Ok ze zijn populair maar ze geraken niet aan de bak want ze willen meer betaald worden dan ze waard zijn. Beter zo?
*zucht* Of hoe weer de uitspraken in een negatief daglicht te proberen stellen zonder dat dat hoeft, toch zeer vaak hetzelfde liedje met u hé? Ik zeg het nog zo dat er geen nood is om fictieve personen in fictieve situaties te gaan verdedigen, zijn er altijd enkele Don Quijote's bij die die drang toch naar boven voelen kruipen...
Neen dus, ik heb het niet over "
ze", ik vermeld duidelijk dat dit een probleem is. Zeg ik dat
ALLE 50'ers dit probleem hebben dat ze verwachten voor de rest van hun arbeidsleven aan krak dezelfde voorwaarden te kunnen werken als dit door omstandigheden gewoon niet meer realistisch is?
Neen... Maar nogmaals, nuance voor u lijkt zeer moeilijk, eens je in zwart/wit denkt en de uitspraken van iemand anders zijn meer zwart of meer wit dan dat jij wilt, BAM. Discussie de vuilbak in en het wordt een potje zinloos "jij tegen mij".
Kan je eens zeggen welke jobs je dan eigenlijk bedoelt?
En ook wat het verschil is tussen werkloos zijn omdat je te duur bent en werkloos zijn omdat je een job wil doen die velen willen doen?
Niet dat ik met de situatie van 50 jaar te zijn en een nieuwe carrière te moeten maken veel ervaring heb maar als ik dan toch nadenk over de mensen die ik ken die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt of gewoon met 2 minuten nadenken:
- Werken bij iets wat je graag doet, deeltijds kan doen en aan een minimumloon kan doen:
* Helpende hand/... bij een dierenarts/dierenasiel
* Idem bij VZW's doch in loondienst, niet als vrijwilliger (ja, dat bestaat)
* Vrachtwagenchauffeur nationaal (of internationaal als dat uw meug is en uw situatie het toelaat)
* Buschauffeur in een ietwat "rustigere" gemeente
* Kassamedewerker
* Algemeen administratief medewerker
Werkloos zijn omdat je te duur bent:
Als je "te duur bent" zoals jij het stelt is dat dus net wat ik zeg, je verwachting van je loon is te hoog waardoor geen werkgever je een job wil aanbieden. Oplossing simpel, uw loonverwachting aanpassen.
Werkloos zijn omdat je een job wil doen die velen willen doen:
Dit bestaat niet. Dan kan het zijn dat:
- Je te beperkt aan het zoeken bent qua jobinhoud en je meer andere functies moet gaan zoeken
- Je nog niet lang genoeg aan het zoeken bent
Oplossing simpel, uw type job uitbreiden naar andere zaken waar je geen ervaring mee hebt en langer zoeken.
We zitten hier in België, als je WIL werken, dan werk je. Ik zeg niet dat je binnen de maand je nieuwe job hebt gevonden maar het is heus niet onmogelijk om:
- 50 jaar te zijn
- Een nieuwe job te gaan zoeken in iets wat je nog nooit gedaan hebt
- Niet-fysiek intensieve job
- Job die je deeltijds kan uitvoeren
- Job waarbij je nog steeds voldoening haalt (of dat nu is door de job zelf, door de collega's, door de klanten, whatever)
Maar dan moet je wel uw stelling laten vallen dat een 50'er "job X wel niet zal vinden want iedereen wil dat". Dat is op voorhand al falen nog voor je begonnen bent, als jouw instelling zo is, prima, de mijne is wel wat anders.