Kleine Beursfeiten

De tarievensoep zal niet zo heet worden gegeten als ze wordt opgediend.
Trump is gewoon een bully en gebruikt dit als onderhandelingstactiek.

Modus operandi is daarbij om eerst met iets totaal onrealistisch af te komen en dan toegevingen te doen wanneer je iets in ruil hebt gekregen.
Dan denkt de tegenpartij een goede zaak te hebben gedaan omdat ze er beter vanaf komen dan bij het eerste voorstel maar bottom line is het wel Trump die hun bij hun kl* heeft

Modus operandi is daarbij om eerst met iets totaal onrealistisch af te komen en dan toegevingen te doen wanneer je iets in ruil hebt gekregen.
Dan denkt de tegenpartij een goede zaak te hebben gedaan omdat ze er beter vanaf komen dan bij het eerste voorstel maar bottom line is het wel Trump die hun bij hun kl* heeft

Inderdaad. Ik denk dat landen wel even moeten stilstaan bij het feit wie deze handelsoorlog het langst kan volhouden. Je wilt niet toegeven aan Trump maar er tegen ingaan is ook geen evidente. Denk persoonlijk dat je beter gewoon toegeeft en probeert het op een akkoordje te gooien. Trump wilt vooral winnen in publieke opinie. Dus ego aan de kant, wat publieke zever slikken en land voorop zetten (zijn politici helaas niet zo goed in).

Dan ben ik toch serieus omringd door arme mensen die blijkbaar niet willen:unsure: . Soit, BG en geld, het blijft iets aparts.

Dus 250 euro sparen voor een gezin in de middenklasse is te veel gevraagd? Indien ja, dan is dat het probleem met de maatschappij. Iedereen kan zich arm voelen als ze alles kopen wat ze willen. Of denken dat ze alles moeten kopen.

Nu geen probleem, ik zet mijn oogkleppen terug op en zal mij op mijn eigen leven focussen, want blijkbaar triggert het hier veel negatieve emoties.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Ik denk dat landen wel even moeten stilstaan bij het feit wie deze handelsoorlog het langst kan volhouden. Je wilt niet toegeven aan Trump maar er tegen ingaan is ook geen evidente. Denk persoonlijk dat je beter gewoon toegeeft en probeert het op een akkoordje te gooien. Trump wilt vooral winnen in publieke opinie. Dus ego aan de kant, wat publieke zever slikken en land voorop zetten (zijn politici helaas niet zo goed in).
Ik denk toch dat men deze handelsoorlog nog lang kan volhouden. Maar ge moet het willen he.

Ik denk toch dat men deze handelsoorlog nog lang kan volhouden. Maar ge moet het willen he.

Even toegeven dat ik geen geen flauw benul heb (disclaimer: voor als er mensen met EW diploma’s zijn die het wel weten).

Maar ik kan mij voorstellen dat je er een serieuze prijs voor moet betalen. Rationeel zou het kunnen dat een akkoordje goedkoper is, maar ten koste van je imago.

Even toegeven dat ik geen geen flauw benul heb (disclaimer: voor als er mensen met EW diploma’s zijn die het wel weten).

Maar ik kan mij voorstellen dat je er een serieuze prijs voor moet betalen. Rationeel zou het kunnen dat een akkoordje goedkoper is, maar ten koste van je imago.
Make a post without firing shots at cege
challenge (IMPOSSIBLE)

Dus 250 euro sparen voor een gezin in de middenklasse is te veel gevraagd? Indien ja, dan is dat het probleem met de maatschappij. Iedereen kan zich arm voelen als ze alles kopen wat ze willen. Of denken dat ze alles moeten kopen.

Nu geen probleem, ik zet mijn oogkleppen terug op en zal mij op mijn eigen leven focussen, want blijkbaar triggert het hier veel negatieve emoties.
Neen, ge begrijpt het totaal niet. Het ging over de huidige 65-jarigen. Die hebben geen miljoen bijeen gespaard. En ook geen €250 per maand kunnen sparen. Dat heeft verschillende redenen. Eerst en vooral lagen de lonen een pak lager, in die generatie zijn er veel gewone arbeiders die dus sowieso een lager loon hadden, 2-verdieners was ook eerder uitzonderlijk en dan is die generatie niet per se de generatie die kennis had van investeringen. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld het voorbeeld van de middenklasse, mijn pa is 48.5 jaar arbeider geweest in hetzelfde bedrijf. Die geven absoluut niet te veel geld uit en het huis is al jaaaaaren afbetaald. Ik ben vrij hard overtuigd dat die geen miljoen bij elkaar gespaard hebben.

Als we het over de huidige generatie hebben, dan kun je dat misschien wel op je 65ste bijeen krijgen. Als je een goed loon hebt, een betaalbare hypotheek, geen tegenslagen zoals een scheiding met kinderen erin betrokken en vooral niet te veel wilt opmaken. Daar zijn bepaalde dingen een keuze van, maar niet alles.

Dus uw uitspraak dat het vrij normaal is dat elke huidige 65-jarige een miljoen zou moeten bijeen gespaard hebben, wordt niet alleen tegengesproken door quasi alle cijfers, maar is ook nog eens compleet wereldvreemd.

Edit: Hier zie je een mooie tabel met het gemiddelde loon doorheen de jaren. Het is wel Nederland, maar het zal in België niet veel beter zijn geweest.

Neen, ge begrijpt het totaal niet. Het ging over de huidige 65-jarigen. Die hebben geen miljoen bijeen gespaard. En ook geen €250 per maand kunnen sparen. Dat heeft verschillende redenen. Eerst en vooral lagen de lonen een pak lager, in die generatie zijn er veel gewone arbeiders die dus sowieso een lager loon hadden, 2-verdieners was ook eerder uitzonderlijk en dan is die generatie niet per se de generatie die kennis had van investeringen. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld het voorbeeld van de middenklasse, mijn pa is 48.5 jaar arbeider geweest in hetzelfde bedrijf. Die geven absoluut niet te veel geld uit en het huis is al jaaaaaren afbetaald. Ik ben vrij hard overtuigd dat die geen miljoen bij elkaar gespaard hebben.

Als we het over de huidige generatie hebben, dan kun je dat misschien wel op je 65ste bijeen krijgen. Als je een goed loon hebt, een betaalbare hypotheek, geen tegenslagen zoals een scheiding met kinderen erin betrokken en vooral niet te veel wilt opmaken. Daar zijn bepaalde dingen een keuze van, maar niet alles.

Dus uw uitspraak dat het vrij normaal is dat elke huidige 65-jarige een miljoen zou moeten bijeen gespaard hebben, wordt niet alleen tegengesproken door quasi alle cijfers, maar is ook nog eens compleet wereldvreemd.

Edit: Hier zie je een mooie tabel met het gemiddelde loon doorheen de jaren. Het is wel Nederland, maar het zal in België niet veel beter zijn geweest.

Maar echt wat is mij dat hier. Waarom zou het over een 65 jarige van vandaag gaan? Waar komt dit opeens vandaan.

Ik heb het duidelijk over een 30 jarige van vandaag. Net zoals mij.

Echt, laat het gewoon zitten.

En btw, een huidig 65 jarige had even goed 1 miljoen vandaag kunnen hebben als ie 35 jaar geleden elke maand de 250 euro van toen elke maand had gespaard. Kans dat beurs meer stijgt in komende 35 jaar dan in de afgelopen 35 jaar is klein. En dan zwijgen we nog over de meerwaarden op vastgoed in de afgelopen 35 jaar.

Een 65-jarige van vandaag had geen appie om al sinds zijn 30 jaar maandelijks stocks te kopen denk ik. Heel uw beurs verhaal voor de gemiddelde middenklasser die 30 was in 1990 is dus niet relevant.

Maar echt wat is mij dat hier. Waarom zou het over een 65 jarige van vandaag gaan? Waar komt dit opeens vandaan.

En btw, een huidig 65 jarige had even goed 1 miljoen vandaag kunnen hebben als ie 35 jaar geleden elke maand de 250 euro van toen elke maand had gespaard. Kans dat beurs meer stijgt in komende 35 jaar dan in de afgelopen 35 jaar is klein. En dan zwijgen we nog over de meerwaarden op vastgoed in de afgelopen 35 jaar.
Je negeert gewoon de helft van de argumenten en cijfers en je blijft praten over 250 euro terwijl dat een oversimplificatie blijkt van wat je bedoelt (zie vorige posts). Zo kan je niet discussiëren. Ik laat het ook hierbij. Geniet van deze zonnige zondag.

Oké

Je negeert gewoon de helft van de argumenten en cijfers en je blijft praten over 250 euro terwijl dat een oversimplificatie blijkt van wat je bedoelt (zie vorige posts). Zo kan je niet discussiëren. Ik laat het ook hierbij. Geniet van deze zonnige zondag.

Daar ben ik gisteren op in gegaan en je gelijk gegeven. De discussie is helemaal anders als je nu spreekt over 500kEUR of 1 miljoen, nee eh man.

Het zou misschien voor iedereen hier eens interessant zijn om de achterliggende boodschap te willen zien of het grotere geheel ipv in te zoomen op specifieke punten.

Maar goed, als jullie totaal niet willen inzien dat deze meerwaarde belasting een significante impact kan hebben op de middenklasse, so be it. Dan zijn ze duidelijk in hun opzet geslaagd.

Veel plezier met jullie 100.000 euro portefeuille als jullie 65 zijn.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik gisteren op in gegaan en je gelijk gegeven. De discussie is helemaal anders als je nu spreekt over 500kEUR of 1 miljoen, nee eh man.

Het zou misschien voor iedereen hier eens interessant zijn om de achterliggende boodschap te willen zien of het grotere geheel ipv in te zoomen op specifieke punten.

Maar goed, als jullie totaal niet willen inzien dat deze meerwaarde belasting een significante impact kan hebben op de middenklasse, so be it. Dan zijn ze duidelijk in hun opzet geslaagd.

Veel plezier met jullie 100.000 euro portefeuille als jullie 65 zijn.
Het is niet opdat je start in de middenklasse, dat je daar altijd in blijft he. Jouw voorbeelden zijn eigenlijk middenklassers die op een bepaald moment hogere klasse worden.

Het is niet opdat je start in de middenklasse, dat je daar altijd in blijft he. Jouw voorbeelden zijn eigenlijk middenklassers die op een bepaald moment hogere klasse worden.

Omdat je gespaard hebt tot je 65e met je middenklasse inkomen en spaargeld hebt op het eind waarvan het inkomensequivalent 40kEUR is (laat ons nog zeggen 60kEUR) ben je de hogere klasse?

Op zich vind ik het wel een interessante oefening, het probleem is gewoon dat je inflatie negeert.

Dit is een accumulated interest calculator die inflatie meeneemt: https://www.calculatorsoup.com/calculators/financial/investment-inflation-calculator.php

Ingegeven waarden = €250/maand voor de komende 35 jaar aan een rendement van 8% en inflatie van 2%:

BojbVeB.png

Dan kom je op je 65e uit op €573k, dus net over de helft van je geclaimde 1 miljoen. Maar dat is het absolute bedrag, door de 2% inflatie gaat je koopkracht veel lager zijn: 573k komt dan overeen met een koopkracht in €'s van vandaag van 286k. Dat is ook al mooi maar heel ver weg van het miljoen.

En je kan zeggen: 8% rendement is te laag, we nemen 10%. Dan kom je na 35 jaar uit op een absoluut bedrag van +- 1 miljoen (970k), maar in koopkracht op je 65e is dat ongeveer de helft (474k). Opnieuw heel mooi maar je bent er ook geen miljonair mee in de betekenis zoals we dat vandaag zien.

Hoeveel moet je dan aan de kant zetten als je nu 30 bent en op je 65e miljonair wil zijn met de koopkracht van een miljonair zoals vandaag? Aan 8% rendement ga je elke maand €900/maand moeten sparen ipv €250. Met €900/maand kom je na 35 jaar uit op een rendement van 2 miljoen wat je een koopkracht geeft van 1 miljoen vandaag.

Kan een gemiddeld middenklasse-individu €900/maand beleggen, elke maand zonder uitzondering, gedurende 35 jaar? Het mediaanloon in sept 24 was €3728 brut. Het mediaanloon = het middelste loon van alle werknemers = het middenste puntje van de middenklasse. €3728 brut = +- €2500 net. Op dat loon €900 sparen betekent een spaarpercentage van 36%. Dat is niet weinig. En met de resterende €1600 moet je dan alle kosten dragen die je nog resteren + ook nog een spaarbuffer opbouwen + indien gewenst ook sparen voor een huis, want die maandelijkse €900 is "weg", daar kom je 35 jaar niet aan. Ik vind dat een twijfelachtige haalbaarheid.

Owv inflatie gaat je maandelijks loon natuurlijk ook wel stijgen terwijl het spaarbedrag hetzelfde kan blijven. Maar het zijn wel de eerste gespaarde schijven die het meeste rendement gaan geven (want langer in de markt), dus het lijkt me toch moeilijk haalbaar. Niet onmogelijk, wel moeilijk.

En voor een 65-jarige miljonair vandaag: ik weet niet meteen waar ik kan vinden wat het mediaanloon was in 1990 (in franken!), wat de gemiddelde inflatie was sindsdien, hoeveel er toen kon worden gespaard (waarschijnlijk wat moeilijker door toen bv grotere gezinnen dan nu) en wat de mogelijkheden waren om in 1990 te beleggen, maar het zal er toen niet makkelijker of goedkoper geweest zijn dan nu. Dus ik denk dat een 65-jarige die nu een miljoen € heeft ook wel betrekkelijk rijk is.

Omdat je gespaard hebt tot je 65e met je middenklasse inkomen en spaargeld hebt op het eind waarvan het inkomensequivalent 40kEUR is (laat ons nog zeggen 60kEUR) ben je de hogere klasse?

Je kunt kwaken wat je wil, maar de cijfers geven je ongelijk.

100k beleggen aan 7% op 35y is 1M. Verkoop alles op einde aan 10% tax (worst case scenario dus) en je hebt 900k. Een echte aanslag op de middenklasse. Heus niet de "amuseer je met je 100k op je 65".

250 per maand sparen 30y lang is 1M. Alleen jammer dat je soms je spaargeld nodig hebt voor iets. Dak, keuken, auto, kinderen op kot, zonnepanelen, kapotte ketel, reis, ...

En dan uiteraard de realiteit. Het gemiddelde belegde vermogen is geen miljoen. Wie met een miljoen zit te neuzelen dat de onderklasse geviseerd wordt, moet dringend eens rondkijken.

(Allemaal zonder diploma EW bedacht)

"No indication of leopards eating faces".

Ik weet niet of jullie het nieuws van het weekend gevolgd hebben, maar er werd niet alleen hete soep opgediend maar 5000 liter kokende diarree gekieperd over de handel.
Handel met vriendelijke buren, degenen die in zijn eerste termijn vriendelijk de USMCA onderhandeld hebben als reactie.
En wat doet hij? Die als eerste keihard onder de bus gooien.

Voor 950 miljard handel, als eerste stap, terwijl het volledige pakket tegen China tijdens Trump I slechts 370 miljard was.

OXY als een raket na boven.
Denk het niet. Economie naar de kloten doen op inflatoire wijze lijkt mij tijdelijk vrij bearish :)

Haha, ik ga mij te pletter amuseren dit jaar na 2 jaar age of retard, ik voel het komen :p
Ok, paar posities tijdelijk naar beneden, maar fun wordt het wel.

Laatst bewerkt:
Je kunt kwaken wat je wil, maar de cijfers geven je ongelijk.

100k beleggen aan 7% op 35y is 1M. Verkoop alles op einde aan 10% tax (worst case scenario dus) en je hebt 900k. Een echte aanslag op de middenklasse. Heus niet de "amuseer je met je 100k op je 65".

250 per maand sparen 30y lang is 1M. Alleen jammer dat je soms je spaargeld nodig hebt voor iets. Dak, keuken, auto, kinderen op kot, zonnepanelen, kapotte ketel, reis, ...

En dan uiteraard de realiteit. Het gemiddelde belegde vermogen is geen miljoen. Wie met een miljoen zit te neuzelen dat de onderklasse geviseerd wordt, moet dringend eens rondkijken.

(Allemaal zonder diploma EW bedacht)

Die 250 euro is voor de lange termijn. Ik hoop dat de middenklasse iets meer spaart. Maar vrees ervoor als ik dat hier zie. Mijn punt gaat niet over 100, 250 of 1000 euro. Mijn punt was dat je sneller aan een significante impact komt van meerwaarde belasting dan men hier denkt. “10kEUR vrijstelling is genoeg voor de middenklasse”. In de opbouwfase misschien wel, maar als je 1 miljoen hebt gespaard als je 65 bent (opnieuw, inkomensequivalent van 40KEUR) dan betaal je ELK jaar 3.000 euro belastingen (250 euro per maand). Dat is weer snel onder de mat geveegd, met “het is maar 250 euro”. Echter is hier genoeg discussie dat zegt dat 250 euro per maand veel geld is.

De realiteit is inderdaad dat we een overconsumptie maatschappij zijn en duidelijk in het heden leven ipv de toekomst. Blijkbaar willen velen hier niet eerlijk zijn met zichzelf en vooral blijven geloven dat de middenklasse geen vermogen zelf kan opbouwen tegen pensioen. Excuses genoeg blijkbaar. En dan over 35 jaar klagen dat ze te weinig pensioen krijgen om te overleven. En we kunnen weer extra belastingen invoeren voor onze kinderen.

Terug
Bovenaan