Lente en Zomer 2026

Het blijft de rest van de maand vrij droog

Y4y9Oll.png

De allerbeste graadmeter voor een goede lente is niet temperatuur of neerslag, maar de hoeveelheid posts in dit topic.

Van 5 april tot 23 april geen ene post, niets.

Goede lente dus :love:

ECMWF en GFS komen allebei met een eerste potentiële (lichte) onweerssituatie volgende week vrijdag. Het blijft afwachten of het in de modellen blijft.

69eba04cae54d.png

Het zou dan ook al wat warmer worden, en met kans ook wel dat het zelfs meer wordt dan dit doordat de stroming van het zuiden komt, en in de aanvoer iets meer onstabiele lucht met dus wat kansjes op wat meer neerslag (lees: onweer).

CevEZKg.png

Bij KMI staat er wel nog 0%. Maar de rest van de maand zou het wel zo goed als zeker droog moeten blijven.

Nog wat kaartjes in spoiler
69eba04c96fe5.png

69eba04cb9b11.png

69eba40a743f4.png

69eba0688b5d4.png

69eba06899bf9.png

69eba06878b34.png

69eba068aa410.png

69eba1024fd90.png

De allerbeste graadmeter voor een goede lente is niet temperatuur of neerslag, maar de hoeveelheid posts in dit topic.

Van 5 april tot 23 april geen ene post, niets.

Goede lente dus :love:
Als we dan toch hengelen naar een reden om te klagen 😆 ... aan zee is het weliswaar ook uitgesproken zonnig maar met een NNO 4-5 wel al de hele week aan de (heel) frisse kant qua gevoelstemperatuur. Je kunt maar beter uit de wind zitten als je het warm wil hebben. Komt de eerste dagen ook geen verandering in. Wie wil komen fietsen aan zee neemt maar best een dikke jas mee.

Opvallend veel wind vandaag zeker gezien het eigenlijk mooie (helder) weer ernaast
Gisteren en vanochtend was het opvallend, echt een stevige wind, zelfs lastig om in te fietsen.
In de schaduw voelt het een stuk frisser aan dan in de zon, en dan zeker 's morgens. Deze morgen zag ik de zon, en dacht ik, zou ik het me riskeren in korte mouwen maar dat was te veel van het goede. Rap terug naar binnen en een truitje met lange mouwen erover gedaan :)

April is de droogste maand van het jaar en dat zal ze dit jaar iig alle eer aan doen. Desondanks zit een record er niet meer in. Dat zal blijven staan op april 2007 met 0 mm neerslag.

De droogte is iig een mooie opbouw naar de zomer toe, alhoewel we er nog lang niet zijn natuurlijk. Maar dit is ook relatief: dit voorjaar verloopt in Ukkel nog steeds natter dan dat van vorig jaar. Zelfs deze droge april maakt daar geen verandering in, alhoewel het verschil nu wel kleiner wordt. Anderzijds is het dan weer zo dat we nu na een droger jaar komen, terwijl 2025 na een veel natter jaar kwam.

Voor de rest heb ik vandaag met de fiets een trein naar het oosten genomen, en dan 50 km naar het westen afgelegd met de fiets. Gezien het in die richting ook stelselmatig "bergaf" is (voor zover je dat kan zeggen in Vlaanderen) waren dat een heel snelle 50 km.

Ook de voorspeller van het KMI heeft het in deze dagen gemakkelijk. "Verwachtingen voor volgende uren: Helder."

Laatst bewerkt:
Hier wat bliksems en donders met af en toe wat regen tussen. Mag er mooi uitzien maar uiteindelijk wel nutteloos. Het had beter enkele uren rustig doorgeregend.

Nu net op tijd voor de regen binnen van mijn ochtendwandeling. De KMI app geeft enkele uren regen. Laten we hopen dat het zo is.

Terug
Bovenaan