Kleine Beursfeiten

Google search beat, groeit aan 12,5% y/y. Chatgpt bestaat nu al 2,5 jaar en de cijfers wijzen erop dat het hun gewoon niet veel doet.
Alleszins voorlopig zo maar ik verwacht dat dit zo zal blijven. En persoonlijk ken ik bijna niemand die LLMs gebruikt voor search.
Markt reageert negatief vooral door de cloud miss( uitgelegd dat dit door capacity constraint was zoals bij msft ) en veel hogere capex dan verwacht ( 75B vs 57B). Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat hier een goeie ROI zal op worden bekomen zoals in het verleden al was bij google.
Long google 7% positie sinds jan 2024.
Googl is a dead company bro.
227USD in nabeurs, cheers.

Hun Robotaxi is gewoon een mens met een afstandsbediening voorlopig. Wil je op zelfrijdende taxi's inzetten is Google de play dankzij Waymo. Die zijn al met the real thing bezig.

Musk zegt nu al 10 jaar dat ze 1 jaar verwijderd zijn van FSD en nog geen jaar geleden is gebleken dat Tesla nog relatief ver van kant staat én eigenlijk inzet op het verkeerde materiaal. Ter verduidleijking: Waymo zit op level 4 en Tesla op level 2 voorlopig.
inzetten op het verkeerde materiaal is maar een mening. T'is imho maar een kwestie van tijd voordat (rijdende) robots alles snappen wat ze zien via gewone camera's.

waymo is dan wel autonoom (binnen afgebakende zones), maar ze kosten naar schatting 3x zoveel per auto tegenover een model Y... Dus ze zullen al heel wat meer kilometers mogen rijden om te concurreren. Zelfs tegenover een uber met een gewone chauffeur
waymo word dus natuurlijk ook niet verkocht aan gewone klanten om er gewoon mee te rijden. Geen enkele normale mens gaat ook zelf willen rijden met een toren van sensors op zijn dak natuurlijk.

Volgens verschillende youtube filmpkes (jaja, weer youtube research :unsure: ) zie ik toch dat hun FSD tamelijk deftig begint te werken

*edit*

Laatst bewerkt:
inzetten op het verkeerde materiaal is maar een mening. T'is imho maar een kwestie van tijd voordat (rijdende) robots alles snappen wat ze zien via gewone camera's.

waymo is dan wel autonoom (binnen afgebakende zones), maar ze kosten naar schatting 3x zoveel per auto tegenover een model Y... Dus ze zullen al heel wat meer kilometers mogen rijden om te concurreren. Zelfs tegenover een uber met een gewone chauffeur
waymo word dus natuurlijk ook niet verkocht aan gewone klanten om er gewoon mee te rijden. Geen enkele normale mens gaat ook zelf willen rijden met een toren van sensors op zijn dak natuurlijk.

Volgens verschillende youtube filmpkes (jaja, weer youtube research :unsure: ) zie ik toch dat hun FSD tamelijk deftig begint te werken

*edit*

Lidar is met rassenschrede goedkoper aan het worden. Gaat niet lang meer duren voor ze competitief zijn qua prijs.
En kan je mij eens uitleggen waarom een ' robotaxi ' gebaseerd op camera's alleen ooit veiliger zou zijn dan een mens?
Want wat heeft een mens ter beschikking tijdens het rijden? Zijn ogen.
Dus die AI gaat dan sneller denken dan een mens of?

Er zijn toch al een aantal video's te vinden online waar een Tesla plots uitwijkt voor een obstakel? Die AI kan volgens mij idd sneller reageren dan een mens in bepaalde situaties.

Er zijn toch al een aantal video's te vinden online waar een Tesla plots uitwijkt voor een obstakel? Die AI kan volgens mij idd sneller reageren dan een mens in bepaalde situaties.
Zelfde kan van Waymo gezegd worden. Googl heeft trouwens het beste AI model en niet Tesla ( not even close).
Feit is dat Tesla geen Lvl 4 of 5 autonomy heeft en dat het speculeren is of het dit ooit gaat halen met alleen camera's.
In situaties waar zichtbaarheid een probleem is zoals bij sneeuw of hevige regenval, is dit zeker nog een vraag.
Maar zelfs als de technologie er komt binnen enkele jaren, kan het nog heel lang duren voor alle wetgeving en regularisering in orde is.
De vraag is ook, hoe neem je Tesla als bedrijf nog serieus wanneer Elon Musk al bijna 10 jaar beloofd dat volgend jaar er miljoenen robotaxis gaan rondrijden.

Tesla heeft wel de info/data om hun AI modellen te voeden inhouse en en masse. Dat is hun opsteker. Ik geloof ook nooit dat de kostenverhouding per wagen hetzelfde gaat blijven tussen beide, Tesla heeft geen FSD en Waymo gaat even goed kunnen scalen straks en belangrijker : effectief FSD hebben.

Lidar is ook veel betrouwbaarder dan zuiver camera tech. Maar niets weerhoudt Tesla om opnieuw te switchen indien nodig.

Alphabet is al geteamed met Uber (enorm klantenbestand) en ze doen al 250,000 ritten per week met hun robottaxi. Plus alphabet kan zijn wagen door eender wie laten maken en zo een scala te ontwikkelen van goedkoop naar duur.

Enorme groei van aantal ritten en de prijs per rit daalt elk jaar.

Waymo heeft ook al ervaring met de praktische uitdagingen. Hoe omgaan met agenten, overstromingen, boetes etc. Grootste issue zou het doodrijden van dieren zijn.

Vooral belangrijk, de meeste Waymo ongelukken is door domme niet automatische voertuigen. En dat een Waymo dus veiliger is dan een menselijke bestuurder.

Verder denken ze er ook over na hun taxi's aan particulieren te verkopen.

Aka Waymo heeft zich al bewezen terwijl Tesla nog in de "blabla" fase zit.

Ma bon je weet nooit uiteindelijk wie de winnaar zal zijn.

Gaat niet lang meer duren voor ze competitief zijn qua prijs.

Heb je daar een bron voor? De unit economics van Tesla gaan toch altijd beter gaan zijn dan die van Waymo ? Tesla produceert zowel de auto zelf als de FSD en heeft niet de extra lidar kost. Waymo dient eerst de auto ergens anders te kopen en dan aftermarket de lidar nog toevoegen, wat qua technologie op zich al duurder is dan alleen camera's.

En kan je mij eens uitleggen waarom een ' robotaxi ' gebaseerd op camera's alleen ooit veiliger zou zijn dan een mens?

360 view, meerder zaken tegelijk in het oog houden, snellere reactie, geen vermoeidheid, geen afleiding,...

Zeer veel variabelen in het spel wie als winnaar uit de bus kan komen, ik heb niet het gevoel dat ik daar een edge heb dus ik zet nergens geld op in, maar Tesla zomaar afschrijven lijkt mij opportunistisch.

Lidar is met rassenschrede goedkoper aan het worden. Gaat niet lang meer duren voor ze competitief zijn qua prijs.
Zowiezo zal AI sneller denken dan een mens EN een snellere responstijd hebben, daar bestaat er geen twijfel over. Met alle data gecombineerd van alle wagens samen gaan die uiteindelijk ook meer rijervaring hebben dan gelijk welke mens die zijn hele leven op baan gespendeert heeft. Logisch gevolg is dat ze dan (over het algemeen*) betere beslissingen nemen.

*er zal altijd wel een uitzondering zijn zoals bijvoorbeeld een morele keuze, vb: de auto rijd over een olievlek en glijd richting een stel mensen, de robot heeft de keuze om ofwel een een moeder met haar 2 peuterkindjes plat te rijden ofwel 5 bejaarden van den okra die op fietstocht zijn...
Voor ons zou de keuze simpel zijn, maar een robot heeft (nog) geen moraal

Zowiezo zal AI sneller denken dan een mens EN een snellere responstijd hebben, daar bestaat er geen twijfel over. Met alle data gecombineerd van alle wagens samen gaan die uiteindelijk ook meer rijervaring hebben dan gelijk welke mens die zijn hele leven op baan gespendeert heeft. Logisch gevolg is dat ze dan (over het algemeen*) betere beslissingen nemen.

*er zal altijd wel een uitzondering zijn zoals bijvoorbeeld een morele keuze, vb: de auto rijd over een olievlek en glijd richting een stel mensen, de robot heeft de keuze om ofwel een een moeder met haar 2 peuterkindjes plat te rijden ofwel 5 bejaarden van den okra die op fietstocht zijn...
Voor ons zou de keuze simpel zijn, maar een robot heeft (nog) geen moraal
Zolang Elon halstarrig enkel camera's blijft gebruiken zal het nooit werken of ken jij camera's die in de pikkedonker een zwart voorwerp 100m voor zich op de weg zien liggen? Lidar kan dat en op tijd anticiperen.

Om nog maar te zwijgen over hoeveel rekenkracht je in elke robot moet gaan duwen om al die beelden rondom zich te verwerken en op basis daarvan een beslissing te nemen.
En uiteraard wil je bugs uitsluiten en "het principe van drie" toepassen waarbij er een vote of majority moet zijn en minstens twee sensoren tot de zelfde waarde/conclusie moeten komen.
Of (Elon zijn huidige natte droom), je stuurt alles door naar de cloud en doet daar centralized data processing. Rendabeler ja en ineens heeft zijn Starlink een bestaandsreden buiten Afrika. Maar ik ben is benieuwd hoe lang de EU gaat debatteren over alle beelden van in het openbaar rondrijdende voertuigen inclusief voetgangers, fietsers, etc... (hello privacy) die worden doorgestuurd naar de cloud in de US.

Het beste is de combo tussen lidar en camera's en dat hebben ze overal begrepen behalve Elon en zijn bende die graag geld verpissen door koppigheid.

Ik ken Tesla niet als bedrijf voor de rest, en ik ben daarvoor ook niet slim genoeg. Maar claimen dat zijn robottaxi's the next big thing zijn op basis van zijn zelfrijdende tech die op niets slaat is gewoon geen goede case.
Om nog niet te vergeten dat zowel Waymo als Tesla nog serieus goedkoper zullen moeten worden eer ze kunnen concurreren met Uber.

Zolang Elon halstarrig enkel camera's blijft gebruiken zal het nooit werken of ken jij camera's die in de pikkedonker een zwart voorwerp 100m voor zich op de weg zien liggen? Lidar kan dat en op tijd anticiperen.
Wanneer is het dan ooit pikkedonker? Leg jij je verlichting af 's nachts? Ik zie alleszins heel veel door de camera's van mijn auto's als het buiten donker is.

Om nog maar te zwijgen over hoeveel rekenkracht je in elke robot moet gaan duwen om al die beelden rondom zich te verwerken en op basis daarvan een beslissing te nemen.
De technologische evolutie staat niet stil hé, veel auto's doen dit vandaag al probleemloos.

Of (Elon zijn huidige natte droom), je stuurt alles door naar de cloud en doet daar centralized data processing. Rendabeler ja en ineens heeft zijn Starlink een bestaandsreden buiten Afrika. Maar ik ben is benieuwd hoe lang de EU gaat debatteren over alle beelden van in het openbaar rondrijdende voertuigen inclusief voetgangers, fietsers, etc... (hello privacy) die worden doorgestuurd naar de cloud in de US.
Heb je daar een bron voor? Via de cloud werken voor autonoom rijden gaat nooit gebeuren met de technologie die we vandaag hebben.
Alles naar de cloud sturen om daar dan llm's te trainen met de data, ja dat gebeurt wel. Maar niet het actieve rijden.

Het beste is de combo tussen lidar en camera's en dat hebben ze overal begrepen behalve Elon en zijn bende die graag geld verpissen door koppigheid.
Dat kan zijn, de strijd is nog niet gestreden.

Wanneer is het dan ooit pikkedonker? Leg jij je verlichting af 's nachts? Ik zie alleszins heel veel door de camera's van mijn auto's als het buiten donker is.
Ga is 's nachts op de snelweg rijden in DE, Oostenrijk enz....die zijn echt niet verlicht zoals BE hier.

Googl is a dead company bro.
227USD in nabeurs, cheers.
Ze moeten Chrome niet verkopen. Goeie advocaten hebben helpt big time.

17 shares tesla gekocht aan 329,6

ik denk dat het binnenkort zal stijgen als ik de chart zie van mei tot nu, gecombineerd met de rate cuts, hun opkomende robotaxi en dan nog hun battery storage business die het goed doet. En ik verwacht dat er binnenkort wel eens een update zal volgen over hun optimus robotten.

Hopelijk tweet elon niet teveel dwaze dingen meer :unsure:
Heb je ook effectief naar de revenue groei, oei ik bedoel daling gekregen? Of is het verhaal het enige dat telt voor je? En dan nog het account "BestInTesla", na 1 minuut checken zie je gewoon een puur fanboy account? Dat kan toch niet?

Alsof battery storage opeens een groot deel van de tesla revenue zal zijn? Alsof ze daar een monopolist zouden gaan zijn en andere pure energy players daar niet beter in zullen zijn. Quod non.

Allé, ik wens je veel succes hoor, maar ik hoop dat dat luchtkasteel je niet al te veel geld gaat kosten

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan