Kleine Beursfeiten

De tarievensoep zal niet zo heet worden gegeten als ze wordt opgediend.
Trump is gewoon een bully en gebruikt dit als onderhandelingstactiek.

Modus operandi is daarbij om eerst met iets totaal onrealistisch af te komen en dan toegevingen te doen wanneer je iets in ruil hebt gekregen.
Dan denkt de tegenpartij een goede zaak te hebben gedaan omdat ze er beter vanaf komen dan bij het eerste voorstel maar bottom line is het wel Trump die hun bij hun kl* heeft

Dit werd hier gisteren nog weggelachen door sommigen maar 24u later is het dus wel de realiteit...

100 stuks short Palantir aan 100. Indrukwekkende resultaten, maar hogere marketcap dan Adobe dat een revenue heeft die 6 keer zo hoog ligt en ook betere margins ( niet onlogisch, want Palantir investeert nog veel in groei natuurlijk, maar toch)...
Nog 30% erbij en ze hebben dezelfde market cap als Salesforce dat 10 keer zo veel revenue heeft :crazy:

Zowel Canada als Mexico doen een knieval voor Trump.
Maar die doen juist geen fluit en komen helemaal niet tegemoet aan zijn belangrijkste bezwaren ivm handelstekorten waarover hij het de hele tijd had.

"Sturen troepen naar de grens".
Dat deed Mexico in 2019 al, dat zijn gewoon pro forma verklaringen. Nu zijn het er zelfs minder.

https://edition.cnn.com/2019/06/24/...00-troops-to-us-mexico-border-intl/index.html

Als het zo gemakkelijk is om Trump wat af te wimpelen (cfr China dat als 'knieval' gewoon wat sojabonen koopt tijdens Trump I, waarna ze het zelfs niet nakwamen), dan zijn we inderdaad in wat wereldwijd toneel beland waarbij de ene af en toe faket om boos te zijn, waarna iemand anders faket om een toegeving te doen met wat pro forma verklaringen.
Werkelijk de exponent van age of stupid social media verklaringen.

Ofwel is dat half wat afleiding voor wat Musk allemaal aan het uitrichten is in de overheidsinstellingen.

Zullen zien wat er van komt de komende weken want voor hetzelfde geld krijgt Trump volgende week weer een ander idee in zijn hoofd.
Wat ik erover lees, heeft Bessent hem waarschijnlijk lastminute kunnen overtuigen dat die algemene tariffs Amerikaanse bedrijven zelf in de voet zouden schieten.
De vraag is of hij hem ook de volgende keren zal kunnen tegenhouden.

Laatst bewerkt:
When in doubt, zoom out.
Ja, maar moest ik de afgelopen 2 jaar mijn aandelenkeuzes laten afhangen hebben van macrovoorspellingen, dan had ik ongeveer 35% minder in portefeuille.

Ik heb begin 2022 eens een week zonder aandelen gezeten en 100% in 6m UST's omdat ik Oxy verkocht had aan 39, want ik was zeker dat rentevoeten sterk gingen stijgen en dat Rusland Oekraïne ging binnenvallen.
'Dat kon toch niet anders dan negatief zijn voor de economie'.

Paar dagen later Oxy al teruggekocht aan 41 omdat ik Buffett zijn geschiedenis en advies goed herinnerde, nl. geen ondergewaardeerde aandelen laten liggen wegens macrovoorspellingen.

PACB terug onder de 1.5, miss wat traden met opties. Lijkt zoal een jaar op en neer te gaan tussen die 1.5 en 2.

En nu laat ik de woede van de value investors over me heen komen. 😇
Ik heb alvast weer een schijfje gekocht. Als ik dan nog eens kan verkopen aan 2 heb ik mijn aankoop @4.17 weer gewiped denk ik. :unsure:

Ik had beter alles verkocht :cry2:
  • gisteren port -0,7%
  • vandaag (inclusief 20% cash/obligaties en de VS is nog gesloten, ca 33% in de VS): -1 %, met wat geluk wordt dat dus -2% vandaag
so be it

Palantir +18% AH na alweer een beat!
Vooral de top-line groeiversnelling is frappant. Van +27% YoY in Q2, naar +30% in Q3 en nu +36% in Q4.
Indrukwekkend is dat.
Beurswaarde van 250 miljard intussen...

Veel spijt dat ik in de mid $20's heb verkocht.
En de putpositie die ik even geleden kocht, toen ik van mening was dat het te hoog stond, mag na vandaag ook volledig afgeschreven worden.
Double whammy.

Indrukwekkende groeiversnelling, maar bij de minste tegenslag minstens -60%. Beetje zoals SaaS dat tijdens COVID ook een groeiversnelling kende (alles digitaal) maar dan kwam de ontnuchtering met rate hikes en moeilijke prior year comps.

Toont nog maar eens aan dat het moeilijk is om short te gaan enkel obv de waardering. Sentiment > waardering tot dat sentiment gebroken wordt.

Wel proficiat @Vio dat PLTR kocht rond de bodem in 2022, dat was effectief een koopje toen.

When in doubt, zoom out.
Klopt zeker. Ik heb dan ook niet vermeld dat ik aandelen verkocht heb.
Maar moest ik aandelen hebben die priced to perfection zijn...

Er is trouwens een verschil tussen macro-economie enerzijds en anderzijds rekening houden met concrete zaken in de wijdere omgeving die een rechtstreekse invloed hebben op jouw investering.

Als je een recessie binnen 5 jaar probeert te voorspellen: moeilijk.
Uw Russische aandelen verkopen omdat je van kilometers ziet dat Rusland Oekraïne gaat binnenvallen en je 50/50 hebt op een total loss: rationeel, en niet 'ik blijf stoer zitten want ik heb diamond hands en reageer niet op macro'.

Laatst bewerkt:
Indrukwekkende groeiversnelling, maar bij de minste tegenslag minstens -60%. Beetje zoals SaaS dat tijdens COVID ook een groeiversnelling kende (alles digitaal) maar dan kwam de ontnuchtering met rate hikes en moeilijke prior year comps.

Toont nog maar eens aan dat het moeilijk is om short te gaan enkel obv de waardering. Sentiment > waardering tot dat sentiment gebroken wordt.

Wel proficiat @Vio dat PLTR kocht rond de bodem in 2022, dat was effectief een koopje toen.
Ik heb ze helaas in oktober en november vorig jaar al van de hand gedaan. Revenue moet al x4 komende 5j om huidige waardering te verantwoorden. Nu goed, het kan nog even doorstijgen in het huidige sentiment.
IMG_3216.jpg

Grab +10% omdat ze GoTo willen overnemen. GoTo is een eerdere merger van Gojek (de grootste ridesharing concurrent van Grab in SE Asia) en Tokopedia (e-commerce website in Indonesia).

Heb een relatief kleine positie in Grab. Zou zeer bullish zijn omdat ze de competitie hierbij elimineren, zeker in de grootste markt Indonesie, maar kan moeilijk geloven dat regulatoren dat zomaar zullen laten passeren.

Grab +10% omdat ze GoTo willen overnemen. GoTo is een eerdere merger van Gojek (de grootste ridesharing concurrent van Grab in SE Asia) en Tokopedia (e-commerce website in Indonesia).

Heb een relatief kleine positie in Grab. Zou zeer bullish zijn omdat ze de competitie hierbij elimineren, zeker in de grootste markt Indonesie, maar kan moeilijk geloven dat regulatoren dat zomaar zullen laten passeren.

Heb ook een kleine positie. Veelbelovende naam, vnl ingestapt owv de fin services kant. Benieuwd wat het gaat geven...Indonesische regulatoren, not my cup of tea :)

Iemand Talkspace in PF/watchlist? Opt eerste gezicht ziet dat er goed uit:

- Marktleider online mental health in US, sector die alleen maar groeit en niet afhankelijk is van huidige trends
- Insurance backed en wat recente integraties in oa. Amazon Health
- Genoeg cash, geen schulden, groeiende marges/revenue
- Serieuze run-up laaste maanden (+100%), maar evengoed 75% verwijderd van all time Covid highs
- Over de moat kan je discussiëren...ze zitten ingebakken in het verzekeringsysteem, dat is geen inherente moat, maar daar kom je als nieuwe speler niet zomaar in. Bestaan sinds 2012 met de nodige schaalvoordelen en wat hippe AI integraties
- Technische uptrend

Niet grondig onderzocht en ook helemaal geen positie, maar ben wel getriggerd

EDIT: gwn gekocht bij opening, ni twijfelen ziet er goed uit

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan