Lente en Zomer 2026

i4FFwqU.png

Trouwens de pluim van gisterenavond toont wel degelijk een weersverbetering vanaf volgend weekend. Gemiddelde gaat ook wat omhoog. Zoals de lange termijnmodellen al aantoonden, een betere tweede helft van juni.

Wie verlof nam ergens in de 30 dagen van 20 juli - 10 augustus (de meerderheid veronderstel ik) en in eigen land bleef was vorig jaar gejost.
Zoveel zever in 1zin dat ik waarschijnlijk dingen ga missen om u op te wijzen.
  • Mooi staaltje wiskunde, dat zijn 20 dagen...
  • Waarom veronderstel je dat de meerderheid van de mensen in die specifieke 20dagen verlof had?
  • Waarom beperken tot mensen die in eigen land blijven?
  • Waarom gejost? Ik heb vorig jaar in die periode meerdere dagen verlof gehad en festivals gedaan bij 20°+ en droog. Ideaal, ik kon niet blijer zijn met het weer!
  • ...

Waarom veronderstel je dat de meerderheid van de mensen in die specifieke 20dagen verlof had?
Elk bouwverlof - wat zoals je wel weet, niet enkel van toepassing is in de bouw - van 2025 lag ofwel deels ofwel volledig in die periode. Er was geen enkel bouwverlof dat eindigde voor 20 juli, of begon na 10 augustus.

Het zijn ook niet zomaar "20 dagen". Het is de zgn. "kernzomer." Wat statistisch de warmste decade van het jaar is bij ons, ligt integraal in die periode.
Nogmaals, dit is België, geen Egypte.
Dinsdag verwacht het KMI een tmax van 16 graden in Ukkel. Het is nochtans België, en geen Ijsland. Het weer doet z'n ding, er is niets mis met hopen op een mooie, zelfs warmer-dan-normale zomer.

Vorige maandag had je nog die kaart gepost met waarin je ons wees op lokale/regionale "droogte". Ik heb geruststellend nieuws: onderstaande kaart toont wat er daar na amper 5 regendagen - op 1 juni regende het immers niet - nog van overblijft. Zo snel en gemakkelijk kan droogte dus ook weer verdwijnen. Enkel in Plopsaland is het nog te droog, en daar zullen Lui en Maya wel niet rouwig om zijn.

eJZ5jpP.png

Laatst bewerkt:
Elk bouwverlof - wat zoals je wel weet, niet enkel van toepassing is in de bouw - van 2025 lag ofwel deels ofwel volledig in die periode. Er was geen enkel bouwverlof dat eindigde voor 20 juli, of begon na 10 augustus.

Het zijn ook niet zomaar "20 dagen". Het is de zgn. "kernzomer." Wat statistisch de warmste decade van het jaar is bij ons, ligt integraal in die periode.
Mooie nutteloze cherrypick @Guglielmo :sarcastic:

En waarom denk je dat de meerderheid van de mensen vasthangt aan het bouwverlof (wat trouwens maar een anbevolen periode is)? Een groeiend deel van de bouwbedrijven doet er zelfs niet meer aan mee (vorig jaar al een kwart), idem met niet-bouwbedrijven. En zelfs al zouden die zich er allemaal aan houden, is dat niet de meerderheid van de mensen hoor.
"Zogenaamde kernzomer" volgens wie? Heb jij die zo genaamd? Want dat is geen begrip hoor...

En antwoord ook eens op de andere puntjes.

En zelfs al zouden die zich er allemaal aan houden, is dat niet de meerderheid van de mensen hoor.
Wanneer neemt de Belg vakantie? De meerderheid van de verlofaanvragen van 2019 had betrekking in die periode. "De week van 22 juli tot 28 juli: dat was in 2019 de populairste zomerweek om vakantie aan te vragen." Cijfers van 2026 zijn er niet, maar ik zie niet in waarom de veronderstelling dat het gelijkaardig is niet zou kloppen.
"Zogenaamde kernzomer" volgens wie? Heb jij die zo genaamd? Want dat is geen begrip hoor...
"Kernzomer" betekent "de kern van de zomer". Het is geen meteorologische term (dat werd ook niet beweerd). Ik gebruik eenvoudig dezelfde invulling als op Weerwoord, bijvoorbeeld deze repliek van 17 juli 2025 op "Pluim 12z: Vanaf zo/ma een lange dip" (en nee, ik ben niet de poster).

Wanneer neemt de Belg vakantie?

"Kernzomer" betekent "de kern van de zomer". Het is geen meteorologische term (dat werd ook niet beweerd). Ik gebruik eenvoudig dezelfde invulling als op Weerwoord, bijvoorbeeld deze repliek van 17 juli 2025 op "Pluim 12z: Vanaf zo/ma een lange dip" (en nee, ik ben niet de poster).
Meerderheid van de mensen = 13,74% van de Belgische werknemers?
En maw Kernzomer is geen officieel begrip

Dank je wel om de punten van @the_fox te bevestigen (y)

Meerderheid van de mensen = 13,74% van de Belgische werknemers?
Ook de bouwverloven zitten allen in die periode geconcentreerd (en vallen nog niet onder de "verlofaanvragen" waarvan sprake). Er is dus idd geen week zomer waarin een grotere meerderheid van mensen verlof hebben dan die specifieke week. M.i. is de spreiding van de bouwverloven al een voldoende sterk argument, maar soit, die studie versterkt het dus nog eens.

Maar die warmte, zon, en droogte waren ook zeer ongelijkmatig verdeeld. Wie verlof nam ergens in de 30 dagen van 20 juli - 10 augustus (de meerderheid veronderstel ik) en in eigen land bleef was vorig jaar gejost.
Ik herinner me dat nog van vorig jaar. Net die periode verlof genomen, ervoor en erna stralend weer. En ja ik werk in den bouw, en neen we doen niet meer mee aan bouwverlof sinds een paar jaar. Gewoon ongelukkig dat het net die drie weken was.

Ook de bouwverloven zitten allen in die periode geconcentreerd (en vallen nog niet onder de "verlofaanvragen" waarvan sprake). Er is dus idd geen week zomer waarin een grotere meerderheid van mensen verlof hebben dan die specifieke week. M.i. is de spreiding van de bouwverloven al een voldoende sterk argument, maar soit, die studie versterkt het dus nog eens.
Uit je eigen link:
"Een op de zeven Belgen genoot eind juli van een weekje vakantie. Dat blijkt uit cijfers van het Business Intelligence Team van Attentia. Het warme weer en het bouwverlof speelden daarbij een grote rol.
De week van 22 juli tot 28 juli: dat was in 2019 de populairste zomerweek om vakantie aan te vragen. Liefst 13,74% van de Belgische werknemers besloot om die dag niet te gaan werken, maar van het zonnetje te genieten."
Waar lees jij dat het bouwverlof er nog apart bij moet gerekend worden?

Voor de rest ga ik je nu al eens vragen om serieus te discussiëren, we willen niet hetzelfde zien als de voorbije zomertopics.

Waar lees jij dat het bouwverlof er nog apart bij moet gerekend worden?
Drie redenen:
  • omdat ze in het artikel vervolgens verduidelijken dat 13.74% - wat ~ 1 op 7 is - dan een week verlof aanvraagt en het gaat over mensen die de keuze hebben:
    "De week van 22 juli tot 28 juli: dat was in 2019 de populairste zomerweek om vakantie aan te vragen. Liefst 13,74% van de Belgische werknemers besloot om die dag niet te gaan werken"
    Ook in de rest van het artikel gaat het over wanneer vrijwillig verlof genomen wordt.
  • gezien ze een sociaal bureau zijn, zitten ze effectief aan de bron van de data van de aanvragen (van hun bureau toch), maar niet zozeer aan de bron van "alle werknemers" - dat is eerder het domein van Statbel
  • daarnaast werkt in Vlaanderen ook gewoon al 22.3% van de mensen in de grote sector die de bouw omvat. De sector is weliswaar veel groter dan bouw alleen, doch de andere onderdelen ervan volgen soms ook het bouwverlofregime.
Dat het "bouwverlof een rol speelt" meen ik hier te begrijpen als: dat is een reden dat sommige mensen die week kiezen (bv om samen met de partner verlof te hebben). Net zoals de andere reden die hierbij aangehaald wordt: het goede weer dat er normaal in die periode is (de warmste decade van het jaar).

Het is jammer dat Statbel geen cijfers publiceert dat definitief bevestiging geeft dat dit de zomerweek is met de meerderheid verloven, maar als je alles samenlegt (meeste aanvragen + alle bouwverlofen vallen erin + scholen dan in administratief verlof + etc) meen ik dat het als veronderstelling - want ik omschreef het als een veronderstelling - wel voldoende onderbouwd is.

Laatst bewerkt:
Drie redenen:
  • omdat ze in het artikel vervolgens verduidelijken dat 13.74% - wat ~ 1 op 7 is - dan een week verlof aanvraagt en het gaat over mensen die de keuze hebben:
    "De week van 22 juli tot 28 juli: dat was in 2019 de populairste zomerweek om vakantie aan te vragen. Liefst 13,74% van de Belgische werknemers besloot om die dag niet te gaan werken"
  • gezien ze een sociaal bureau zijn, zitten ze effectief aan de bron van de data van de aanvragen, niet zozeer aan de bron van "alle werknemers"
  • daarnaast werkt in Vlaanderen ook gewoon al 22.3% van de mensen in de grote sector die de bouw omvat. De sector is weliswaar veel groter, doch de andere onderdelen ervan volgen vaak ook een bouwverlofregime.
Het is jammer dat Statbel geen cijfers publiceert dat definitief bevestiging geeft dat dit de zomerweek is met de meerderheid verloven, maar als je alles samenlegt (meeste aanvragen + bouw + scholen + etc) meen ik dat het als veronderstelling - want ik omschreef het als een veronderstelling - voldoende onderbouwd is.
En hier ga je dus weer maar eens in de fout. Je veronderstelt dingen die er gewoon niet staan.

Liefst 13,74% van de Belgische werknemers besloot om die dag niet te gaan werken.
Dit staat er letterlijk De Belgische werknemers, daaronder vallen dus ook mensen die reeds bouwverlof hebben en alles erond. Nergens maar dan ook nergens staat er dat de mensen met bouwverlof hier niet onder vallen. Dus met de cijfers die er zijn kom je nooit aan de meerderheid heeft dan verlof wat jou stelling was en die is dus gewoon verkeerd.

En dan probeer je nu nog af te komen met "een meerderheid" ipv "de meerderheid" waar je intieel meebegon omdat je geen enkel bewijs hebt die je stelling ondersteunt

Dit staat er letterlijk De Belgische werknemers
Als dit zou kloppen, zou meer dan de helft van die 13,74% statistiek (~8%) al opgevuld worden door de mensen die in het onderwijs werken. Dat is immers de periode waarin de scholen ook hun administratief verlof houden. Enkel nog maar het lager en secundair onderwijs, want het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs heb ik hier nog niet erbij gerekend. Kan dus niet anders dan dat het effectief over de aanvragen gaat (zoals het artikel ook meermaals zegt).

Voor de rest ben ik klaar met deze semantische discussie die niet over het weer gaat. Gezien het als een veronderstelling gegeven werd meen ik dat (meer dan) voldoende onderbouwd is waarom deze veronderstelling gemaakt werd.

Het probleem met het weer in BE is dat het onvoorspelbaar is. Het weer in BE hangt samen met het klimaat in BE.

Het klimaat in BE is een gematigd zee-klimaat. Dwz in BE vechten lagedrukgebieden van over de oceaan tegen hogedrukgebieden van over het land.

Onmogelijk te voorspellen wie gaat winnen. Wie dit kan voorspellen mag mij altijd bellen hoor.

Als dit zou kloppen, zou meer dan de helft van die 13,74% statistiek (~8%) al opgevuld worden door de mensen die in het onderwijs werken. Enkel het lager en secundair onderwijs. Het hoger onderwijs heb ik daar zelf nog niet erbij gerekend. Kan dus niet anders dan dat het over de aanvragen gaat.

Voor de rest ben ik klaar met deze semantische discussie die niet over het weer gaat. Als veronderstelling meen ik dat voldoende onderbouwd is dat dat de week is waarin de meerderheid van de verloven plaatsvinden.
bvb het hoger onderwijs heeft niet d'office 2 maanden verlof in juli-augustus en stel dat het onderwijs daar niet bijgerekend zou zijn, is dit geen indicatie dat bvb bouwverloven daar niet bij zijn. En zoals hierboven ook al werd gemeld dat er steeds minder bedrijven in de sector het bouwverlof volgen. Ook werkt er maar een 6-7% in de bouwsector dus stel dat je die er allemaal moet bijtellen dan kom je nooit aan meer dan 50%

En nee het is absoluut niet voldoende onderbouwd (zoals je ook kan zien uit de reacties van verschillende mensen die je argumenten ontkrachten)

Maar bon, je hebt het weer in BE, het klimaat in BE, en dan de klimaatopwarming.

Mbt de klimaatopwarming. Het klimaat warmt niet op. Het weer warmt niet op. De aarde warmt op.

De aarde warmt op omdat er meer CO2 in de dampkring zit. Dwz de straling van de zon komt binnen maar geraakt niet zo goed meer buiten owv de CO2-moleculen.

Dus samengevat: de aarde warmt op, niet het klimaat. Het weer in BE is onvoorspelbaar omdat het gematigd zeeklimaat van BE een constante battle is tussen lagedrukgebieden en hogedrukgebieden. Men kan de uitkomst van deze battle niet voorspellen.

De hamvraag nu is: wie kan de impact van de opwarming van de aarde op het klimaat in BE (een gematigd zeeklimaat) en op het dagelijks weer in BE voorspellen? Wie? Wie dat kan mag mij bellen.

Neemt niet weg dat de aarde opwarmt. De zon doet nog altijd trouw haar job als kernfusieteactor avant la lettre. De zon is oneindig voorspelbaar. Wij als planeetbewoners spuwen massa's CO2 in onze dampkring zonder de gevolgen te beseffen. Maw wie is de planeet om zeep aan het helpen? Niet de zon, niet het weer in BE, niet het klimaat in BE, maar wij allen.

Als dit zou kloppen
Het was de bron die jij aanhaaldde... Het staat er letterlijk...
Serieus... :wtf:

Voor de rest ben ik klaar met deze semantische discussie die niet over het weer gaat.
Easy way out natuurlijk. Jij kwam met een stelling af. Dan blijkt dat hetgeen je uit uw duim gezogen hebt niet klopt en nu doe je niet meer mee maar blijf je wel volhouden dat jouw veronderstelling correct was op basis van cijfers die je verkeerd interpreteert en combineert :sarcastic:

Maar ok, als dit punt afgerond is: nu mijn andere punten dan die je genegeerd hebt. Eens zien hoe je dat gaat verdraaien.

De hamvraag nu is: wie kan de impact van de opwarming van de aarde op het klimaat in BE (een gematigd zeeklimaat) en op het dagelijks weer in BE voorspellen? Wie? Wie dat kan mag mij bellen.
Het KMI doet dit wel al redelijk. Je kan het samenvatten als "het wordt warmer en daardoor zal het ook meer regenen" - wat logisch is daar warme lucht nu eenmaal meer vocht kan bevatten.

Specifiek: de winters worden aanzienlijk warmer en we krijgen nattere winters - de zomers warmen trager op waarbij de neerslag gelijk blijft of het een tikkeltje droger wordt. De onzekerheid zit hem eerder in hoeveel de aarde zal opwarmen - afhankelijk van hoeveel dat is zijn er mogelijke scenarios uitgewerkt door het KMI.

Zelfs evoluties in recente jaren lijken deze voorspelling al te bevestigen, alhoewel het nog te kort is voor definitieve conclusies natuurlijk.

Voor wat het weer van deze zomer betreft is het idd moeilijker. De gekende bronnen van de seizoensvoorspellingen geven bijna elk een ander verhaal voor deze zomer (waaronder ook enkelen die juni als warm en droog voorspelden). Ik zou zeggen, je kan Geri bellen. Maar hij zat er voor deze week toch ook weer flink naast met z'n "mooi weer, af en toe wat bewolking".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan