Kleine nieuwtjes

Ten eerste is er geen uitleveringsverdrag tussen België en Rwanda, dus terugsturen zal het niet worden.
Ten tweede, zelfs als er een verdrag was, heeft Rwanda eerder dit jaar eenzijdig de diplomatieke betrekkingen tussen onze landen opgeblazen.

(1): https://diplomatie.belgium.be/nl/verdragen/databank-van-verdragen (Filter op land: Rwanda en Onderwerp: Uitlevering en Rechtshulp in Strafzaken
(2): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/17/rwanda-belgie-diplomatie/
Maar dit gaat niet over het uitleveren van criminelen toch? Die man zou gewoon het land uitgezet worden omdat hij geen geldige verblijfstitel heeft hier (hypothetisch, ik ken de feiten niet) en met Rwandese nationaliteit zou die altijd Rwanda binnen moeten kunnen.

Het verbreken van de betrekkingen zou dat laatste hier inderdaad wel junnnen bemoeilijken

Dit is ook geen grijze zone geval met een dronken vrouw die al-dan-niet haar consent gegeven heeft. Misschien moeten we terug de doodstraf invoeren voor zulke gevallen, of hem castreren zodat hij het nooit meer kan doen.

Ik denk dat werkstraffen zeker nuttig kunnen zijn, maar toch niet voor zulke gevallen die eigenlijk asap moeten verwijderd worden uit de maatschappij.
Of we kunnen voor een humanere oplossing gaan en migratie wat proberen te beperken?
Geen doodstraffen uit te voeren, potentieel minder slachtoffers en onze justitie die wat minder belast is en hopelijk achter de fraudeurs en dergelijke kan gaan?

We zijn niet in Amerika en ik weet dat hier veel weerstand voor zal komen maar dit zijn zo'n momenten waarbij ik toch bij mezelf denk, voer die doodstraf gewoon terug in en treedt strenger op bij zo'n misdrijven.

Dit is een intentioneel fysiek leed veroorzaken bij een ander persoon die daar wss de rest van haar leven van zal afzien. Mss fysiek maar zeker mentaal. Ondertussen krijgt die een werkstraf, mogelijks een geldboete (die hij nooit zal betalen) en daarna is de kous af voor onze Rwandese vriend.

Ik beeld me graag een wereld in waar straffen zwaarder zijn en ook effectief uitgevoerd worden. Bovendien met de doodstraf creeer je meer plaats in overvolle gevangenissen en ook een afweermechanisme voor criminelen die dan mss 2 keer gaan nadenken.

Maar dit gaat niet over het uitleveren van criminelen toch? Die man zou gewoon het land uitgezet worden omdat hij geen geldige verblijfstitel heeft hier (hypothetisch, ik ken de feiten niet) en met Rwandese nationaliteit zou die altijd Rwanda binnen moeten kunnen.

Het verbreken van de betrekkingen zou dat laatste hier inderdaad wel junnnen bemoeilijken
Om het land uit te zetten, moet je ook het andere land binnenkunnen. België kan niet beslissen dat een ander land een burger MOET opnemen in hun land, want het is niet omdat België die mensen als legale Rwandezen met verblijfsrecht in Rwanda beschouwt, dat dat land dat ook doet.

Of we kunnen voor een humanere oplossing gaan en migratie wat proberen te beperken?
Geen doodstraffen uit te voeren, potentieel minder slachtoffers en onze justitie die wat minder belast is en hopelijk achter de fraudeurs en dergelijke kan gaan?

Palliatieve sedatie tot aan z'n natuurlijke dood vind ik ook oké.

Palliatieve sedatie tot aan z'n natuurlijke dood vind ik ook oké.
Castratie (onder verdoving) zal wellicht ook het probleem oplossen, hij zal de drang alvast niet meer hebben om het ooit nog te doen. Het is ook een goedkopere oplossing dan palliatieve sedatie.

Ik zou dat niet voorstellen omdat iemand net over de grens gaat, of bepaalde non-verbale signalen verkeerd interpreteert, maar hier wist de dader wel waar hij mee bezig was. Of bij recidivisten zou het ook kunnen toegepast worden.

Die vernielingen in Brussel.
Ik zal het nooit verstaan waarom politie aangenamer moet worden, brandjes gesticht, banden in brand gestoken...

Die politie en brandweermannen zijn ook maar hardwerkende mensen.
En stadswerkers kunnen extra werken om hun nest op te ruimen achteraf.

Toch ook grellig.
https://www.nieuwsblad.be/crimi/dod...rgiftigen-van-dertig-patienten/115130968.html

Ga je voor een levensreddende operatie en is je anesthesist een seriemoordenaar. Jong of oud maakte allemaal niet uit. Het 'machtsaspect' is toch ook best wel crazy.
Volgens het Openbaar Ministerie, dat jarenlang al zijn patiëntendossiers uitploos, wierp hij zich vaak ook op als redder. Door willekeurige patiënten vaak op het nippertje van de dood – door hem dus veroorzaakt – te redden. Onderzoek wees ook uit dat verschillende patiënten stierven tijdens operaties door dokters met wie Péchier in onmin leefde. Alles bleek een strijd om meer macht binnen de twee hoog aangeschreven ziekenhuizen.

Het jongste slachtoffer, de vierjarige Tery, overleefde een dubbele hartstilstand na een routineoperatie aan de amandelen. Tal van slachtoffers die het nipt overleefden, ondervinden dagdagelijks nog de medische gevolgen.

Toch ook grellig.
https://www.nieuwsblad.be/crimi/dod...rgiftigen-van-dertig-patienten/115130968.html

Ga je voor een levensreddende operatie en is je anesthesist een seriemoordenaar. Jong of oud maakte allemaal niet uit. Het 'machtsaspect' is toch ook best wel crazy.
Ja poit, het moet uw vierjarig zoontje maar zijn dat door dat stuk ongeluk een dubbele hartstilstand krijgt die hij ternauwernood overleeft, met alle gevolgen van dien. Staat daar eens tegenover in de rechtbank en probeer u dan maar in te houden

Boeren gooien met aardappelen, suikerbieten, bakstenen, glas en brandende mest.

Een tractor rijdt over de borduur, voorbij de hekken, recht op de politie af.

Ondertussen lanceert een andere boer – amper 18 jaar – met een tennisracket een bom richting de agenten

Er worden ruiten van het parlement ingegooid.
Een ander haalt zijn kettingzaag boven om te provoceren.

“Ze gaan met de tractor op de politieblokkade inrijden!”. Luid gejuich volgt.

En dan durft onze media nog een "ocharme" boer aan het woord te laten: Ja, wij zijn fel, maar ik gooi met aardappelen en sla niemand. Dat zijn die Franse boeren, Ik niet. Hoe kan het dat de politie dan mijn rug kapotslaat?”

Moet de politie eerst aan iedereen "schild en vriend" vragen?
Misschien geen gewelddadige dingen doen, dan loopt ge minder kans dat de politie gaat chargeren?

Ik heb nog wel begrip voor de landbouw en kies zelf in het mate van het mogelijke voor korte keten en lokale voeding, maar geweld op orde diensten kan toch niemand tolereren, laat staan dat ge daarna wat zielig moet komen doen

Boeren gooien met aardappelen, suikerbieten, bakstenen, glas en brandende mest.

Een tractor rijdt over de borduur, voorbij de hekken, recht op de politie af.

Ondertussen lanceert een andere boer – amper 18 jaar – met een tennisracket een bom richting de agenten

Er worden ruiten van het parlement ingegooid.
Een ander haalt zijn kettingzaag boven om te provoceren.

“Ze gaan met de tractor op de politieblokkade inrijden!”. Luid gejuich volgt.

En dan durft onze media nog een "ocharme" boer aan het woord te laten: Ja, wij zijn fel, maar ik gooi met aardappelen en sla niemand. Dat zijn die Franse boeren, Ik niet. Hoe kan het dat de politie dan mijn rug kapotslaat?”

Moet de politie eerst aan iedereen "schild en vriend" vragen?
Misschien geen gewelddadige dingen doen, dan loopt ge minder kans dat de politie gaat chargeren?

Ik heb nog wel begrip voor de landbouw en kies zelf in het mate van het mogelijke voor korte keten en lokale voeding, maar geweld op orde diensten kan toch niemand tolereren, laat staan dat ge daarna wat zielig moet komen doen
En nogmaals de focus op deze kortstondige uitbarsting van fysiek geweld terwijl we stil en blind blijven bij het geweld van de kapitalistische machine (hier zullen sommigen al stoppen met lezen) waardoor boeren prijsafspraken moeten maken voor hun afnameprijs alvorens ze weten wat de oogst zal opleveren en het voor hen minder nadelig is om niet te rooien dan om te rooien en te verkopen tegenover de afgesproken prijs.
Ik denk dat we hier allemaal bewust zijn van het verhoogde zelfmoordrisico onder boeren, dat we ook allemaal weten welk percentage van je winkelprijs uiteindelijk bij de boer belandt, maar nu moeten we kwaad zijn omdat ze wat schade aanrichten?
Sorry, maar diegene die dit niet begrijpen zitten in de categorie "waarom eten ze dan geen gebak".
En ja mods, nu ga ik weer mijn bebbel houden.

Het is niet omdat de boeren wel een punt hebben: als onze Europese normen veel strenger zijn dan de Zuid-Amerikaanse normen, dan hebben de boeren daar een oneerlijk voordeel tegenover onze boeren, dan hebben ze geen ongelijk dat ze protesteren, maar dat betekent nog niet dat ze Brussel moeten afbreken.

Telkens ik zo'n reacties lees moet ik denken aan de volgende mop:

Violence is NEVER the answer. In fact, the answer is..... *opens history book*
Uh oh.
*frantically starts flipping through pages*
Uh oh. Oh no. Nope. No no no. Uh oh.

Wat hebben we aan zo'n platitudes? Ge kunt mss argumenteren dat geweld in dit geval niet nodig was (al wordt dat altijd geargumenteerd, en dan decennia later kijken we soms terug van "damn, zie wat ze toen bereikt hebben met hun protesten").

Uh oh.

Wat hebben we aan zo'n platitudes? Ge kunt mss argumenteren dat geweld in dit geval niet nodig was (al wordt dat altijd geargumenteerd, en dan decennia later kijken we soms terug van "damn, zie wat ze toen bereikt hebben met hun protesten").
Als je het met een boutade wil zeggen: geweld lost alles op.

Uh oh.

Wat me hier gewoon aan stoort is dat als je maar lomp genoeg en met veel genoeg bent, je kennelijk grotendeels straffeloos mag doen wat je wil. Ik kan me nu ook wel wat zaken voor de geest halen die nadelig waren voor mijn beroepscategorie, maar als wij Brussel zouden bestormen met onze wagen lijkt de kans me groot dat we ergens in een combi eindigen.

Wat me hier gewoon aan stoort is dat als je maar lomp genoeg en met veel genoeg bent, je kennelijk grotendeels straffeloos mag doen wat je wil. Ik kan me nu ook wel wat zaken voor de geest halen die nadelig waren voor mijn beroepscategorie, maar als wij Brussel zouden bestormen met onze wagen lijkt de kans me groot dat we ergens in een combi eindigen.
Geweld wordt tot een zekere hoogte gedoogd, als een noodzakelijke catharsis die men laat betijen. Er zijn uiteraard grenzen, maar die worden opgeschoven naargelang het geweld in massa en gradatie aanwezig is.

Het is inderdaad ook gewoon een numbers game. Kom met genoeg man af en dan kan de politie niet op alles reageren of op afstand de boel onder controle proberen te houden. En bijkomend, zit er voldoende kiespubliek tussen de betogers?

Anderzijds welke betogingen hebben echt tot verandering aangezet? Ik kan mij enkel de Witte Mars boven halen die justitie en slachtofferhulp drastisch hebben veranderd. Maar daar ging het dan ook over een hele grote groep mensen die tot het kiespubliek hoorde.

Het is inderdaad ook gewoon een numbers game. Kom met genoeg man af en dan kan de politie niet op alles reageren of op afstand de boel onder controle proberen te houden. En bijkomend, zit er voldoende kiespubliek tussen de betogers?

Anderzijds welke betogingen hebben echt tot verandering aangezet? Ik kan mij enkel de Witte Mars boven halen die justitie en slachtofferhulp drastisch hebben veranderd. Maar daar ging het dan ook over een hele grote groep mensen die tot het kiespubliek hoorde.
Betogingen zijn zeker niet nutteloos. Niet elke betoging zal verandering teweegbrengen, maar op zijn minst tonen ze wel aan dat er draagvlak is voor andere meningen. Daar kunnen de beleidsmakers dan rekening mee houden. Betoog je niet, dan gaan ze er van uit dat er geen draagvlak is voor een andere mening.

Van belangrijke betogingen denk ik aan: de burgerrechtenbeweging in de VS, de suffragetten in verschillende landen, de anti-apartheidsbeweging, de protesten in Oost-Duitsland die de val van de Muur hebben teweeggebracht, de protesten in verschillende Arabische landen bij de Arabische Lente, de anti-Vietnambetogingen, Solidarnosc in Polen, ...

In België: de stakingen rond de Koningskwestie en de Eenheidswet en de studentenprotesten van de sixties (Leuven Vlaams).

Uh oh.

Omdat ik hier niet genoeg duimpjes onder kan plaatsen.
Elke grote sociale verandering in onze maatschappij ging gepaard met geweld, geweld afkomstig van een voldoende grote groep die achtergesteld werd tegenover personen die rechten en privileges hadden. Binnen een samenleving bereik je gewoon telkens een kritiek punt waarbij de macht en welvaart zo geconcentreerd zit binnen een kleine minderheid waarbij een meerderheid zegt: dit pikken we niet en ze de macht bestrijden. En dan maakt het vervolgens niet uit dat de welvaart tijdelijk naar beneden gaat, want dat betekend dan gewoon dat de welhebbende even mogen ondervinden wat het betekend om niets te hebben.
En natuurlijk worden wij opgevoed met de voorbeelden van Martin Luther King en Ghandi, en wordt ons geleerd dat geweld slecht is, want stel je voor dat je mensen leert kritisch te denken en dat ze zich mogen verzetten.
Regelmatig zie ik hier mensen klagen over het gegeven dat ze bruto zoveel meer verdienen maar netto weinig meer dan een simpele arbeider, en dan vraag ik mij af wat ze willen. Willen ze echt een klasse van working poor creëren? Moeten we gaan naar Amerikaanse toestanden waarbij er een enorme discrepantie is tussen de gezonde hoog opgeleiden en de lager opgeleide die twee jobs combineert om gewoon rond te komen? Gewoon omdat je dan tweemaal per jaar een vliegreis kunt betalen terwijl de andere aan de voedselbank staat? Terwijl ik kan begrijpen dat sommige welvarende de welstaatstaat vervloeken, denk ik ook dat ze niet begrijpen welke bescherming hen dit geeft.

Betogingen zijn zeker niet nutteloos. Niet elke betoging zal verandering teweegbrengen, maar op zijn minst tonen ze wel aan dat er draagvlak is voor andere meningen. Daar kunnen de beleidsmakers dan rekening mee houden. Betoog je niet, dan gaan ze er van uit dat er geen draagvlak is voor een andere mening.

Van belangrijke betogingen denk ik aan: de burgerrechtenbeweging in de VS, de suffragetten in verschillende landen, de anti-apartheidsbeweging, de protesten in Oost-Duitsland die de val van de Muur hebben teweeggebracht, de protesten in verschillende Arabische landen bij de Arabische Lente, de anti-Vietnambetogingen, Solidarnosc in Polen, ...

In België: de stakingen rond de Koningskwestie en de Eenheidswet en de studentenprotesten van de sixties (Leuven Vlaams).
Had het misschien beter moeten omschrijven, omdat je gelijk hebt.

Ik bedoelde eigenlijk recent of wat ik op 43 jaar gezien heb.

Terug
Bovenaan