Kleine nieuwtjes

Geen idee waarom je er eufemismes tegen aangooit. De extra winst komt er niet ten gevolge van een betere efficientië, want er is geen enkele garantie dat de dienstverlening erop zal verbeteren door in zee te gaan met AI. De extra winst komt er door duizenden mensen te ontslaan. Zelfs als de dienstverlening erop verslechterd, blijft de winst bestaan. Dat lijkt mij niet de concurrentiele positie en de efficientie verbeteren.
Ik heb zelf nog geen enkele keer een tevreden service gehad via een AI chatbot. Ook op het werk waren de klanten ontevreden van onze AI chatbot en wou men liefst een mens te pakken krijgen. Maar bon, anekdotisch, je sais.

Het is in dit geval de onbeschaamde, publiekelijke verkondiging van pure hebzucht dat me tegen de borst stuit. Ze hadden het gewoon kunnen verbloemen met de trefwoorden die jij gebruikt. Maar neen, ze komen er gewoon eerlijk voor uit. Ze willen gewoon nog meer centjes. Miljarden euro's nettowinst is niet voldoende. En daarvoor moeten duizenden normale burgers voor door het stof. Zodat de have-a-lots nog meer kunnen hebben.
I guess dat we beetje respect mogen hebben voor de eerlijkheid dan :)
Dienstverlening is ook een deel van het product en de dienst die ze verkopen, bedrijven doen dat niet uit welwillendheid. Het is niet alsof al die andere banken denken dat ze miljarden kunnen winnen maar dat laten liggen uit de goedheid van hun hart. Als de dienstverlening goedkoper kan is dat een verhoging van de efficiëntie, en het is aan de bank om het niveau van haar dienstverlening af te stemmen met de kosten ervan.

De reden dat ze het niet zoals normaal verbloemen is waarschijnlijk om de reden die Sylverscythe geeft, dit keer zijn wij niet het bedoelde publiek van hun boodschap, ze zitten op de overname markt en zowel bereidheid om drastische hervormingen door te voeren als AI toepassingen implementeren zijn aantrekkelijke eigenschappen in die markt.

Puur anekdotisch natuurlijk, maar dit was een van mijn laatste interacties met een AI chatbox (van Hey, de telecomoperator)

1000029795-jpg.46086

1000029798.jpg

Als je dat leest, is dat toch om te huilen? Zelfs de laatste vraag begrijpt het niet... Hoe moet je dan in hemelsnaam verwachten dat mensen hier mee gaan omgaan en waarom vindt een bank het dan wel een goed idee om daar op in te gaan zetten.

Ik zie de gemiddelde Belg hier echt niet mee werken, laat staan iemand die amper weet wat phishing of scam is (of het zelf correct weet te schrijven). Nu inzetten op AI voor je chatbox als bank lijkt me veel te vroeg.

Puur anekdotisch natuurlijk, maar dit was een van mijn laatste interacties met een AI chatbox (van Hey, de telecomoperator)

1000029795-jpg.46086

Bekijk bijlage 46088

Als je dat leest, is dat toch om te huilen? Zelfs de laatste vraag begrijpt het niet... Hoe moet je dan in hemelsnaam verwachten dat mensen hier mee gaan omgaan en waarom vindt een bank het dan wel een goed idee om daar op in te gaan zetten.

Ik zie de gemiddelde Belg hier echt niet mee werken, laat staan iemand die amper weet wat phishing of scam is (of het zelf correct weet te schrijven). Nu inzetten op AI voor je chatbox als bank lijkt me veel te vroeg.
Sorry maar hoe bedoel je?

Ik vind zo'n Ai chatbot ook ongelofelijk irritant maar we moeten ook beseffen dat het soms ook de vraagstelling is die beter kan. En een fysieke helpdesk geeft ook niet altijd een veel betere service. (ja telenet, ik heb het op jullie)
Imo is voor veel bedrijven de helpdesk een verliespost en behandeld men dat ook zo, zo weinig mogelijk geld in stoppen.

Bouchez, nu ook niet mijn favoriete mens, maar de man wordt blijkbaar bekogeld op bijeenkomsten, partijleden die gewond geraken, wordt bedreigd met de dood door gewapende criminelen,...

Enfin, laat ons aub niet afgleiden in Amerikaanse toestanden. Dewever werd pas ook opnieuw bedreigd, Dewinter moet een wapen dragen voor zijn eigen veiligheid,...
Ik vind het wel angstaanjagend hoe je zelfs in België fysiek moet boeten omdat je je mond opentrekt.

En dat stopt daar dus niet. Demoniseer elke tegenstander door hem bijvoorbeeld fascist te noemen en elke vorm van geweld is aanvaardbaar.
Triest hoe dit soort zaken schering en inslag is in ons eigen land.

En dat stopt daar dus niet. Demoniseer elke tegenstander door hem bijvoorbeeld fascist te noemen en elke vorm van geweld is aanvaardbaar.
Triest hoe dit soort zaken schering en inslag is in ons eigen land.

Degoutante mensen, echt waar. Populisten die enkel maar bezig zijn met het voeren van hun cultuuroorlog. Geen idee wat ze uiteindelijk denken te bereiken of willen verwezenlijken met de samenleving doelbewust te proberen polariseren.

Degoutante mensen, echt waar. Populisten die enkel maar bezig zijn met het voeren van hun cultuuroorlog. Geen idee wat ze uiteindelijk denken te bereiken of willen verwezenlijken met de samenleving doelbewust te proberen polariseren.
Als Bouchez constant alles doet om een cultuuroorlog uit te lokken, dan is dit natuurlijk wat je oogst. Inderdaad een degoutante populist.

Volgens mij is het plaatsen van meer lantaarnpalen (die ze dan later waarschijnlijk weer doven wegens besparingen) en het weghalen van bosjes wel zo een naïeve overweging.

Geweldig nog meer lichtvervuiling... men had een bos waar nog vleermuizen konden leven, maar ze gaan er toch lantaarnpalen plaatsen, want het is een "verlichtingsprobleem" of een "mannenprobleem" maar andere factoren, tja... dat ze niet eens zeker weten wat de naam van de dader is terwijl hij in de gevangenis zit, zegt veel.

Als Bouchez constant alles doet om een cultuuroorlog uit te lokken, dan is dit natuurlijk wat je oogst. Inderdaad een degoutante populist.

Victim blaming much?

Dit slaat nu toch nergens op. Een politicus die zijn standpunt uit de verkiezingen verdedigt, is een populist?
Als dat populistische standpunten zijn wel hé ...

Ik snap Exo zijn standpunt wel, want de protestanten afschilderen als populisten die enkel bezig zijn met een cultuuroorlog, dat is ook wel de beste omschrijving van Bouchez. Alleen kan je er bij hem ook nog een dosis narcisme en autoritarisme aan hangen. Maar het antwoord van die protestanten, geweld, is zolang Bouchez zich aan de democratie houdt - wat hij doet - gewoon nooit oké.

Als dat populistische standpunten zijn wel hé ...

Ik snap Exo zijn standpunt wel, want de protestanten afschilderen als populisten die enkel bezig zijn met een cultuuroorlog, dat is ook wel de beste omschrijving van Bouchez. Alleen kan je er bij hem ook nog een dosis narcisme en autoritarisme aan hangen. Maar het antwoord van die protestanten, geweld, is zolang Bouchez zich aan de democratie houdt - wat hij doet - gewoon nooit oké.
Inderdaad. Die omschrijving past gewoon perfect bij Bouchez. Het is een personage dat bovendien drijft op conflict en je hebt altijd onnozelaars die bij een conflict gewelddadig worden. Dat is niet goed te praten en geen victim blaming, maar is wel een feit.

Sorry maar hoe bedoel je?

Ik vind zo'n Ai chatbot ook ongelofelijk irritant maar we moeten ook beseffen dat het soms ook de vraagstelling is die beter kan. En een fysieke helpdesk geeft ook niet altijd een veel betere service. (ja telenet, ik heb het op jullie)
Imo is voor veel bedrijven de helpdesk een verliespost en behandeld men dat ook zo, zo weinig mogelijk geld in stoppen.
Neen. We gaan toch niet eisen van elke mens dat hij moet leren hoe je dingen best vraagt aan een AI om geholpen te worden? Een helpdesk is er om gebruikers te helpen. Niet om het hen nog lastiger te maken. Als de AI niet om kan met hoe 95% van de gebruikers een vraag stelt, dan staat de AI duidelijk niet op punt, punt.
Ik denk dat weinig mensen tegen deze beslissing zouden zijn moest er een greintje vertrouwen zijn dat AI effectief een betere dienstverlening kan bieden. Maar gelooft iemand dat écht? Is er iemand die écht al geholpen werd door een AI helpdesk? AI is een krachtige tool maar voor een helpdesk moet je voornamelijk iets hebben dat problemen kan oplossen. Daarvoor heb je iets of iemand nodig die de machtiging heeft om zaken te wijzigen: contracten opzeggen, adressen veranderen, bankrekeningnummers aanpassen, compensaties regelen, ... Ik zie AI nog niet direct zulke machtigingen krijgen. Nee, ze gaan AI gewoon gebruiken om hun klanten door te verwijzen naar nutteloze paginas met FAQs en dergelijke zodat de klant steeds in lusjes blijft lopen en hopelijk uiteindelijk opgeeft zonder geholpen te zijn.

Een menselijke helpdesk werkt inderdaad ook niet altijd goed neen. Maar dat is imo toch ook maar een gevolg van hetzelfde als wat er nu weer gebeurd: hebzucht van de aandeelhouders. Men wil niet investeren in helpdesks want daar zit geen return op investment op. Dus je krijgt helpdesks die onderbemand zijn, met ongeïnteresseerd, laag betaald personeel, dat 0.0 vrijheid krijgt om problemen effectief op te lossen. Ze krijgen bij wijze van spreke een A4tje met instructies die ze stap voor stap moeten doorlopen en als ze hier een millimeter van moeten afwijken dan slaan ze tilt. Je moet als klant al bijna standaard direct achter een manager vragen voordat je iets gedaan krijgt. En nu met AI betekend dat je eerst 17x achter een echte mens moet vragen voordat je effectief doorverbonden wordt met een mens.
Om nog niet te spreken van de outsourcing naar bv India waardoor je mensen aan de lijn krijgt die amper te verstaan zijn.

Neen. We gaan toch niet eisen van elke mens dat hij moet leren hoe je dingen best vraagt aan een AI om geholpen te worden? Een helpdesk is er om gebruikers te helpen. Niet om het hen nog lastiger te maken. Als de AI niet om kan met hoe 95% van de gebruikers een vraag stelt, dan staat de AI duidelijk niet op punt, punt.
Ik denk dat weinig mensen tegen deze beslissing zouden zijn moest er een greintje vertrouwen zijn dat AI effectief een betere dienstverlening kan bieden. Maar gelooft iemand dat écht? Is er iemand die écht al geholpen werd door een AI helpdesk? AI is een krachtige tool maar voor een helpdesk moet je voornamelijk iets hebben dat problemen kan oplossen. Daarvoor heb je iets of iemand nodig die de machtiging heeft om zaken te wijzigen: contracten opzeggen, adressen veranderen, bankrekeningnummers aanpassen, compensaties regelen, ... Ik zie AI nog niet direct zulke machtigingen krijgen. Nee, ze gaan AI gewoon gebruiken om hun klanten door te verwijzen naar nutteloze paginas met FAQs en dergelijke zodat de klant steeds in lusjes blijft lopen en hopelijk uiteindelijk opgeeft zonder geholpen te zijn.

Een menselijke helpdesk werkt inderdaad ook niet altijd goed neen. Maar dat is imo toch ook maar een gevolg van hetzelfde als wat er nu weer gebeurd: hebzucht van de aandeelhouders. Men wil niet investeren in helpdesks want daar zit geen return op investment op. Dus je krijgt helpdesks die onderbemand zijn, met ongeïnteresseerd, laag betaald personeel, dat 0.0 vrijheid krijgt om problemen effectief op te lossen. Ze krijgen bij wijze van spreke een A4tje met instructies die ze stap voor stap moeten doorlopen en als ze hier een millimeter van moeten afwijken dan slaan ze tilt. Je moet als klant al bijna standaard direct achter een manager vragen voordat je iets gedaan krijgt. En nu met AI betekend dat je eerst 17x achter een echte mens moet vragen voordat je effectief doorverbonden wordt met een mens.
Om nog niet te spreken van de outsourcing naar bv India waardoor je mensen aan de lijn krijgt die amper te verstaan zijn.
Waar zeg ik dat Ai een betere dienstverlening geeft? Waar zeg ik dat we ons moeten aanpassen voor Ai? Je legt me hier vooral veel woorden in de mond.

Waar zeg ik dat Ai een betere dienstverlening geeft? Waar zeg ik dat we ons moeten aanpassen voor Ai? Je legt me hier vooral veel woorden in de mond.
Je zegt letterlijk "ik vind zo'n Ai chatbot ook ongelofelijk irritant maar we moeten ook beseffen dat het soms ook de vraagstelling is die beter kan"
-> Ik kan dit enkel maar interpreteren dat jij zegt dat we onze vraagstelling moeten aanpassen aan AI. Hoe bedoel je dat anders?

Verder zeg ik toch niet dat jij zegt dat AI een betere dienstverlening geeft?
Dus jij legt mij woorden in de mond alsof ik woorden in jouw mond leg :crazy:

In mijn laatste alinea wijs ik er enkel op dat de problemen met een fysieke helpdesk naar mijn mening dezelfde grondoorzaak hebben als de reden waarom men nu voor AI kiest, en dit is ook de kritiek die eerder geuit werd op deze beslissing: puur hebzucht van het bedrijf dat ondanks miljarden winsten steeds meer wil. Dit wordt door velen als normaal beschouwd want dat is onderdeel van het kapitalistische systeem, maar misschien wordt het stilaan eens tijd om dat systeem te herbekijken.

Dit wordt door velen als normaal beschouwd want dat is onderdeel van het kapitalistische systeem, maar misschien wordt het stilaan eens tijd om dat systeem te herbekijken.

Als je niet omkan met de uitwassen van het kapitalistisch systeem onder de vorm van helpdesken en dat deze AI-driven zijn, dan zijn er ook opties.
Neem niet deel aan het kapitalistisch systeem, dan heb je die helpdesk ook niet nodig.

Misschien wordt het gewoon eens tijd dat mensen veel meer met hun portemonnee spreken. Maar velen zijn opportunisten die zelf uit elke opportuniteit munt willen slaan.

Je zegt letterlijk "ik vind zo'n Ai chatbot ook ongelofelijk irritant maar we moeten ook beseffen dat het soms ook de vraagstelling is die beter kan"
-> Ik kan dit enkel maar interpreteren dat jij zegt dat we onze vraagstelling moeten aanpassen aan AI. Hoe bedoel je dat anders?
Gohja uiteindelijk zouden we met spreektaal zoals "ik krijg precies geen verificatie sms'en van accounts toe" bij de vaak anderstalige (want goedkope) helpdeskmedewerkers ook wel eens bot kunnen vangen denk ik. Het is dan zoals je zegt eigenlijk gewoon eerstelijnshelpdesk: laagbetaald, ongeïnteresseerd, en zonder de mogelijkheid om je echt te helpen bij dingen die niet op een flowchart staan, maar dan gesimuleerd met AI.

Mijn punt is niet dat we ons moeten aanpassen aan AI maar dat we gewoon ook eens moeten stil staan bij wat en hoe we het vragen. Want ook bij een helpdesk zonder AI heb je toch ook soms de indruk dat men de vraagstelling niet snapt. We gaan er nogal snel van uit dat de persoon van de helpdesk het wel zal snappen terwijl als ik als west vlaming een vraag stel waarvan iedere west vlaming zal zeggen "ja, dat is toch een duidelijke vraag" de limburgse helpdeskmedewerker gegarandeerd geen hol snapt van wat nu juist het probleem is.

Bpost heeft een nieuwe procedure ingevoerd die volgens het bedrijf "voldoet aan de veranderde Amerikaanse douanevereisten".

... Het gaat dan om de toepasselijke invoerrechten (die afhangen van de specifieke verzending) én een vaste verwerkingskost van 2 dollar (1,7 euro).
rap nog ne cashgrab. Wel grappig dat ze de verwerkingskost in dollar zetten. Beetje doen alsof het daar een amerikaanse kost is, terwijl dit toch gewoon voor hun eigen zak is? Of interpreteer ik dat verkeerd.

Die regio glijdt toch ook terug steeds meer af richting meer conflicten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan