Kleine Beursfeiten

Dus finaal is het een binaire keuze tussen "AI neemt de wereld over --> legacy software zakt" of "AI gaat boom en bust --> legacy software blijft". Maar het kan niet beiden zijn.
Vergeet vooral niet te overdrijven en het zwart/wit te zien.
Bruh.

Heel veel tekst om eigenlijk weinig te zeggen hé. Editors gaan met AI werken binnen de bestaande Adobe software, niet Adobe functionaliteit vervangen door AI. Zoals reeds kort uitgelijnd in een eerdere post waar je de argumenten compleet van negeert.

Nood aan controle, auteursrechten, file formats die industry standard zijn, non-destructible editing en flawless transitie tussen de verschillende apps voor een volledige gestandaardiseerde workflow binnen dezelfde vendor. Productiviteit zei je hé?

Non-software bedrijven spenderen veel/heel veel/beetje minder veel (*schrappen wat niet past) aan AI (copilot, Cursor, Gemini, ...). Het is in elk geval meer dan 0. Als dat productiviteitswinst oplevert, zal dat recurrent worden/blijven en wordt dat gewoon een lijntje in de boekhouding.

Ik zie niet in waarom bedrijven plots evenveel zouden blijven betalen voor de andere software als ze betalen voor productiviteitswinst met Gemini en consoorten. Dat zou toch nogal onlogisch zijn ? Leve AI, leve productiviteit. We gaan ervoor betalen en wat het vervangt, gaan we evenveel blijven betalen.
Hier zie ik concreet in ons team dat AI er al voor gezorgd heeft dat de gemiddelde tijd required voor ticket te resolven drastisch naar beneden gaat. Verder is het analyseren van data ook véél efficienter geworden.

Resultaat op onze licensies: zoals je zelf stelt: extra licensies voor AI
Resultaat op workforce: ontslagen, dus indirect besparing op aantal licensies, maar dus niet doordat AI de software overbodig maakt maar wel door headcount reduction.

Net-resultaat voor een Microsoft: omzet naar omhoog want lagere headcount maar hogere software cost per resterende werknemer.
Net-resultaat voor ons: winst omhoog want werknemers zijn (pokke)duur.

Besluit: wat je al aan je kleine teen kon voelen 1 jaar geleden: die low-cost employees uit India/Mexico zijn de eersten die gaan sneuvelen door AI.

Bruh.

Heel veel tekst om eigenlijk weinig te zeggen hé. Editors gaan met AI werken binnen de bestaande Adobe software, niet Adobe functionaliteit vervangen door AI. Zoals reeds kort uitgelijnd in een eerdere post waar je de argumenten compleet van negeert.

Nood aan controle, auteursrechten, file formats die industry standard zijn, non-destructible editing en flawless transitie tussen de verschillende apps voor een volledige gestandaardiseerde workflow binnen dezelfde vendor. Productiviteit zei je hé?
En die Adobe AI, wie zorgt daar effectief voor de compute? Wie moet de tokens gaan betalen?

Eenmaal Adobe al hun klantenbestand op de ai trein doet springen, gaat hun cost model veranderen. Als die ai oplossing succesvol is en opschaalt zal ook hun tokencost opschalen. Dus geen 70% margins meer zoals 'legacy' SaaS.

Uw grootste kost wordt gecontroleerd door iemand anders. Waarderingsmodellen zullen ook aangepast worden.

Kort gezegd, ze bouwen geen pure software meer, maar gewoon een extra marginlayer op iemand anders zijn compute.

mijn positie realty income (monthly dividends :drool:) is ineens wat gestegen :unsure:
misschien tijdelijk verkopen en achteraf (hopelijk) goedkoper herinkopen

Bruh.

Ja, omdat iedereen hier hetzelfde blijft zeggen met hun neus 2cm ver van de situatie. Kijk er eens van wat verder naartoe. Iedereen smijt alles AI in 1 zak en het zijn allemaal verschillede zaken.

Het doet er niet toe dat Adobe AI features in hun applicatie heeft. Who cares hoe je een foto edit, met AI of iets anders, nobody. Een andere vendor zal evengoed self-developed AI in de applicaties steken, dus competitieve edge van Adobe door de komst van AI op die dimensie ? 0,0.

Realiteit is wel dat er door de komst van AI dev (Gemini, copilot, ...) concurrenten opduiken die er vroeger niet waren en pricing pressure gaan zetten op de vendors. Gevolg, marge naar beneden.

@Wilto zit op dezelfde golflengte. De marge van SaaS/software providers gaat naar beneden gaan. Een stuk van de value koek gaat naar de AI provider gaan.

Net zoals Amazon een groter deel van de value chain gepakt heeft met hun cloud. Een klant betaalt niet voor AWS on top, dat is een verhuizing. On prem naar beneden, IT people weg, ... Total spend blijft ~hetzelfde alleen over andere producten.

mijn positie realty income (monthly dividends :drool:) is ineens wat gestegen :unsure:
misschien tijdelijk verkopen en achteraf (hopelijk) goedkoper herinkopen

Ik heb dat hier vermeld eind oktober 2023 toen het onder de 50usd genoteerd stond.

Werd toen weggelachen door @Nesjamag en door @JanusDR als een complete red flag.

Had je toen effectief gekocht, zit je nu effectief iets meer dan 2j later met +30% profit en heb je maandelijks een dividend gecasht. Onder 50usd is dat aandeel gewoon een buy. En met de huidige prijzen is dat vandaag zelfs brutto 5% dividendrendement.

Het doet er niet toe dat Adobe AI features in hun applicatie heeft. Who cares hoe je een foto edit, met AI of iets anders, nobody. Een andere vendor zal evengoed self-developed AI in de applicaties steken, dus competitieve edge van Adobe door de komst van AI op die dimensie ? 0,0.
Je kan geen serieuze discussie hebben als je weigert om de tegenargumenten zelfs maar te lezen, dus ik ga er ook niet meer verder op in.

Ik heb dat hier vermeld eind oktober 2023 toen het onder de 50usd genoteerd stond.

Werd toen weggelachen door @Nesjamag en door @JanusDR als een complete red flag.

Had je toen effectief gekocht, zit je nu effectief iets meer dan 2j later met +30% profit en heb je maandelijks een dividend gecasht. Onder 50usd is dat aandeel gewoon een buy. En met de huidige prijzen is dat vandaag zelfs brutto 5% dividendrendement.
Beetje correct blijven hé.

Je hebt dat aandeel al zitten pitchen vanaf begin januari 2022 aan 58, om geld van familie van @mac-bc te beleggen.

Mijn antwoord daarop aan mac-bc was om te indexen en uit obligaties weg te blijven wegens toenmalige inflatie.
Uiterst correct advies, zowel vooraf als achteraf gezien.

Beetje correct blijven hé.

Je hebt dat aandeel gepitcht begin januari 2022 aan 58, om geld van familie van @mac-bc te beleggen.

Mijn antwoord was om te indexen en uit obligaties weg te blijven wegens inflatie.
Uiterst correct advies zowel vooraf als achteraf gezien.
En ik zei toen ook dat het toen (In '22) niet deftig geprijsd was, maar oktober '23 wel

En ik zei toen ook dat het toen (In '22) niet deftig geprijsd was, maar oktober '23 wel

Op de vraag van mac-bc in januari 2022 wat hij nu met een grote som geld zou moeten doen:

Als je dat wil doen, raad ik je Realty Income aan (stock ticker "O"). Zij zijn een real estate huurder voor een heleboel bedrijven. Bvb 7 eleven en andere winkels.
Zij betalen iedere maand een dividend uit, net zoals een maandelijkse huur. Zij doen dus al het harde werk. Huurder zoeken, contracten afsluiten, daar heb jij dus geen last meer van. De business is al decennia hetzelfde. Sinds ze op de beurs zijn, hebben ze hun dividend consistent verhoogd. De prijs van het aandeel maakt hier dus geen hol uit, aangezien je erin zit voor het dividend, dus moet je niet dagelijks die aandeelprijs checken.
Stel dat je je volledige kapitaal hieringooit (wat ik niet aanraad, maar gewoon hypothetisch):
500k€ = 565k$ Daarmee koop je vandaag 7940 aandelen mee. Staat momenteel niet goedkoop.
Ieder aandeel betaalt iedere maand (!) 0,25$ aan dividend. 7940*0,25= 1985$ (Jaarlijkse yield aan de huidige prijs is 4,13%).
De belgische staat roomt daar 30% vanaf: Per maand heb je dus 1.389$ netto over, omgerekend aan de huidige currency exchange 1.229€. Per maand. Zonder je ook maar iets aan te trekken van een huurder.

Ofwel koop je met die 1229€ iedere maand andere aandelen mee, wat speculatievere shit misschien? ofwel keer je het jezelf uit. Up to you
Lijkt mij niet dat je daar insinueert dat hij nog 2 jaar moet wachten tot een betere prijs.

Waar staat overigens mijn post waar ik het 'weglach als een complete red flag?

Ja, omdat iedereen hier hetzelfde blijft zeggen met hun neus 2cm ver van de situatie. Kijk er eens van wat verder naartoe. Iedereen smijt alles AI in 1 zak en het zijn allemaal verschillede zaken.

Realiteit is wel dat er door de komst van AI dev (Gemini, copilot, ...) concurrenten opduiken die er vroeger niet waren en pricing pressure gaan zetten op de vendors. Gevolg, marge naar beneden.

@Wilto zit op dezelfde golflengte. De marge van SaaS/software providers gaat naar beneden gaan. Een stuk van de value koek gaat naar de AI provider gaan.

Net zoals Amazon een groter deel van de value chain gepakt heeft met hun cloud. Een klant betaalt niet voor AWS on top, dat is een verhuizing. On prem naar beneden, IT people weg, ... Total spend blijft ~hetzelfde alleen over andere producten.
Wil je je als klant gaan vastbinden aan 1 model? Ik denk het niet. Adobe kan een meerwaarde bieden door de verschillende modellen aan te bieden, waarbij de klant kan kiezen en ook makkelijk kan switchen. Dus denk dat Adobe nog altijd relevant blijft, maar ze gaan inderdaad wel een deel van de koek moeten delen met die vendors, dus lagere gross margins zijn een zekerheid.

En de seat count blijft ook een vraagteken. Het zou logischer zijn om te evolueren naar een usage-based model, in de assumptie dat de klant minder seats nodig zal hebben voor dezelfde output. Geen makkelijke transitie, maar ze hebben de on-premise -> cloud transitie ook kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Ik ging het net iets minder politiek correct verwoorden.

Iemand die zich trademarkt als "The Monthly Dividend Company" is zich overduidelijk aan het marketen naar een retailpubliek, en dat is bij beursgenoteerde aandelen doorgaans een KNOERT van een red flag.

Ook het argument 'het gaat om het dividend dus je moet je niets aantrekken van de koers' is hier in dit topic al tot in den treure toe ontkracht.
Hier. In dezelfde post die je quote schreef ik letterlijk "Staat momenteel niet goedkoop."

Laatst bewerkt:
Wil je je als klant gaan vastbinden aan 1 model? Ik denk het niet. Adobe kan een meerwaarde bieden door de verschillende modellen aan te bieden, waarbij de klant kan kiezen en ook makkelijk kan switchen. Dus denk dat Adobe nog altijd relevant blijft, maar ze gaan inderdaad wel een deel van de koek moeten delen met die vendors, dus lagere gross margins zijn een zekerheid.

En de seat count blijft ook een vraagteken. Het zou logischer zijn om te evolueren naar een usage-based model, in de assumptie dat de klant minder seats nodig zal hebben voor dezelfde output. Geen makkelijke transitie, maar ze hebben de on-premise -> cloud transitie ook kunnen maken.
Dat zie ik bij mijn eigen werkgever ook. In-house ai tool geeft de keuze om met gemini, chatgpt, mistral, Claude (de flash, mini, codex, en alles in between) te werken. Maar wel in een veilige omgeving of course. Zo kan je als bedrijf die uit elkaar spelen om je kosten iet of wat onder controle te houden. Zal Adobe ook doen inderdaad

Is van heel duur naar extreem overgewaardeerd gegaan.
Congrats.

Maar zijn er dichter bij huis dan geen betere GVVs? Dividendrendement is lager dan pakweg HOMI. En ik veronderstel dat er 15 percent bronheffing is, of valt dat onder een speciaal regime? Maandelijks dividend vind ik persoonlijk geen meerwaarde.

Laatst bewerkt:
Ik ging het net iets minder politiek correct verwoorden.

Iemand die zich trademarkt als "The Monthly Dividend Company" is zich overduidelijk aan het marketen naar een retailpubliek, en dat is bij beursgenoteerde aandelen doorgaans een KNOERT van een red flag.

Ook het argument 'het gaat om het dividend dus je moet je niets aantrekken van de koers' is hier in dit topic al tot in den treure toe ontkracht.
Hier. In dezelfde post die je quote schreef ik letterlijk "Staat momenteel niet goedkoop."
Ah, blijkbaar had ik er op een andere plaats wel op gereageerd, je hebt gelijk.

Gedacht blijft hetzelfde, beter indexen ipv dat risicovol REIT aandeel met red flags dat vooral afhankelijk is van dalende interestvoeten.

Terug
Bovenaan