Kleine Beursfeiten

Resultaten Wereldhave Belgium - rijk wordt je er niet van maar over de jaren heen gezien ben ik daar best tevreden mee.

In de marge: private equity fondsen gaan blijkbaar niet onderworpen worden aan de meerwaardebelasting, aangezien zo een fonds meestal niet te snel toegankelijk is - lees: je moet paar 100k investeren is dit de zoveelste discriminatie voor beleggers met relatief weinig vermogen of klein belang.

Niet onlogisch aangezien daar al specifieke bepalingen voor bestaan en voor meerdere privaks je de facto meerwaarde via dividendend boekt.

Zorgwekkender blijft eerder het typisch Belgische "meer belasting! voor iedereen!", ipv "overheidsefficiëntie, nu!", maar bon dat is voor een ander forum :)

Resultaten Wereldhave Belgium - rijk wordt je er niet van maar over de jaren heen gezien ben ik daar best tevreden mee.

Toch puur een platte pannenkoek dividend play.

Lekker 30% onroerende voorheffing betalen en daarna nog eens beurstax bij herinvestering.
De Belgische overheid dankt u 🤓

Lekker 30% onroerende voorheffing betalen en daarna nog eens beurstax bij herinvestering.

Zeker, koerswinst is relatief beperkt (GAK 46 €) maar beschouw het wel als stabieler onderdeel in portefeuille, simpele redelijk voorspelbare business voor een leek als ik is ook meegenomen, mgmt is ook correct in communicatie en handelen en wat conservatief (al was het even spannend met de perikelen met Wereldhave), vandaar dat ik meen dat het voor een gespreide portefeuille wel een aanvulling kan zijn voor wie zoiets zoekt - bij voorkeur aan wat lagere koersen.

Wereldhave -of een andere vastgoedbevak- is geen slechte basiswaarde voor wie wat spaargeld wilt activeren buiten het ETF circuit en nog geen dividendaandelen heeft. Dan is die 8% netto dividend, zonder veel risico te nemen op de principal, toch mooi meegenomen.

BElachelijk hoe ELF is teruggevallen maanden geleden. Om dan nu weer een earnings beat te hebben. 100 dollar target, stond 140 en volledig terecht. De synergie met Rhode is prima ook.

Zeker, koerswinst is relatief beperkt (GAK 46 €) maar beschouw het wel als stabieler onderdeel in portefeuille.
Door de grote spreiding moet ik het helaas doen met cijfers na de komma vrees ik, een sprong van 2% op 1 dag heb ik nog niet meegemaakt. Ik kijk met veel bewondering naar de vele getalenteerde beleggers hier - alleen jammer dat niet iedereen meer post.
😬

Het verplicht zichzelf om wat stabielere zaken te kiezen omdat het me persoonlijk simpelweg niet lukt om hoofdzakelijk (al dan niet grote) winnaars te selecteren, vele iet of wat getalenteerde beleggers hebben sinds januari vermoedelijk al meer dan 10% rendement. Maar ik kan leven met een bescheiden rendement en probeer elke keer te verbeteren en wie weet lukt het ooit wel eens.

Straf eigenlijk dat er hier nooit fuzz is geweest over bedrijven die harde schijven produceren.
Seagate, Western Digital, Sandisk... allemaal 200-300-400% gestegen afgelopen jaar.
Achteraf bekeken een serieuze gemiste kans gezien alle datacenters die gebouwd (gaan) worden in de AI-hype.

Bon, misschien te vroeg, maar ga deel winstnemen op mijn chippers (asml, asmi, besi) en msft & crm aankopen. Die 3 waren ondertussen meer dan de helft van mijn port geworden, dus misschien best om terug iets meer spreiding te hebben.

BElachelijk hoe ELF is teruggevallen maanden geleden. Om dan nu weer een earnings beat te hebben. 100 dollar target, stond 140 en volledig terecht. De synergie met Rhode is prima ook.
ELF stond op het to do lijstje om te shorten (via long dated puts) net voor de enorme val. Nu nog spijt van...
Mochten ze terug richting $120-140 stijgen op korte termijn (niet binnen 2-3 jaar met xx% hogere omzet), laat ik de kans niet meer liggen.

Goede resultaten, akkoord. Maar bij de minste consumer slowdown zakt het weer in elkaar. Ik geloof ook niet in Rhode als banger op een multi-year horizon. Maar ok, ik kan er helemaal naast zitten als man van middelbare leeftijd. Verder verwijderd van ELF's doelpubliek kan je niet zijn. :baard:

Het gaat in elk geval de goede kant uit met m'n (veelal consumer) shortkandidaten de voorbije week. Starbucks, Tapestry, Apple allemaal stevig naar boven. Met de dag worden de puts aantrekkelijker. 🤤

Straf eigenlijk dat er hier nooit fuzz is geweest over bedrijven die harde schijven produceren.
Seagate, Western Digital, Sandisk... allemaal 200-300-400% gestegen afgelopen jaar.
Achteraf bekeken een serieuze gemiste kans gezien alle datacenters die gebouwd (gaan) worden in de AI-hype.
Edit:
Een zijsprongetje van storage naar memory, want de 2 grootste winnaars van de afgelopen maanden in "AI" stocks;

Als je naar de grote 3 van de memory markt kijkt, noteren ze nog steeds relatief goedkoop ondanks koersstijgingen van honderden procenten. Opgelet, enorm cyclische sector. Maar sommigen (waaronder Morgan Stanley) spreken nu van een langdurige AI "supercycle" die tot minstens 2028 zou duren.

De Xtrackeres MSCI Korea UCITS ETF is een manier om hierop in te spelen (50% weging in Samsung en SK Hynix).

Laatst bewerkt:
Tijd om wat cash vrij te maken en te beginnen kijken naar wat dikke big7 sjarels.

On a side note. Lijkt dat MSTR finally het putje in gaat.
  • Hun business model is duidelijk broken want BTC staat onderwater. Added value van MSTR tgo BTC ? 0,0
  • Hun leveraged positie is ook broken. STRC en consoorten "betalen" (eerder "beloven") al 11-12-13% en ze staan nog altijd ver onder par. Ofwel moeten ze dat beginnen opstofzuigen om naar par te trekken of de yield nog verhogen. Als ze de yield verhogen mogen ze al >1bln per jaar dokken. Hoe ze dat sustainably gaan financieren, mij een mysterie.
  • En allemaal waar dat ze geen margin call kunnen krijgen en dat ze altijd BTC kunnen verkopen als het moet en dat ze niet failliet kunnen gaan. Maar het business model is broken, zeker met leveraged position. Wat is het plan ? De common stock printing press forever ever aanzetten om dividenden te betalen op de "preferred" ? I mean, niet echt een business plan...

In de marge: private equity fondsen gaan blijkbaar niet onderworpen worden aan de meerwaardebelasting, aangezien zo een fonds meestal niet te snel toegankelijk is - lees: je moet paar 100k investeren is dit de zoveelste discriminatie voor beleggers met relatief weinig vermogen of klein belang.

De sterkste schouders moeten dus niet bijdragen. Lijkt me absoluut geen toeval maar het gevolg van lobbywerk...

Terug
Bovenaan