Leeftijd en de arbeidsmarkt

Denk dat leeftijdsdiscriminatie in de toekomst wel serieus zal minderen. Als je al ziet hoeveel knelpuntberoepen er zijn (ook daarnaast is er voor veel jobs, zelfs hooggeschoolde, geen overvloed meer aan sollicitanten) en hoe onze demografie eruit zal zien de komende decennia (veel gepensioneerden, veel laaggeschoolde allochtonen), dan zullen ze binnenkort nog blij moeten zijn als er 50-jarige ofzo nog solliciteert voor iets junior. :oi22:

Waar zijn er dan zoveel te korten buiten de zorg en it?
Probeer van een operationele job in een logistiek naar meer planning / coördinator te gaan en is toch moeilijk.

Bij ons in de (petro)chemie vinden ze ook quasi geen volk meer. Functies binnen onderhoud waren al langer een probleem maar nu vinden ze ook geen volk meer dat als procesoperator wilt werken. Combinatie van vereist opleidingsniveau en de werkomstandigheden (shiften, weekend werk, perceptie van de omgeving, etc).

De volledige lijst van de VDAB staat hier. onderaan kan je een meer gedetailleerde pdf vinden.

Ik vraag me af hoe erg het gaat worden als men de uren die tellen als nachtshift gaat verminderen.
Welke gek gaat er nog zware volcontinue shiften lopen als je 10% meer krijgt dan een 9-5? Ik heb de cijfers uit een aantal artikels hierover is geëxtrapoleerd naar mijn eigen loon, 100% klopt dat uiteraard niet, en omkomen van de honger zal ik ook niet, maar ik zal wel serieus overwegen om te stoppen met volcontinue shiften als ik plots 1000-1500 euro bruto per maand mag afgeven (excl. vakantiegeld). Dat is quasi de helft van mijn shiftgeld dat ik dan kwijt ben en daarvoor ga ik heus niet 7 nachten op 28 dagen lopen en 3 van de 4 weekends werken.

Waar zijn er dan zoveel te korten buiten de zorg en it?
Probeer van een operationele job in een logistiek naar meer planning / coördinator te gaan en is toch moeilijk.

Tekorten nog niet zozeer, maar in quasi alle sectoren zien ze wel een alsmaar dalend aantal sollicitaties.

De grote cohorte uit de jaren '60 begint af te zwaaien, een inactiviteitsgraad die maar niet wil zakken, een procentueel groeiende groep mensen die laaggeschoold en slecht Nederlandstalig zijn (en waar je dus eigenlijk weinig mee kunt aanvangen), een groeiende groep mensen die niet meer zo zot zijn als hun ouders om voltijds te werken voor een matig loontje (en meer belang hechten aan privéleven), ...
Het staat er allemaal niet zo goed op.

Kan je niet gewoon BG-gewijs maken dat je binnen bent tegen dat je 55 ofzo bent?
Hoef je je niet meer druk te maken over werk vinden enzo...

Is het grote probleem ook niet we in ons hoofd hebben gestoken dat we op ons 50-60 nog altijd evenveel of meer moeten verdienen als toen we 30-40 waren terwijl onze productiviteit doorsnee gewoon een pak minder is en niet elke werkplek kan profiteren van onze ervaring?

Het is niet mogelijk om mensen hun loon te verminderen vanaf dat hun prestaties ook verminderen, wat op zich ergens vreemd is. In de sportwereld als je niet meer mee kan, dan schuif je op en kan je nog in het wereldje actief blijven door zelf te beginnen coachen en je ervaring door te geven. In een werkomgeving is dat gewoon niet. Lonen en posities zijn beschermd, een bespreking waarbij het werk aangepast wordt maar ook het loon aangepast wordt is niet mogelijk want "waarom zou je dat doen, het is je recht om je loon te behouden". Als je dan toch ontslagen wordt (wat zelfs met betaling van een opzegging niet altijd zo simpel is) moet je werk zoeken en dan is het klagen dat ze je niet meer willen aanpakken vanwege te oud... In realiteit is het probleem vaak dat de loonverwachting nog steeds op dat niveau zit wat gewoon niet meer realistisch is gezien goedkopere en jongere/efficiëntere/productievere alternatieven er zijn. Zelf zien we het ook, waarom zouden we iemand aanpakken die 30 jaar ervaring heeft maar wel 2 of 3x zoveel kost als iemand die net van de schoolbanken komt? De eerste is zeer duur en zal niet altijd even gemakkelijk in onze werking "gekneed" kunnen worden, terwijl die tweede wel gewoon ineens mee is en daarbij allicht nog een hogere output heeft.

Moest ik geen werk meer vinden op mijn 50j, ik zou een werk vinden waarbij ik minimaal verdien (laten we eerlijk zijn, minimaal is echt niet zo minimaal tegenwoordig) en ook 0,0 stress of verantwoordelijkheden heb maar de dag vlot kan doorkomen, desnoods in 4/5e of halftijds.

Kan je niet gewoon BG-gewijs maken dat je binnen bent tegen dat je 55 ofzo bent?
Hoef je je niet meer druk te maken over werk vinden enzo...
Oftewel hoe een post maken puur om zelf controverse op te starten terwijl je.... Tegen die controverse wil ingaan die er tot dan nog niet is.

Moest ik geen werk meer vinden op mijn 50j, ik zou een werk vinden waarbij ik minimaal verdien (laten we eerlijk zijn, minimaal is echt niet zo minimaal tegenwoordig) en ook 0,0 stress of verantwoordelijkheden heb maar de dag vlot kan doorkomen, desnoods in 4/5e of halftijds.
Hoe realistisch is dat dan? Je wil dan als 50-plusser gaan concurreren met iedereen zowat, want dat zijn jobs die ook iedereen kan.

Hoe realistisch is dat dan? Je wil dan als 50-plusser gaan concurreren met iedereen zowat, want dat zijn jobs die ook iedereen kan.
Dus omdat er veel mensen dat type job zouden zoeken moet ik dan maar iets anders gaan zoeken want "weinig realistisch"?

Vreemde redenering, als 50-jarige (duurt nog wel even maar stel dat ik van ingesteldheid op dat moment nog ietwat gelijkaardig ben) ben ik me bewust van mijn tekortkomingen maar ga ik nog altijd wel uit van mijn sterktes als 50-jarige. Als er 20 vijftigers zijn die voor een job gaan solliciteren, waarom zou ik dan uiteindelijk zulke job ook niet krijgen na enkele sollicitaties? Ik beschouw mezelf tegen dan hopelijk nog steeds als "de betere werker" in vergelijking met mijn peers, met wat chance zal dat dan ook wel blijken?

Ik heb niet gezegd dat je de jobs voor het uitkiezen zal hebben. Maar schuif de loonverwachting al omlaag en de noodzaak dat het een job is waar je 30+ jaar ervaring hebt en dan zal de zoektocht logischerwijze ook al een stuk gemakkelijker worden...

En nochtans zie ik constant vacatures in elke supermarkt in de buurt voor kassamedewerkers. Dat zijn jobs die inderdaad iedereen kan maar daarom niet wilt doen; en voldoet aan de vereisten die @Vega opstelde. Veelal ook mogelijkheid om deeltijds te doen.

En dat is nog maar 1 concreet voorbeeld, er zullen er wel nog genoeg zijn. En dat zijn dan meestal jobs die niet ingevuld raken omdat ze niet boeiend genoeg zijn; en dat zijn ook niet de jobs die werklozen met een hoger diploma gaan invullen.

Het is niet mogelijk om mensen hun loon te verminderen vanaf dat hun prestaties ook verminderen, wat op zich ergens vreemd is.

Dat is toch niet raar. Je hebt een contract afgesloten voor het inhuren van iemand zijn tijd. Niet voor het behalen van specifieke prestaties.

Dus omdat er veel mensen dat type job zouden zoeken moet ik dan maar iets anders gaan zoeken want "weinig realistisch"?

Vreemde redenering, als 50-jarige (duurt nog wel even maar stel dat ik van ingesteldheid op dat moment nog ietwat gelijkaardig ben) ben ik me bewust van mijn tekortkomingen maar ga ik nog altijd wel uit van mijn sterktes als 50-jarige. Als er 20 vijftigers zijn die voor een job gaan solliciteren, waarom zou ik dan uiteindelijk zulke job ook niet krijgen na enkele sollicitaties? Ik beschouw mezelf tegen dan hopelijk nog steeds als "de betere werker" in vergelijking met mijn peers, met wat chance zal dat dan ook wel blijken?

Ik heb niet gezegd dat je de jobs voor het uitkiezen zal hebben. Maar schuif de loonverwachting al omlaag en de noodzaak dat het een job is waar je 30+ jaar ervaring hebt en dan zal de zoektocht logischerwijze ook al een stuk gemakkelijker worden...
Goh, ik vind het gewoon niet logisch. Je argument is dat oudere mensen niet meer populair zijn op de arbeidsmarkt omdat hun loonsverwachtingen te hoog zijn. Ik zou denken dat velen zich toch liever nuttig zouden voelen aan minder loon.

Maar je antwoord is dan een -IMO voor veel mensen ideale- job zoeken onderaan de ladder? Als daar een fysiek aspect bij komt kijken is een schoolverlater gewoon beter lijkt me. Als het teert op die ervaring, genre iets consultant-achtig, ok, maar of er zo voldoende functies zijn weet ik toch niet (en in veel sectoren zal daar geen nood aan zijn).

Maar ok, het gaat dan over zaken zoals kassamedewerker zoals @the_fox aangeeft? Ja, als niemand dat wil doen heeft dat meestal een reden, maar dan zie ik dat wel werken. Maar dan enkel omdat er geen concurrentie is.

Vreemde redenering, als 50-jarige (duurt nog wel even maar stel dat ik van ingesteldheid op dat moment nog ietwat gelijkaardig ben) ben ik me bewust van mijn tekortkomingen maar ga ik nog altijd wel uit van mijn sterktes als 50-jarige. Als er 20 vijftigers zijn die voor een job gaan solliciteren, waarom zou ik dan uiteindelijk zulke job ook niet krijgen na enkele sollicitaties?
Maar je concurreert niet met 20 andere vijftigers, je concurreert ook met de 20-30 jarigen die ook mss wel die nul verantwoordelijkheid, 4/5, laag maar goed genoeg loon jobs willen.

En zoals je zelf zegt, waarom zou men dan de 50+ jarige met een ego en "ervaring" ( aka vastgeroest) gaan aannemen?

Dat is toch niet raar. Je hebt een contract afgesloten voor het inhuren van iemand zijn tijd. Niet voor het behalen van specifieke prestaties.
Wat echter wel raar is, is het concept van anciënniteit. Het idee dat uw tijd meer waard is gewoon omdat je daar al 10 jaar rondloopt en nog altijd hetzelfde doet is ook maar vreemd

Wat echter wel raar is, is het concept van anciënniteit. Het idee dat uw tijd meer waard is gewoon omdat je daar al 10 jaar rondloopt en nog altijd hetzelfde doet is ook maar vreemd
Ik denk dat het concept op zich niet verkeerd is maar het in België misschien gewoon te sterk je loon beïnvloedt.

Dat is wél raar. Misschien niet "je hebt een contract van onbepaalde duur DUS moet je, zelfs bij het verminderen van je output, hetzelfde betaald blijven worden", maar in sé wordt dat raar gemaakt doordat het contract van onbepaalde duur principe op zich vreemd is. Jij gaat zeggen "hoe vreemd, dat is toch normaal in België?"... Ja, dat is in België normaal maar ik vind dat dus gewoon niet normaal.

Ik zou het ergens logischer vinden dat arbeidscontracten steeds voor periodes van 5 jaar of max. 10 jaar zijn en dat er dan een herevaluatie plaatsvindt. Je zou zelfs een soort bescherming voor de werknemer kunnen inlassen waarbij het arbeidscontract sowieso moet verdergezet worden indien de werknemer dit wil, maar dat de mogelijkheid bestaat dat het loonpakket X% verminderd wordt door de werkgever indien deze van oordeel is dat de prestaties van de werknemer ook niet meer dezelfde zijn als bij opstart van het contract. Ik geloof nu eenmaal niet in het "je gaat een arbeidscontract aan in de wetenschap dat je minimum idem loon zal hebben + indexaties ongeacht je prestaties".

Voordat er weer op deze uitspraken gesprongen wordt, hoe en wat laat ik in het midden hé... Er gaan weer enkele BG'ers goesting hebben om mensen in fictieve situaties te redden, nergens voor nodig.

Goh, ik vind het gewoon niet logisch. Je argument is dat oudere mensen niet meer populair zijn op de arbeidsmarkt omdat hun loonsverwachtingen te hoog zijn. Ik zou denken dat velen zich toch liever nuttig zouden voelen aan minder loon.

Maar je antwoord is dan een -IMO voor veel mensen ideale- job zoeken onderaan de ladder? Als daar een fysiek aspect bij komt kijken is een schoolverlater gewoon beter lijkt me. Als het teert op die ervaring, genre iets consultant-achtig, ok, maar of er zo voldoende functies zijn weet ik toch niet (en in veel sectoren zal daar geen nood aan zijn).

Maar ok, het gaat dan over zaken zoals kassamedewerker zoals @the_fox aangeeft? Ja, als niemand dat wil doen heeft dat meestal een reden, maar dan zie ik dat wel werken. Maar dan enkel omdat er geen concurrentie is.
Waar zeg ik dat oudere mensen niet meer populair zijn op de arbeidsmarkt? Heb ik nergens gezegd, er zijn heus genoeg profielen die op hun 50/60 (of zelfs daarna) zéér populair zijn... Ik heb gesteld dat vele 50'ers en 60'ers hun loonverwachtingen te hoog zijn of verwachten dat ze in hun expertise worden aangenomen, wat in de realiteit niet altijd doenbaar is. Totaal iets anders, nergens zeg ik dat 50'ers of 60'ers nutteloze jobs moeten uitvoeren (zoals jij het in je eerste alinea wat wil laten doorschijnen).

Schoolverlaters zullen eerder kijken naar welke jobs gemakkelijk zijn maar ook vooral zoveel mogelijk inkomsten genereren zonder lange opleidingen/studies te moeten aangaan. Jobs in de horeca bvb. zijn niet zomaar populair bij de jeugd, procesoperator, in de havensector of bouwsector gaan werken, shiftenwerk, etc... Dit zijn denk ik niet het type jobs waarnaar ik verwees als ik zei jobs met weinig stress of verantwoordelijkheden (laten we het kenmerk fysieke tol ineens meenemen hierin dat er gezocht wordt naar iets wat zo weinig mogelijk fysiek stresserend is).
Maar je concurreert niet met 20 andere vijftigers, je concurreert ook met de 20-30 jarigen die ook mss wel die nul verantwoordelijkheid, 4/5, laag maar goed genoeg loon jobs willen.

En zoals je zelf zegt, waarom zou men dan de 50+ jarige met een ego en "ervaring" ( aka vastgeroest) gaan aannemen?
Zie dus mijn vorige alinea...

En ik moet toevoegen, leeftijd kan een troef zijn maar als je de kostprijs van die twintiger al gelijkstelt aan die van de vijftiger (die dus in mijn context zijn loonverwachting heeft gelijkgesteld met iemand 30j jonger)... Dan is het opeens een andere strijd. We moeten nu ook niet doen alsof elke twintiger een productief genie is en elke vijftiger een versleten ouwe mens hé...

Hangt zeer nauw verbonden ook aan wat ik vreemd vind aan dat contract van onbepaalde duur... Op zich ben ik daar nog wel voor te vinden, wij geven onze collega's ook automatische verbetering na 5j/10j/15j/20j/... die soms vanuit ons PC zijn opgedwongen maar vooral die we zelf hebben geïntroduceerd.

Ik denk dat het concept op zich niet verkeerd is maar het in België misschien gewoon te sterk je loon beïnvloedt.
Mja ik denk dat dat in België in ieder geval grote invloed heeft op het x keer zo duur zijn van oudere mensen.

Ik weet dat ik +/- evenveel verdiende als collega's die 10+ jaar ouder waren dan ik hier en ik weet ook dat men collega die 8 jaar jonger is +/- evenveel verdient als ik. Is ook logisch want we doen/deden ongeveer dezelfde job. Er is geen enkele reden waarom die kerels van tegen de 50 toen meer moesten verdienen dan ik als we hetzelfde deden.

En de kwaliteit biert ook

Dat is echt wel typerend voor de ambtenarij, zulke mentaliteit.

Alle dagen 8u op toilet en koffie drinken: “ah, maar ik doe mijn uren toch?”

Waar zeg ik dat oudere mensen niet meer populair zijn op de arbeidsmarkt? Heb ik nergens gezegd, er zijn heus genoeg profielen die op hun 50/60 (of zelfs daarna) zéér populair zijn... Ik heb gesteld dat vele 50'ers en 60'ers hun loonverwachtingen te hoog zijn of verwachten dat ze in hun expertise worden aangenomen, wat in de realiteit niet altijd doenbaar is. Totaal iets anders, nergens zeg ik dat 50'ers of 60'ers nutteloze jobs moeten uitvoeren (zoals jij het in je eerste alinea wat wil laten doorschijnen).
Ok ze zijn populair maar ze geraken niet aan de bak want ze willen meer betaald worden dan ze waard zijn. Beter zo?

En dat liet ik niet doorschijnen trouwens, ik zei dat ze waarschijnlijk populair waren bij velen.
Schoolverlaters zullen eerder kijken naar welke jobs gemakkelijk zijn maar ook vooral zoveel mogelijk inkomsten genereren zonder lange opleidingen/studies te moeten aangaan. Jobs in de horeca bvb. zijn niet zomaar populair bij de jeugd, procesoperator, in de havensector of bouwsector gaan werken, shiftenwerk, etc... Dit zijn denk ik niet het type jobs waarnaar ik verwees als ik zei jobs met weinig stress of verantwoordelijkheden (laten we het kenmerk fysieke tol ineens meenemen hierin dat er gezocht wordt naar iets wat zo weinig mogelijk fysiek stresserend is).
Kan je eens zeggen welke jobs je dan eigenlijk bedoelt?

En ook wat het verschil is tussen werkloos zijn omdat je te duur bent en werkloos zijn omdat je een job wil doen die velen willen doen?

Ok ze zijn populair maar ze geraken niet aan de bak want ze willen meer betaald worden dan ze waard zijn. Beter zo?
*zucht* Of hoe weer de uitspraken in een negatief daglicht te proberen stellen zonder dat dat hoeft, toch zeer vaak hetzelfde liedje met u hé? Ik zeg het nog zo dat er geen nood is om fictieve personen in fictieve situaties te gaan verdedigen, zijn er altijd enkele Don Quijote's bij die die drang toch naar boven voelen kruipen...

Neen dus, ik heb het niet over "ze", ik vermeld duidelijk dat dit een probleem is. Zeg ik dat ALLE 50'ers dit probleem hebben dat ze verwachten voor de rest van hun arbeidsleven aan krak dezelfde voorwaarden te kunnen werken als dit door omstandigheden gewoon niet meer realistisch is?

Neen... Maar nogmaals, nuance voor u lijkt zeer moeilijk, eens je in zwart/wit denkt en de uitspraken van iemand anders zijn meer zwart of meer wit dan dat jij wilt, BAM. Discussie de vuilbak in en het wordt een potje zinloos "jij tegen mij".

Kan je eens zeggen welke jobs je dan eigenlijk bedoelt?

En ook wat het verschil is tussen werkloos zijn omdat je te duur bent en werkloos zijn omdat je een job wil doen die velen willen doen?
Niet dat ik met de situatie van 50 jaar te zijn en een nieuwe carrière te moeten maken veel ervaring heb maar als ik dan toch nadenk over de mensen die ik ken die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt of gewoon met 2 minuten nadenken:
- Werken bij iets wat je graag doet, deeltijds kan doen en aan een minimumloon kan doen:
* Helpende hand/... bij een dierenarts/dierenasiel
* Idem bij VZW's doch in loondienst, niet als vrijwilliger (ja, dat bestaat)
* Vrachtwagenchauffeur nationaal (of internationaal als dat uw meug is en uw situatie het toelaat)
* Buschauffeur in een ietwat "rustigere" gemeente
* Kassamedewerker
* Algemeen administratief medewerker

Werkloos zijn omdat je te duur bent:
Als je "te duur bent" zoals jij het stelt is dat dus net wat ik zeg, je verwachting van je loon is te hoog waardoor geen werkgever je een job wil aanbieden. Oplossing simpel, uw loonverwachting aanpassen.

Werkloos zijn omdat je een job wil doen die velen willen doen:
Dit bestaat niet. Dan kan het zijn dat:
- Je te beperkt aan het zoeken bent qua jobinhoud en je meer andere functies moet gaan zoeken
- Je nog niet lang genoeg aan het zoeken bent

Oplossing simpel, uw type job uitbreiden naar andere zaken waar je geen ervaring mee hebt en langer zoeken.

We zitten hier in België, als je WIL werken, dan werk je. Ik zeg niet dat je binnen de maand je nieuwe job hebt gevonden maar het is heus niet onmogelijk om:

- 50 jaar te zijn
- Een nieuwe job te gaan zoeken in iets wat je nog nooit gedaan hebt
- Niet-fysiek intensieve job
- Job die je deeltijds kan uitvoeren
- Job waarbij je nog steeds voldoening haalt (of dat nu is door de job zelf, door de collega's, door de klanten, whatever)

Maar dan moet je wel uw stelling laten vallen dat een 50'er "job X wel niet zal vinden want iedereen wil dat". Dat is op voorhand al falen nog voor je begonnen bent, als jouw instelling zo is, prima, de mijne is wel wat anders.

*zucht* Of hoe weer de uitspraken in een negatief daglicht te proberen stellen zonder dat dat hoeft, toch zeer vaak hetzelfde liedje met u hé? Ik zeg het nog zo dat er geen nood is om fictieve personen in fictieve situaties te gaan verdedigen, zijn er altijd enkele Don Quijote's bij die die drang toch naar boven voelen kruipen...

Neen dus, ik heb het niet over "ze", ik vermeld duidelijk dat dit een probleem is. Zeg ik dat ALLE 50'ers dit probleem hebben dat ze verwachten voor de rest van hun arbeidsleven aan krak dezelfde voorwaarden te kunnen werken als dit door omstandigheden gewoon niet meer realistisch is?

Neen... Maar nogmaals, nuance voor u lijkt zeer moeilijk, eens je in zwart/wit denkt en de uitspraken van iemand anders zijn meer zwart of meer wit dan dat jij wilt, BAM. Discussie de vuilbak in en het wordt een potje zinloos "jij tegen mij".
Ik reageerde gewoon op jouw post hoor, omdat je aangaf dat het probleem was dat mensen te hoge loonsverwachtingen hebben en je leek te zeggen dat jij dan wel een eenvoudige job aan een minimumloon zou doen. Volgens mij is dat geen oplossing, voor de redenen die ik aangaf. Zoals gewoonlijk begin jij dan wat defensief te doen en mij te beschuldigen van allerlei zaken ("je laat uitschijnen dat die jobs nutteloos zijn").

Ik probeer hier niemand te verdedigen, het feit is dat boven een bepaalde leeftijd aan de bak komen moeilijker wordt. Ik zei dan "minder populair", maar dat was voor jou een probleem want dat heb je niet gezegd. Ja ok, heeft helemaal niets te maken met mijn posts of mijn punt dus waarom je daarover nu weer zo te keer moet gaan, geen idee. Ik vind dat ook typisch jouw manier van doen, maar goed. Hieronder heb je eindelijk iets concreet gezegd.

Niet dat ik met de situatie van 50 jaar te zijn en een nieuwe carrière te moeten maken veel ervaring heb maar als ik dan toch nadenk over de mensen die ik ken die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt of gewoon met 2 minuten nadenken:
- Werken bij iets wat je graag doet, deeltijds kan doen en aan een minimumloon kan doen:
* Helpende hand/... bij een dierenarts/dierenasiel
* Idem bij VZW's doch in loondienst, niet als vrijwilliger (ja, dat bestaat)
* Vrachtwagenchauffeur nationaal (of internationaal als dat uw meug is en uw situatie het toelaat)
* Buschauffeur in een ietwat "rustigere" gemeente
* Kassamedewerker
* Algemeen administratief medewerker

Werkloos zijn omdat je te duur bent:
Als je "te duur bent" zoals jij het stelt is dat dus net wat ik zeg, je verwachting van je loon is te hoog waardoor geen werkgever je een job wil aanbieden. Oplossing simpel, uw loonverwachting aanpassen.

Werkloos zijn omdat je een job wil doen die velen willen doen:
Dit bestaat niet. Dan kan het zijn dat:
- Je te beperkt aan het zoeken bent qua jobinhoud en je meer andere functies moet gaan zoeken
- Je nog niet lang genoeg aan het zoeken bent

Oplossing simpel, uw type job uitbreiden naar andere zaken waar je geen ervaring mee hebt en langer zoeken.

We zitten hier in België, als je WIL werken, dan werk je. Ik zeg niet dat je binnen de maand je nieuwe job hebt gevonden maar het is heus niet onmogelijk om:

- 50 jaar te zijn
- Een nieuwe job te gaan zoeken in iets wat je nog nooit gedaan hebt
- Niet-fysiek intensieve job
- Job die je deeltijds kan uitvoeren
- Job waarbij je nog steeds voldoening haalt (of dat nu is door de job zelf, door de collega's, door de klanten, whatever)

Maar dan moet je wel uw stelling laten vallen dat een 50'er "job X wel niet zal vinden want iedereen wil dat". Dat is op voorhand al falen nog voor je begonnen bent, als jouw instelling zo is, prima, de mijne is wel wat anders.
Dan zijn we dus terug bij wat ik zei: als er amper concurrentie is zal dat lukken, en anders zal je het hoogstwaarschijnlijk niet halen want iemand veel jonger wil dat aan hetzelfde loon sneller en flexibeler doen (mogelijk als student of flexijob). Veel van die jobs lijken me niet echt dik gezaaid of niet aantrekkelijk voor redenen die ik bij een 50+ iemand nog harder zie tellen, maar goed. Realistisch, ik weet het niet.

Terug
Bovenaan