Kleine reisvraagjes

Ik vlieg binnenkort vanaf de luchthaven van Frankfurt naar Azië. 't is een avondvlucht, dus mijn idee was om in de loop van de dag met de trein naar daar te reizen. (Bxl-Noord - FRA, rechtstreeks, toekomen om 15u13, 3,5u op voorhand.) Nu lees ik echter behoorlijk wat negatieve commentaren over treinreizen naar/in Duitsland en begin ik te twijfelen of dat wel de minst stressvolle optie is.
Ik had al wat alternatieven opgezocht, maar die hebben allemaal wel nadelen natuurlijk:
- Flixbus - rechstreeks naar FRA: lastige uren, zou al de avond voordien moeten vertrekken en ben er dan 9u op voorhand.
- Flixbus - Frankfurt Bhf: om 5u vertrekken, om 12u55 aan't station en dan nog met de trein naar de luchthaven. Vermoedelijk 5u op voorhand
- Vlucht BRU - FRA: €116, 2u vroeger in BRU, 7u vroeger in FRA

Wat zijn jullie ervaringen en zijn er nog andere alternatieven mogelijk?

Ik vlieg binnenkort vanaf de luchthaven van Frankfurt naar Azië. 't is een avondvlucht, dus mijn idee was om in de loop van de dag met de trein naar daar te reizen. (Bxl-Noord - FRA, rechtstreeks, toekomen om 15u13, 3,5u op voorhand.) Nu lees ik echter behoorlijk wat negatieve commentaren over treinreizen naar/in Duitsland en begin ik te twijfelen of dat wel de minst stressvolle optie is.
Ik had al wat alternatieven opgezocht, maar die hebben allemaal wel nadelen natuurlijk:
- Flixbus - rechstreeks naar FRA: lastige uren, zou al de avond voordien moeten vertrekken en ben er dan 9u op voorhand.
- Flixbus - Frankfurt Bhf: om 5u vertrekken, om 12u55 aan't station en dan nog met de trein naar de luchthaven. Vermoedelijk 5u op voorhand
- Vlucht BRU - FRA: €116, 2u vroeger in BRU, 7u vroeger in FRA

Wat zijn jullie ervaringen en zijn er nog andere alternatieven mogelijk?

Vooral overstappen/aansluitingen is inderdaad een miserie bij de Duitse spoorwegen (door vertragingen).

Een rechtstreekse trein vanuit België zal wel geen probleem zijn vermoed ik (en bij vertraging heb je sowieso wel redelijk wat marge he).

Vooral overstappen/aansluitingen is inderdaad een miserie bij de Duitse spoorwegen (door vertragingen).

Een rechtstreekse trein vanuit België zal wel geen probleem zijn vermoed ik (en bij vertraging heb je sowieso wel redelijk wat marge he).
idd zou me ook geen zorgen maken bij een rechtstreekse trein naar duitsland.

hoe zit dat nu met die kerosine tekorten in de wereld?

is er ergens een site waar je dat kan opvolgen?

zit wat met 2 gedachten:
onze vlucht van bangkok naar phuket wou ik nog niet boeken, want er waren er elk uur.
mijn redenering was: door schaarse kerosine gaan ze wellicht enkele schrappen,en er maar om de 2 uur meer doen.

maar nu net gecheckt en de vluchten zijn in prijs verdubbeld. wil nu nog steeds niet boeken, wegens kans op cancellations, als dit blijft aanhouden. Dan gaan ze die kleinere vluchten eerst schrappen denk ik, omdat het verdienmodel daar lager is.

Handbagage

Ik vlieg veel en tot voor kort had ik nooit problemen met de handbagage.
Ik heb al verschillende trolleys gehad die net voldoen aan de afmetingen zoals door de meeste luchtvaartmaatschappijen vooropgesteld. Maar in realiteit passen die nooit in die vakken om te checken of de handbagage niet te groot is.
Nog nooit moeten bijbetalen. Onlangs zelfs bij Ryanair moeten testen of het erin ging, wat dus net niet lukte. Je hebt dan zo van die filmpjes online waar mensen heel hard gaan duwen. Misschien zou het dan wel lukken. Ik zeg dan heel beleefd. Nee sorry zal niet lukken, moet ik bijbetalen? “Nee het is ok zo hoor meneer…”

Nu weer bij Tui zelfde verhaal. Moest dan mee als ruimbagage. Vraag ik ook of ik dan niet moet bijbetalen. “Nee dat mag gratis mee hoor.”

Dus dan weten ze toch dat die probeervakken gewoon te klein zijn en doen ze er in realiteit niet moeilijk over? Waarom moet ik nooit extra betalen?

En waarom maken die fabrikanten die trolleys dan ook nét te groot zodat ze eigenlijk niet in die probeervakken passen?

Ik begrijp er niets van…

Handbagage

Ik vlieg veel en tot voor kort had ik nooit problemen met de handbagage.
Ik heb al verschillende trolleys gehad die net voldoen aan de afmetingen zoals door de meeste luchtvaartmaatschappijen vooropgesteld. Maar in realiteit passen die nooit in die vakken om te checken of de handbagage niet te groot is.
Nog nooit moeten bijbetalen. Onlangs zelfs bij Ryanair moeten testen of het erin ging, wat dus net niet lukte. Je hebt dan zo van die filmpjes online waar mensen heel hard gaan duwen. Misschien zou het dan wel lukken. Ik zeg dan heel beleefd. Nee sorry zal niet lukken, moet ik bijbetalen? “Nee het is ok zo hoor meneer…”

Nu weer bij Tui zelfde verhaal. Moest dan mee als ruimbagage. Vraag ik ook of ik dan niet moet bijbetalen. “Nee dat mag gratis mee hoor.”

Dus dan weten ze toch dat die probeervakken gewoon te klein zijn en doen ze er in realiteit niet moeilijk over? Waarom moet ik nooit extra betalen?
Ik heb al verschillende keren mensen gezien die moesten bijbetalen als hun tas er niet in pastte (in Geneve, Dubai, Qatar, NYC, ...). Ze rekenenen daar echt soms wel voor aan hoor.

En waarom maken die fabrikanten die trolleys dan ook nét te groot zodat ze eigenlijk niet in die probeervakken passen?
Ik begrijp er niets van…
Ik heb het gevoel dat het omgekeerd is, de vliegmaatschappijen zetten hun limieten net onder de afmetingen van de meeste tassen.

Ik heb het gevoel dat het omgekeerd is, de vliegmaatschappijen zetten hun limieten net onder de afmetingen van de meeste tassen.
Juist, dat is veel logischer om wat extra kosten te kunnen aanrekenen.
Maar dan vind ik het wel frappant dat ik die extra kosten dus nog nooit aangerekend kreeg.

Als ge niet overdrijft, is er meestal niks aan de hand. Ik heb nog nooit "controle" gehad, hoogstens dat ze de trolley(s) eens wegen.

Tegenwoordig gebruik ik een rugzak "op maat", daar kijken ze nooit naar, zelfs Emirates interesseert zich niet voor het gewicht van zo'n rugzak.
Uiteraard geen 120L trekking-backpack plus extras waar sommige mee durven afkomen.

Idd grote kofferrugzak all the way. Kan je makkelijk wat induwen en op uw rug dragen als je naar hotel moet wandelen.
Trolleys zijn verleden tijd voor mij.

Ik heb al verschillende keren mensen gezien die moesten bijbetalen als hun tas er niet in pastte (in Geneve, Dubai, Qatar, NYC, ...). Ze rekenenen daar echt soms wel voor aan hoor.

Dat laatste klopt, elke vliegtuigmaatschappij bepaalt zijn eigen limiet, kan blijkbaar vooral schelen in breedte (40 vs. 45 cm) en dikte (20 vs. 23 vs. 25)
Gewoon onnozel dat daar geen standaard in bestaat, terwijl de fabrikanten van trolleys e.d. wel vrij standaard handbagage formaten gebruiken.

Een optie tussen de twee is zo'n expandable trolley, is toch steviger dan een rugzak en heeft toch iets van samendrukbaarheid vergeleken met een harde koffer.

Dat laatste klopt, elke vliegtuigmaatschappij bepaalt zijn eigen limiet, kan blijkbaar vooral schelen in breedte (40 vs. 45 cm) en dikte (20 vs. 23 vs. 25)
Gewoon onnozel dat daar geen standaard in bestaat, terwijl de fabrikanten van trolleys e.d. wel vrij standaard handbagage formaten gebruiken.

In alle gevallen moeten er doodstraffen uitgevoerd worden, daar kan geen twijfel mogelijk zijn.

Een passende straf lijkt me om de mensen die dat beslissen door een te klein metalen vak te duwen :biglaugh:
Veel te braaf en vooral te snel, maar het idee bevalt me wel: ik stel voor de betrokkenen in een te kleine koffer te persen (botten breken, ontwrichten), zonder te doden en met enkel het hoofd vrij. Bijkomend moeten de betrokkenen vooraf eerst een grote hoeveelheid melk, olie en honing innemen om hevige diarree te veroorzaken. Nadat de betrokkene in de koffer zit voegen we ook daar honing toe. Vervolgens de koffer op de band en op het vliegtuig naar een tropisch land, bij aankomst wordt de koffer geperforeerd en op het tarmac geplaatst - de mix van honing en diarree vormt een aantrekkelijk hapje voor diverse insecten.

Er zal snel een internationale standaard zijn mijn gedacht - maar we wijken te ver af, maar heb het zelf al ervaren dat koffer iets te groot was en het is doorheen de jaren gewoon uitgegroeid tot een soort van business model waar je afhankelijk bent van hoe de muts van de desbetreffende werknemer staat. Dergelijk systeem tart elke logica en ervaar ik dan ook als extreem storend.

Laatst bewerkt:
Als ge niet overdrijft, is er meestal niks aan de hand. Ik heb nog nooit "controle" gehad, hoogstens dat ze de trolley(s) eens wegen.

Tegenwoordig gebruik ik een rugzak "op maat", daar kijken ze nooit naar, zelfs Emirates interesseert zich niet voor het gewicht van zo'n rugzak.
Uiteraard geen 120L trekking-backpack plus extras waar sommige mee durven afkomen.

Idd grote kofferrugzak all the way. Kan je makkelijk wat induwen en op uw rug dragen als je naar hotel moet wandelen.
Trolleys zijn verleden tijd voor mij.

Welke rugzakken gebruiken jullie?

Ik heb eentje op Amazon gekocht met de "maximale hand luggage size".
Waarschijnlijk van alle suggesties de "Amazon's choice" ofte de goedkoopste genomen.

Ge kunt daar ver in gaan, met vakken die ge vacuüm kunt trekken en zo. Dat heb ik niet.

hoe zit dat nu met die kerosine tekorten in de wereld?

is er ergens een site waar je dat kan opvolgen?

zit wat met 2 gedachten:
onze vlucht van bangkok naar phuket wou ik nog niet boeken, want er waren er elk uur.
mijn redenering was: door schaarse kerosine gaan ze wellicht enkele schrappen,en er maar om de 2 uur meer doen.

maar nu net gecheckt en de vluchten zijn in prijs verdubbeld. wil nu nog steeds niet boeken, wegens kans op cancellations, als dit blijft aanhouden. Dan gaan ze die kleinere vluchten eerst schrappen denk ik, omdat het verdienmodel daar lager is.
Moeilijk te zeggen.
Azië is nogal hard getroffen doordat ze veel van hun brandstof van die conflictzone (Hormuz) moeten ktijgen.

Vreemd genoeg net een ticket gekocht voor een binnenlandse vlucht (op Airasia) voor binnen 3 weken, en normale prijs (60€ retour).

Nu natuurlijk nog zien dat ze niet cancellen, niet echt edn heel drukke vlucht (Bkk - Buriram).

Ik lees ook net vandaag dat KLM veel vluchten voor komende maand aan het cancellen is om brandstofkosten te besparen, wel geen tekorten, zuiver financiële beslissing.

Wij zouden eind dit jaar voor 3 maand richting Chili/Argentinië trekken maar zijn nog steeds de kat uit de boom aan het kijken met heel het Iranverhaal. Met al die binnenvluchten en de vrij strakke planning... Serieus aan het vloeken, thanks Donald.

Wij zouden eind dit jaar voor 3 maand richting Chili/Argentinië trekken maar zijn nog steeds de kat uit de boom aan het kijken met heel het Iranverhaal. Met al die binnenvluchten en de vrij strakke planning... Serieus aan het vloeken, thanks Donald.
Zelf al 4x naar Argentinië geweest en kort even in Chili gezeten. Als je tips nodig hebt, shoot!
Ik zou vooral veel cash meenemen en in Argentinië inwisselen (of via Western Union), ben er wel niet meer geweest sinds Milei. Maar dollar azul was altijd beter dan de officiële wisselkoers en de Argentijnen zien je zo ook graag komen.

De whatsapp dutchies groepen zijn ook makkelijk om wat tips & tricks te weten te komen of taxi/tours te delen.

Terug
Bovenaan