Kleine Beursfeiten

Nvidia alleen al vandaag zo'n 600 miljard USD kwijt aan marktwaarde. Tel daar nog de verliezen van een TSM, AVGO en (in mindere mate) AMD etc. bij en je zit aan pakweg 1 biljoen USD aan marktwaarde die vernietigd is op een dag. Stel dat in vergelijking met ons begrotingstekort (en de 200+ dagen regeringsvorming) om het helemaal hilarisch te maken.

En dat allemaal door een nieuw Chinese AI model die - momenteel nog niet gevalideerd (het is dat de Chinezen nog nooit gelogen hebben) - met veel minder resources kan getraind worden. Dat nieuws was trouwens donderdag al bekend.

Ferm, zeer ferm overdreven beursreactie. Al zeker bij een TSM: als ze niet verkopen aan Nvidia dan wel aan Apple, AMD of nog een andere semiconductor speler. Ook voor een AMD die momenteel amper als AI play werd gewaardeerd maar nu wel weeral mee omlaag duikt.

Als mensen hier denken dat je een ai model kan creëren door gewoon ChatGPT te kopiëren ben je echt gatachterlijk.

Dat is zoals een foto van een foto van een foto van een foto nemen. Op de duur schiet er niets meer over van je oorspronkelijke data en is je data waardeloos.

Geen zorgen , binnen een paar weken staan al die tech stocks weer op ATH. Ideaal koop momentje. Vandaag weer 2 maandlonen gespreid over tsmc, amd en asml.

Deepseek is ook niets nieuws eh , dat bestaat al maanden. Gewoon fud dit.

Laatst bewerkt:
Ferm, zeer ferm overdreven beursreactie.
Markets take the stairs up and the elevator down...
Je kunt je ook afvragen in hoeverre de omvang van de stijgingen fundamenteel verantwoord was. Maar op de weg naar boven is het plezant en klaagt er niemand.

Marc Andreessen, toch niet de eerste de beste, sprak vandaag over een 'Sputnik moment'.
In de jaren '70 tijdens de Koude Oorlog lanceerde Rusland out of the blue als eerste een satelliet in een baan om de aarde terwijl de VS dacht dat ze daar maar wat aan het klooien wegens een gebrek aan middelen, kennis en hardware. Tot zover de idee van US dominantie en alle verwachtingen die daaraan vast hingen.

Ik zou dat toch niet zomaar wegzetten als een non event.

Non-event of niet, dat valt nog af te wachten. Er zitten genoeg techs op de beurs waarvan het winstmodel niet geïmpacteerd wordt door een nieuw Chinees AI model. ASML bijv. is een simpel vb, de globale vraag naar chips gaat nu toch niet dalen omdat de Chinezen met een sterk AI model komen? If anything, zou ik net verwachten dat dit de vraag naar sterkere chips (en de machinese om ze te produceren gaat stijgen).

Vroeg of laat gaat de beurs nog eens met -20% a -30% crashen, gegeven de recente prijsstijgingen zou dat niet abnormaal zijn.

Misschien niet, maar er is nu wel een extra factor van onzekerheid bijgekomen. Gezien de koersreacties mag je gerust van een black swan spreken. Wie vorige week durfde opperen dat een Chinees AI-model NVDA 17% zou doen zakken in 1 sessie werd gegarandeerd in een dwangbuis weggevoerd. 'Ha neen dat kan niet want ze lopen achter qua hardware, chips, etc. '

I.v.m. ASML, de vraag is wat er al in de koers zit en wat niet? Het aandeel is 35% gezakt sinds vorige zomer en staat nog altijd aan 30 keer de winst. Maar wie in juli aan 1000€ een verkoopadvies durfde geven, werd weggelachen.

De vraag aan microchips gaat toch sowieso stijgen op de lange termijn, ongeacht of we nu in een AI/Nvidia bubble zitten of niet. Het internet verdween ook niet na de dot com bubble.

Ik kan moeilijk geloven dat processing power geen rol meer speelt doordat Deepseek plots een veel efficiënter model heeft ontwikkeld.
En is het niet voor AI dan is het voor andere zaken, misschien zien we dan ooit weer eens normaal geprijsde GPU’s…

Ik vind het vooral speciaal omdat Deepseek gereleased werd tijdens de inauguratie van Trump: https://github.com/deepseek-ai/DeepSeek-R1
Ik heb dit vorige week gezien:

Maar nu reageert de markt pas.

Het zal er vanaf hangen hoe Nvidia hier op reageert als bedrijf en wat ze er tegen over kunnen zetten. Het is een mogelijke dip dat langer kan aanhouden dan een week of twee. DeepSeek is open source en kan draaien op andere hardware (niet enkel Nvidia's CUDA bv.).
Blij dat ik al een deel op de piek van $151 verkocht heb :fingerguns:

Laatst bewerkt:
Ik had tijdens mijn PhD een Chinese co-promotor. Laat ons zeggen dat ik sinds die ervaring eerder skeptisch ben tegenover zotte inovaties die van alginder komen. Los van enig sentiment of waardering voor $NVDA

Misschien niet, maar er is nu wel een extra factor van onzekerheid bijgekomen. Gezien de koersreacties mag je gerust van een black swan spreken.
Een black swan is iets compleet anders, je kan toch niet claimen dat niemand AI vanuit China zag opkomen? Ze zijn zelf al afgekomen met hun eigen Google (Baidu), Amazon (Alibaba), Meta (Wechat), …. Dit is gewoon het zoveelste vervolg hierop.

Beurskoersen die dalen/corrigeren <> black swan.

Ik had tijdens mijn PhD een Chinese co-promotor. Laat ons zeggen dat ik sinds die ervaring eerder skeptisch ben tegenover zotte inovaties die van alginder komen. Los van enig sentiment of waardering voor $NVDA
Hun AI-bot is wel open source, dus het enige punt waarop ze kunnen "valsspelen" is hoeveel hij effectief gekost heeft aan ontwikkeling.

grootste verliezers hier lijken me toch Nvidia en OpenAI/Microsoft te zijn... waarom zou je $30 per maand voor copilot betalen als er binnenkort misschien iets véél goedkoper op de markt komt?

Misschien zet dit andere bedrijven wel aan om ook zelf hun goedkope AI-bots te maken gebaseerd op deze goedkope opensource versie, dus vraag naar minder-advanced chips kan zelfs toenemen wat bijvoorbeeld wel goed nieuws voor AMD zou zijn?

Sorry maar de tijd dat Made in China een garantie voor brol was is toch echt wel al lang voorbij. Dat die AI beter is voor Chinese prompts zal ook correct zijn. Maar iedereen (en dan vooral mensen uit de USA) komt precies uit de lucht vallen dat Chinese bedrijven ook met AI kunnen bezig zijn.

Captain hindsight hier natuurlijk, maar dat was toch een kwestie van tijd?

En heb je een case? Of is't gewoon random hopen dat er een rebounce komt bij ASML? aka op goed geluk?
Mja, ASML heeft nooit echt een vette AI-premie gekregen (itt Nvidia, Broadcom,...) en wordt wel mee uitverkocht. In die zin geen verkeerde zet denk ik. Gisteren ook eerste positie geopend in ASML, weliswaar nog zeer klein.

Terug
Bovenaan