Kleine Beursfeiten

Iemand die intekent op de kapitaalsverhoging van Sofina? Zat ze al even te bekijken, maar weet nu niet goed wat ik moet verwachten qua koers.
De nieuwe aandelen worden uitgegeven aan € 223, koers zit momenteel op € 252. Per 14 aandelen kan je intekenen op 1 nieuw.

Wat is de beste manier dan? Nu aankopen in schijven van 14 en intekenen op de verhoging
Of wachten tot de verhoging er komt om dan (waarschijnlijk?) te profiteren van een lagere aankoop met die nieuwe aandelen die erbij komen

Iemand die intekent op de kapitaalsverhoging van Sofina? Zat ze al even te bekijken, maar weet nu niet goed wat ik moet verwachten qua koers.
De nieuwe aandelen worden uitgegeven aan € 223, koers zit momenteel op € 252. Per 14 aandelen kan je intekenen op 1 nieuw.

Wat is de beste manier dan? Nu aankopen in schijven van 14 en intekenen op de verhoging
Of wachten tot de verhoging er komt om dan (waarschijnlijk?) te profiteren van een lagere aankoop met die nieuwe aandelen die erbij komen
14 aankopen aan €252 om 1 te kunnen kopen aan €223 = GAK van €250. Lijkt mij veel gedoe voor een 0.8% discount?

De kans dat de koers enigszins daalt na het uitgeven van de extra aandelen lijkt mij ook niet ondenkbaar. Ik zou dus eerder afwachten, tenzij je op zeer korte termijn een koersstijging verwacht.

Yes me, ga eens kijken wat het zou kosten om wat van die aankooprechten bij te kopen, en anders koop ik enkel bij waar ik recht op heb, heb nog wel wat cash over

Alibaba weer +8%
Tesla +4% Lijkt erop dat het zijn ATH binnenkort gaat verbreken :)
Je moest eens weten hoezeer ik den Donald al heb vervloekt - had behoorlijke posities in Baba/Tubize/Prosus welke ik verkocht heb tijdens de hoogdagen van de tarieven - mss ook gewoon dom van mezelf maar goed. Achteraf gezien is het wel pijnlijk voor de ogen en de portefeuille.

Je moest eens weten hoezeer ik den Donald al heb vervloekt - had behoorlijke posities in Baba/Tubize/Prosus welke ik verkocht heb tijdens de hoogdagen van de tarieven - mss ook gewoon dom van mezelf maar goed. Achteraf gezien is het wel pijnlijk voor de ogen en de portefeuille.
Gohja, ik had ook BABA. GAK van 144.68 USD en 560 stuks uiteindelijk verkocht aan 77 EUR. Zie nu, ik weet nog goed hoe China "uninvestable" was. 4 jaar later, plotseling geen sprake meer van :sarcastic: https://www.reuters.com/world/china...investable-lures-foreigners-again-2025-09-16/

Gohja, ik had ook BABA. GAK van 144.68 USD en 560 stuks uiteindelijk verkocht aan 77 EUR. Zie nu, ik weet nog goed hoe China "ontradebaar" was. 4 jaar later, plotseling geen sprake meer van :sarcastic:
Ik herinner mij nog dat Janus mij destijds hard uitlachte toen ik BABA niet ver van de bodem tipte 😉.
Verder: ben benieuwd of mijn Solvay aan 26,2€ effectief een (tijdelijke) bodemprijs was 😏.

Gohja, ik had ook BABA. GAK van 144.68 USD en 560 stuks uiteindelijk verkocht aan 77 EUR. Zie nu, ik weet nog goed hoe China "uninvestable" was. 4 jaar later, plotseling geen sprake meer van :sarcastic: https://www.reuters.com/world/china...investable-lures-foreigners-again-2025-09-16/
True - maar ik had ook gewoon die posities moeten houden, puur op vlak van spreiding denk ik dat een gespreide portefeuille minstens een bepaalde blootstelling moet hebben aan China, samen met een klein deeltje EMIN ETF waren Baba en Prosus de enige rechtstreekse. Die positie van u was wel zeer stevig zie ik.

Nu moet wel gezegd worden dat het inherent risico van Xi Jing Pooh niet echt weg is.

Het lijkt vandaag wel een trend voor grote economieën - zowel China als de VS hebben momenteel een leider die zeer direct ingrijpt.

Als je hiermee aandelen gekocht hebt die het beter gedaan hebben, dan is dat toch niet pijnlijk 🤷‍♂️

Nu moet wel gezegd worden dat het inherent risico van Xi Jing Pooh niet echt weg is.
Denk dat onze grote Pooh sowieso op (zeer) lange termijn de boel gaat nekken.

Demografisch is het voor China momenteel een ramp. Hij is er al in geslaagd de Chinese bevolking te doen krimpen door emigratie aan te wakkeren en de vruchtbaarheidscijfers de grond in te boren. Wat betreft immigratie vanuit omliggende landen zoals de Filipijnen, Vietnam etc moeten ze concurreren met Japan en Zuid-Korea en de rest van de wereld (waar arbeidsmigratie zeer gevraagd is) wat onbegonnen werk is.

Mijn Chinese aandelen gaan alvast de deur uit zodra ze break even zijn.

Laatst bewerkt:
Als je hiermee aandelen gekocht hebt die het beter gedaan hebben, dan is dat toch niet pijnlijk 🤷‍♂️
Die 3 verkocht op 7/8 April 2025 - extra pijnlijk als je de koersevolutie erbij neemt.

Ruw geteld sinds verkoop:
  • Baba: +75%
  • Prosus: +50%
  • Tubize: +40%
Betere aankopen dan dit zou alvast een huzarenstukje geweest zijn en helaas niet het geval.

Umicore doet het goed. Ga nog met winst eindigen (na mijn initiële instap aan 25€). 3e grootste positie momenteel geworden 😅.
Wat bewoog je om toen in te stappen? Was het toen nog batterij euforie?

Met het slashen van de batterij investeringen hangen ze niet zo vast aan de EV markt die slabakt maar ze hebben wel de vinger op de knop om weer het karretje aan te pikken wanneer dat verandert.

Ik twijfel wel om binnenkort mijn Umicore in te ruilen voor ADBE of iets dergelijks. Misschien nog meer LULU aankopen.

Positie genomen in DUOL aan 290USD. Bedrijf groeit hard ( 40y/y) met hoge fcf marges en nog veel uitbreidingskansen ( bvb. nu in schaken aan het gaan).
Dat AI realtime kan vertalen betekent volgens mij niet dat mensen gaan stoppen met talen willen leren.

Wat bewoog je om toen in te stappen? Was het toen nog batterij euforie?

Met het slashen van de batterij investeringen hangen ze niet zo vast aan de EV markt die slabakt maar ze hebben wel de vinger op de knop om weer het karretje aan te pikken wanneer dat verandert.

Ik twijfel wel om binnenkort mijn Umicore in te ruilen voor ADBE of iets dergelijks. Misschien nog meer LULU aankopen.
Het was destijds eerlijk gezegd omdat het al zoveel doorgezakt was. Mijn GAK is momenteel 15,14€, maar volgens mij gaan we nog wel terug rond de 20€ geraken vroeg of laat. Enkele maanden geleden was UMI al door de SMA50 weekbasis geknald, en uiteindelijk is de SMA200 weekbasis in principe mijn doel. Ligt momenteel op 23,36€, maar is dalende. Denk dus dat ik bij 19-20€ verkoop. LULU heb ik 5,7% van PF aan 169,12$. Daar koop ik voorlopig niet bij.

Terug
Bovenaan