Lente en Zomer 2026

Wel wat regen gehad hier gisterenavond met heel wat flitsen maar weinig luide donder. Het mag wel eens even doorregenen, het zal onze planten en bloemen in de tuin deugd doen.

Zowat een hele zondag regen en dat was nodig hoor. Hopelijk wat regelmatiger regen de komende weken, ziet er alleszins toch zo uit.

De onzekerheid in het weer is terug, wordt weer buienradar kijken voor je iets inplant. Vandaag het mij niet geriskeerd met de fiets omwille van de regen die voorspeld werd vanavond, maar nu lijkt het toch nog zo erg niet te worden precies (hoewel het rap kan veranderen met buien)

Woensdag lijkt een kletsnatte dag te gaan worden, en vanaf donderdag zou't beter worden.

Hier maar de fiets gepakt en geen spijt van. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik straks ook droog thuis geraken.
Onder de middagpauze wel gaan wandelen en ging makkelijk in T-shirt. Het voelde echt 'doef' aan buiten.

Hier maar de fiets gepakt en geen spijt van. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik straks ook droog thuis geraken.
Onder de middagpauze wel gaan wandelen en ging makkelijk in T-shirt. Het voelde echt 'doef' aan buiten.
Mezelf even corrigeren. De laatste 5 minuten van de fietsrit toch nog redelijk nat geworden 😀. Eerst heel lichtjes regenen en dan in de straat bijna thuis goot het ineens. Op KMI app niks te zien, daar zou het voor een goed uur later zijn. Heeft hier uiteindelijk nog een goed halfuur redelijk geregend.

wordt weer buienradar kijken voor je iets inplant.
Zinloos. Al derde keer vandaag dat er regen valt terwijl de buienradar van het KMI droogte voorspeld had voor de komende 2 uur. Zijn nochtans geen pop-up buien die plots verschenen zijn, maar het KMI slaagt er ondanks hun 100+ jaar ervaring toch niet in om hun traject accuraat te voorspellen. Ondertussen zit ik hier weer tijd te verdoen door opnieuw een onvoorziene zware bui, voor ik op m'n fiets kan springen. Ik heb me deze keer tenminste niet laten vangen itt sommige andere pechvogels buiten.

De commerciele oplossing van Drops doet beter (als in: geeft 5 min op voorhand - als het er aan de lucht al heel dreigend uitziet - dan toch een waarschuwing terwijl het KMI nog altijd niets toont) maar je kan er ook niet mee plannen.

Dat de zon/droogte en hogedruk maar gauw weer terugkomt - voor mij zijn er qua weer weinig dingen die storender zijn dan m'n planning compleet te moeten laten afhangen van zo'n onbekende/onvoorspelbare variabele.

Een lokale bui kan je ook niet zomaar voorspellen, al zeker het traject niet. Kijk maar eens hoe een bui zich verplaatst naar allemaal verschillende richtingen (bv op WIndy).

Hier in Holsbeek nog geen druppel regen gehad terwijl we omringd zijn door onweders en felle buien.

Voor mij waren ze vandaag correct, regen hebben ze voorspeld en het heeft inderdaad geregend op mijn rit naar huis. Dus dan heb ik er geen spijt van dat ik met de auto ben geweest. Het was eens de gelegenheid om die stapel kledij die op mijn werk nog lag eens mee naar huis te nemen om te wassen.

Zinloos. Al derde keer vandaag dat er regen valt terwijl de buienradar van het KMI droogte voorspeld had voor de komende 2 uur. Zijn nochtans geen pop-up buien die plots verschenen zijn, maar het KMI slaagt er ondanks hun 100+ jaar ervaring toch niet in om hun traject accuraat te voorspellen. Ondertussen zit ik hier weer tijd te verdoen door opnieuw een onvoorziene zware bui, voor ik op m'n fiets kan springen. Ik heb me deze keer tenminste niet laten vangen itt sommige andere pechvogels buiten.

De commerciele oplossing van Drops doet beter (als in: geeft 5 min op voorhand - als het er aan de lucht al heel dreigend uitziet - dan toch een waarschuwing terwijl het KMI nog altijd niets toont) maar je kan er ook niet mee plannen.

Dat de zon/droogte en hogedruk maar gauw weer terugkomt - voor mij zijn er qua weer weinig dingen die storender zijn dan m'n planning compleet te moeten laten afhangen van zo'n onbekende/onvoorspelbare variabele.
Regenjas kopen :)

Of verhuizen naar Egypte, Libië, Qatar ofzoiets.
Ach - was het maar waar. Wie het hier (in de zomer) te warm vindt, heeft toch zo veel opties: op een paar uur sta je in koelere regio's met vergelijkbare jobs en lonen. Die noordelijke alternatieven liggen voor het rapen. Maar wie meer zon en warmte wil + dezelfde loonsvoorwaarden, heeft nauwelijks keuze. Eigenlijk enkel delen van de VS - en als je het ook nog binnen "een paar uur" wilt houden: niets.

Soit, na m'n post hierboven is het dan wel opgedroogd, te verstaan als: de rest van de avond gemiezer, maar je kon wel buiten dingen doen. Ondertussen zitten we na 4 dagen reeds aan een derde van de normale neerslaghoeveelheid, gaat goed hard zo. Vanaf morgenavond tot woensdagavond staat er mogelijks opnieuw een erg natte 24 uur op het programma. Alhoewel het er nog zal vanaf hangen waar die neerslag dan vooral zal vallen, begrijp ik.

Vandaag en morgen precies wel heel deprimerend weer, vooral morgen ook nog eens fris.
Mijn bomma zaliger zou zeggen dat het "slaapweer" is.

Godverdomme wat een absoluut schijtweer. Mijne hond draaide deze morgen gewoon terug tijdens de wandeling, die denkt: 'Loop er zelf maar door paljas'. Zeker nadat we gisteren in die stortbui terecht kwamen :headshake:

De verwachte hoeveelheid voor morgen (lokaal) is precies alweer naar beneden bijgesteld. Jammer, als ze dan toch een doorregende dag voorspellen had ik liever gehad dat het genoeg was. De natuur heeft het nodig.

Voor de rest ook vanochtend weer gewoon droog met de fiets op kantoor geraakt.

De verwachte hoeveelheid voor morgen (lokaal) is precies alweer naar beneden bijgesteld. Jammer, als ze dan toch een doorregende dag voorspellen had ik liever gehad dat het genoeg was. De natuur heeft het nodig.

Voor de rest ook vanochtend weer gewoon droog met de fiets op kantoor geraakt.
Gisteren avond/nacht nog een serieuze hoeveelheid neerslag gekregen waar ik woon, en inderdaad, dat dit nog maar even zo blijft of we hebben deze zomer problemen.

In de eerste 4 dagen van mei is er al meer dan dubbel zoveel neerslag gevallen dan in de hele maand april. (Zegt vooral veel over hoe droog het was vorige maand...)

Ach - was het maar waar. Wie het hier (in de zomer) te warm vindt, heeft toch zo veel opties: op een paar uur sta je in koelere regio's met vergelijkbare jobs en lonen. Die noordelijke alternatieven liggen voor het rapen. Maar wie meer zon en warmte wil + dezelfde loonsvoorwaarden, heeft nauwelijks keuze. Eigenlijk enkel delen van de VS - en als je het ook nog binnen "een paar uur" wilt houden: niets.

Soit, na m'n post hierboven is het dan wel opgedroogd, te verstaan als: de rest van de avond gemiezer, maar je kon wel buiten dingen doen. Ondertussen zitten we na 4 dagen reeds aan een derde van de normale neerslaghoeveelheid, gaat goed hard zo. Vanaf morgenavond tot woensdagavond staat er mogelijks opnieuw een erg natte 24 uur op het programma. Alhoewel het er nog zal vanaf hangen waar die neerslag dan vooral zal vallen, begrijp ik.
Ja, ik denk dat we een kort geheugen hebben maar april was de droogste in Vlaanderen sinds 2007 (en de zesde droogste sinds begin van de metingen in 1833). Je gaat echt niet doodgaan van een paar dagen regen. (Integendeel zelfs)

We nemen in heel Europa trouwens wat gas terug.

69f9f33fc219a.png

Met meer aanhoudende wisselvalligheid op de kaarten

69f9d470bcc58.png

Terug
Bovenaan