Kleine Beursfeiten

Iemand ervaring met tools zoals ChatGPT pro voor investeringsresearch?

Ik gebruik finchat.io en das echt een aanrader. Je kan chatGPT gewijs alle metrics, earning transcript,... bevragen. Er is een free trail dus gratis te proberen.

Voorts ook tradingview premium maar das vnl voor TA en tracking van alle aandelen in watchlist. Integratie met broker is voorzien zodat je ook rechtsreeks kan traden vanuit tradingview zelf. Ook dat kan je gratis uitproberen.

Shit just gost worse (ook voor PACB, en ONT). Die Roche SBX sequencer ziet er pretty disruptive uit. 7 30x genomes in 1 uur met hoge accuracy. :drool: Scheduled voor 2026.

In één artikel schreef een journalist zelfs dat ILMN "legacy" was. :laugh:
En GRAIL ondertussen een multibagger.

Hier wat dieper aan het kijken naar defensie bedrijven in Europa, ze gaan hier in hun broek doen zonder Trump dus investeren in defensie zal serieus nodig zijn.

En GRAIL ondertussen een multibagger.

Hier wat dieper aan het kijken naar defensie bedrijven in Europa, ze gaan hier in hun broek doen zonder Trump dus investeren in defensie zal serieus nodig zijn.

Veel zal natuurlijk al priced in zijn.

Zijn er hier beursgenoteerde bedrijven die top zijn op gebied van drones? Want daar ligt wel de toekomst van oorlogsvoering natuurlijk.

Ik gebruik finchat.io en das echt een aanrader. Je kan chatGPT gewijs alle metrics, earning transcript,... bevragen. Er is een free trail dus gratis te proberen.

Voorts ook tradingview premium maar das vnl voor TA en tracking van alle aandelen in watchlist. Integratie met broker is voorzien zodat je ook rechtsreeks kan traden vanuit tradingview zelf. Ook dat kan je gratis uitproberen.
Bedankt voor het delen, kende die finchat nog niet. Ga me er eens in verdiepen.
En die tradingview integratie, wist niet dat dat kon met Europese brokers. Weer iets nieuws bijgeleerd, ook eens bekijken om mijn verschillende broker accounts in 1 trading view te krijgen dan.

Iemand ervaring met tools zoals ChatGPT pro voor investeringsresearch?

Heb ze tussen januari en maart 2024 gehad. Ritje van low 50's tot $63 toen (rebound na het CFO schandaal), werd ook in deze beursdraad gedeeld.
Op zich wel een stevig bedrijf in een noodzakelijke sector, maar de recente guidance was niet goed.
De hele agri sector zit in het slop. Kan perfect nog een jaar of twee duren voor een turnaround.
Bijkomend probleem specifiek bij ADM is dat hun internal controls het afgelopen jaar desastreus zijn gebleken.

Noteert niet zo duur, maar of er een groot koersherstel inzit dit jaar...
Blijft op mijn watchlist staan, maar ik vind het nog wat te vroeg om opnieuw in te stappen.
Chatgpt is nuttig om snel informatie te krijgen over bedrijven a la "wie zijn hun concurrent" "wie zijn hun klanten" "wat zijn de voordelen nadelen risico's blabla" natuurlijk moet ge zelf af checken maar het versneld het proces wel

Welke aandelen zouden omhoogschiten bij een uitbraak? Pfizer? Of een Pacbio die naar 20 zou kunnen gaan?

Bij Celsius ook groot nieuws.

Ze gaan concurrent Alani Nu overnemen voor 1.8 miljard dollar.
Van -10% naar +17% AH intussen.
Transformationeel is de deal sowieso. Maar lijkt wel een wanhoopsdaad wegens tegenvallende organische groeicijfers.

Geweldige acquisitie gezien de deal terms.

<3x revenue en 12x EBITDA voor een concurrent die >30% groeide terwijl Celsius' multiples hoger staan voor geen groei en ze deels in shares betalen. Tegelijkertijd elimineren ze #4 in de energy markt. (na Red Bull, Monster & Celsius).

Jammer dat ik dit niet sneller bekeek post earnings release, de initiele sell-off gaf een unieke opportuniteit.

En ja, typisch product waarbij consumentenvoorkeuren snel kunnen veranderen. In die zin is het net cruciaal voor (long-term) survival om kleinere concurrenten op te pikken en te integreren in het distributienetwerk en bovendien wat te diversifieren. Iets wat Pepsi & KO uiteindelijk al decennia lang doen.

Ik ga dadelijk BILL kopen. Mooi gewaardeerd na de recente terugval.
Hier ook Bill weer gekocht gisteren.

Vorig jaar de rerating van ongeveer $50 naar $75 meegenomen (en dan winsten gepakt). Binnen dit & 2 jaar nog eens herhalen. Dat is 50% return. Extreem volatiel aandeel dat vaak +25% / -25% gaat na earnings, dus bij momenten van pessimisme van profiteren.

Core revenue growth van 16% laatste kwartaal. Ongeveer 19x (non-gaap) operating income voor '25, echter met nog veel ruimte om marges verder te verhogen van de huidige 18% naar +- 25%.

Voor de rerating zie ik verschillende scenarios:
- Private Equity / strategische acquisitie -> Bill een van de weinige software aandelen waarbij je <20x operating income betaalt. Bovendien under-earnen ze door middelmatig management, dus PE kan die marges verder verhogen.
- Versnelling van de core revenue groei door verbetering in SMB economie en aantal nieuwe producten die ze gaan uitbrengen (zoals invoice financing). Management gaf aan dat ze tegen einde van CY25 een versnelling van de groei richting 20% verwachten. In dat geval gaat het aandeel minstens +50%. De hele run van +100% eind vorig jaar kwam er omwille van dezelfde reden, hun groei ging van +16% naar +19%. In het laatste kwartaal terug naar +16% dus markt verkoopt het weer.

Disclaimer: Gezien de volatiliteit kan het ook nog veel zakken, vandaar begin ik met relatief kleine posities en koop ik bij als het verder daalt.

Laatst bewerkt:

<3x revenue en 12x EBITDA voor een concurrent die >30% groeide terwijl Celsius' multiples hoger staan voor geen groei en ze deels in shares betalen. Tegelijkertijd elimineren ze #4 in de energy markt. (na Red Bull, Monster & Celsius).

Jammer dat ik dit niet sneller bekeek post earnings release, de initiele sell-off gaf een unieke opportuniteit.

En ja, typisch product waarbij consumentenvoorkeuren snel kunnen veranderen. In die zin is het net cruciaal voor (long-term) survival om kleinere concurrenten op te pikken en te integreren in het distributienetwerk en bovendien wat te diversifieren. Iets wat Pepsi & KO uiteindelijk al decennia lang doen.
Ik had de deal terms nog niet gezien.
Dacht initieel (foutief) dat Alani maar $300-400M omzet draaide. Dan was 1.8 miljard dollar wel vrij duur geweest.

Aan de door jou gedeelde cijfers is het inderdaad een goedkope overname gezien de groei.
Best opmerkelijk dat de eigenaars van Alani het voor die prijs hebben gelost!

Kort artikel over de voordelen van Alani voor Celsius: https://www.beveragedaily.com/Artic...ou-powerhouse-why-celsius-is-buying-alani-nu/

Naast het feit dat dit voor Celsius als bedrijf ongetwijfeld een goede deal is, blijf ik grote twijfels hebben bij het aandeel zelf aan de huidige prijs:

1) Het is reeds 30% gestegen (1.66 miljard dollar!) als reactie op het overnamenieuws
2) Uit hun Q3 en Q4 cijfers blijkt dat het groeiverhaal van Celsius als merk in de VS dood is (ik ken de Pepsi inventory problematiek, maar zelfs zonder is de groei vrij zwakjes)
3) De energy drink categorie (in de VS) is matuur. In 2024 is de groei teruggevallen, met als gevolg dat de marktleiders RB en Monster nu veel promotionele activiteiten voeren om de verkoop te stimuleren en vooral marktaandeel te beschermen. Maakt het een stuk lastiger voor challengers zoals Celsius. In dat opzicht kan het toekomstverhaal van Celsius niet vergeleken worden met dat van Monster 10-15 jaar terug.

En ten slotte inderdaad wat je zegt in jouw laatste zin. Consumentenvoorkeuren veranderen snel. Alani gaat het moederbedrijf nu wel een serieuze boost geven, maar wie zegt dat dat merk binnen een paar kwartalen niet dezelfde trend volgt als Celsius (core)?
Die laatste was tot 3 kwartalen geleden ook een hoogvlieger qua groei / vooruitzichten. Nu blijkt het gewoon een Bang en Prime 2.0 te zijn (ik overdrijf wat).
Akkoord met jouw take dat het in deze sector cruciaal is om concurrenten op te pikken en te integreren in het (Pepsi in dit geval) distributienetwerk. Dus deze overname houdt absoluut steek. Veel zal nu afhangen van de execution van het management team in een moeilijke macro.

Voor mij zijn er teveel vraagtekens om een positie in te nemen. Zowel kwantitatief als kwalitatief.

Laatst bewerkt:
Hier ook Bill weer gekocht gisteren.

Vorig jaar de rerating van ongeveer $50 naar $75 meegenomen (en dan winsten gepakt). Binnen dit & 2 jaar nog eens herhalen. Dat is 50% return. Extreem volatiel aandeel dat vaak +25% / -25% gaat na earnings, dus bij momenten van pessimisme van profiteren.

Core revenue growth van 16% laatste kwartaal. Ongeveer 19x (non-gaap) operating income voor '25, echter met nog veel ruimte om marges verder te verhogen van de huidige 18% naar +- 25%.

Voor de rerating zie ik verschillende scenarios:
- Private Equity / strategische acquisitie -> Bill een van de weinige software aandelen waarbij je <20x operating income betaalt. Bovendien under-earnen ze door middelmatig management, dus PE kan die marges verder verhogen.
- Versnelling van de core revenue groei door verbetering in SMB economie en aantal nieuwe producten die ze gaan uitbrengen (zoals invoice financing). Management gaf aan dat ze tegen einde van CY25 een versnelling van de groei richting 20% verwachten. In dat geval gaat het aandeel minstens +50%. De hele run van +100% eind vorig jaar kwam er omwille van dezelfde reden, hun groei ging van +16% naar +19%. In het laatste kwartaal terug naar +16% dus markt verkoopt het weer.

Disclaimer: Gezien de volatiliteit kan het ook nog veel zakken, vandaar begin ik met relatief kleine posities en koop ik bij als het verder daalt.
Bedankt @Racing_Genk voor de info. BILL hier 4% van PF. Kan dus makkelijk verhoogd worden indien het doorzakt naar 35$ of zo.

In deze choppy markt heb ik momenteel niet echt grote posities in 1 enkel aandeel. BEKE momenteel grootste met +/-11%. Heb een 15-tal aandelen dewelke vrij gunstig gewaardeerd zijn. Vliegt er ene omhoog naar een target, zoals Crox onlangs naar target +/- 108$, verkoop ik en koop ik een ander uitgespuwd aandeel. Hierbij weet ik dat ik na consolidatie bij Crox mogelijk (en mogelijk ook niet) een volgende leg up mis, maar dan zit mijn geld wel weer bij een ander (ondergewaardeerd) aandeel met opnieuw potentieel. Hou alles mooi in excell bij met verkoop- en aankoopratio’s van mijn aandelen. Ook volg ik via een watchlist in excell, waarbij ik regelmatig momentopnames van beurskoersen van deze aandelen vastklik. Is er een aandeel in de watchlist dat over een periode van 1 of enkele maanden bv. -40% gegaan is, en een aandeel in mijn PF in die periode bv +20 of 30%, maak ik een switch.

Celsius heb ik ook op watchlist, maar hoopte dat het verder zou zakken richting 15$. Jammer niet dus. Maar er zijn dagelijks nieuwe kansen, fomo is nooit goed.

Terug
Bovenaan