Ehm
Azure gewoon?
En recent lijkt Microsoft Fabric toch wel wat interesse te wekken?
Waar we zeker nog werk hebben, is CoPilot. Dat lijken ze echter op te lossen door andere modelen zoals Antrophic toe te laten.
Ik werk wel dagelijks met enterprise architecten en DBA'ers in grotere ondernemingen. Veel stappen net over naar MS specifieke tooling net omdat ze al in een Azure zitten bv. Of omdat ze al MS365 gebruiken.
Recent nog, mijn huidige klant gaat waarschijnlijk overstappen op Github (weg van GitLab) omwille van de reeds bestaande integraties met VS Code (CoPilot) en MS365 (alsook EntraID).
Vergeet ook niet dat, er ook bij grotere ondernemingen gekeken wordt naar hoe een Amazon bv. concureerd met hen. Daarnaast is Google geen optie vaak wederom omwille van die reeds bestaande MS365 opzet.
De grootste bedrijging voor MSFT is voor mij puur politiek. Vele ondernemingen zijn nu aan het kijken hoe ze meer onafhankelijk kunnen worden van de VS als land in de eerste plaats en Amerikaanse bedrijven in de tweede plaats. Concreet kan dit beteken dat ze een cloud provider zoeken die openlijk erkent dat ze meewerken met de EU (en niet tegen).