Kleine Beursfeiten

Here we go overigens met een interessante meerwaarde tax vraag. Mods, feel free om te moven indien het ergens anders moet belanden.

Ik heb calls geschreven in 2023 die geexpired zijn begin jan 2026. Als ik copilot en de documenten van banken moet geloven is het 'taxable event' de expiry.

Maar de documentatie is niet eenduidig met het 'fotomoment'. Het zijn redelijk illiquide opties (lees: om de zoveel weken eens wat handel) en ze waren close to expiry op het fotomoment 31 dec ver OTM. Ik kan er met de natte vinger een 'fair price' op plakken als fotomoment of ik kan de aankoop prijs pakken en het fotomoment negeren. Ik zou dus op de full premium 10% belast worden.

Iemand al in dezelfde situatie gezeten ?
Kan je niet gewoon een foto nemen van de calls hun MtM op 31/12/2025 en de expiration date (bijv 23/01/2026)? Die meerwaardebelasting heeft in dit geval toch altijd 31/12/2025 als startfoto zou ik denken. Wat is de underlying?

Saxo heft bij vervallen van verkochte opties geen meerwaarde.

Ja, dat is obvious niet correct en dan moet je zelf iets definieren. De vraag is dus of je je verkoopwaarde (schrijven bij opening) neemt of een random/arbitrair koers uit je hol tovert voor 31/12/2025.

Kan je niet gewoon een foto nemen van de calls hun MtM op 31/12/2025 en de expiration date (bijv 23/01/2026)? Die meerwaardebelasting heeft in dit geval toch altijd 31/12/2025 als startfoto zou ik denken. Wat is de underlying?

In theorie wel, maar:
1) Waar vind ik historische koersen van al expired opties
2) Wat als er weken geen transactie geweest is ?

Heb je een Bloomberg terminal ? Kan ik je in pm de calls geven ?

Cege heeft wel 3 gasten... dat verschuift de threshold toch enigszins vermoed ik dan. Doe daar nog een paar miljoen bij en dan heb je wel iets van "fuck it" maar met ~€2M op je 41 stoppen met werken... Zonder kinderen, sure. Mét kinderen, ik zou toch nog een aantal jaar blijven verder scheppen dan... zolang ze op school zitten ben je uiteindelijk toch nog redelijk totally fucked en gebonden in je doen en laten heb je toch geen tijd voor niks wanneer het interessant is om iets te doen.

Fixed that for you

In theorie wel, maar:
1) Waar vind ik historische koersen van al expired opties
2) Wat als er weken geen transactie geweest is ?

Heb je een Bloomberg terminal ? Kan ik je in pm de calls geven ?
Bloomberg geeft die MtM's niet voor vervallen opties (toch niet in de module die ik gebruik), enkel voor de levenden.
Stuur ze anders eens door in PB, ik zal zien of ik er nog iets van kan vinden.

Nebius +10% omdat Leopold Aschenbrenner een grote positie neemt.:rofl:

Op naar de 250B $ market cap.

Elke boom heeft wel zijn “hero” (meest recent Cathie Wood in Covid). Voor de AI boom is die Leopold een goede kandidaat.

ZS goeie cijfers, maar iets mindere guidance: -21%. Lijkt sterk overdreven?
Vermoedelijk overdreven.

Maar markt is binair voor SaaS momenteel. Ofwel ben je AI winner ofwel AI loser. Kan je je revenue groei niet versnellen -> loser. Dus hoewel de reactie denk ik overdreven is, ga ik niet direct bijkopen op dit moment.

Zscaler specifiek was hun guidance inderdaad licht voor komend boekjaar. Competitie (PANW, Netskope, Cato Networks,..) zit niet stil en beperkt de pricing power van ZS. Zeker die laatste 2 zijn typisch goedkoper.

Vermoedelijk overdreven.

Maar markt is binair voor SaaS momenteel. Ofwel ben je AI winner ofwel AI loser. Kan je je revenue groei niet versnellen -> loser. Dus hoewel de reactie denk ik overdreven is, ga ik niet direct bijkopen op dit moment.

Zscaler specifiek was hun guidance inderdaad licht voor komend boekjaar. Competitie (PANW, Netskope, Cato Networks,..) zit niet stil en beperkt de pricing power van ZS. Zeker die laatste 2 zijn typisch goedkoper.
Bij Braze lijkt het mij ook overdreven? De resultaten zijn heel goed, en toch daling. Mogelijk door de reeds sterke stijging van de laatste 3 maanden?

Samengevat voor Braze:
  • 30% omzetgroei (27% organisch) voor een bedrijf dat al >$800M run-rate draait is uitzonderlijk sterk.
  • Vier kwartalen op rij versnelling van de groei. Dat zie je zelden bij softwarebedrijven van deze omvang.
  • DBNR terug naar 110%. Dat betekent dat bestaande klanten opnieuw meer beginnen uitgeven.
  • Aantal klanten >$500k ARR stijgt van 262 naar 349 (+33%). Dat zijn de klanten die later miljoenencontracten kunnen worden.
  • Non-GAAP operating income verdrievoudigt van $2,8M naar $10,5M. Dus groei én betere winstgevendheid.
  • Free cash flow positief en stijgend.
  • AI-producten (Operator, Agent Console, Decisioning Studio) zijn maanden vroeger beschikbaar gekomen dan gepland en lijken daadwerkelijk deals te winnen.
De markt focust waarschijnlijk op:
  • lagere brutomarge (67,4% vs 69,3%)
  • CFO-vertrek
  • guidance die niet spectaculair genoeg was na de sterke run voorafgaand aan earning
Grootste risico's momenteel:
  • AI-hype koelt af en de groei vertraagt weer.
  • Concurrentie van grote platformen.
  • De waardering blijft relatief hoog voor een bedrijf dat nog geen sterke GAAP-winst maakt.
Verder:
  • SBC is hoog: $33,6M SBC op $211M omzet. Dat is ongeveer 16% van de omzet.

Bij verdere daling koop ik mogelijk weer gedeelte terug.

Laatst bewerkt:

Staat zelfs al op HLN, wat een farce toch.
En vandaag terug omhoog van de lows sinds de volgende tweet...

Opvallend: Monish Pabrai, toch eerder bekend voor zijn deep value (Turkse logistiek, Koreaanse staalproducent, offshore olie, steenkool), is redelijk agressief Constellation Software en Topicus aan het kopen.

Crocs verkocht met een cool +20%.
Mee in Adobe gestoken natuurlijk, denk dat ik er nu stilaan genoeg van heb. Avg $308 met terug een gezonde weging van 62% in de pf.
@contextbinder kan je in pb de gegevens van uw psycholoog al eens doorspelen aub

Laatst bewerkt:
Meh
Ik heb een deel verkocht, iets meer dan mijn totale aankopen. Om beetje in te dekken tegen sterke dalingen van hier.
Heb nog 2/3de over nu.

Is wel veel omhoog in weinig tijd, maar het staat niet per se duur. Zeker niet duurder dan markt returns.
En dat is zonder een AI of data center bull case.

Nu heb ik wel meerwaardebelasting voor 2025 aan mijn been.
Tenzij ik nog ergens iets met verlies kan verkopen. Mss EVS. 😅 Maar dat staat nu zeer goedkoop.

Terug
Bovenaan