weer een nieuw, ander, aandeel kopen?

Niet iedereen hier is een 100% IWDA belegger he.
True, maar dan kan je beter nog altijd in jaar 2 niet verkopen en u winsten in jaar 3 compenseren met de verliezen uit jaar 2. ie, dan met verlies verkopen.

Soit, ik vrees dat er een miljoen scenario's gaan zijn :) . Je gaat wat kunnen optimaliseren maar opt einde van de rit wordt de hogere middenklasse weer royaal genaaid zoals gewoonlijk.

In Zwitserland pakken ze gewoon een (lage) belastinsvoet op al je bezittingen (woning, cash, aandelen, obligaties, goud, ...). Dat lijkt me veel eenvoudiger voor de fiscus ook om zo toe te passen ipv reguleringen met meer-en minderwaarden.
In NL doen ze iets gelijkaardigs geloof ik.

Laatst bewerkt:
True, maar dan kan je beter nog altijd in jaar 2 niet verkopen en u winsten in jaar 3 compenseren met de verliezen uit jaar 2. ie, dan met verlies verkopen.

Soit, ik vrees dat er een miljoen scenario's gaan zijn :) . Je gaat wat kunnen optimaliseren maar opt einde van de rit wordt de hogere middenklasse weer royaal genaaid zoals gewoonlijk.
Klopt, maar dan maak je een inferieure investeringsbeslissing omwille van tax redenen (en dat kan hier rationeel zijn natuurlijk). Want je denkt dat het beter is om te nu verkopen (en elders te herinvesteren), maar om dat tax loss niet te verliezen ga je toch nog wat langer aanhouden. Nee, absoluut geen fan dat ik met dit soort dingen zou moeten rekening houden. De rekening zal snel oplopen.

Zal hier de komende 30 jaar enkel nog meer de verkeerde kant opgaan. Tenzij ze a la DOGE alle overheidsuitgaven eens heel kritisch bekijken, maar zie ik niet snel gebeuren in een systeem waar je altijd een compromis moet vinden met 4,5,.. partijen.

Vroeger nog enkele jaren in Zwitserland gewoond, die piste (en andere) toch nog eens herbekijken.

5% belasting is niet veel natuurlijk, maar de voorzet is gegeven om dit met iedere regering verder te verhogen.

In Zwitserland pakken ze gewoon een (lage) belastinsvoet op al je bezittingen (woning, cash, aandelen, obligaties, goud, ...). Dat lijkt me veel eenvoudiger voor de fiscus ook om zo toe te passen ipv reguleringen met meer-en minderwaarden.
In NL doen ze iets gelijkaardigs geloof ik.
In Zwitserland betaal je geen belastingen op je meerwaarde, tenzij je gezien wordt als een professionele trader. De regels daarvoor liggen ook concreet vast, in tegenstelling tot België.

En waarom zou Uber 5B $ wegsmijten aan JET?

Focus ligt nu op buybacks en als ze al een dure overname doen zie ik dat eerder in de AV-space gebeuren.

...
En dan zijn er nog de Chinezen, met zaken als Deepseek, maar ik hoop oprecht dat als we ooit in een ongecontroleerde intelligentie-explosie terechtkomen, het een AI model van de Amerikanen zal zijn.
...

Op 20 januari hebben ze resultaten van hun R1 model gepubliceerd.
Sindsdien is het hele internet erover bezig.

Performance ligt zo te zien in lijn met dat van de Amerikaanse modellen aan een fractie van de kost/investering en ondanks de hardware limitaties als gevolg van de US export controls op geavanceerde chips.

Verder heeft Bytedance op 22 januari ook resultaten van 1 van haar AI modellen gedeeld, Doubao-1.5

Toch een zorgwekkende evolutie, en ook beschamend voor OpenAI, Anthropic, Google, Meta ALS deze trend verder bevestigd wordt in de komende maanden (en ervan utigaand dat OpenAI & co geen beduidend sterkere modellen achter de hand houdt, wat ik betwijfel)

En gezien dit de beursdraad is: wat voor impact zou een superieur AI model uit China hebben op de uiteindelijke Mag7 ROI op hun AI investeringen, op het vertrouwen van beleggers in die bedrijven en dus uiteindelijk ook op de waarderingsoefening.
Het blijven momenteel open vragen, maar wie had 6-12 maanden geleden zelfs durven denken dat het mogelijks die richting zou uitgaan...

Er zijn steeds minder zekerheden in het AI tijdperk.

Laatst bewerkt:
TKWY ook zijn lows van vorig jaar aan het opzoeken ondanks sale van GrubHub met nog een kleine €50mio opbrengst. Half miljard schuldenberg kwijt en sinds die lows vorig jaar ook >10% vd shares outstanding ingekocht en 5% vernietigd. Eigenlijk is het dus nog nooit zo goedkoop geweest.

Volgens mij ook super voor de hand liggende overname voor Uber. Als die met Jitse nu een overnamebod van €24 (100% premie) afspreken wandelt die met €350 miljoen de deur uit. €5miljard is peanuts voor Uber en die hedge funds gaan ook gewoon blij zijn er vanaf te zijn.

Zou ik...? :hurrr:
Zit in JET voor gemiddeld 10,24€. Indien het stukje onder 10€ gaat, verdubbel ik positie. Vroeg of laat zie ik ze een sprong maken.

Vers van de pers:

Ahja aankondigingen van politici, die gekende flitsende innovatieve early adopters :)

Ach, waar is de tijd dat de Belgische overheid "het Zwitserland van de blockchain" wilde worden, of departement natuur/bosbeheer blockchain ging gebruiken ter fenomenale efficiëntiewinsten, of stad Antwerpen en Vlaamse overheid blockchain zou gebruiken voor snelle en innovatieve oplossingen.
7 jaar later is daar uiteraard geen hol meer van te vinden, hoe kon het ook anders.
Nochtans was ook op 9lives menig BG-er lyrisch over deze wereldveranderende technologie die de efficiëntiewinsten nogal eens ging doen kletsen.

O, en Facebook Metaverse, niet te vergeten!
Waar is de tijd dat VOKA en VLAIO (Vlaams agentschap van innoveren/ondernemen) workshops gaven aan KMO's om dit te integreren in hun business "want trendsetters zeggen dat 2022 het jaar van de metaverse wordt"! (facebook stopte er exact dat jaar mee) :rofl:

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde, ik heb dit jaar de nieuwjaarsbrief voor mijn mama geschreven met behulp van Microsoft Copilot.
Met wat aanpassingen was dit een over the top succes voor de hele familie.
Dus schrijf mij zeker niet af als een gewetenloze AI-basher!

Ik denk gewoon dat het eerder een verder gaande evolutie van automatisatie/analyse/hulp wordt zoals die al jaren bezig is dankzij allerlei technologieën, en geen ongelofelijke jobvernietigende revolutie.

Laatst bewerkt:
Op 20 januari hebben ze resultaten van hun R1 model gepubliceerd.
Sindsdien is het hele internet erover bezig.

Performance ligt zo te zien in lijn met dat van de Amerikaanse modellen aan een fractie van de kost/investering en ondanks de hardware limitaties als gevolg van de US export controls op geavanceerde chips.

Verder heeft Bytedance op 22 januari ook resultaten van 1 van haar AI modellen gedeeld, Doubao-1.5

Toch een zorgwekkende evolutie, en ook beschamend voor OpenAI, Anthropic, Google, Meta ALS deze trend verder bevestigd wordt in de komende maanden (en ervan utigaand dat OpenAI & co geen beduidend sterkere modellen achter de hand houdt, wat ik betwijfel)

En gezien dit de beursdraad is: wat voor impact zou een superieur AI model uit China hebben op de uiteindelijke Mag7 ROI op hun AI investeringen, op het vertrouwen van beleggers in die bedrijven en dus uiteindelijk ook op de waarderingsoefening.
Het blijven momenteel open vragen, maar wie had 6-12 maanden geleden zelfs durven denken dat het mogelijks die richting zou uitgaan...

Er zijn steeds minder zekerheden in het AI tijdperk.
Wie had dit kunnen verwachten. :rofl:

Een van de snelst gecommodificeerde producten ooit blijkt commodity te zijn.
Markt heeft het wel nog altijd totaal niet door.

Big tech blijft $60-80b elk aan capex spenderen aan AI per jaar, voor $5-10b revenue.
Dit zijn capex heavy bedrijven nu, zonder duidelijke ROI ervoor, aan 40 p/e.

Wat aandelen die de laatste jaren niet veel deden verkocht en wegens fear of missing out in de plaats Novo Nordisk en Eli Lilly gekocht, ook al staan beide niet goedkoop.
De drang om niet 100% in ETFs te gaan blijft toch groot 😬

Wat aandelen die de laatste jaren niet veel deden verkocht en wegens fear of missing out in de plaats Novo Nordisk en Eli Lilly gekocht, ook al staan beide niet goedkoop.
De drang om niet 100% in ETFs te gaan blijft toch groot 😬
Novo stond de voorbije weken echt laag. Doordat hun nieuwe afvalpil slecht scoorde. Afhankelijk wnr je hebt gekocht mogelijk een goeie deal gedaan. Ik heb ook nog bijgekocht toen het aandeel fel zakte.

TKWY ook zijn lows van vorig jaar aan het opzoeken ondanks sale van GrubHub met nog een kleine €50mio opbrengst. Half miljard schuldenberg kwijt en sinds die lows vorig jaar ook >10% vd shares outstanding ingekocht en 5% vernietigd. Eigenlijk is het dus nog nooit zo goedkoop geweest.

Volgens mij ook super voor de hand liggende overname voor Uber. Als die met Jitse nu een overnamebod van €24 (100% premie) afspreken wandelt die met €350 miljoen de deur uit. €5miljard is peanuts voor Uber en die hedge funds gaan ook gewoon blij zijn er vanaf te zijn.

Zou ik...? :hurrr:
Denk eerder Prosus ipv Uber.

Als je goed luistert wat de CEO van Prosus zegt, kan het zomaar Prosus worden die JET gaat overnemen.

Prosus bood 6,5 miljard euro voor JET in 2020 en met een bod van ongeveer 25€ / 5 Mrd nu koopt men waarschijnlijk heel JET excl. "money pit" GH; de CEO praat over 20 Mrd cash en een "potentiële investering dichtbij huis wat hij snel wilt afronden" ( HQ Prosus en JET allebei in Amsterdam) en het creëren van een wereldwijd platform excl. Noord Amerika.

Novo stond de voorbije weken echt laag. Doordat hun nieuwe afvalpil slecht scoorde. Afhankelijk wnr je hebt gekocht mogelijk een goeie deal gedaan. Ik heb ook nog bijgekocht toen het aandeel fel zakte.
En zoals we al zo dikwijls gezien hebben in het verleden: als er bij een sterk gestegen groeiaandeel twijfel komt aan de groei, dan volgt er een hevige rerating.

Zelf hoop ik op Trump-Denemarken/Groenland tariff gezever zodat het aandeel nog wat daalt en er dus nog wat meer margin of safety is.
Fundamenteel heeft Novo niet veel last van tariffs op Denemarken/Europa, maar het daalt wel telkens als er sprake van is.

Daarnaast heb je ook nog de medicare onderhandelingen die zullen zorgen voor een prijsverlaging (die bekend zal zijn eind november dit jaar).
Tenzij Trump tussenkomt met een executive order, genre "overheid moet niet bepalen hoeveel die producten kosten" maar dat lijkt mij twijfelachtig aangezien het specifiek over een Deens bedrijf gaat, en er geen voordelen zijn voor Amerika.
En Novo Nordisk heeft de Trump campagne niet expliciet gesteund, dus geen pay-for-play hier zoals bij sommige andere executive orders.

Er zijn algemeen wat twijfels gerezen over het marktpotentieel van de "afslank-wondermiddelen", maar die zijn mijns inziens totaal onterecht.

Het enige waarvoor je bv. Wegovy kan krijgen, is voor obesitas, en je moet herhaaldelijk een voorschrift van de dokter krijgen.
En dan nog moet je door allerlei hoepels springen om eraan te geraken.
Believe me, i tried :-)

Dus de lifestyle-drug thesis is zelfs nog geen halve procent begonnen.

Maar anderzijds zelfs bij het echte obesitas-segment:
- nog altijd grote onwetendheid. Niet iedereen zit kwaliteitskranten te lezen, en velen denken nog steeds dat dit het zoveelste "veel beloven aftroggel dieetmiddeltje" is, of schrikken van de bijwerkingen die standaard bij al die geneesmiddelen vermeld worden.
- gelinkt aan onwetendheid: sommigen die dergelijke naalden niet kennen, stellen zich daar een soort klassieke lange bloedtreknaald bij voor. Terwijl het over een ingewerkte niemendal naald gaat van 0,5cm die je gewoon onmogelijk verkeerd kan steken, zo dun dat je het prikje regelmatig zelfs niet voelt.
- schroom om naar de dokter te stappen, want theoretisch 'strenge' voorwaarden om het voorgeschreven te krijgen, zich laten wegen etc.
In bv. Duitsland lees ik zelfs dat dokters dikwijls afraden vanuit een soort protestantse gedachte "je zou beter gewoon wat sporten en minder eten" (wat je ook hier op het forum zag begin 2023 bij de discussie), dus het zou mij niet verwonderen dat het er overal deels zo aan toe gaat, wat de drempel nog verhoogt.

Er zijn voorlopig nog teveel drempels (zeker ex-USA) waarvan de meeste met de tijd zullen verlagen, volgens mij.

Je kan vrij gemakkelijk 1.5-2 kg per maand kwijtgeraken zonder ooit hongerig gevoel te hebben. En zonder je spiermassa te verliezen.
Gewoon 400-500 kcal deficitiet per dag en voldoende proteïne eten.
Doe er nog 2 u per week sport bij en je smelt vet weg zonder spiermassa te verliezen.
Geen naalden of pillen nodig.

Die medicijnen zijn daar niets tegen.

Die bedrijven zaten in een hype narratief die hun aandeelprijzen irrationeel heeft laten exploderen. Zijn nu nog altidj veel te duur.

Terug
Bovenaan