Kunst met behulp van AI: Showcase

IMG_3170.jpeg

Ik zou dit eerder in photoshop gaan doen.
Als je dit concept in je hoofd hebt, is er zoveel leukers om mee te spelen dan een prompt in AI, imo.
Ergens wel, anderzijds wou ik wel eens zien wat AI ging maken. De prompt was deze. Niet helemaal uitgewerkt zoals ik in gedachten had:

A clever chimp using its camera to capture the irony of humans in cages, turning the tables on the traditional zoo experience.

Ergens wel, anderzijds wou ik wel eens zien wat AI ging maken. De prompt was deze. Niet helemaal uitgewerkt zoals ik in gedachten had:

A clever chimp using its camera to capture the irony of humans in cages, turning the tables on the traditional zoo experience.
Mja, is dan die wat net gepost is écht de moeite om in het atelier te posten?

Een minimum aan effort mag toch wel, ook in het AI hoekje.

AI art is niet “ik geef een prompt in en post het dan maar”. AI art is: “ik werk met prompts, verfijn en pas aan tot ik het resultaat krijg wat ik wens”.

Dus bij deze een warme oproep om het dan ook als een creatief proces te zien én je post te voorzien van wat info (gedachtengang en prompt zijn wel een minimum)

551b8168-0dcd-4f87-bab0-3847387fbe5e.jpg

A giant bun filled with pulled pork. The bun should span an entire square table with a red and white checkered tablecloth. The table stands in a sunny garden. A black metal fan is sitting at the table, reading a book.

Ik had die black metal fan wel anders in gedachten :rofl:

Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang het gaat duren eer iemand een copyright claim aan zijn been gaat hebben omdat de AI die hij gebruikte helemaal geen AI image, maar door een bug echt bronmateriaal gaf aan de user.

Bestaan er al publieke webtools met AI waar je een 'photoshop' request kan indienen?

Sta op punt van me nieuwe velgen voor de winter te bestellen maar zou ze graag es onder mijn auto zien (helaas geen voorbeelden van te vinden online, dus ik dacht: AI fixt dat wel voor me :oi22:

Is er hier ook plek voor muziek gemaakt met AI?
:tongue:

Beetje orchestral epos, brass band meets instrumentale hip hop. 100% gegenereerd met stukjes van ~30sec via prompts en dan cutting/extending mbv andere prompts etc... Echt verslavend voorlopig :laugh:

We weten ondertussen allemaal al dat AI beelden kan genereren, maar is het ook kunst? Carl De Keyzer opent denk ik hier mooi de discussie met zijn zelfverklaard eerste experiment. Hij maakt duidelijk gebruik van AI als tool om foto's te genereren. Zelf zegt dat hij zijn eigen fotografische stijl hierin heeft proberen te verwerken, maar gaat niet dieper in op hoe de beelden zijn gegenereerd. Heeft hij iets lokaal gedraaid dat getraind was op zijn eigen werk of maakte hij gebruik van een AI beeldgenerator met een open datasets die hij dan zo gepromt heeft om zijn eigen fotografische stijl te laten weerspiegelen?

Het is een interessant gegeven, maar ik weet niet of het voor mij iets veranderd. Ikzelf zie kunst meer als het overbrengen van een idee, verhaal, concept, visie en/of statement waarbij alle middelen om dat vorm te geven kunnen kunnen. AI in zijn breedste vorm is dan ook een van de zovele tools die een kunstenaar kan gebruiken. Maar de kunst zelf wordt nog altijd gemaakt door de kunstenaar. AI's hebben geen eigen ideeën of persoonlijkheid, ze kennen geen creatieve processen, brengen geen eigen verhaal, boodschap of ervaringen. Ze hebben geen (onder)bewustzijn of emoties.

In dat opzicht denk ik niet dat AI kunst kan maken.
Maar het werk van Carl De Keyzer is voor mij dan wel weer kunst.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Hoe staan jullie hier tegenover?
Het grootste probleem voor mij is, dat AI beelden van andere gebruikt om die dingen te maken. Lijkt me niet fair tov de originele maker(s) om zomaar dingen te gaan gebruiken zonder toestemming.

Verder vind ik AI ''kunst'' meestal ongeïnspireerd, saai en nogal plat. Al die beelden hebben zo dezelfde vibe ook vind ik (tot nu toe). Ook gewoon iets maken met gewoon een prompt in te geven wringt wat bij mij.

Maar, volgens mij kan alles ook kunst zijn, dus die AI beelden dan ook zeker, daarom moet ik het nog niet mooi of ethisch correct vinden natuurlijk 😁

De Keyser heeft zijn eigen beelden gebruikt om AI zijn stijl "aan te leren", dus hij heeft geen stockfoto's gebruikt van andere fotografen. Dat is wel een belangrijk verschil. Dit soort fotografie vind ik eerder een interessante niche dan een bedreiging voor het vak, ook omdat de fotograaf in dit geval actief stuurt.

De Keyser heeft zijn eigen beelden gebruikt om AI zijn stijl "aan te leren", dus hij heeft geen stockfoto's gebruikt van andere fotografen. Dat is wel een belangrijk verschil. Dit soort fotografie vind ik eerder een interessante niche dan een bedreiging voor het vak, ook omdat de fotograaf in dit geval actief stuurt.
Het ding is dat er volgens experts duizenden foto’s nodig zijn om een AI te trainen en ze dus vermoeden dat hij zijn eigen beelden + andere beelden gebruikt heeft om de AI te trainen.

Het ding is dat er volgens experts duizenden foto’s nodig zijn om een AI te trainen en ze dus vermoeden dat hij zijn eigen beelden + andere beelden gebruikt heeft om de AI te trainen.
Volgens het artikel:

Alle beelden in "Putin's Dream" zijn gemaakt met behulp van AI en toch zit er veel werk in: "Je krijgt heel snel een resultaat, maar ik wou beelden die op mijn werk leken". Om dicht bij zijn eigen fotostijl te blijven, trainde de fotograaf AI met beelden die hij in het verleden zelf maakte.
Ik weet niet hoeveel beelden hij heeft gemaakt op zijn reizen naar Rusland, maar ik zou denken toch heel wat?

Aan ruwe foto's zal een fotograaf als De Keyser geen gebrek hebben hé. Duizenden foto's, wat is dat voor zo iemand? Ik heb er hier zelf al 5000 op mijn gsm staan :unsure:

Terug
Bovenaan