Kleine nieuwtjes

Dus Duitsland zou de grenscontroles moeten aanpassen omdat sommige vanachter op een stilstaande file knallen?

Neen, omdat we in de EU wonen waar grenscontroles afgeschaft zijn. Dit soort grenscontroles zijn pure onzin die veel meer schade berokkenen dan dat ze resultaten opleveren.

Dit is pure windowdressing waar men niet mee durft te stoppen uit angst voor AfD.

Neen, omdat we in de EU wonen waar grenscontroles afgeschaft zijn. Dit soort grenscontroles zijn pure onzin die veel meer schade berokkenen dan dat ze resultaten opleveren.

Dit is pure windowdressing waar men niet mee durft te stoppen uit angst voor AfD.
Volgens Scholz zijn er wel resultaten.
https://www.duitslandinstituut.nl/artikel/62181/duitsland-verlengt-grenscontroles
Volgens kanselier Scholz werpen de controles voldoende vruchten af. Volgens het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken zijn ongeveer 80.000 illegale inreizen geconstateerd. 1900 mensensmokkelaars zijn aangehouden en 47.000 mensen zijn weggestuurd

En welke schade berokkenen ze?
Buiten dan enkele onoplettende mensen die niet doorhebben dat tegen 120 naar een controle rijden een dom idee is? De controles staan ook aangeven en je moet al snelheid minderen.

En als ze dan in Nederland het verkeer eens stilleggen omdat er een boot niet onder de brug kan van de autostrade en ze de brug moeten ophalen ….iedereen staat dan ook stil en dat is dan geen probleem . (En ja heb dat dus ook al mee gemaakt. ;) )

We kunnen rekenen he. Sinds 2015 controles tussen Duitsland en Oostenrijk, sinds 2023 tussen Duitsland en Nederland, Tsjechie, Polen, Zwitserland, Belgie en Denemarken. Heb jij enig idee hoeveel miljoenen mensen er in die tijd de grens naar Duitsland zijn overgestoken? 47.000 illegalen zijn op die tijd tegengehouden. Maar die zwerven nog altijd rond in de EU he, en die zoeken nog altijd een weg naar het Wir Schaffen Das Duitsland.
47.000 op miljoenen mensen, dat is nog geen 1%. Peanuts. Als je dit kan verwezenlijken zonder schade aan te richten, waarom niet. Maar dit is economisch gezien een ongelooflijk zware kost.

Dat Scholz dit een succes vindt, is vrij irrelevant voor de objectieve beoordeling.

Buiten dan enkele onoplettende mensen die niet doorhebben dat tegen 120 naar een controle rijden een dom idee is? De controles staan ook aangeven en je moet al snelheid minderen.

Oei, als je niet beseft dat files enorme economische schade berokkenen, heeft het geen zin daarover te praten natuurlijk. Daarbovenop is het ontzettend slecht voor het milieu is dat er elke dag tienduizenden voertuigen stil staan op dezelfde plek met draaiende motors.

Ja bestuurders hebben effectief een verantwoordelijkheid en ja, controles zijn aangekondigd... En... dan?

Het is toch een bekend probleem dat plots stilstaandee files op snelwegen een groot risico vormen? Bestuurders zien file te laat, vrachtwagens en een lange remweg, kettingbotsingen etc... Dat iemand “onoplettend” is, verandert daar weinig aan. Ik ken nu niet exact de cijfers, maar het zou mij verbazen dat dit effectief migranten stopt, ergo, het is politiek voornamelijk symbolisch. En de economische kosten zijn ook géén grap.
Dit zegt toch totaal niets? Het artikel toont vooral dat Duitsland ze verlengt binnen de Schengen-uitzondering. Maar “het mag tijdelijk” is nog geen bewijs dat het effectief of zinvol beleid is.

Oei, als je niet beseft dat files enorme economische schade berokkenen, heeft het geen zin daarover te praten natuurlijk. Daarbovenop is het ontzettend slecht voor het milieu is dat er elke dag tienduizenden voertuigen stil staan op dezelfde plek met draaiende motors.

Start om te beginnen als eens met een normale toon aan te slaan en uw terug op de begane grond te begeven.
Daarna mag je eens afkomen met concrete cijfers die aantonen hoe groot juist de economische schade is van deze controles. Ja er is een impact omdat de reistijd verlengd wordt.
Maar de cijfers voor de grenscontroles werden daarentegen wel al gepost. Dus goed economische schade versus cijfers van de baten van deze controles.

En uw argument van tienduizenden stilstaande wagens met draaiende motor. Dat meen je toch niet hoop ik?
Gaan we negeren dat start-stop systemen, mild-hybride systemen en elektrische wagens niet bestaan? Weet je zelfs wel hoeveel een moderne benzinewagen uitstoot als deze stilstaat met draaiende motor?

Start om te beginnen als eens met een normale toon aan te slaan en uw terug op de begane grond te begeven.
Daarna mag je eens afkomen met concrete cijfers die aantonen hoe groot juist de economische schade is van deze controles. Ja er is een impact omdat de reistijd verlengd wordt.
Maar de cijfers voor de grenscontroles werden daarentegen wel al gepost. Dus goed economische schade versus cijfers van de baten van deze controles.

En uw argument van tienduizenden stilstaande wagens met draaiende motor. Dat meen je toch niet hoop ik?
Gaan we negeren dat start-stop systemen, mild-hybride systemen en elektrische wagens niet bestaan? Weet je zelfs wel hoeveel een moderne benzinewagen uitstoot als deze stilstaat met draaiende motor?

Dat ik met links moet gaan bewijzen dat files geld kosten, is toch het belachelijkste dat ik dit weekend zal horen. Maar bon, even voor u een simpele google search:
Voor de Nederland/Duitse grens alleen al 400,000 vrachtwagens per dag, met een maandelijks verlies van meer dan 1 miljoen euro puur door de vertraging. Andere kosten zitten daar niet eens in verrekend (personeelskosten, brandstof, verlies van goederen door verval,..)

Volgens de Duitse industrie en handelsorganisaties in 2024 konden de verliezen oplopen tot meer dan 1 miljard euro.

Daarnaast kost het de Duitse overheid meer dan 10 miljoen euro per maand om tienduizenden agenten in te zetten, die ook niet elders in het land kunnen helpen.

Ook in Luxemburg zijn ze al maandelang pissed omdat dagelijks 55,000 pendelaars uren vertraging oplopen:

En als jij denkt dat gans Europa rond rijdt met enerzijds auto's en vrachtwagens met start-stop systemen en anderzijds ze hun motor niet zouden laten draaien tijdens de winter en herfstmaanden wanneer ze verwarming nodig hebben...

Tsja, duidelijk te zien wie er niet serieus aan het discussieren is :)

Daartegenover staan natuurlijk 47,000 gestopte illegale binnenruizen. Ik was ontzettend eufemistisch met mijn " minder dan 1%" statement. Als we alleen voor Nederland (vrachtwagens) en Luxemburg (pendelaars) de rekening maken en niet eens Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Polen en Denemarken mee tellen, dan wordt het helemaal hallucinant. 450,000 grensovergangen per dag * 365 * 2 = 328,500,000.
We spreken dus over een effect van 0,001% als we de data van meer dan de helft van de gecontroleerden niet mee tellen.

Great success :thumb:

Misschien eerst zelf eens Google gebruiken...? De economische impact van binnengrenscontroles is al lang onderzocht. Europese onderzoek: Permanente binnengrenscotnroles -> 5 tot 18 miljard per jaar voor de EU economie door o.a. langere reistijden, vertraging vrachtverkeer, administratieve en logistieke kosten. Voor transport alleen al zou het kunnen oplopen tot 3 miljard per jaar door wachttijden aan grenzen.

Al lang onderzocht EN erkend.

Aantallen controles of onderschepte personen posten is op zich nog geen bewijs van effectiviteit. Om da echt te kunnen afwegen moet je tonen hoeveel van die controles effectief iets opleveren dat anders niet gebeurd zou zijn, en hoeveel migratiestromen gewoon verschuiven naar andere routes. Plots minder eenduidig dan je doet uitschijnen.
En uw argument van tienduizenden stilstaande wagens met draaiende motor. Dat meen je toch niet hoop ik? Gaan we negeren dat start-stop systemen, mild-hybride systemen en elektrische wagens niet bestaan? Weet je zelfs wel hoeveel een moderne benzinewagen uitstoot als deze stilstaat met draaiende motor?
Je start-stop argument is een beetje een dooddoener... Ik ken genoeg mensen die zo'n systemen uitzetten wegens comfort, batterij, winter, etc.
Een benzinewagen die stationair draait verbruikt ongeveer 0,6 tot 1 liter per uur, wat neerkomt op ongeveer 1,3 - 2,3 kg CO₂ per uur. Files blijven dus gewoon extra brandstofverbruik en uitstoot veroorzaken.

Het punt was ook nooit dat elke auto massaal staat te vervuilen, maar dat kunstmatig files creëren nu eenmaal kosten en inefficiënties veroorzaakt. Lijkt me vrij oncontroversieel.

Daartegenover staan natuurlijk 47,000 gestopte illegale binnenruizen. Ik was ontzettend eufemistisch met mijn " minder dan 1%" statement. Als we alleen voor Nederland (vrachtwagens) en Luxemburg (pendelaars) de rekening maken en niet eens Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Polen en Denemarken mee tellen, dan wordt het helemaal hallucinant. 450,000 grensovergangen per dag * 365 * 2 = 328,500,000.
We spreken dus over een effect van 0,001% als we de data van meer dan de helft van de gecontroleerden niet mee tellen.

Volgens mij heb je niet alles goed gelezen.
Men heeft 47k mensen teruggestuurd, men heeft 80k illegale inreizen geconstateerd en 1900 mensensmokkelaars gestopt.

Dat jij totaal aantal controles afzet tegenover, dan nog foutief maar goed, wat men onderschept heeft is vrij krom.
Gelukkig zijn er heel veel inreizende die gewoon met alles en in orde zijn en met de beste bedoelingen, het zou maar erg zijn. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet.
Je kan je de vraag stellen of het kasten naar baten het waard is. Maar daarvoor moet je eerst en vooral het onderscheppen van illegalen en mensensmokkelaars in waarde omzetten.

Maar NL vraagt niet aan Duitsland om minder te controleren, maar om anders te controleren

Omdat er een aantal vanachter op een file knallen, dat is toch niet de fout van de politie?

Nu is het een file omwille van grenscontrole, kan ook file zijn voor een ongeval, wegenwerken,...

Zo'n gestopte illegale binnenreis lijkt mij toch ook zinloos binnen de Schengenzone? Die proberen gewoon later opnieuw...

De EU heeft een strenger uitzetbeleid nodig naar buiten onze EU grenzen en niet louter vrijblijvende papiertjes en honderdduizenden illegalen.

Maar NL vraagt niet aan Duitsland om minder te controleren, maar om anders te controleren

Omdat er een aantal vanachter op een file knallen, dat is toch niet de fout van de politie?

Nu is het een file omwille van grenscontrole, kan ook file zijn voor een ongeval, wegenwerken,...

Elk buurland van Duitsland vraagt hun om anders te controleren. Niet ellenlange files aan de grens, maar gericht controleren in het hinterland in samenwerking met politie in de desbetreffende landen van waaruit mensen smokkelaars vertrekken.

Die ongelukken triggeren de roep opnieuw, maar de economische schade en de verloren tijd is elke dag een wrevel. Dat is niet enkel Nederland dat daar een probleem mee heeft, al heb ik bv nog niets gelezen over ongelukken aan de grens tussen Polen en Duitsland. Al lijkt me dat daar niet te gebeuren omdat Duitsland daar 24/7 grenscontroles houdt dus iedereen weet gewoon dat ze een uur kwijt zijn om de grens over te steken omdat de Duitsers weer zo graag willen bewijzen dat die Deutsche gründlichkeit een fabeltje uit de vorige eeuw is.

We kunnen rekenen he. Sinds 2015 controles tussen Duitsland en Oostenrijk, sinds 2023 tussen Duitsland en Nederland, Tsjechie, Polen, Zwitserland, Belgie en Denemarken. Heb jij enig idee hoeveel miljoenen mensen er in die tijd de grens naar Duitsland zijn overgestoken? 47.000 illegalen zijn op die tijd tegengehouden. Maar die zwerven nog altijd rond in de EU he, en die zoeken nog altijd een weg naar het Wir Schaffen Das Duitsland.
47.000 op miljoenen mensen, dat is nog geen 1%. Peanuts. Als je dit kan verwezenlijken zonder schade aan te richten, waarom niet. Maar dit is economisch gezien een ongelooflijk zware kost.

Dat Scholz dit een succes vindt, is vrij irrelevant voor de objectieve beoordeling.

Op twee jaar tijd de bevolking van pakweg dendermonde uit uw land kunnen weren omdat ze er illegaal wilden vertoeven vind ik nu ook niet niets.

Ja maar dat kan nu eenmaal niet. Er zijn migratieregels te volgen. Ik vraag me nu ook wel af of dit nu een nawee is van 'wir schaffen das' dat ze hard op de rem moeten gaan trappen.

Het was een grapje betreffende uw woorkeuze dat ze er illegaal willen vertoeven, meer niet.

Je maakt wel de aanname dat het 41.000 unieke overtredingen waren, en dat geen enkele van zij die tegengehouden werden het niet later op een ander moment geprobeerd hebben en niet alsnog het land zijn binnengeraakt.
Toch ook een belangrijke kanttekening als we baten en kosten willen afwegen, gelet op het economische verlies van meer dan 1 miljard euro voor een land waar de industrie reeds jaren met zware problemen kampt. Vraag Oldskooler maar hoe slecht het gaat in Duitsland met de industrie, die weet er alles van.

Op twee jaar tijd de bevolking van pakweg dendermonde uit uw land kunnen weren omdat ze er illegaal wilden vertoeven vind ik nu ook niet niets.
En wie zegt dat deze geweerd zijn?
De praktijk is toch eerder dat deze personen dan een extra omweg moesten maken?

Oh nee, de illegalen zijn nu twee uur (if that) langer onderweg geweest om het land binnen te geraken. Dat zal ze zeker tegen houden...

Voor ons lijkt dat wel relatief veel, 41.000 mensen. Maar Duitsland is een stuk groter dan ons. Dat is van eenzelfde grootorde en impact ginds als ongeveer 5000 illegalen hier.

Om daar elke maand 10 miljoen euro aan politiekosten alleen tegen aan te gooien, en uw economie en relaties met uw buurlanden te schaden...

Pure windowdressing uit angst voor AfD. Ze weten van geen hout pijlen maken.

Edit: En neen, daarmee zeg ik niet om ze gewoon binnen te laten en niks te doen.

Terug
Bovenaan