Kleine Beursfeiten

Klein vraagje.

Een hele goede vriend van mij heeft bij Oracle gewerkt van begin jaren 90 tot 2012. In 2012 heeft hij daar een gouden handdruk gekregen en is voor een deel uitbetaald geweest in stock.
Hoe/waar kunnen die stock terug vinden op zijn naam? Ik vrees ervoor dat hij daar nog papieren van heeft of dergelijke, we gaan daar inieder geval niet van uit gaan.

Hoe kunnen we dat aanpakken voor dat allemaal terug te vinden? Waar moeten we zijn? Iemand enig idee hoe dit aan te pakken?

Klein vraagje.

Een hele goede vriend van mij heeft bij Oracle gewerkt van begin jaren 90 tot 2012. In 2012 heeft hij daar een gouden handdruk gekregen en is voor een deel uitbetaald geweest in stock.
Hoe/waar kunnen die stock terug vinden op zijn naam? Ik vrees ervoor dat hij daar nog papieren van heeft of dergelijke, we gaan daar inieder geval niet van uit gaan.

Hoe kunnen we dat aanpakken voor dat allemaal terug te vinden? Waar moeten we zijn? Iemand enig idee hoe dit aan te pakken?

Heeft hij ze effectief aanvaard toen hij ze kreeg. Lees: zijn er belastingen op betaald? Bij ons zijn er ook elk jaar sjarels die hun aandelen krijgen maar ze niet formeel aanvaarden. Dan heb je ze niet gekregen.

Het is redelijk moeilijk om grote sloefen aandelen uit usa te krijgen zonder te weten waar die zitten... ik krijg vb elk kwartaal tax statements uit usa. 🇺🇸

Als hij niet weet waar ze zitten, vrees ik dat ze verdwenen zijn of er zelfs nooit geweest zijn. Us tax en compliance maakt het zo goed als onmogelijk om aandelen in usa te hebben als non-resident zonder screening bij rekening opening, zonder tax statements elk kwartaal/jaar en zonder dat Belgische fiscus al zou gemopperd hebben.

Heeft hij ze effectief aanvaard toen hij ze kreeg. Lees: zijn er belastingen op betaald?

Het is redelijk moeilijk om grote sloefen aandelenuit usa te krijgen zonder te weten waar die zitten... ik krijg vb elk kwartaal tax statements uit usa. 🇺🇸

Als huj niet weet waar ze zitten, vrees ik dat ze verdwenen zijn.

Het is de grootste chaoot van West Europa en omstreken met boekhoudingen etc.. Allemaal antwoorden waar hij ook niet op kon antwoorden.

Best belastingsaangifte opvragen van rond die tijd dan om mee te beginnen?

(Hij heeft ze effectief aanvaard normaal.)

Het is de grootste chaoot van West Europa en omstreken met boekhoudingen etc.. Allemaal antwoorden waar hij ook niet op kon antwoorden.

Best belastingsaangifte opvragen van rond die tijd dan om mee te beginnen?

(Hij heeft ze effectief aanvaard normaal.)

Chaoot chaoot. Als de gouden handdruk significant was, wat ik veronderstel, is 'chaoot' het verschil tussen 50k 100k of 1M... Oracle is > x10 sinds 2012....

1) Is hij altijd een Belgian citizen geweest en altijd taxen in Belgie betaald?
2) Nooit taxen in USA betaald ?

Indien 1 en 2 "ja", dan is er 0% kans dat hij een Amerikaanse effecten rekening heeft zonder 3000 administratieve formaliteiten te moeten doen. Zeer onwaarschijnlijk dat hij het niet meer weet. Indien hij het niet meer weet, zeer onwaarschijnlijk dat hij geen (aangetekend) schrijven krijgt om zijn pas te vernieuwen, zijn risk/profiel vragenlijsten periodiek in te vullen, tax returns krijgt via post of niet op andere manieren herinnerd wordt aan zijn effecten rekening.

3) Kans is groot dat zijn aandelen behandeld zijn door Fidelity/Netbenefits. Tenzij Oracle dat in eigen beheer deed - possible, not likely. Ik zit daar ook voor mijn corporate stock. Dat is een pain in the ass om je aandelen daar weg te krijgen naar Belgie via het reguliere circuit. Als je je login informatie kwijt bent of je bent niet zeker of je daar zit. Good luck met het opgelost te krijgen.

4) Belangrijker. Bij het krijgen van corporate stock is dat typisch gewoon taxable income. Er zijn 2 manieren om te taxen. Inhouden van aandelen of cash inhouden. 1) Als je cash ingehouden hebt, dan weet je het typisch. Je krijgt 100k aandelen en je moet 57k cash ophoesten. Dat zou hij zich moeten herinneren - op zijn loonfiches zou het moeten te zien zijn. 2) uitbetaling van netto aandelen. Bij krijgen van de aandelen worden er verkocht om de taxen te betalen. Zou een bummer zijn als je stock x10 gegaan is sindsdien. Maar goed, water under the bridge.

5) Als - hypothetisch - die aandelen ergens in de usa staan en ze zijn daar aan het schimmelen en nooit gedeclareerd, zeker de rekening aangeving bij centraal meldpunt.

6) Lijkt me echt onwaarschijnlijk dat je 10y een propere rekening kunt hebben met aandelen op als Belg in de USA, zonder dat die info ofwel naar de Belgische fiscus stroomt OF ze actief contact opnemen met je. 2012 is al >10y, kan volgens mij zelfs als slapende rekening gezien worden. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat een US bedrijf als Oracle met Belgische employees risico's zou nemen qua compliance. Ofwel is die rekening in orde met alle tax en compliance regels ofwel bestaat die gewoon niet volgens mij...

STAPPEN OM TE ONDERNEMEN:
1) Confirmeer dat meneer altijd Belgische tax resident geweest is - is zijn adres gewijzigd sinds 2012 ?
2) Confirmeer dat die aandelen in Belgie belast geweest zijn bij het verkrijgen van de aandelen - check loon fiches. De code is typisch iets van 'vested stock' en dan een plusje bij de bruto en dan een minnetje bij de taxen
3) Confirmeer waar hij op de payroll stond en via welke entiteit de aandelen uitgekeerd en belast geweest zijn - Oracle Belgie ?
4) Probeer HR te pakken te krijgen van Oracle Belgie via telefoon en por wat rond om een dino van 2012 te pakken te krijgen. Confirmeer wat de broker was van toen.
5) Probeer via die broker aan je aandelen te raken.

Zelfs als je aan stap 5 raakt, zal het voor evidente redenen niet gemakkelijk zijn om aan je aandelen te raken als je geen paper trail hebt. Indien er een paper trail was, was deze discussie er niet geweest uiteraard. Ik ga er van uit dat je vriend minstens 100k gekregen heeft indertijd (quod gouden handdruk anders ?), nu dus 1M waard. Je zult voor evidente redenen verstaan dat de andere kant zal moeilijk doen over 'ik ben mijn paper trail kwijt en blablabla ik wil mijn aandelen terug'...

Laatst bewerkt:
Misschien kan hij beginnen met de CRS-rapporten op MyMinFin uit te pluizen. Daar staan de buitenlandse rekeningen met hun saldo in.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat de CRS rapporten op myminfin zouden staan EN hij geen jaarlijkse tax filing krijgt van de broker uit de US van zijn rekeningen.

Ik krijg elk jaar een hoop 1042-S forms, rekening overzicht, shareholder meeting invitations en andere papieren brol. Ik kan dat niet uit zetten.

Toen ik verhuisde, is mijn adres automatisch verzet (wsch door werkgever). Maar ik heb ook al paar keer (om de 5y vermoed ik), mijn tax status etc moeten herconfirmeren in de website. Als je dat niet doet, 1904904 waarschuwingen, word je rekening afgesloten....

Ik ben redelijk panisch ivm die US brokers. Alles gaat zo snel mogelijk uit financial wild wild west Fidelity naar Belgie - om dergelijke farcen te vermijden.

UMI UMI UMI!

Al enkele jaren een zorgenkind maar met de super elevated metaalprijzen en de strategische turnaround strategie van de organisatie verwacht ik toch nog wel wat upside!

Gaat nog worden als de resultaten van Q3 & Q4 uitkomen!

Best wel zwaar ingekocht sinds €8, wat winst genomen op €12 en sinds niet zo lang geleden terug ingestapt aan €13.3. Staat weer lekker groen!

Zelfde met BPOST, zorgenkindje, ingekocht nog aan €1.35 maar ondertussen ook lekker goed bezig en in groen. Als ik even kijk naar wat POSTNL en FEDEX van de markt voelen en denken, dan komt het nog helemaal goed met BPOST.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat de CRS rapporten op myminfin zouden staan EN hij geen jaarlijkse tax filing krijgt van de broker uit de US van zijn rekeningen.

Ik krijg elk jaar een hoop 1042-S forms, rekening overzicht, shareholder meeting invitations en andere papieren brol. Ik kan dat niet uit zetten.

Toen ik verhuisde, is mijn adres automatisch verzet (wsch door werkgever). Maar ik heb ook al paar keer (om de 5y vermoed ik), mijn tax status etc moeten herconfirmeren in de website. Als je dat niet doet, 1904904 waarschuwingen, word je rekening afgesloten....

Ik ben redelijk panisch ivm die US brokers. Alles gaat zo snel mogelijk uit financial wild wild west Fidelity naar Belgie - om dergelijke farcen te vermijden.
lol, bedankt dat ge dat hier eens vermeld, ik herinner me net dat ik nog een merrill lynch account heb.. staat blijkbaar 5000 dollar in, maar een hoop notices dat ze denken dat de account inactief is. Dus nu maar eens een telefoontje doen om die account uit abandoned properties te halen en mijn adres te updaten.

UMI UMI UMI!

Al enkele jaren een zorgenkind maar met de super elevated metaalprijzen en de strategische turnaround strategie van de organisatie verwacht ik toch nog wel wat upside!

Gaat nog worden als de resultaten van Q3 & Q4 uitkomen!

Best wel zwaar ingekocht sinds €8, wat winst genomen op €12 en sinds niet zo lang geleden terug ingestapt aan €13.3. Staat weer lekker groen!

Zelfde met BPOST, zorgenkindje, ingekocht nog aan €1.35 maar ondertussen ook lekker goed bezig en in groen. Als ik even kijk naar wat POSTNL en FEDEX van de markt voelen en denken, dan komt het nog helemaal goed met BPOST.
Meerdere achterblijvers zijn nu op dreef. UMI, Kering,…Troilus gold is mijn winnaar dit jaar tot nu toe: 287%. Jammer genoeg wel maar heel kleine positie.

Laatst bewerkt:
Wat teruggevallen? Zeg maar stevig omlaag gegaan.. door het nieuws van een Antimoonmijn in de VS. Tegen dat die operationeel is zijn we toch rap een paar jaar verder.

Campine is de voorbije dagen wat teruggevallen op het nieuws dat er een potentiële concurrent aankomt.

Wat denk jij @Nesjamag? Koopwaardig aan deze prijs?
Het is een micro cap op Belgische fixing markt, met bijzonder lage liquiditeit en float.

Ik denk 60€ EPS 2025
Dividend 20€, en mss tot 40€ als ze speciaal dividend doen.

Was er maar een bedrijf dat kritieke metalen produceert, met voldoende liquiditeit, en dat 140% gestegen is sinds vermelding in het topic 9 maand geleden.
Dat zou wel interessant zijn.

Terug
Bovenaan