laadpaal thuis

JohnCash

Member
Hallo,

iemand die thuis al een laadpaal heeft laten installeren? Ervaringen met merken en installateurs zijn welkom.
Mijn nieuwe wagen is full-electric dus ik ben toch op zoek naar een paal die minimum 11kW kan leveren.

Heb zelf geen EV, maar heb er wel 2 geïnstalleerd bij kennis/vrienden met een hybride.
Telkens de Wallbox Pulsar plus, 22kW. Mooi compact toestel.
Via app laadstroom instelbaar van 6 tot 32A.

Wil je slim laden met zonnepanelen? Load balancing nodig?
Ik sta ook voor deze keuze en ben aan het rond kijken wat best bij me past.
Mijn vrouw werkt 3 dagen per week thuis, dus zij zou het opladen van de auto kunnen ‘beheren’.
Idealiter kan dit via de app en kan ik dit op het werk doen.

een paal die minimum 11kW kan leveren.
Volgens mij wilt ge dat niet.

Al mijn collega's die zo veel hebben zetten die allemaal zo laag mogelijk. En klagen dat ze niet lager kunnen dan 8KW ofzo.

(Lees tussen de lijnen door: procumententarief).

De mijne is 4KW en ik heb nog nooit gedacht: "ging dat maar sneller."

Al mijn collega's die zo veel hebben zetten die allemaal zo laag mogelijk. En klagen dat ze niet lager kunnen dan 8KW ofzo.

gaat het dan niet om het capaciteitstarief?

Het is afhankelijk van je zonnepaneelinstallatie. Als je vele zonnepanelen hebt liggen, kan sneller laden handig zijn.

Hier wordt frequent de 10kW zonneproductie rechtstreeks naar de auto geleid.

Paal staat hier ingesteld om minimum 4kW te laden (3 fase kan niet lager) maar als de zon schijnt duwt hij alle overschot in de auto (9kW piek).
Meer dan 11kW wil je niet, dat is niet goed voor je capaciteitstarief.

Als je een 70+ kWh batterij hebt, 's avonds thuis toekomt met 5% SoC, dan ben je blij als je aan 7,4+ kW kan laden om tegen de volgende ochtend weer aan 80~100% SoC te zijn. Natuurlijk

Het is afhankelijk van je zonnepaneelinstallatie. Als je vele zonnepanelen hebt liggen, kan sneller laden handig zijn.

Hier wordt frequent de 10kW zonneproductie rechtstreeks naar de auto geleid.

Hier geen zonnenpanelen maar ik zie niet in waarom je niet lager zou kunnen gaan, toch met een deftige laadpaal...
Met m'n Wallbox kan ik perfect naar 1.38 kW (6A op monofase 230V) gaan.

Als je een 70+ kWh batterij hebt, 's avonds thuis toekomt met 5% SoC, dan ben je blij als je aan 7,4+ kW kan laden om tegen de volgende ochtend weer aan 80~100% SoC te zijn. Natuurlijk
Ik vraag mij echt af hoe vaak zo'n scenario zou voorvallen. Je gaat dus 2 dagen achter elkaar een volle batterij leegrijden zonder de mogelijkheid om die op locatie of met een korte tussenstop wat bij te laden?

Ik vraag mij echt af hoe vaak zo'n scenario zou voorvallen. Je gaat dus 2 dagen achter elkaar een volle batterij leegrijden zonder de mogelijkheid om die op locatie of met een korte tussenstop wat bij te laden?
Sommige dagen moet ik op en af naar Brussel zonder mogelijkheid om tussenin te laden, op locatie is er bv. niet altijd een vrije (publieke) laadpaal, de dagen ertussen moet de wagen rijklaar staan om op interventie te kunnen gaan als ik van wacht ben. Als die niet volgeladen is sta ik daar anders te blinken of verlies ik ook tijd op (terug)weg om bij te laden. Ben liever thuis met de wagen aan de laadpaal, dan aan een snelle lader op een snelwegparking.

Alles hangt natuurlijk af van je job & functie, als je 20 laadpalen hebt staan bij een klant/werkgever/jobsite, en er telkens voldoende vrij zijn, mag je u gelukkig prijzen.

Niet iedereen heeft de luxe op een kwartier of halfuurtje van z'n werk te wonen, of van thuis uit te werken...

Was al vergeten dat het voor vele BGers wel zo is... 😂

Sommige dagen moet ik op en af naar Brussel zonder mogelijkheid om tussenin te laden,
Tja, maar dan betaal je nu al $$$ voor je benzine/diesel, en die kan je zelf deels geen opwekken, en dus een deel van die $$$ voor jezelf houden.
Ik vermoed dat je dak vol ligt, eventueel met batterij (op aparte kring) zodat je kunt bijladen?

Paal staat hier ingesteld om minimum 4kW te laden (3 fase kan niet lager) maar als de zon schijnt duwt hij alle overschot in de auto (9kW piek).
Meer dan 11kW wil je niet, dat is niet goed voor je capaciteitstarief.
Dat probleem hebben mijn collega's die 3 fasen bij hun thuis hebben ook.
Laagste is 4kW en die willen lager maar dat gaat niet.

Hier geen zonnenpanelen maar ik zie niet in waarom je niet lager zou kunnen gaan, toch met een deftige laadpaal...
Op monofase kunt ge inderdaad lager gaan. Maar op 3fase niet.
Of kunt ge wisselen tussen 3fase/monofase (geen idee of dat mogelijk is)?

Sommige dagen moet ik op en af naar Brussel zonder mogelijkheid om tussenin te laden, op locatie is er bv. niet altijd een vrije (publieke) laadpaal, de dagen ertussen moet de wagen rijklaar staan om op interventie te kunnen gaan als ik van wacht ben. Als die niet volgeladen is sta ik daar anders te blinken of verlies ik ook tijd op (terug)weg om bij te laden. Ben liever thuis met de wagen aan de laadpaal, dan aan een snelle lader op een snelwegparking.😂
Met 5% thuiskomen doe ik inderdaad niet.
Dan moet ik die dag ook wel 400km ofzo rijden. Voor mijn werk valt dat inderdaad nooit voor.

Geen idee hoe vaak dat bij u voorvalt. Ik heb ooit 1 keer eens 5 minuten aan een snelle laadpaal gestaan omdat ik wat te weinig had.

Ik heb inderdaad ook laadpalen op het werk, en hier in de buurt staat ook een overvloed aan (snel)laadpalen. Maar zoals gezegd nog maar 1 keer gebruikt op 2 jaar tijd.

Dat probleem hebben mijn collega's die 3 fasen bij hun thuis hebben ook.
Laagste is 4kW en die willen lager maar dat gaat niet.
Minimum 4kW laden is al redelijk traag. Als je nog trager gaat laden heb je meer laadverlies.
Nieuwe Smappee palen kunnen automatisch switchen tussen 1 en 3 fase. Maar enkel om het kwartier want dat is niet zo goed voor de auto (geven ze zelf aan in de documentatie).

Niet iedereen heeft de luxe op een kwartier of halfuurtje van z'n werk te wonen, of van thuis uit te werken...

Was al vergeten dat het voor vele BGers wel zo is... 😂
Deze BGer heeft er voor gekozen om op een kwartier van zijn huis een contract te tekenen en zo ettelijke honderden euros minder te verdienen.

Ik heb dat ook niet gezegd ;) .

Het is handig om dynamisch je panelen mee te volgen. Hier varieert dat ook gewoon tussen 1 fase 6A en 3 fasen 32A afhankelijk van de zon. En eigenlijk capt hij op 3 fasen 10 kW omdat de omvormer niet meer geeft.

Wel meestal vast 1 of 3 fasen bij elke laadbeurt omdat de auto niet blij wordt van steeds fasewisselen tijdens laden. En de thuisbatterij vangt de grote dallen en pieken op.

Minimum 4kW laden is al redelijk traag. Als je nog trager gaat laden heb je meer laadverlies.
Nieuwe Smappee palen kunnen automatisch switchen tussen 1 en 3 fase. Maar enkel om het kwartier want dat is niet zo goed voor de auto (geven ze zelf aan in de documentatie).
Dat laadverlies valt wel mee op zich. En bij zonne energie maakt het laadverlies weinig uit, het brengt nog altijd meer op dan in het net pompen.

Ik heb de mijne hard capped op 3,5kW. Daar kom ik in 99% van de keren mee toe. De overige keren ga ik dan wel een vijftal minuutjes aan de snellader hangen.

Terug
Bovenaan