Knockouts: Zestiende Finales

Frankrijk door, hoe kon het ook anders. Voor mij ligt de gunfactor wel erg laag na de manier waarop ze van België wonnen in 2018. Ik hoop dat Mbappe geen topscorer wordt aller tijden dit toernooi, ik kan die mens echt niet af 😂

Argentinie 2022 tegen Nederland ligt verser in het geheugen. Hoe verkocht was die wedstrijd. Zolang dat Fifa kindje genaamd Messi niet dit WK wint ben ik al content 😂

Die gaan t wk ook winnen hoor ;-) alles voor die laatste gouden bal.

Als ge die hun mogelijks speelschema gaat vergelijken met de andere ploegen.

Vooraf, voor het toernooi, had ik toch ook meer verwacht van Ecuador. Toch 2e geworden in de Zuid-Amerikaanse kwalificatie. Er lopen toch ook nog wel enkele mooie namen rond (maar tegelijk misschien ook teveel zwakke(re) plekken).

Werd toch ook af en toe als dark horse genoemd.

Het is ook niet dat Mexico op papier overloopt van talent. Heb toch ook al meermaals gelezen dat dit één van de zwakkere lichtingen is. Maar ze doen het dus wel goed. Alles al gewonnen + geen enkel tegendoelpunt. Net zoals we hun prestaties niet moeten overschatten, moet we ze nu ook niet helemaal minimaliseren, vind ik.

Jezus, Olise maakt Frankrijk pas echt next level. Hun zwakke plek is de linksback, Theo Hernandez. En als die niet mentaal op pensioen was gegaan enkele seizoenen geleden was dat ook gewoon nog steeds de beste linksback ter wereld.

Als je ze tegenkomt moet je gewoon hopen dat ze een collecteve offday hebben. Maar velen van hen hebben al een WK gewonnen, een CL en noem maar op. Dus mentaal zijn ze ook gewoon ijzersterk. Gewoon met kop en schouders de beste ploeg van het tornooi. Ik denk dat ze legit geen enkele trage speler op het veld hebben staan. Bijna elke speler haalt zijn mannetje terug in een 1 op 1-situatie.

En met al die kwaliteit kunnen ze ook nog een pot doodmaken.

Ik denk dat ze hun eigen ergste vijand kunnen zijn? Als de geruchten waar blijken over onmin in het kamp, maar als je ze ziet rondlopen lijkt daar weinig van aan te zijn.

De assists va Olise gisteren deden me denken aan prime KDB. Dingen die niemand ziet, toch doen. Speelt ook nog beter op den 10 dan op de flank, waar kompany hem zette. Deschamps zet hem centraal, daar is die weergaloos.

Nu Zweden lag wel snel KO op de mat. Totaal geen fighting spirit.

Ze gaan moeilijk te stoppen zijn. Tegen Paraguay zullen zij ongetwijfeld wél de gaatjes vinden.

Benieuwd of Spanje, Portugal, Engeland, Argentinië, ... hen nog iets in de weg gaan leggen. Je gaat ze toch wel héél fysiek moeten aanpakken om ze enigszins te kunnen stoppen. Heel benieuwd hoe Marokko tegen hen gaat voetballen.

De honger is er ook bij Frankrijk. Mbappe was er al wel bij in 2018, maar heeft sindsdien ook niets meer gewonnen met Frankrijk. Ondertussen zitten er een hele hoop nieuwe jonge spelers bij die maar al te graag die hoogste prijs willen. Zij beseffen ook wel dat dit al een uitstekende kans is om te oogsten met al die weelde.

Mexico-Ecuador nog de eerste 70 minuten gezien 's morgens en nadien wat doorgespoeld.

Mexico was matig in de eerste ronde, maar was gisteren de eerste helft echt wel sterk. Zéér veel intensiteit en ook mooi, snel combinatievoetbal. Eigenlijk kwam Ecuador er niet aan te pas op 2 mooie acties van Yeboah na. 2e helft was eigenlijk een maat voor niets, met Ecuador die wel probeerde maar voorin toch wat te beperkt is.

Het was wel niet zo dat Mexico nog veel andere kansen had. Werkte ook gewoon goed af. De xG is nauwelijks hoger dan die van Ecuador.

Dan heb je de regels niet goed gelezen.

Je mag nog altijd praten met uw hand voor uw mond, maar gaat enkel een rode kaart krijgen als de tegenstander erover klaagt/klikt bij de scheids.

Daarom kreeg bellingham bvb geen kaart
Wegens niet confronterend volgens de tegenstander.
Praten over de regels zonder de regels te posten ... Ik zal u helpen met de juiste info.

"A player, substitute or substituted player who commits any of the following offences is sent off: [...]
covering their mouth when communicating with an opponent in a provocative, derisory or inflammatory manner or situation (competition option)"

Dus het hangt niet af van de tegenstander die klaagt, er wordt nergens een klachtmisdrijf van gemaakt, foute info. Het hangt af van de situatie of manier waarop, en in dit geval was dat duidelijk genoeg voor de VAR om te moeten ingrijpen zonder dat Gimenez reageert. Hincapié moet zelfs niets provocerend zeggen hier; het was duidelijk een inflammatory situation EN manner tussen twee tegenspelers dus de VAR hoort daar in te grijpen en rood aan te bevelen, los van de reactie van Gimenez. Dat is exact wat we willen, zoveel mogelijke objectieve context/aanleiding voor de kaart en dat is ook het eerlijkste voor de benadeelde partij, die uiteindelijk geen verweer heeft tegen iets wat evengoed enkel schijn kan zijn.

Wat mij irriteert, is dat Gimenez degene is die hun opstootje veroorzaakt, mee volhoudt, en pas als de hand naar de mond gaat het grote slachtoffer uithangt en direct naar de ref loopt voor een rode kaart. Is gewoon extreem belachelijk, bij 2-0 in minuut 93, na zijn eigen duwwerk. Het lijkt hem zelfs niet te gaan over wat er gezegd wordt, maar dat het met het handje gebeurt om iemand rood aan te naaien. Pas op, Hincapié verdiend rood? Absoluut, past perfect in de nieuwe regel en hij hoort dat nu te krijgen. Ik heb de match gezien en het was minstens de tweede keer dat Hincapié lag te roepen met zijn hand aan de mond in die match, dus hij mag zijn lesje leren.

Zelfde voor Almiron in mijn ogen, ook al was de context daar al wat anders. De situatie is daar ook inflammatory gezien het opstootje, alleen waren Almiron en Muldur in tegenstelling tot Gimenez/Hincapié niet betrokken bij het opstootje zelf maar de situatie kwalificeert nog altijd. De manner was al bedenkelijker want Almiron lummelt maar wat eigenlijk, lastig om daar agressie in te zien. Het is wel manner OR situation, maar gezien de zware strafmaat vind ik dat toch niet geheel irrelevant voor de beoordeling. Opnieuw schiet daar ene dan in een kramp omdat hij het handje ziet, meer dan om hetgene wat er gezegd is, als bijstaander. Gevaarlijk pad om te bewandelen, wat als die Ghanees slachtofferschap veinst in de situatie met Bellingham waar geen sprake is van "provocative, derisory or inflammatory manner or situation", wat dan? Ik weet het niet, maar gij hebt de regel goed gelezen blijkbaar dus misschien hebt gij het antwoord voor mij? Hierdoor mijn opmerking dat ik dat beschamend gedrag van die "slachtoffers" om iemand die een kaart verdient ook graag bestraft zou zien worden. Fake blessures pakken we nu immers toch ook aan na jaren van ergernis en naaierij? Als we respect en aansprakelijkheid als grondslagen nemen voor die nieuwe regel, terecht, dan mag dat ook wel gelden in de andere richting voor mij.

Dus ik kende de regel, ik heb er vragen bij ondanks dat ik beide rode kaarten terecht vind, en vraag ik voor een aanpassing ervan om de balans iets eerlijker te maken en mogelijk misbruik te temperen.

Over de match zelf nog: De maturiteit en kunde van die Mora, zeer straf.

Terug
Bovenaan