Klimaatambities: balans tussen kosten en concurrentiekracht

Ok, laat ons de export van die pesticiden verbieden. Resultaat: economische schade voor Europa want die fabrieken moeten dicht + men bouwt een fabriek buiten Europa om diezelfde pesticiden te maken.
Moest Europa giftige pesticiden kunnen verbieden over de hele wereld, graag. Maar dat kan niet. Europa kan enkel zorgen dat wat op eigen bodem geteeld wordt, dat dat zo gezond mogelijk en met zo weinig mogelijk impact op milieu gebeurd.
Hoe kan je daar nu tegen zijn?

Waar jij impliciet voor ijvert hier, is om giftige pesticiden toe te laten binnen Europa want dan hebben we tenminste een economisch voordeel. Neen bedankt. Laat ons het goede voorbeeld stellen en hopen dat andere landen stilaan dit voorbeeld overnemen.
Het verbaast me enorm hoe jij telkens woorden in de mond kan leggen. Ik ijver voor niets? Ik zeg gewoon dat het een overregulatie is waar het netto effect niet het beoogde doel heeft? Waar zeg ik precies dat we giftige pesticides moeten toelaten?

Een regel zou zijn dat we die import die bespoten is met Belgische pesticides onderwerpen aan een importtaks of dergelijke. Zo kunnen onze boeren wel concurrentieel zijn. Maar inderdaad. Een basf pakt zijn boeltje wel op dan. En de resources om zoiets te controleren hebben we duidelijk ook niet.

Het verbaast me enorm hoe jij telkens woorden in de mond kan leggen. Ik ijver voor niets? Ik zeg gewoon dat het een overregulatie is waar het netto effect niet het beoogde doel heeft? Waar zeg ik precies dat we giftige pesticides moeten toelaten?

Een regel zou zijn dat we die import die bespoten is met Belgische pesticides onderwerpen aan een importtaks of dergelijke. Zo kunnen onze boeren wel concurrentieel zijn. Maar inderdaad. Een basf pakt zijn boeltje wel op dan. En de resources om zoiets te controleren hebben we duidelijk ook niet.
Je komt hier klagen over dat verbod op pesticiden in hetzelfde topic waar je meermaals verkondigd dat Europa te veel regels heeft, zichzelf teveel in de voet schiet en meer moet inzetten op economie en minder op milieu/klimaat. Maar als ik dan schrijf wat de gevolgen zijn van waar jij impliciet voor ijvert, dan spring je gekwetst op je paard. Kom zeg.

Als je gewoon wat wil komen klagen over x of y dat de EU doet, wees dan bereid om antwoord te krijgen over de gevolgen moest de EU x of y niet doen. Als je wil dat men z doet ipv x of y, zeg dat dan meteen ipv eerst enkel te klagen over x en y en dan achteraf weer te komen klagen dat je eigenlijk z wil.

Verder beweer je dat het netto doel niet bereikt wordt door die regel. Wie zegt dat? Het doel kan perfect zijn om geen pesticiden in Europese landbouw te gebruiken. Dit zorgt voor properdere grond en grondwater, meer biodiversiteit, en is gezonder voor de Europese boeren en de omwoners. Tevens is een verbod op verkoop binnen Europa relatief eenvoudig in te voeren lijkt me.
Of dat voedsel geen restanten van pesticiden mag bevatten is een andere zaak met heel andere factoren, kosten en mogelijke oplossingen die spelen.
Die 2 zaken hoeven niet gelinkt te zijn omdat ze beiden met pesticiden te maken hebben.

Het verbod op gebruik is net een perfect voorbeeld van hoe Europa enerzijds haar eigen inwoners probeert te beschermen want het verbied giftige dingen in haar omgeving, maar anderzijds ook haar economische belangen verdedigt want het verbied NIET de export van diezelfde giffen waardoor er nog steeds geld binnenstroomt dat bij verbod gewoonweg naar een ander land zou stromen.

I.v.m. import van voedsel dat met pesticiden bespoten is, daar kan je indien nodig ook maatregels voor nemen. Bv een importtax zoals je zei of een compleet verbod. Geen idee hoe realistisch dat is, kan men die restanten zelfs voldoende betrouwbaar detecteren? Indien ja hoeveel kost het om die controles uit te voeren in de nodige mate?
Maar in ieder geval een verbod op gebruik van die pesticiden op eigen bodem is al een stap in de goede richting. Die stap moet niet afgeschoten worden omdat er nog verdere stappen genomen moeten worden, of omdat verdere stappen niet realistisch zijn of buiten de macht van Europa liggen.

En nog een extra opmerking voor de Straddles van deze wereld die al jaren in het zelfde argument vasthangen: De investeringen in hernieuwbaar hebben er niet voor gezorgd dat onze energiefactuur duurder wordt, daar heeft de oorlog in Oekraïne voor gezorgd. Als je weet hoe dagmarkten voor electriciteit werken kun je gewoon elke dag opnieuw de data opzoeken waar je duidelijk kunt zien dat steevast gascentrales de marginal cost bepalen, en dat hernieuwbaar altijd goedkoper wordt aangeboden: aka de plek waar vraag -en aanbodcurves elkaar snijden is bijna steeds bij de prijs die gascentrales vragen. Meer hernieuwbaar aanbod zal ertoe lijden dat de vraagcurve steeds vaker snijdt waar hernieuwbaar wordt aangeboden zodat gas uit de boot valt.
Die miljardenuitgaven aan alternatieve groene energiebronnen hebben er hoofdzakelijk toe geresulteerd dat de afhankelijkheid van gas nog altijd zo hoog ligt. Met het geld dat nu besteed is aan groene energiebronnen hadden er tal van kerncentrales bijgebouwd kunnen worden, die toch op z'n minst een sterke base load hadden kunnen voorzien (en dat had dan aangevuld kunnen worden met gascentrales). Nu is kernenergie jaar en dag verketterd geweest, omdat we groen moesten gaan en de gevolgen zijn economisch rampzalig voor Europa anno 2025.

Die miljardenuitgaven aan alternatieve groene energiebronnen hebben er hoofdzakelijk toe geresulteerd dat de afhankelijkheid van gas nog altijd zo hoog ligt. Met het geld dat nu besteed is aan groene energiebronnen hadden er tal van kerncentrales bijgebouwd kunnen worden, die toch op z'n minst een sterke base load hadden kunnen voorzien (en dat had dan aangevuld kunnen worden met gascentrales). Nu is kernenergie jaar en dag verketterd geweest, omdat we groen moesten gaan en de gevolgen zijn economisch rampzalig voor Europa anno 2025.
Een constante baseload aan kerncentrales en alle vraagpieken en aanboddalen opvullen met gas zou er nog steeds voor zorgen dat gas de prijs zet en dan zaten we nu in dezelfde situatie, maar met wsl nog een extra grote staatsschuld door de enorme capex van een nieuw kernenergiepark gezien daar geen enkele private investeerder voor te vinden zou zijn.
Wat we vooral hadden moeten doen is de bestaande kerncentrales openhouden.

Een constante baseload aan kerncentrales en alle vraagpieken en aanboddalen opvullen met gas zou er nog steeds voor zorgen dat gas de prijs zet en dan zaten we nu in dezelfde situatie, maar met wsl nog een extra grote staatsschuld door de enorme capex van een nieuw kernenergiepark gezien daar geen enkele private investeerder voor te vinden zou zijn.
Wat we vooral hadden moeten doen is de bestaande kerncentrales openhouden.
Met die honderden miljarden aan CAPEX naar groene stroomsubsidiëring hadden ze die investeringen in nuclear kunnen doen ...
Er is een reden waarom anno 2025 de meest geavanceerde tech companies nu inzetten op nucleaire energie en niet op groene energie (hoewel die laatste zo zwaar gesubsidieerd zijn geweest):

After years of focusing on renewables, major tech companies are now turning to nuclear power for its ability to provide massive energy in a more efficient and sustainable fashion.

Je komt hier klagen over dat verbod op pesticiden in hetzelfde topic waar je meermaals verkondigd dat Europa te veel regels heeft, zichzelf teveel in de voet schiet en meer moet inzetten op economie en minder op milieu/klimaat. Maar als ik dan schrijf wat de gevolgen zijn van waar jij impliciet voor ijvert, dan spring je gekwetst op je paard. Kom zeg.

Als je gewoon wat wil komen klagen over x of y dat de EU doet, wees dan bereid om antwoord te krijgen over de gevolgen moest de EU x of y niet doen. Als je wil dat men z doet ipv x of y, zeg dat dan meteen ipv eerst enkel te klagen over x en y en dan achteraf weer te komen klagen dat je eigenlijk z wil.
Nu ben ik al aan het klagen en zik nog eens gekwetst op een paard blijkbaar ook. :rolleyes: Ik zou vooral mijn post nog eens rustig lezen. Ik geef gewoon aan dat een regulatie soms niet het gewenste effect heeft zoals die NGO ook aangeeft. Die overdramatisatie in je posts is nergens voor nodig.

Laatst bewerkt:
Met die honderden miljarden aan CAPEX naar groene stroomsubsidiëring hadden ze die investeringen in nuclear kunnen doen ...
Er is een reden waarom anno 2025 de meest geavanceerde tech companies nu inzetten op nucleaire energie en niet op groene energie (hoewel die laatste zo zwaar gesubsidieerd zijn geweest):

Ik heb het altijd grappig gevonden hoe IT-bedrijven die moniker 'tech' naar zich hebben toegetrokken. Alsof IT het summum is van technologische kennis en een diploma computerwetenschappen je inzicht geeft in energietechnologie. Die 'tech' bedrijven zijn bezig met een enorm opbod om AI van de grond te krijgen. Ook al is er maar 5% kans dat die AI binnen een termijn van enkele jaren lijdt naar een rendabel product, kunnen de techbedrijven het risico niet nemen om achter te blijven in die race, want zelfs die kleine slaagkans bij de concurrentie betekent een te groot existentieel risico. En als je dat ernstig neemt, moet je overal energie gaan zoeken om al die hypothetische datacenters van stroom te voorzien. Dus hebben ze allemaal langetermijncontracten afgesloten met kerncentrales om stroom te kopen, en investeren ze in start-ups Volgens mij is er weinig slaagkans dat AI financieel rendabel gaat worden de komende jaren en zal er een serieuze bubbel barsten. Dan zullen we zien wat er overblijft van die nucleaire investeringen en die langetermijncontracten.

En eerlijk gezegd heb ik nog niet gezien waar ik eigenlijk wel op zou hopen: Dat één van die tech-giganten eens zijn enorme kapitaal aanwendt om zelf een nucleair project in eigen beheer op te starten, zonder dat vadertje staat allerlei financiele garanties voorziet. En dat laatste wordt nog extra bemoeilijkt omdat papa Trump het belangrijkste investeringsorgaan van het energiedepartement de-facto heeft afgeschaft of op zijn minst gecastreerd: het 'loan programs office' dat dient om first-of-a-kind energieprojecten te financieren waar geen enkele bankier of investeerder zijn broek aan wil scheuren.

En om voormalig Bloomberg energiemarkt-analist Michael Liebreich aan het woord te laten:
  • In their rush to power their AI ambitions, the tech titans have latched on to nuclear, particularly Small Modular Reactors. They will find building any new reactor design frustratingly slow and stubbornly expensive.
  • The hyperscalers will build a lot of gas capacity because it’s fast and simple, but will eventually discover what all the utilities have discovered - the cheapest way to meet demand, in a way that is acceptable to local communities and regulators, will be via a mix of renewables, batteries and gas backup, plus a lot of investment in the grid.
  • There will almost certainly be a market correction along the way - as has happened with every new platform technology: electricity, telephony, aviation, railways, internet, quantum computing, driverless cars, electric planes, hydrogen (repeatedly), etc, etc.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan