Kognitif - Soul Food

CerumenCrevice

Well-known member

Kognitif is een vaste waarde hier in huis wanneer de zon durft te schijnen in ons land.
Met de soul food reeks van releases brengt hij vooral veel (instrumental) hip-hop, maar gepaard met een hoop samples van verscheidene genres.
Die zijn dan ook telkens gratis te downloaden van hun Bandcamp pagina.

Voor de rest ga ik weinig zeggen over de muziek, leg het gewoon op.

We zijn vanaf vandaag een weekje weg en de kans is groot dat de reissoundtrack zal beperkt blijven tot Bumba en zijn vrienden... 😬

Ik zal zien of er zich 's avonds een kans voordoet om je AOTW eens te beluisteren, maar anders kan je volgende week ergens mijn neergepende impressies verwachten! Ik verwacht me alvast aan een chille, zomerse plaat!

Heel wat leuke beats weer die aanstekelijk werken. Het luistert wel lekker weg. Favoriet is Twenty Past Four. Misschien dat het album wel wat korter mocht want bij sommige nummers krijg ik het gevoel dat het meer van hetzelfde wordt.

Ondertussen toch eens kunnen luisteren!

Beetje hetzelfde gevoel als bij de Mickey Mouse Operation hier : best een aangenaam album, maar het grijpt me niet volledig. Die downtempo fase ligt namelijk al eventjes achter mij, ik concentreer me actueel meerder op house en techno zoals je wel weet waarschijnlijk :-)

Het lijkt me allemaal vrij in lijn met de 'chilled-out lofi study beats' op YouTube en consorten. De beats zijn op zich degelijk en de samples bij momenten wel leuk gevonden. Ik was minder fan van het veelvuldige gebruik van zijn 'stotter'-effectje en van enkele van de vocal samples die vrij irritant hoog waren..

Ondertussen toch eens kunnen luisteren!

Beetje hetzelfde gevoel als bij de Mickey Mouse Operation hier : best een aangenaam album, maar het grijpt me niet volledig. Die downtempo fase ligt namelijk al eventjes achter mij, ik concentreer me actueel meerder op house en techno zoals je wel weet waarschijnlijk :)
Downtempo is heel breed uiteraard, ik vond het perfect bij het huidige weer passen en ideaal op te zetten bij tuinwerken.
Het was twijfelen tussen downtempo, dubstep, drum and bass of zelfs een techno-ish plaat.
Als je albums kent in de techno sferen zoals 'Dear Unrest' van Harted, laat weten.
Heel wat leuke beats weer die aanstekelijk werken. Het luistert wel lekker weg. Favoriet is Twenty Past Four. Misschien dat het album wel wat korter mocht want bij sommige nummers krijg ik het gevoel dat het meer van hetzelfde wordt.
Het is inderdaad een best lang album dat vermoeiend kan zijn tegen het einde, voor mij persoonlijk omdat het nogal 'high octane' kan zijn.
Twenty Past Four heeft een iets andere vibe, maar dat is ook een van mijn favorieten.
Het lijkt me allemaal vrij in lijn met de 'chilled-out lofi study beats' op YouTube en consorten. De beats zijn op zich degelijk en de samples bij momenten wel leuk gevonden. Ik was minder fan van het veelvuldige gebruik van zijn 'stotter'-effectje en van enkele van de vocal samples die vrij irritant hoog waren..
Wel ja, het sfeertje is dus goed overgekomen. Het stotter effectje kan inderdaad vervelen, snap ik.

Ik herkende de artwork van de Soul Food series maar ik kon me de muziek niet meer voor de geest halen.

Ik heb deze opgezet terwijl ik van thuis aan het werken ben. De muziek is er zeker in geslaagd om de zon wat binnenshuis te krijgen en het luisterde erg fijn weg maar meer dan dat deed het mij helaas niet. Enkel wanneer er een gekende samples van bijvoorbeeld DJ Shadow of Galt Macdermot kon het even m'n aandacht grijpen maar ook niet meer van dat.

Eigenlijk is de beschrijving van Brian Eno over Ambient hier ook wel van toepassing:

a genre of music intended to "induce calm and a space to think" while remaining "as ignorable as it is interesting

Bijna vergeten hier iets te typen! Vond dit het leukste NDEFCB album tot nu toe.

Ik vind het moeilijk om hier veel opmerkingen over te geven behalve dat ik tijdens het beluisteren “goeie beats” dacht. Bleven ze echt hangen? Niet echt. Moet dat? Ook niet echt. Gewoon aangename muziek om op te hebben bij het doen van wat andere activiteiten.

Mijn referentiepunt van dit soort muziek is Endtroducing van DJ Shadow. Dit komt in de verste verte niet in de buurt daarvan maar dat is geen schande. Vraag maar hoe moeilijk dat is aan DJ Shadow zelf. Maar het heeft wel “iets” dat muziek van honderden beatmakers die nooit verder geraakt zijn dan hun slaapkamer mist.

Nog vlug even reageren voor ik richting Pukkelpop vertrek
Ik herkende de artwork van de Soul Food series maar ik kon me de muziek niet meer voor de geest halen.

Ik heb deze opgezet terwijl ik van thuis aan het werken ben. De muziek is er zeker in geslaagd om de zon wat binnenshuis te krijgen en het luisterde erg fijn weg maar meer dan dat deed het mij helaas niet. Enkel wanneer er een gekende samples van bijvoorbeeld DJ Shadow of Galt Macdermot kon het even m'n aandacht grijpen maar ook niet meer van dat.

Eigenlijk is de beschrijving van Brian Eno over Ambient hier ook wel van toepassing:

a genre of music intended to "induce calm and a space to think" while remaining "as ignorable as it is interesting
De link met ambient vind ik wat vreemd, want het is zeker geen ambient, eerder upbeat.
Maar dat is je punt niet, denk ik.
Je kan het zeker als achtergrond muziek opzetten, maar het loont om iets dichter te luisteren, dat is het idee ja.
Bijna vergeten hier iets te typen! Vond dit het leukste NDEFCB album tot nu toe.

Ik vind het moeilijk om hier veel opmerkingen over te geven behalve dat ik tijdens het beluisteren “goeie beats” dacht. Bleven ze echt hangen? Niet echt. Moet dat? Ook niet echt. Gewoon aangename muziek om op te hebben bij het doen van wat andere activiteiten.
Al mijn AOTWs worden als achtergrond muziek geklasseerd :unsure: wat mis ik?
Mijn referentiepunt van dit soort muziek is Endtroducing van DJ Shadow. Dit komt in de verste verte niet in de buurt daarvan maar dat is geen schande. Vraag maar hoe moeilijk dat is aan DJ Shadow zelf. Maar het heeft wel “iets” dat muziek van honderden beatmakers die nooit verder geraakt zijn dan hun slaapkamer mist.
De vergelijking met Endtroducing is logisch en dat is een super album. Maar niet zomers. Niet upbeat. Eerder introspectief en een tikkeltje meer experimental beats, minder laidback vibe. Een album kan niet alles zijn.
Het was hier ook niet meteen de bedoeling om in competitie te gaan met Endtroducing, het toon maar hoe dat in instrumental hip hop/beats er genoeg mogelijkheid is om een ander gevoel neer te planten.

Ook nog eens beluisterd en opgezocht. Ik zie dat er ook nog een tweede en derde Soul Food album is. Dan lijkt het mij meer dat deze telkens een verzameling van nummers zijn i.p.v. een echt album? Dan zijn mijn eerdere opmerkingen wel te begrijpen.

Ik zet dit album op een tijdje nadat de zon er eindelijk wat is doorgekomen. Een goed moment dus, want ik wist niet wat ik kon verwachten.
In ieder geval kan ik zeggen dat ik het hele leuke, groovy muziek vind! :music: Soms denk ik dat YouTube hapert, maar dan besef ik dat het gewoon expres zo gedaan is. :unsure:

Interessante en goede keuze!

Beetje wisselvallig imo. Afwisselend leuke en interessante nummers met dingen die me echt niets deden.
Walking on sunshine bv vond ik top terwijl ik Letter to my last love zo vond aanslepen. Echt een verklaring heb ik er niet voor want de insteek voor
alle nummers is hetzelfde alleen bevalt de uitwerking ervan me de ene keer beter dan de andere.

Eigenlijk zou ik het hele album eens moeten herbeluisteren en, zoals in't begin van de AotW reeks, eens nummer per nummer aantekeningen moeten maken. Jammer genoeg zitten we nu eenmaal in het post corona tijdperk en is daar wat minder tijd voor.

Al bij al: ok plaat die wat mij betreft een pak korter had gekunnen en gemogen. Maar hetgeen dat ik goed vond, vond ik dan wel meteen écht goed.

Terug
Bovenaan