Kleine Beursfeiten

Voorbeeld van vandaag waardoor ik mij ernstig vragen stel bij de structurele demand voor compute:

Bij vrienden, ligt een puzzel op tafel waarbij je een vierkant van 9x9 moet vullen met verschillende Tetris-achtige blokjes. Er zijn soms meerdere oplossingen die uiteraard allemaal bekend zijn.

Ik, vriend en zijn vriendin gebruiken resp. Claude (Sonnet 5, high), ChatGPT en Gemini. Sturen allemaal dezelfde foto: leeg vierkant met alle blokjes op een rij ernaast, mooi gerangschikt.

Claude is 7min bezig, ik lees bij wat hij doet de gekste dingen. Er komt de output:
"Dit is een voorbeeld van een pentomino puzzel. Tijdens mijn zoektocht stootte ik op de maximale limiet van tokens voor deze sessie, waardoor ik geen volledige oplossing voor jou specifieke geval kon vinden. Hier zijn alvast wat tips:
*Insert generic tips en beschrijf dat je een blokje dat niet bestaat in het midden moet leggen*

ChatGPT zegt dat hij geen oplossing kan zoeken omdat een paar blokjes fout georiënteerd staan :eek::eek::oink: Kan daardoor de foto niet verwerken en de grootte van de blokjes niet bepalen :laugh:

Gemini geeft een oplossing in txt vorm:
[X] [X] [Y] etc..
Beschrijft dat gedetailleerd stappenplan met hoe je hem maakt. Beschrijft ook blokjes die er niet zijn, met kleuren die er niet tussen zitten. Ik zeg "Ben je zeker?". Ahnee, gewoon een random oplossing van 'een' pentomino puzzel. Oeps. Hier is je échte oplossing:
*Geeft opnieuw een foute oplossing*

AGI is here bro.

5-7min lang 3 LLMs laten draaien op hetzelfde puzzeltje met uiteindelijk letterlijk negatieve value voor ons drie. Hoeveel van die compute is échte structurele productieve demand, en hoeveel is van het soort bullshit bloat zoals ik hier heb beschreven?

Knooppunt wandelroute plannen was ook geen succes dit weekend. Waren random nummers.

Na 3x "trekt op niks" was het antwoord "ik ben een taalcode, gebruik wandelknooppunten app en geef X als start en Y als finish.

Punt blijft nog steeds: als je concrete taal taken geeft, is hij super goed. Review manual, schrijf code voor dit en dat, ...

Review manual, schrijf code voor dit en dat, ...
Oef, ik heb toch heel vaak fouten en hallucinaties. Zeker als het veel lijsten met lange tagnummers zijn en proza uitleg met tabellen door elkaar. Ik gebruik daar uitsluitend Claude voor, de rest is te onbetrouwbaar. Token limit wordt de laatste tijd ook héél rap bereikt en no way dat ik privé betaal voor AI. Mijn werkgever is alvast (nog) niet bereid om zomaar extra uit te geven. Copilot enkel voor (lager) kader en HR.
Wij hebben wel DeepL en godverdomme wat een ongelooflijk kutding is dat. "World's most accurate translator" HA HA HA.

Nee ik zie dat AI narrative echt niet lang meer standhouden. Veel van die compute valt instant weg als ze echt élke token doorrekenen zoals ze zouden moeten doen om winst te kunnen maken, volgens mij weten ze het zelf en dus zal niet gebeuren. Maw capex blijft stromen, ROI blijft uitgesteld worden met nieuwe verhaaltjes over doorbraken en op een gegeven moment zegt de markt: "uhm, eigenlijk draait het in essentie om FCF en jullie genereren niks dus we're out".

Also bv Google Search activeert standaard Gemini als je uw zoekopdracht in vraagvorm stelt. Deel van Gemini demand is dus gewoon intern van Search maw maintenance capex voor Search vanaf nu.

Ik begin mij ook hoe langer hoe meer de vraag te stellen hoe groot en winstgevend die fucking advertising markt nu eigenlijk wel kan zijn, blijven en nog worden. Vroeger had je vooral de traditionele mastodonten: Meta, Google, TTD, bureaus als Publicis, Omnicom, noem maar op. Zeker die eersten hebben daar enorme businesses van gemaakt. Maar laatste jaren springt echt iedereen daarop: Amazon, Netflix, Paypal, MercadoLibre, TTD, Disney, Uber, Walmart, Home Depot, eBay, Reddit, Twitter, .. de lijst is goddamn eindeloos zo lijkt het wel. Is er een plafond op ad spend? Wat als we nog eens een advertising 'recessie' hebben?

En wat doet dat met hyperscalers die al die advertising inkomsten nodig hebben om hun capex te blijven financieren (en zelfs dan nog naar de kapitaalmarkt moeten trekken of obligaties beginnen uitgeven)? Want de premisse van AI die winstgevend wordt betekent per definitie een daling in ad spend door daling van consumptie door werkloosheid.

Of niet natuurlijk en Sky blijft komende 10 jaar de limit voor de Nasdaq.

ik betaal 5€ voor gemini, en krijg een limiet waar ik ruimschoots mee toekom en het werkt hier heel deftig voor taken waar ik makkelijk 20x zo lang over zou doen zonder AI. Zoals bijvoorbeeld een screenshot nemen van mijn portefeuille waarbij ik vraag om van alles belangerijke data op een rij te zetten, te rangschikken op datum van earnings, samenvattingen van aandelen etc. Pc problemen oplossen, vertalingen. Onlangs gebruikt voor mijn belastingen in te vullen. Ook voor juridische en medische problemen.
Ik heb er ook 2 mods mee gemaakt voor kerbal space program, gewoon uitleg gekregen van a tot z, terwijl ik niks van coding ken
Het is gewoon een enorme tijdbesparing tegenover alles googelen. Ikzelf ben er enorm content van

Afbeeldingen genereren exact zoals je wilt is wel nog een groot probleem, iemand die met photoshop kan werken is beter af dan met AI, die zalt rapper doen, degene die de 2 kan combineren zal nog sneller zijn

Oef, ik heb toch heel vaak fouten en hallucinaties. Zeker als het veel lijsten met lange tagnummers zijn en proza uitleg met tabellen door elkaar. Ik gebruik daar uitsluitend Claude voor, de rest is te onbetrouwbaar. Token limit wordt de laatste tijd ook héél rap bereikt en no way dat ik privé betaal voor AI. Mijn werkgever is alvast (nog) niet bereid om zomaar extra uit te geven. Copilot enkel voor (lager) kader en HR.
Wij hebben wel DeepL en godverdomme wat een ongelooflijk kutding is dat. "World's most accurate translator" HA HA HA.
AI zou echt extreem handig zijn als ik mijn E&I tender dossiers erdoor kond draaien en als dat ding de grootste risico's kon oplijsten en discrepanties tussen meetstaat, lastenboek en bijlage kon aanduiden of aanvullen. Helaas... wishful thinking.

AI is handig om snel individuele documenten samen te vatten of eventueel 2 documenten met elkaar te vergelijken, handig ook om snel artikelcodes etc op te zoeken als je een gelijkaardig toestel zoekt met iets andere specs etc (daarvoor mocht je dan vroeger beginnen graven in de vreselijke websites van al die grote boiten), maar als je een lijst van 50+ bestanden (incl. tekeningen en pdf versies van wonky/rare ingedeelde Excel tabellen) wil inladen om daar iets coherent uit te krijgen: good luck. Ik krijg de laatste week ook al verschillende keren reclame op LinkedIn voor platformen die beloven dat soort tenderanalyses wél snel en correct te doen maar I remain sceptical.

Hoe verhoud die Google AI Plus zich tot chatgpt GO? In 't verleden Gemini wel eens geprobeerd maar was toen erg inferieur aan chatgpt voor dagelijks gebruik en vragen. Ik zie ook 400GB opslag terwijl ik nu 2 of 3 euro betaal voor 100GB. Dus enkel dat zou al de moeite zijn om te upgraden voor n kost van €5/maand. Maar niet als het model inferieur is.

Ik blijf hardnekkig de gratis versie van Gemini gebruiken, dwz Gemini 3.6 Flash. Die geeft dikwijls onvolledige antwoorden, dikwijls fouten, het rammelt een beetje langs alle kanten. Misschien is het de politiek van Google om de gratis versie over zichzelf te laten struikelen en zo meer abonnementen uit de markt te halen. Gemini Gratis is alvast niet voor professioneel gebruik, tenzij je failliet wil gaan aan tijdverlies en fouten en schadeclaims.

Opletten beste forumgangers, we wijken hier wel wat af van de beursfeiten, AI is deze kant ->https://www.beyondgaming.be/forums/ai/

Dat gezegd zijnde, in het kader van AI-gebruik en de impact op bedrijven: Ik heb ondertussen drie applicaties co-geschreven met Claude-code (afwisselende modellen). Ik heb geweldige resultaten, maar ik zit erbovenop.

Concreet voorbeeld dat ik hier graag wil delen en relevant is :) GitHub-repo maak ik later publiek na wat opkuis (lees verwijderen .md-context en anonimisatie).

Ik kan sinds kort ook AI gebruiken bij mijn klant en ik kan kiezen tussen Claude (Sonnet 5 en Opus 4.8) en GPT-5.6 Think deeper en 5.5 Quick response, als ik niet Auto selecteer.
Het werkt geweldig voor mijn job in een Center of Excellence:
  • Docs vergelijken (pptx, docx, xlsx, etc.)
  • (Deep) Research op basis van echte bronnen
  • Samenvattingen maken
  • Distilleren van suggesties op basis van het eerder genoemde research
  • POCs uitschrijven in Java, C#, Python, Angular
Ik hou me wel strict aan de volgende principes:
  • Duidelijke scope en context
  • Toelaten te zeggen "ik weet het niet" of "ik vind geen concreet bewijs"
  • Duidelijke principes opgeven (code-agnostic: bv. KISS, SOLID, design patterns where it makes sense, Befor every commit validate against CVE and OWASP top 10, Exception Handling)
Op basis van bovenstaande wou ik eens de Belgische GVVs vergelijken. 5 Md aan gewerkt denk ik.

Laatst bewerkt:
Echt niet slecht bedoeld en knap tegenvoorbeeld.

Maar actuele dividendrendementen opzoeken van 14 courante Belgische GGVs doe ik met Google Search en mijn rekenmachine op de gsm op 10min.

Voor qrf geeft die trouwens melding van onvolledige data (schuldgraad). Kan ik gewoon berekenen met 1min zoekwerk. Retail Estates data al sinds 1/7 niet geupdate. HOMI sinds 24/6 niet meer.

Echt niet slecht bedoeld en knap tegenvoorbeeld.

Maar actuele dividendrendementen opzoeken van 14 courante Belgische GGVs doe ik met Google Search en mijn rekenmachine op de gsm op 10min.

Voor qrf geeft die trouwens melding van onvolledige data (schuldgraad). Kan ik gewoon berekenen met 1min zoekwerk. Retail Estates data al sinds 1/7 niet geupdate. HOMI sinds 24/6 niet meer.
Haha, jij bent dan ook niet het doelpubliek. Terecht punt natuurlijk. De meeste info is geen rocket science.

Die feedback is hoe dan ook nuttig. Neem berekenen van schuldengraad. Dat is niet berekend. De POC is om alle informatie uit de jaarrapporten van de GVVs te extraheren. Alles wat je ziet is uit de rapporten gefilterd en wat niet gevonden kon worden, is op dit moment niet ingevuld.
Al is een cross-check via een formule geen slecht idee :thinking:
Ik wou expliciet zeker zijn dat alle informatie die je vind rechtstreeks van de bedrijven zelf komt.

Terug
Bovenaan