Kleine Beursfeiten

Mastercard & Visa zijn afgelopen jaar niet bewogen.

Afgelopen week nog eens -5% omdat Trump een max interest van 10% op kredietkaarten roeptoeterde.
Maar die interesten worden geïnd door de banken, niet door MA & V. Zij krijgen gewoon een % vd transactie en verkopen diensten aan financiële instellingen. Ik ga beiden een beetje bijkopen.

Ik ga alvast stilaan afbouwen bij een volgende rally, en terugkeren bij/na een grotere daling. Zilverposities al verminderd met forse winst, extra cash opgebouwd. Waarom? Risk-reward, en ik tegen de quotes ben dat de markt niet te timen is. Men maakt de massa gek met deze quote op het einde van een bullmarket. De risk-reward wordt steeds slechter, steeds gevaarlijker. Maarja, maandelijks bijkopen is natuurlijk interessant in een stijgende bullmarket, totdat de bullmarket over is, en de stress bij een forse daling te groot wordt :help:.

Ieder zijn mening en aanpak. En ik heb bewust gezegd dat ik zeker ben dat ik de markt niet kan timen, net om niet de klassieke discussie op te starten die al 1000 keer gevoerd is :p

Sowieso helemaal akkoord dat je moet kunnen omgaan met de stress bij een forse daling, daar heb ik in alle eerlijkheid in het verleden zeker tegen gezondigd, of het nu bewust was (m.a.w. slechte poging tot markt timen) of door stop-losses die afgingen.

Ok market timer
Ok dan ben ik een market timer, geen probleem mee, het is mijn geld :p
Ik heb geen glazen bol maar de wereld is vrij loco.
Waarom zouden al die AI bedrijven in 2026 publiek willen gaan? Om hun zooi te verkopen aan het plebs.
Ze zullen het zel terugkopen na de crash.

Ik ga alvast stilaan afbouwen bij een volgende rally, en terugkeren bij/na een grotere daling. Zilverposities al verminderd met forse winst, extra cash opgebouwd. Waarom? Risk-reward, en ik tegen de quotes ben dat de markt niet te timen is. Men maakt de massa gek met deze quote op het einde van een bullmarket. De risk-reward wordt steeds slechter, steeds gevaarlijker. Maarja, maandelijks bijkopen is natuurlijk interessant in een stijgende bullmarket, totdat de bullmarket over is, en de stress bij een forse daling te groot wordt :help:.
Men maakt de massa niet gek op het einde van een bull market, dat is een basis beurswijsheid die al eeuwen meegaat.

"Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.” - Peter Lynch, 1995

"Far more money has been lost by investors in preparing for corrections, or anticipating corrections, than has been lost in the corrections themselves.” - Peter Lynch, 1995
Daarom dat ik individuele aandelen in sterkte ga afbouwen. Velen doen dat bij zwakte. Ben gedeeltelijk defensiever gegaan in aandelen, en de high risk aandelen gaan er bij een eventuele volgende rally uit.

Daarom dat ik individuele aandelen in sterkte ga afbouwen. Velen doen dat bij zwakte. Ben gedeeltelijk defensiever gegaan in aandelen, en de high risk aandelen gaan er bij een eventuele volgende rally uit.
Nog meer afbouwen? En je hebt al maar een fractie van je vermogen in aandelen zitten.

Nog meer afbouwen? En je hebt al maar een fractie van je vermogen in aandelen zitten.
Ja… Afbouw moet je over de komende maanden bezien. Heb nog niks afgebouwd. Eerst mogelijk nog wat massahysterie en dan op sterkte aandelen buiten. Nu eerst genieten van de tijdelijke daling (10% in QQQS) en van de zilvermanie 😃.
Mijn hele roadmap voor de komende jaren is al uitgewerkt 😏.

Als ik al zou afbouwen, dan zou ik mijn individuele aandelen als laatst nemen want die geven allemaal dividend. Bij een slechter jaar geven die tenminste nog iets qua return dan.

Maar het is feit dat de markt sterk begonnen is dit jaar, zeker als je ook in edelmetalen zit. Al +8% dit jaar en we zijn nog geen halve maand ver, daar zou ik al voor tekenen aan het eind van het jaar.

Als ik al zou afbouwen, dan zou ik mijn individuele aandelen als laatst nemen want die geven allemaal dividend. Bij een slechter jaar geven die tenminste nog iets qua return dan.
Dat is één van de voordelen van een portefeuille met een groot stuk aan dividendaandelen vind ik, gemoedsrust bij een crash. Hier en daar slik je wel eens een dividendverlaging maar met een degelijke korf zie je gewoon op je rekening dat je bedrijven nog steeds geld binnenharken, ook al staan je aandelen 50% lager. Dat geld kan je dan weer herinvesteren tegen een lagere koers en dus hoger dividendrendement.

Laatst bewerkt:
Feest bij Pacb bij closing (+11%). Niks te vinden van nieuws ? JPM presentatie was eerder deze week. ILMN, Nanopore allemaal flat of licht naar beneden. Iemand die iets kan vinden ?

Terug
Bovenaan