Er zijn algemeen wat twijfels gerezen over het marktpotentieel van de "afslank-wondermiddelen", maar die zijn mijns inziens totaal onterecht.
Het enige waarvoor je bv. Wegovy kan krijgen, is voor obesitas, en je moet herhaaldelijk een voorschrift van de dokter krijgen.
En dan nog moet je door allerlei hoepels springen om eraan te geraken.
Believe me, i tried
Dus de lifestyle-drug thesis is zelfs nog geen halve procent begonnen.
Maar anderzijds zelfs bij het echte obesitas-segment:
- nog altijd grote onwetendheid. Niet iedereen zit kwaliteitskranten te lezen, en velen denken nog steeds dat dit het zoveelste "veel beloven aftroggel dieetmiddeltje" is, of schrikken van de bijwerkingen die standaard bij al die geneesmiddelen vermeld worden.
- gelinkt aan onwetendheid: sommigen die dergelijke naalden niet kennen, stellen zich daar een soort klassieke lange bloedtreknaald bij voor. Terwijl het over een ingewerkte niemendal naald gaat van 0,5cm die je gewoon onmogelijk verkeerd kan steken, zo dun dat je het prikje regelmatig zelfs niet voelt.
- schroom om naar de dokter te stappen, want theoretisch 'strenge' voorwaarden om het voorgeschreven te krijgen, zich laten wegen etc.
In bv. Duitsland lees ik zelfs dat dokters dikwijls afraden vanuit een soort protestantse gedachte "je zou beter gewoon wat sporten en minder eten" (wat je ook hier op het forum zag begin 2023 bij de discussie), dus het zou mij niet verwonderen dat het er overal deels zo aan toe gaat, wat de drempel nog verhoogt.
Er zijn voorlopig nog teveel drempels (zeker ex-USA) waarvan de meeste met de tijd zullen verlagen, volgens mij.