Lente en Zomer 2026

Au79

Well-known member
De Azorenuitloper raakt stilaan uitgespeeld en na een zachte start van de lente gaan we voor enkele dagen naar een strakke NW-stroming en dan weet je wat eraan komt in deze tijd van het jaar: temperaturen die de 10 graden niet meer halen, felle buien en veel wind. Zou daarna echter weer vrij snel stabiliseren maar voorlopig even geen lente-achtige 15+ meer. Vanaf tweede helft volgende week kan het alle kanten uit.

Ja, zou abnormaal zijn als het continu te warm voor de tijd van het jaar is, na een goede periode volgt dikwijls een slechtere periode... Nu de optimisten onder ons weten ook wel dat na een slechtere periode weer een goede periode volgt. Dat is het weer in Vlaanderen samengevat. Zeker in de tussenseizoenen wil het nog wel eens op en af gaan. Dat is perfect normaal.

Ach ja het zomeruur zit er weer aan te komen. Gaat weer afzien worden.
Daarmee ( en andere redenen) maandag en dinsdag verlof genomen.
Op werkdagen om 9u licht is voldoende. Nu is het al om 6u30 licht, beetje belachelijk als ne mens tot 9u slaapt.

Op werkdagen om 9u licht is voldoende. Nu is het al om 6u30 licht, beetje belachelijk als ne mens tot 9u slaapt.

Dat begrijp ik niet goed. Het zomeruur gaat er toch net voor zorgen dat het 's ochtends een uur later licht wordt? Als ik je post goed lees vind je dat net goed, dus waarom dan afzien en verlof nemen?

Hoeveel mensen zouden er tot 9u slapen op een werkdag?

Rond 21 juni is het voor 5u al klaar trouwens, en duurt het tot 23u eer het echt donker is. Dan kunnen we moeilijk nog meer onze klok vooruit zetten. 2x per jaar de aanpassing maken is al genoeg vind ik. Dan moet je verder maar je levensstijl aanpassen aan de zon.

Hopelijk valt er vandaag en morgen goed wat regen. Tot nu toe enkel grijs en heel veel wind. Vrij nutteloos weer. Dan kan het beter ook wat regenen.

Hopelijk valt er vandaag en morgen goed wat regen. Tot nu toe enkel grijs en heel veel wind. Vrij nutteloos weer. Dan kan het beter ook wat regenen.
Vind ik ook. Ik maak mijn plan om per auto te gaan werken op basis van de voorspelling, en dan wil ik ook dat het zoals voorspeld regent.
Nuja, er is ook wel enorm veel wind vandaag precies, dus echt aangenaam fietsweer zou het toch niet zijn.

Dat begrijp ik niet goed. Het zomeruur gaat er toch net voor zorgen dat het 's ochtends een uur later licht wordt? Als ik je post goed lees vind je dat net goed, dus waarom dan afzien en verlof nemen?
Juist, het uurtje extra licht in de avond is welkom, het ging mij vooral over het aanpassen. Tot 10u slapen op een werkdag is net dat beetje te veel.
Hoeveel mensen zouden er tot 9u slapen op een werkdag?
Weinig, voor die vroege vogels is dit wel voordelig?
Het voordeel zit dan vooral in de avond, precies.

naar een strakke NW-stroming en dan weet je wat eraan komt in deze tijd van het jaar
De traditionele NW-stroming in het voorjaar met alles dat erbij hoort, ik zie het als de laatste stuiptrekking van de winter. Ook in deze hogedruk-gedomineerde periode wordt het uiteraard weer niet overgeslagen.
Vanaf tweede helft volgende week kan het alle kanten uit.
Inderdaad. Hopelijk wint de piste van sterke dominantie van hogedruk in de paasvakantie. Die wind en regen mag dan wel weer aan de kant.
Rond 21 juni is het voor 5u al klaar trouwens, en duurt het tot 23u eer het echt donker is. Dan kunnen we moeilijk nog meer onze klok vooruit zetten.
Het nautisch licht - het eerste dat de mens met het blote oog kan onderscheiden als het helder is, want 100% donker wordt het nooit in juni - begin dan zelfs al om 3u30.

Dat illustreert ook goed waarom permanent wintertijd absurd is (althans, gecombineerd met de moderne post-industriële stijl van leven). Is er permanent winteruur, dan heb je in juni al het eerste licht om 2u30, is het al duidelijk klaar om 3u40, en komt de zon effectief op om 4u30. In het zomeruur schuift dat allemaal een uurtje op.

Laatst bewerkt:
De traditionele NW-stroming in het voorjaar met alles dat erbij hoort, ik zie het als de laatste stuiptrekking van de winter. Ook in deze hogedruk-gedomineerde periode wordt het uiteraard weer niet overgeslagen.

Inderdaad. Hopelijk wint de piste van sterke dominantie van hogedruk in de paasvakantie. Die wind en regen mag dan wel weer aan de kant.

Om 5 uur is het dan al volop gouden uur in Ukkel. Het nautisch licht - het eerste dat de mens met het blote oog kan onderscheiden als het helder is, want 100% donker wordt het nooit in juni - begin dan al om 3u30.

Dat illustreert ook goed waarom permanent wintertijd absurd is (althans, gecombineerd met de moderne stijl van leven). Is er permanent winteruur, dan heb je in juni al het eerste licht om 2u30, is het al duidelijk klaar om 3u40, en komt de zon effectief op om 4u30. In het zomeruur schuift dat allemaal een uurtje op.
Moest het permanent winteruur zijn dan zou je in de zomer om pakweg 4-5u 's morgens moeten beginnen met werken, om niet te veel avondlicht te verliezen.

Ik moet in de zomer mijn kamer altijd goed verduisteren als ik mij eens wil uitslapen. Nu zelfs ook al als ik eens langer wil slapen dan tot 6:30-7u

Vanaf dit ogenblik begint de wind (traag) af te nemen in het westen. Tegen morgen krijgen we eindelijk even respijt van de wind, helaas duurt het maar tot het volgende weekend. Het zal dan weliswaar ZW ipv NW-wind zijn, niet meer zo koud dus, maar potentieel wel natter en somberder.

Maart is bijna voorbij, dus eens kijken naar de statistieken. De normale neerslaghoeveelheid van deze maand is reeds bereikt in Ukkel. Voor de rest zal de maand wel zonnig eindigen en natuurlijk ook veel te warm. Opmerkelijk wel dat het voor de verandering eens niet vooral de minimumtemperatuur is die uitblinkt, maar wel de maximumtemperatuur.

Vanaf dit ogenblik begint de wind (traag) af te nemen in het westen. Tegen morgen krijgen we eindelijk even respijt van de wind, helaas duurt het maar tot het volgende weekend. Het zal dan weliswaar ZW ipv NW-wind zijn, niet meer zo koud dus, maar potentieel wel natter en somberder.

Maart is bijna voorbij, dus eens kijken naar de statistieken. De normale neerslaghoeveelheid van deze maand is reeds bereikt in Ukkel. Voor de rest zal de maand wel zonnig eindigen en natuurlijk ook veel te warm. Opmerkelijk wel dat het voor de verandering eens niet vooral de minimumtemperatuur is die uitblinkt, maar wel de maximumtemperatuur.
Vanaf dit ogenblik (al een uur geleden zelfs)? Het waait hier nog altijd even hard en de modellen geven pas in de avond lagere windsnelheden.

Vanaf dit ogenblik (al een uur geleden zelfs)? Het waait hier nog altijd even hard en de modellen geven pas in de avond lagere windsnelheden.
Het was toch zo voorspeld ja - een trage afname zoals gezegd - maar het laat allemaal nog wat langer op zich te laten wachten.

Ik zie dat de daling nu toch ingezet lijkt te zijn volgens de windmeters in Zeebrugge. Vanavond heb je dan idd een sterkere afname geholpen door de diurnale evolutie. Voor mij mag het ook iig ook snel wat rustiger worden.

YnhpLW9.png

Het was toch zo voorspeld ja - een trage afname zoals gezegd - maar het laat allemaal nog wat langer op zich te laten wachten.

Ik zie dat de daling nu toch ingezet lijkt te zijn volgens de windmeters in Zeebrugge. Vanavond heb je dan idd een sterkere afname geholpen door de diurnale evolutie. Voor mij mag het ook iig ook snel wat rustiger worden.

YnhpLW9.png
Sinds een dik kwartier lijkt het idd wat te verminderen, althans tussen de windstoten door.

De afgelopen dagen stond er 22°C voorspeld voor volgende dinsdag, dat is ondertussen teruggebracht naar 17°C.
Hopelijk zijn dinsdag en woensdag wel mooie, zonnige dagen. We zien het wel weer.

Eindelijk neemt die wind weer eens af, en dat zonder dat er meteen al een nieuwe vijfdaagse van wind in de verwachtingen staat. In de nabije verwachting staat er geen wind meer op van hetzelfde kaliber van dit weekend.

Paasvakantie lijkt (vanaf morgen) dus goed te gaan verlopen, we gaan de hogedruk in krijgen amper of geen neerslag, en temperaturen die warm zijn voor de tijd van het jaar - zeker komende dinsdag en woensdag - maar 's nachts nog goed afkoelen. Dag in dag uit zonnig zal het weliswaar ook niet worden, maar ik kan me wel al slechtere paasvakanties herinneren.

Wind was idd. extreem storend en aan de kust zoals gewoonlijk nog meer dan elders. Hopelijk zijn we er nu voor even van af en daar ziet het gelukkig wel naar uit.

Terug
Bovenaan