Kleine Beursfeiten

Mercadolibre: Revenue +49% maar profits lager dan vorig jaar.

Zelfde verhaal dus, weinig focus op winstgevendheid. Markt zal met onzekerheid blijven zitten (competitie AMZN, SE & de Chinezen), dus het is wachten tot management indicaties geeft dat de marges weer hoger kunnen. In de shareholder letter geven ze aan dat ze op korte termijn zullen blijven investeren aan dit tempo.
Lijkt me de correcte manier van werken, niet? Marges volgen wel als ze een goed stuk van de markt in handen hebben en de prijzen wat kunnen verhogen, extraatjes kunnen vragen.

Zo te zien moet ik nog eens herhalen dat het gezever rond OXY gedaan is. Huidige bewegingen mogen natuurlijk besproken worden (en moedig ik zeker aan), maar het is gedaan met andere uit te lachen voor zaken die ondertussen enkele jaren geleden gebeurd zijn.

Als je huidige marktwerkingen en oude trades niet van elkaar kan onderscheiden, leer je het wel met de nodige warnings.

Ja, maar dat doet de halve wereld al sinds +2 jaar. Dat is zoals 3 jaar geleden over defensie aandelen beginnen.
Het inzicht 'er zal meer van nodig zijn' is nu niet echt wereldschokkende nieuws.

Wie de winnaars zullen zijn bij photonics of datacenter bouw, daarvoor ken ik er persoonlijk absoluut veel te weinig van, zowel op technisch vlak als qua marktdynamiek, wie heeft moats en hoe duurzaam zijn die, hoeveel cashflowgroei zit al in de huidige prijs inbegrepen etc.

Jullie misschien wel, dus go for it 🙂
De vraag is eerder, zijn die moats belangrijk? Als heel de sector stijgt, maakt het zoveel uit? Denk niet dat MU investeerders spijt hebben dat ze geen Scandisk gekocht hebben...

Maar daarvoor moet je vroeg zijn en mijn zoektocht gaat nu naar specifieke zaken dat misschien nog niet ingeprijsd zijn. WOLF lijkt me alvast een interessante maar fucked up management, zonet bestaande aandeelhouders met 95% diluted.

Voor end-consumer lijkt me ook, voor bedrijven ligt het toch lichtjes anders. Als ik bekijk bij ons hoeveel GPTs er al gebouwd en in gebruik zijn met allerlei echt wel nuttige toepassingen -> dat zet je toch niet in 1-2-3 over naar een ander model denk ik.

Vooral de GPTs waarbij je de webbrowsing uitzet en die dus enkel intern materiaal mogen gebruiken zie ik tot nu toe geen hallucinaties. Dus de markt die chatgpt in B2B heeft opgebouwd zit wel redelijk goed verankerd.
Waarom kan een Anthropic of Gemini niet gewoon ook die interne data (en daarbovenop de query historie van de Copilots etc.) gaan gebruiken om hun model te integreren bij diezelfde klant?
Lijkt mij eigenlijk een veel gemakkelijker businesscase dan een ERP of zelfs ingeburgerde SaaS-tools te vervangen, aangezien uw user interactie krak hetzelfde is, en er dus weinig learning curve zit aan het veranderen van GPT provider?
En als het over zelfstandige agents gaat zonder user input, is er nog minder frictie om over te stappen toch? (in de veronderstelling dat de modellen even capabel zijn).

Momenteel op basis van beurskoersen Google de winnaar en Microsoft/OpenAI de verliezers maar dat lijkt me overdreven, vooral het verliezend deel.
Dat is eigenlijk exact wat ik bedoel met "jonge industrie, snel veranderende competitieve dynamieken -> moeilijk investeringsklimaat" !
Wie had 3 jaar geleden voorspeld dat OpenAI, het bedrijf dat alles in gang gezet heeft bij het grote publiek met ChatGPT, nu zo in het defensief zou zitten tegen Anthropic en consoorten?
Anthropic bestond nog niet eens!

Fuck. Mijn excursie in de genetica loopt niet goed. CAI-gokje loopt niet goed en de earnings call was niet hoopgevend. Een deel van CAI verkocht met een verlies van 30%.

Laatst bewerkt:
De vraag is eerder, zijn die moats belangrijk? Als heel de sector stijgt, maakt het zoveel uit? Denk niet dat MU investeerders spijt hebben dat ze geen Scandisk gekocht hebben...
Daar heb je gelijk in, maar de vraag blijft wat er al ingeprijsd is.

Ik gaf het voorbeeld van de defensie industrie. bv. Rheinmetall.
Dat aandeel zat ik al te bekijken in de aanloop van de oorlog in Oekraïne, toen het aan 250 stond of zo. Daarna stijgt het door naar 500-800 omdat elke amateur en zijn hond weet dat Europa zijn eigen boontjes zal moeten doppen en de defensie orders dus zullen stijgen.

De vraag was daar totaal gelijkaardig, nl. wat zit er al in die prijs ingerekend? 50% jaarlijkse revenue groei in de komende 5 jaar, of 100% stijging, of...
Dat je weet "dat de vraag naar tanks en drones sterk zal stijgen", daar ben je dus op zich geen fluit mee.
Het aandeel komt hier op het forum een paar keer ter sprake toen dit allang de consensus was. Het steeg dan nog door tot 2000 waarna sommigen denken 'dit was easy, iedereen wist dat defensie industrie de place to be was, ik ben een geniale investeerder'.
Maar de reden dat het verder steeg, was omdat de revenue groei 100% per jaar bleek ipv 50% per jaar, niet omdat je gelijk had dat de vraag naar tanks zou stijgen.
Gewoon chance dus, want als de revenue groei slechts 30% per jaar geweest (nog steeds een sterke stijging), dan had je een -50% aan uw kloten met uw investering.

Ik trap hier open deuren in want normaal gezien weet iedereen dit wel (alhoewel, zie dit topic dus), maar dezelfde vraag stelt zich bij de hardware related AI stocks.
Wat is de ingeprijsde groei? 100%? Waarom denk je dat het 200% zal zijn?
Naar die analyse ben ik benieuwd, en niet naar de onderbouwing "de vraag zal stijgen" want dat weet mijn dochter ook, en die kan nog geen nacht doorbrengen zonder haar pamper vol te pissen, wat toch een minimumcompetentie is voor een AI investeerder.

Lijkt me de correcte manier van werken, niet? Marges volgen wel als ze een goed stuk van de markt in handen hebben en de prijzen wat kunnen verhogen, extraatjes kunnen vragen.
Gezien de explosieve groei kan ik daar zeker achter staan, ik houd mijn aandelen bij. Credit risico wel in de gaten te houden, vermoedelijk reageert de markt daar ook wat negatief op.

Laatst bewerkt:
Een quote die me daar altijd over is bijgebleven van Bessent toen hij onder de vleugels van Druckenmiller zat:

"People always forget that 50% of a stock’s move is the overall market, 30% is the industry group, and then maybe 20% is the extra alpha from stock picking."

En dat zie je nu weer perfect in de AI trade. Alles gaat omhoog en elke AI investeerder waant zich geniaal en denkt dat die 20% geen hol uitmaakt. Maar als die 50% en/of 30% even wat verkeerd loopt zal die 20% het verschil maken tussen volledig u broek scheuren en kunnen uitzweten.

Daarom dus iets zoeken waar die 50% nog niet ingeprijsd zit hé. :)

Nintendo earnings vandaag vielen wel tegen, vooral forecast... memory prijzen snijden zwaar in hun marges.
Games catalogus voor '26-'27 op switch 2 ziet er ook maar zeer magertjes uit.

Laatst bewerkt:
USAR meermaals gepost hier, ondertussen 45% gestegen, OBV even in het oog houden ik zie het toch dippen dus meeste verkocht voor nu maar lange termijn nog steeds zeer interessant.

Al die banken moest ik langer gehouden hebben, veel te conservatief verkocht; unforced error.

5nplus is ondertussen nog +100% sinds verkoop vorig jaar (voor een whopping +460% op 1,5 jaar tijd in totaal), maar daar had ik ex-ante geen duidelijke fundamentele redenen meer voor om nog te houden. Dus dat is geen unforced error en kan mij weinig schelen.
Ik heb BAC indertijd opgepikt rond de 5$ en een deel verkocht rond 16$ en weer een stuk rond 23$.
Echt dom, want ik wist dat ze minstens 40$ waard waren. Dat is het voordeel van indexing, dan blijf je gewoon long zitten.

@Racing_Genk : ik zie net dat Coupang deze week een behoorlijke daling heeft gemaakt. Terug intetessant om te kopen, denk je?
Coupang staat trouwens ook weer aan de insider buy koers van 50M $ enkele weken geleden. Ook hier wat kopen misschien. De impact van de data leak is wel zichtbaar in de cijfers, maar vermoedelijk herstelt zicht dat weer binnen enkele kwartalen.

Volgende insider buys van de laatste weken voorlopig gevolgd:
Shift4 30M $
Coupang 50M $
Klarna 50M $
ServiceNow 3M $
Procept Biorobotics 10M $
Reddit 9M $ @Karton
Navan >20M $

Ben toch niet de enige die tech stocks goedkoop vind precies. Niet dat ik verwacht dat die allemaal de hoogte inschieten, maar dat zijn geen bedragen die je investeert als de toekomst van je bedrijf er slecht uitziet. Heel wat namen >100% upside potentieel tegen eind 2027 imo.

Yikes MELI, zal mij leren om nog iets te kopen voor de earnings.
Zoetis ook naar zitten kijken. Wordt genadeloos gedumpt tot ongeziene multiples. Je moet al terug naar 2018 voor lagere koersen en dat is dan nog met 12% minder shares outstanding en een winst per aandeel die meer dan verdubbeld is.

Multiple compression is a bitch.

Yikes MELI, zal mij leren om nog iets te kopen voor de earnings.
Zoetis ook naar zitten kijken. Wordt genadeloos gedumpt tot ongeziene multiples. Je moet al terug naar 2018 voor lagere koersen en dat is dan nog met 12% minder shares outstanding en een winst per aandeel die meer dan verdubbeld is.

Multiple compression is a bitch.
Duuus, reden om te houden niet? De markt zal wel keren op een gegeven moment.

Denk ik van mijn MU positie ook, maar goed ik heb geleerd dat grotere positie in beide richtingen voelbaar zijn 😅

Haha ja, en ik wil ook niet meer dan 5% van mijn portfolio in individuele stock hebben als ETF-belegger. Alleszins blij dat ze voor de eerste keer door dat 100 USD plafond gebroken zijn.

Terug
Bovenaan