De vraag is eerder, zijn die moats belangrijk? Als heel de sector stijgt, maakt het zoveel uit? Denk niet dat MU investeerders spijt hebben dat ze geen Scandisk gekocht hebben...
Daar heb je gelijk in, maar de vraag blijft wat er al ingeprijsd is.
Ik gaf het voorbeeld van de defensie industrie. bv. Rheinmetall.
Dat aandeel zat ik al te bekijken in de aanloop van de oorlog in Oekraïne, toen het aan 250 stond of zo. Daarna stijgt het door naar 500-800 omdat elke amateur en zijn hond weet dat Europa zijn eigen boontjes zal moeten doppen en de defensie orders dus zullen stijgen.
De vraag was daar totaal gelijkaardig, nl. wat zit er al in die prijs ingerekend? 50% jaarlijkse revenue groei in de komende 5 jaar, of 100% stijging, of...
Dat je weet "dat de vraag naar tanks en drones sterk zal stijgen", daar ben je dus op zich geen fluit mee.
Het aandeel komt hier op het forum een paar keer ter sprake toen dit allang de consensus was. Het steeg dan nog door tot 2000 waarna sommigen denken 'dit was easy, iedereen wist dat defensie industrie de place to be was, ik ben een geniale investeerder'.
Maar de reden dat het verder steeg, was omdat de revenue groei 100% per jaar bleek ipv 50% per jaar, niet omdat je gelijk had dat de vraag naar tanks zou stijgen.
Gewoon chance dus, want als de revenue groei slechts 30% per jaar geweest (nog steeds een sterke stijging), dan had je een -50% aan uw kloten met uw investering.
Ik trap hier open deuren in want normaal gezien weet iedereen dit wel (alhoewel, zie dit topic dus), maar dezelfde vraag stelt zich bij de hardware related AI stocks.
Wat is de ingeprijsde groei? 100%? Waarom denk je dat het 200% zal zijn?
Naar die analyse ben ik benieuwd, en niet naar de onderbouwing "de vraag zal stijgen" want dat weet mijn dochter ook, en die kan nog geen nacht doorbrengen zonder haar pamper vol te pissen, wat toch een minimumcompetentie is voor een AI investeerder.