Tuurlijk is de hittegolf wel relevant. Want dat duwt de vraag tijdelijk omhoog voor dit specifiek product. Zie hieronder voor de rest, ga dat samennemen met de andere post.
Onze definitie/grens maakt dan ook niet uit. Er is ook geen sprake van oneerlijke handelspraktijken tot er klacht ingediend wordt bij ConsumerConnect en de FOD economie / Economische Inspectie dit onderzoekt en een oordeel velt. Maar volgens HLN-consumentenexperte Safia Yachou doet Aldi juridisch gezien niet iets verkeerd.
Volgens u. Zoals aangehaald op de vorige pagina was dit ook de stock in een andere keten voor hun promotie die liep van 27/05/2026. Wat ook midden de net-niet hittegolf was:
Met als verschil dat het toen 'snachts nog afkoelde. Dus de vraag was toen kleiner. Nergens online of bij andere winkels waren de mobiele airco's uitverkocht.
Ik ga er van uit dat een winkel als Aldi ook zijn best doet om dit zo correct mogelijk in te schatten; maar het was nu gewoon een uitzonderlijke situatie die niet op voorhand te voorzien was. Als er geen hitteggolf geweest was en geen stormloop online geweest was door die hittegolf en de mobiele airco's overal uitverkocht waren, zou er vermoedelijk ook zo geen stormloop geweest zijn bij Aldi.
En ze kunnen er omgekeerd ook naast zitten hé; en hangt ook af van winkel tot winkel. Deze foto heb ik zelf getrokken vorig jaar:
Dit zijn 3 mini kamado's die aan -40% staan. In een periode dat zowel Aldi & Lidl ermee uitpakten en die bij vele fillialen heel snel uitverkocht waren. Ik vond het raar, dus heb gevraagd of er iets defect was of het retours waren ofzo. Antwoord filliaalverantwoordelijke: "Deze stonden een paar weken geleden in de folder, wij hebben er 3 binnen gekregen en geen enkele verkocht."... Die gaan de volgende keer er ook minder afnemen. (Ook al heb ik er 2 gekocht voor kennissen die bij hun in de buurt naast de promotie bij zowel Aldi als Lidl gegrepen hebben; die waren dubbele blij met ene + de extra korting

)
Dat is uiteindelijk een even niche zomer-product.