Kleine nieuwtjes

Die organisaties gaan toch verhuizen? Ik dacht dat de vergunningen nu eindelijk in orde zijn?

Wanneer dat die hele werf rond Zuid weg is kan de buurt eindelijk wat herleven. Dat is nu al jaren een kanker in de stad.

Het Brussels Gewest moet nog een stedenbouwkundige vergunning afleveren voor de ontmanteling van het Zuidpaleis.

De hele buurt zal hiervan nog minstens negen jaar hinder ondervinden. Wie weet wanneer de werken daadwerkelijk van start gaan.

Het enige zekere is dat iedereen (handelaars, sportclubs, verenigingen, hoge school) tegen 31 augustus uit het Zuidpaleis moet vertrekken.

Laatst bewerkt:

Argentinië, blijft het meest interessante land voor economen.
Je kan zeggen wat je wil van die populistische gek, maar je munt weer laten free-floaten zonder al te veel problemen (i.e. geen devaluatie vd munt en bijgevolg geen gigantische inflatie voor het volk) is wel een krachttoer.

Daarbij ook nog voor een trade surplus zorgen en wie weet geraakt Argentinië echt op het goede pad.

Doet me denken aan een verhaal van mijn zus van enkele jaren geleden, zij staat in de kleuterklas.
Er liep toen in de school één of ander project waarbij een volwassene met mentale beperking in de klas kwam helpen. Mijn zus was een minuut uit de klas omdat een kind naar de wc moest, toen ze terugkwam had een kind zijn riem uitgedaan en was daarmee die volwassene aan het afkloppen. Die zat bij elkaar gekropen in de speelhoek terwijl dat manneke zijn riem als zweep gebruikte.

Moet er dan ook bij vertellen dat een vrouw van Marrokaanse afkomst aan hem is komen vertellen dat ze het gezien had en ze zich doodschaamde.
De vrouw, zelf ook van Noord-Afrikaanse afkomst, verontschuldigde zich bij Deborsu

Letterlijk overgenomen uit het artikel . ;)
Dus niks Marrokaans ….

De vrouw, zelf ook van Noord-Afrikaanse afkomst, verontschuldigde zich bij Deborsu

Letterlijk overgenomen uit het artikel . ;)
Dus niks Marrokaans ….

Noord-afrika. Het zal niemand uit gran canaria geweest zijn alvast.
Hij spreekt ook zelf van maghrebijnse afkomst. Maghreb omvat Algerije, Libië, Marokko, Tunesië en Mauritanië. Laat ons zeggen dat het met grote waarschijnlijkheid iemand met Algerijnse of Marokkaanse origine zal geweest zijn.

Hij spreekt ook zelf van maghrebijnse afkomst. Maghreb omvat Algerije, Libië, Marokko, Tunesië en Mauritanië. Laat ons zeggen dat het met grote waarschijnlijkheid iemand met Algerijnse of Marokkaanse origine zal geweest zijn.
Tja , denk dan wel dat de vraag die gesteld wordt in het artikel dat dit ergens kan bevestigd worden tegenover een bepaalde bevolkingsgroep . ;) (maar niet iedere Belg en natuurlijk en dan niet te vergeten het racisme onder de bevolkingsgroepen zelf naar een andere bevolkingsgroep . )

Spanje zit volledig(?) zonder elektriciteit. Daarnaast ook delen van Portugal en zelfs Frankrijk. Hier en daar apocalyptische beelden van het verkeer dat vastloopt in grootsteden, donkere metrotunnels. Zolang het maar een (grootschalig) defect is...., maar stel dat het effectief een cyberaanval is,. Amai mijn botten als het klopt dat ze dan gans Spanje zonder stroom hebben kunnen zetten.

In heel Spanje en delen van Portugal ligt het openbare leven grotendeels lam door een grote stroomstoring die kort na de middag is begonnen. Ook in delen van Frankrijk zijn storingen gemeld. De oorzaak is voorlopig onbekend. Een cyberaanval wordt voorlopig niet uitgesloten.
Bron

Ik ben geen electricien, dus ik vraag mij af: hoe kan zo'n groot gebied ineens zonder stroom vallen, er vanuit gaande dat het zou door een technisch defect komen en niet door een cyberaanval?

Stel dat het komt door een zonnestorm of een gamma-ray burst dan zou men dit al gedetecteerd hebben en zouden satellieten hier nog grotere hinder van ondervinden. De zon blijkt op dit moment vrij kalm te zijn. Dus het probleem lijkt een aardse oorzaak te hebben.

Ze weten toch of er ergens een reactor of generator uitgevallen is, of dat er een probleem is in een transformator of verdeelinstallatie?
Lijkt er mij eerder aan te liggen dat door onderinvestering in het stroomnet het totaal niet redundant is zoals bij ons.

Spanje zit volledig(?) zonder elektriciteit. Daarnaast ook delen van Portugal en zelfs Frankrijk. Hier en daar apocalyptische beelden van het verkeer dat vastloopt in grootsteden, donkere metrotunnels. Zolang het maar een (grootschalig) defect is...., maar stel dat het effectief een cyberaanval is,. Amai mijn botten als het klopt dat ze dan gans Spanje zonder stroom hebben kunnen zetten.

In heel Spanje en delen van Portugal ligt het openbare leven grotendeels lam door een grote stroomstoring die kort na de middag is begonnen. Ook in delen van Frankrijk zijn storingen gemeld. De oorzaak is voorlopig onbekend. Een cyberaanval wordt voorlopig niet uitgesloten.
Bron
Dit moet toch ongezien zijn?

Ik ben geen electricien, dus ik vraag mij af: hoe kan zo'n groot gebied ineens zonder stroom vallen, er vanuit gaande dat het zou door een technisch defect komen en niet door een cyberaanval?

Stel dat het komt door een zonnestorm of een gamma-ray burst dan zou men dit al gedetecteerd hebben en zouden satellieten hier nog grotere hinder van ondervinden. De zon blijkt op dit moment vrij kalm te zijn. Dus het probleem lijkt een aardse oorzaak te hebben.

Een cyberaanval is een makkelijk excuus als blijkt dat het door verwaarlozing zou komen.

Eerlijk gezegd haal ik niet uit het artikel dat het niemand uit Gran Canaria kan geweest zijn.

“Volgens een getuige was de dief een Belg met een andere origine en meteen ben ik beginnen generaliseren: buitenlander is gelijk aan gevaar.” Volgens de getuige ging het om een persoon van Noord-Afrikaanse afkomst. De vrouw, zelf ook van Noord-Afrikaanse afkomst, verontschuldigde zich bij Deborsu omdat de dief volgens haar dezelfde afkomst had. “Eigenlijk moeten we echt op onze hoede zijn voor ons brein dat van nature de neiging heeft om racistisch te zijn”, aldus Deborsu.

In een gesprek met Ciné télé revue verklaart hij zich nader: “In de reportage analyseer ik mijn eigen gedrag. De eerste uren na de diefstal scheerde ik alle mensen van Maghrebijnse afkomst over dezelfde kam. Dan werd ik kalmer. Maar dat toont aan dat één geïsoleerd feit kan leiden tot overhaaste en foutieve conclusies”, aldus Deborsu.

Ofwel kent die vrouw de dief, wat ik niet kan terugvinden in het artikel, ofwel heeft ze zelf vooroordelen.

Uit eigen ervaring. In Tunesië spraken ze mij constant in het Arabisch aan, omdat ze vonden dat ik op een local leek. In Brazilië idem. Sportbuddys van Turkse origine die komen vertellen dat hun ouders allemaal vragen of ik ook een Turk ben.
En voor de duidelijkheid ik heb geen allochtone roots.

Onbalans in vraag en aanbod. Als uw hoogspanningsnetwerk te weinig redundantie heeft dan moet het op niet veel plaatsen mislopen om heel het systeem te doen instorten omdat het aanbod (centrales/windmolens/...) niet meer tot bij de vraag (gebruikers) geraakt. En gebruikers dichter bij het aanbod hebben dan weer te veel aanbod want het systeem "geraakt het niet meer kwijt", wat ook schadelijk is dus die moeten ook afgeschakeld worden.

Er is een reden waarom men hier in België bvb. absoluut Ventilus (en verder in Wallonië dan Boucle du Hainaut) wil realiseren: Voldoende redundantie om de stroom van de windparken op de Noordzee tot in het binnenland te krijgen.

Hier in België hebben we nog het voordeel dat we zeer goed geconnecteerd zijn met de buurlanden. Spanje heeft dat veel minder.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar een geïnduceerde atmosferische trilling.... allezins chatgpt heeft er nog niet van gehoord.
Volgens REN zorgden de extreme temperatuurschommelingen in het binnenland van Spanje ervoor dat anomale oscillaties optraden in de hoogspanningsleidingen, een fenomeen dat bekend staat als ‘geïnduceerde atmosferische trillingen’.

Voor zo een vragen hadden we beter Epyon-gpt gehad.

Je zou denk ik schrikken hoe een gerichte aanval ook in België gelijkaardige taferelen kan teweegbrengen.

Ja onze interconnectie is beter, maar er zitten nog altijd enkele single-points in. We hebben ook zeer weinig productie-eenheden die black-start kunnen doen. Op dat vlak staan ze in Nederland een stuk verder.
Heb onlangs nog bijgedragen aan een black-start project in Nederland. Laat ons hopen dat er hier niet op zulke schaal ooit een black-out komt.
Want de paniek en de miserie zal hier echt niet minder zijn.

Terug
Bovenaan