Kleine Beursfeiten

Nee, ik ken ze al lange tijd. Als ik 1 holding moest kiezen, zou ik waarschijnlijk daarin investeren. Hebben op 15 jaar ook de Nasdaq kunnen kloppen.
Met corona wel serieuze klop gekregen precies.
Brk doet op 5jaar wel beter maar op 10jaar idd dis scotisch.

Ik heb net vastgoed gekocht maar door omstandigheden kan het zijn dat ik daar 20k terug krijg (of minder moet betalen), dacht het in brk te steken en er ook 10-15 jaar niet naar om te kijken, dan kan ik het vergelijk maken als ik dat app terug zou verkopen wat nu het beste geweest zou zijn. Maar nog wat in twijfel waar ik het nu best in steek eigenlijk.

UNH gaat leuk worden vandaag
Van een double whammy gesproken.
Vandaag zwakke resultaten en gisterenavond ook al slecht nieuws vanuit de Trump admin over (de voorgestelde) Medicare Advantage rate increases voor 2027.

Helaas is het mijn nr. 1 positie. Zowel aandelen als een resterende itm maart call optie (die straks 90-99% zakt).

En zo zijn alle januari winsten op een dag alweer verdampt. De beurs geeft en neemt...

Hier is 2026 alvast excellent gestart. De eerste kandidaten om posities te trimmen komen in zicht.

Mijn "meerwaarde.xlsx" excelletje is alvast klaar. Aankoop momentje (+koers, munt, aantal) en verkoop momentje (+koers, munt, aantal) invullen en portefeuille selecteren waar ik de transactie doe (mezelf, met de madam) en alles wordt automatisch berekend en samengevat. Ofwel tgo de aankoop koers ofwel tgo 31/12, whatever is largest.

Output is een tabelletje met een groen of rood getalletje voor mezelf en de madam. Rood = 10000 nog niet opgesoupeerd. Groen = 10000 opgesoupeerd :laugh:

Hier is 2026 alvast excellent gestart. De eerste kandidaten om posities te trimmen komen in zicht.

Mijn "meerwaarde.xlsx" excelletje is alvast klaar. Aankoop momentje (+koers, munt, aantal) en verkoop momentje (+koers, munt, aantal) invullen en portefeuille selecteren waar ik de transactie doe (mezelf, met de madam) en alles wordt automatisch berekend en samengevat. Ofwel tgo de aankoop koers ofwel tgo 31/12, whatever is largest.

Output is een tabelletje met een groen of rood getalletje voor mezelf en de madam. Rood = 10000 nog niet opgesoupeerd. Groen = 10000 opgesoupeerd :laugh:
Ik heb geen meerwaardetabel nodig, want ik heb geen meerwaarde 😎

Je zou denken de S&P doet het goed. Tot je naar de EUR/USD koers kijkt. De dollar is de laatste tijd serieus in waarde gedaald. Van 1,16 op 16 januari naar 1,20 momenteel. Lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat die trend zich nog gaat verder zetten.

Toevallig De Tijd gelezen dit weekend :biglaugh: ?

Ik vandaag, en viel bijna van m'n stoel.

https://www.tijd.be/netto/sparen-en...rden-berust-op-foute-lezing-wet/10645856.html

"Ten slotte ging Jambon in op een vraag van Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Anders) over de zogenaamde ‘cash lines’, de rekeningen in vreemde valuta die aan een effectenrekening gekoppeld zijn. Aangezien ook wisselkoerstransacties onder de meerwaardebelasting vallen, kan elke aankoop of verkoop of elk gestort dividend via zo’n rekening leiden tot een meerwaardemoment. Er stroomt immers voortdurend cash bij en weg. ‘Dat dreigt het voor de belegger uiterst complex te maken’, zei Van Quickenborne vorige week. Jambon bevestigde dat het wel degelijk aan de belegger is om de meerwaarden die uit deze rekening voortkomen aan te geven."

@cege , maak nog maar een tabke bij in uw Excel ;)

Templateje delen aub? 🤗

Van een double whammy gesproken.
Vandaag zwakke resultaten en gisterenavond ook al slecht nieuws vanuit de Trump admin over (de voorgestelde) Medicare Advantage rate increases voor 2027.

Helaas is het mijn nr. 1 positie. Zowel aandelen als een resterende itm maart call optie (die straks 90-99% zakt).

En zo zijn alle januari winsten op een dag alweer verdampt. De beurs geeft en neemt...
Of het is een koopmomentje :unsure:

Met corona wel serieuze klop gekregen precies.
Brk doet op 5jaar wel beter maar op 10jaar idd dis scotisch.

Ik heb net vastgoed gekocht maar door omstandigheden kan het zijn dat ik daar 20k terug krijg (of minder moet betalen), dacht het in brk te steken en er ook 10-15 jaar niet naar om te kijken, dan kan ik het vergelijk maken als ik dat app terug zou verkopen wat nu het beste geweest zou zijn. Maar nog wat in twijfel waar ik het nu best in steek eigenlijk.
Corona is een zeer klein dipje geweest voor hun. Hun daling komt voornamelijk in '22 omdat (zoals RG zei) ze nogal tech heavy zijn. Wel een interessante holding met de verwachte SpaceX IPO, toch ook eens bekijken.

Hier gaat het voorlopig dit jaar ook nog goed (is nodig na vorig jaar :)): helft mijn 30$ SILJ leaps (+200%) gerolled naar de 54$'s, andere helft in CPNG leaps gestoken.

Je zou denken de S&P doet het goed. Tot je naar de EUR/USD koers kijkt. De dollar is de laatste tijd serieus in waarde gedaald. Van 1,16 op 16 januari naar 1,20 momenteel. Lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat die trend zich nog gaat verder zetten.

"The dollar is like a jojo, I move it where I want"

- Donald Trump, 27/01/2026

Ik vandaag, en viel bijna van m'n stoel.

https://www.tijd.be/netto/sparen-en...rden-berust-op-foute-lezing-wet/10645856.html

"Ten slotte ging Jambon in op een vraag van Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Anders) over de zogenaamde ‘cash lines’, de rekeningen in vreemde valuta die aan een effectenrekening gekoppeld zijn. Aangezien ook wisselkoerstransacties onder de meerwaardebelasting vallen, kan elke aankoop of verkoop of elk gestort dividend via zo’n rekening leiden tot een meerwaardemoment.

Ik versta niet hoe dat een impact kan hebben voor 99% van de mensen. Je krijgt een dividend in whatever munt --> roerende voorheffing - dus daar maakt het niet uit in welke munt.

Het is een tax op realisatie van de meerwaarde. Dus je cash is toch gewoon geparkeerd ? Wanneer realiseer je dan je meerwaarde ? Bij conversie van vreemd naar EUR ? En wat is het startpunt dan ? Lijkt me in praktijk onwerkbaar. Dan moet je van elke euro cent weten wanneer die gekomen is uit wat. Wat als ik USD dividend krijgt, die naar CHF omzet, en de helft een obligatie koop en de andere helft Roche aandelen. En die 2y later terug verkoop en naar EUR omzet. De interest op die obligatie accumuleer ik CHF cash om af te halen om te gaan skien.

That being said. Ik vermoed dat vreemde munten voor de meeste minimaal zijn tgo de assets. Als je 10k USD hebt op een rekening van 200k en de USD stijgt 10% en daar moet je 10% tax op betalen. Lijkt me minimale impact te hebben.

Ze hadden ook cege zijn suggestie kunnen volgen. Snapshot op 1 jan, snapshot op 31 dec. Gerealiseerd of niet maakt niet uit. Belast het verschil 10% (na correctie voor instroom en uitstroom). 10000x gemakkelijker. Maar nee, complex op complex op complex maken...

Uiteraard moet je de wisselkoers in rekening nemen bij de aankoop/verkoop van je posities (wat mijn excelleke ook doet). En ik doe geen conversies

Er stroomt immers voortdurend cash bij en weg. ‘Dat dreigt het voor de belegger uiterst complex te maken’, zei Van Quickenborne vorige week. Jambon bevestigde dat het wel degelijk aan de belegger is om de meerwaarden die uit deze rekening voortkomen aan te geven."

@cege , maak nog maar een tabke bij in uw Excel ;)

Ik doe in praktijk geen FX conversies. De USDs gaan naar USDs. De CHFs gaan naar CHFs etc.

Ik heb mijn excelleke, ze mogen mij er altijd uit pakken voor controle en alles herrekenen. En dan zal het 50 euro meer of minder zijn. Good luck.

Terug
Bovenaan