Kleine Beursfeiten

Voor u misschien wel maar je hebt pacb hier wel aangeraden op 10 dollar, ondertussen bijna 80% lager.

In tegenstelling tot anderen, pretendeer ik niet om een ultieme glazen bol te hebben. Niemand kon de tarieven voorspellen, niemand kon de NIH slash voorspellen, niemand kon Trump en zijn ambras met China voorspellen. Life sucks, get a cookie.

Als er iets in de wereld gebeurt, reset je expectations en moet je er naar handelen.

En "aangeraden" is een eufemisme voor "zelf gekocht". Ik heb niemand verplicht om mee te doen, he.

Ik heb wel elke keer gemeld wanneer ik bijgekocht heb. Als je elke keer meedeed, sta je mooi in het groen.

On another note. Cege had laaaang geleden Monsanto aandelen. Ik heb bij een subsidiary nog mijn stage gedaan toen ik studeerde. De Monsanto biotech is/was technologisch gezien cool en innovatief en zo, ondanks all de fuzz van de RoundUp. Dus kopen die handel.

Gecasht bij de overname door Bayer. Eigenlijk 2x. Eerst met de hefty premium en dan nog eens wat arbitrage play met Bayer en Monsanto te hebben omdat Monsanto ver onder de price noteerde en Bayer ook "kelderde" na de aankondiging. Als ik mij goed herinnerde, heeft onzen vriende Warren B ook nog een klein miljardje 'risk free' in zijn zak gestoken met dezelfde arbitrage play. Anyway. Ik heb mijn Bayer niet verkocht nadien.

Alles ging goed tot begin 2020 en dan begon de RoundUp vreugde. Long story short. Ik zit al 5y op dead money aangezien Bayer in het poepeholletje gepakt is door RoundUp rechtzaken.

Altijd moeilijk gevonden om te verkopen, aangezien ze objectief gezien operationeel relatief deftig opereren en goedkoop gevalueerd zijn. Ware het niet dat die RoundUp shit niet onder controle raakt. En telkens er een lichtje in de tunnel is, komt er weer een nieuwe aap uit de mouw.

Los van de intrinsieke RoundUp discussie, die ik hier niet wil voeren, is het zeer kwalijk dat je eigenlijk gepakt kunt worden op het verleden. Als je iets weet, dan weet je het. Als je iets niet weet, dan weet je het niet. Je kunt niet iemand veroordelen after the fact als ze achteraf iets te weten komen. Als binnen 20y blijkt dat je van water kanker krijgt, dan gaan we toch niet alle water producenten retroactief voor het gerecht sleuren ? We hebben al die agentschappen die 100x "SAFE" zeggen. Dat is bij RoundUp ook gebeurt. Zowel EU als US hebben altijd gezegd dat het 'safe', 'non-carcinogenic' of 'standard pesticide' was. Wie moet dan de bonen fretten nadien als het anders zou blijken te zijn (wat nog altijd niet eenduidig is). Het bedrijf of de redtape issuer (waarom is die er als dat niks waard is anyway ?)

Gelukkig heeft onzen vriend Donald T net eventjes het licht gezien: https://www.reuters.com/sustainabil...-bayers-bid-curb-roundup-lawsuits-2025-12-02/ Bayer +10% vandaag en YTD +80%. Tijdens de kerstvakantie nog eens de Excellekes uithalen om wat te berekenen. Want long-term zie ik weinig vreugde voor een Duitse/Europese chemistry major.

...

Los van de intrinsieke RoundUp discussie, die ik hier niet wil voeren, is het zeer kwalijk dat je eigenlijk gepakt kunt worden op het verleden. Als je iets weet, dan weet je het. Als je iets niet weet, dan weet je het niet. Je kunt niet iemand veroordelen after the fact als ze achteraf iets te weten komen. Als binnen 20y blijkt dat je van water kanker krijgt, dan gaan we toch niet alle water producenten retroactief voor het gerecht sleuren ? We hebben al die agentschappen die 100x "SAFE" zeggen. Dat is bij RoundUp ook gebeurt. Zowel EU als US hebben altijd gezegd dat het 'safe', 'non-carcinogenic' of 'standard pesticide' was. Wie moet dan de bonen fretten nadien als het anders zou blijken te zijn (wat nog altijd niet eenduidig is). Het bedrijf of de redtape issuer (waarom is die er als dat niks waard is anyway ?)
...

Op het risico van hier off-topic te gaan: diezelfde problematiek zie je nu in bepaalde sectoren naar boven komen rond historische PFAS vervuiling, waar bedrijven dat jaren lang mochten gebruiken en volgens de toenmalige normen en wetten niets verkeerd deden. Ik spreek dan wel over de jaren '70 of vroeger.
Maar diezelfde bedrijven worden nu in het vizier genomen om die historische verontreiniging op te lossen.

Waar mijn beurspeen wel hard van wordt, is DSM Firmenich, ik heb het dan ook gekocht.

Wel een beetje te laat op de avond nu om een write-up te doen.
Kunnen we hier nog een write-up van verwachten :smile:? Wordt met de minuut interessanter lijkt mij. Ben van plan in te stappen als het nog +/-10% zou zakken.

Laatst bewerkt:
27% meer omzet via shopify winkels ivg met het jaar ervoor voor de black friday periode :)

+6% gegaan vandaag, hopelijk overstijgt het binnenkort de oude piek

Kunnen we hier nog een write-up van verwachten :smile:? Wordt met de minuut interessanter lijkt mij. Ben van plan in te stappen als het nog +/-10% zou zakken.
Mijn tijd werd volledig ingepalmd door de analyse van Sien en Ziggy uit Blind Getrouwd, dus er zal nog even geduld moeten uitgeoefend worden.

De mannen van Eternit gaan je betoog graag horen :rofl:
Wat je soms hier leest, niet te geloven.

Op het risico van hier off-topic te gaan: diezelfde problematiek zie je nu in bepaalde sectoren naar boven komen rond historische PFAS vervuiling, waar bedrijven dat jaren lang mochten gebruiken en volgens de toenmalige normen en wetten niets verkeerd deden. Ik spreek dan wel over de jaren '70 of vroeger.
Maar diezelfde bedrijven worden nu in het vizier genomen om die historische verontreiniging op te lossen.
Dat is toch ook inherent aan investeren in aandelen? Je gaat voort op de situatie die dan voor handen is.
Als dan achteraf blijkt dat die info niet correct was stel je u eigen bloot aan risico.
Als ze morgen bewijzen dat Ozempic kankers allerhande veroorzaakt tegen 300% zakt dat aandeel ook in elkaar.

Cege zit de rit uit met Bayer wat gezien de breedte vh portfolio van Bayer in mijn ogen geen slechte keuze is.

De mannen van Eternit gaan je betoog graag horen :rofl:
Wat je soms hier leest, niet te geloven.

Dat je moet saneren en de poel proper maken. All fair.

Maar dat je strafrechterlijk vervolgd wordt en boetes en zo moet betalen voor zaken die 30y geleden mochten, dat vind ik bij de haren getrokken. Zeker als je het niet wist. Als je het niet weet, dan weet je het niet.

Als je het natuurlijk weet en met bad intentions blijft verkopen, dat is natuurlijk een andere zaak.

Dat is toch ook inherent aan investeren in aandelen? Je gaat voort op de situatie die dan voor handen is.
Als dan achteraf blijkt dat die info niet correct was stel je u eigen bloot aan risico.
Als ze morgen bewijzen dat Ozempic kankers allerhande veroorzaakt tegen 300% zakt dat aandeel ook in elkaar.

Ja, het zakt in elkaar omdat de markt wegvalt. Maar ga je dan rechtzaken starten tegen Novo voor elk apart kanker geval ? Ga dan achter de FDA of zo aan, die geven groen licht om te verkopen. Wat is de rol van een gatekeeper als die bij de minste tegenslag zijn handen van alles aftrekt en de producent in het vuur van de legale kannonen zet ?

Cege zit de rit uit met Bayer wat gezien de breedte vh portfolio van Bayer in mijn ogen geen slechte keuze is.

Zeker, mijn opmerking ging dan ook niet over Cege's specifiek geval met Bayer, meer als reactie op zijn post dat het inderdaad wel erg ver kan gaan wanneer er tientallen jaren na de feiten problemen opduiken waarop een bedrijf dan afgerekend wordt.

Terug
Bovenaan