Zo zie ik veel mensen argumenteren. Waarom vragen we het niet aan de spelers zelf waarom ze knielen?
Je kan moeilijk rechtstreeks kritiek geven op deze uitspraak. Veel gemakkelijker om dat via proxy te doen en je eigen betekenis aan de act van het knielen te hangen. Vind dat idd beetje goedkoop allemaal.
Dat doet me zowat denken aan rechts extremisten die ook allerlei symbolen gebruiken en dan zeggen dat dat Keltische symbolen zijn en niets met nazisme, komaan he.
Gaan we hier nog ontkennen dat die knie nemen niet voor BLM staat?
When Romelu Lukaku and Nicolas Nkoulou marked their goals by taking a knee, it was a particularly powerful gesture in the Serie A, which has often been blighted by racism.
www.forbes.com
Zelf het obvious moet hier met momenten in twijfel getrokken worden. Redelijk frustrerend.
Zoals ik al zei over die "say no to racism" bandjes hoorde je amper iemand iets zeggen, stoort mij ook hoegenaamd niet.
Maar steun aan BLM dat voor velen toch symbool staat voor het ermee gepaarde geweld, radicalisme, verdeling, anti-politie,... dat stuit uiteraard op kritiek.
Jij mag (net als Lukaku en co) met je oogkleppen verder op rondlopen en doen alsof dat enkel een anti-racisme statement is, maar voor een groot deel van de bevolking is het dat niet. Mede de reden ook waarom die van Engeland uitgejouwd werden door hun eigen supporters doen ze het deden.
In plaats van het op een manier te brengen dat niet iedereen verdeelt doen ze dat net wel. Dan kunnen ze achteraf ook met het vingertje wijzen als ze uitgejouwd worden alsof BLM niet steunen per definitie wil zeggen dat je racist bent.
Een tactiek die het voorbije jaar overigens wel vaker door BLM "activisten" werd toegepast waarbij ze mensen die rustig aan het eten waren wilden
dwingen om hun vuistje omhoog te steken (zoals Lukaka, maar dat heeft niets met BLM te maken hé). Je vindt overigens nog tal van dit soort voorbeelden.
En zoals gezegd is het ook redelijk hypocriet dat een bende geprivilegieerde multimiljonairs die zelf miljoenen verdienen op de kap van moderne slavernij op hun privé-jet met slaven springen om ons dan de les te komen spellen over gelijkheid door een radicale beweging als BLM te steunen.
En net daarom zorgt het dus voor meer verdeling, waar andere initiatieven daar veel minder last van hadden.
Je kan dat allemaal ontkennen, maar dat maakt het niet minder waar.