Maar echt wat is mij dat hier. Waarom zou het over een 65 jarige van vandaag gaan? Waar komt dit opeens vandaan.
Ik heb het duidelijk over een 30 jarige van vandaag. Net zoals mij.
Echt, laat het gewoon zitten.
En btw, een huidig 65 jarige had even goed 1 miljoen vandaag kunnen hebben als ie 35 jaar geleden elke maand de 250 euro van toen elke maand had gespaard. Kans dat beurs meer stijgt in komende 35 jaar dan in de afgelopen 35 jaar is klein. En dan zwijgen we nog over de meerwaarden op vastgoed in de afgelopen 35 jaar.
Op zich vind ik het wel een interessante oefening, het probleem is gewoon dat je inflatie negeert.
Dit is een accumulated interest calculator die inflatie meeneemt:
https://www.calculatorsoup.com/calculators/financial/investment-inflation-calculator.php
Ingegeven waarden = €250/maand voor de komende 35 jaar aan een rendement van 8% en inflatie van 2%:
Dan kom je op je 65e uit op €573k, dus net over de helft van je geclaimde 1 miljoen. Maar dat is het absolute bedrag, door de 2% inflatie gaat je koopkracht veel lager zijn: 573k komt dan overeen met een koopkracht in €'s van vandaag van 286k. Dat is ook al mooi maar heel ver weg van het miljoen.
En je kan zeggen: 8% rendement is te laag, we nemen 10%. Dan kom je na 35 jaar uit op een absoluut bedrag van +- 1 miljoen (970k), maar in koopkracht op je 65e is dat ongeveer de helft (474k). Opnieuw heel mooi maar je bent er ook geen miljonair mee in de betekenis zoals we dat vandaag zien.
Hoeveel moet je dan aan de kant zetten als je nu 30 bent en op je 65e miljonair wil zijn met de koopkracht van een miljonair zoals vandaag? Aan 8% rendement ga je elke maand €900/maand moeten sparen ipv €250. Met €900/maand kom je na 35 jaar uit op een rendement van 2 miljoen wat je een koopkracht geeft van 1 miljoen vandaag.
Kan een gemiddeld middenklasse-individu €900/maand beleggen, elke maand zonder uitzondering, gedurende 35 jaar?
Het mediaanloon in sept 24 was €3728 brut. Het mediaanloon = het middelste loon van alle werknemers = het middenste puntje van de middenklasse. €3728 brut = +- €2500 net. Op dat loon €900 sparen betekent een spaarpercentage van 36%. Dat is niet weinig. En met de resterende €1600 moet je dan alle kosten dragen die je nog resteren + ook nog een spaarbuffer opbouwen + indien gewenst ook sparen voor een huis, want die maandelijkse €900 is "weg", daar kom je 35 jaar niet aan. Ik vind dat een twijfelachtige haalbaarheid.
Owv inflatie gaat je maandelijks loon natuurlijk ook wel stijgen terwijl het spaarbedrag hetzelfde kan blijven. Maar het zijn wel de eerste gespaarde schijven die het meeste rendement gaan geven (want langer in de markt), dus het lijkt me toch moeilijk haalbaar. Niet onmogelijk, wel moeilijk.
En voor een 65-jarige miljonair vandaag: ik weet niet meteen waar ik kan vinden wat het mediaanloon was in 1990 (in franken!), wat de gemiddelde inflatie was sindsdien, hoeveel er toen kon worden gespaard (waarschijnlijk wat moeilijker door toen bv
grotere gezinnen dan nu) en wat de mogelijkheden waren om in 1990 te beleggen, maar het zal er toen niet makkelijker of goedkoper geweest zijn dan nu. Dus ik denk dat een 65-jarige die nu een miljoen € heeft ook wel betrekkelijk rijk is.