Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 75 8,1%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 115 12,4%

• Totaal aantal stemmers
    928
Bij Belfius verplichtne ze u wel een hele hoop verzekeringen, vergeet dat niet mee te nemen in de berekening.
wij zitten ook bij Belfius, toch al gevloekt op die verzekeringen..

Bij Belfius verplichtne ze u wel een hele hoop verzekeringen, vergeet dat niet mee te nemen in de berekening.

Ik zit niet bij Belfius, maar ben daar wel langstgeweest en 100k op de spaarrekening hebben kwam in aanmerking voor een lagere rentelast, zelfs als het maar 1 dag erop zou staan.
Uiteindelijk ben ik bij Fortis gebleven omdat de oude hypotheek houden aan de zeer lage rentevoet icm woonbonus goedkoper was dan deze opnieuw te financieren aan 3,3%. Ik heb bij Fortis dan wel een stuk moeten bijfinancieren aan 3,4%.
Belfius kon daar in 2023 niet onder, wat begrijpelijk is.

Een hele hoop verzekeringen?
Bij mij (lening goedgekeurd vorig jaar) gaat het enkel om de brandverzekering (Basiswaarborg «gebouw») en SSV.
SSV bij Belfius was even duur als bij KBC, Argenta (en ca. 25% duurder dan bij prijsbreker Aziva)
Cava toch nog?

Een hele hoop verzekeringen?
Bij mij (lening goedgekeurd vorig jaar) gaat het enkel om de brandverzekering (Basiswaarborg «gebouw») en SSV.
SSV bij Belfius was even duur als bij KBC, Argenta (en ca. 25% duurder dan bij prijsbreker Aziva)
Cava toch nog?
Ja bij ons ook de brandverzekering en SVV bij Belfius

gezamenlijk netto inkomen: Mijn vrouw werkt als consultant, B2B, dit verandert van maand tot maand.
Per lening:
Duurtijd lening: 30
Vaste/Variabele lening: Variabel
maandelijks aflossing (bedrag): 1275 €
Leeftijd einde aflossing:
70
Extra info: 5,8% intresvoet.

Laatst bewerkt:
Hier zijn we momenteel ook de rondes aan't doen.
Begonnen bij 3,59% vast op 25 jaar, zitten nu aan 3,44% voorstel bij Crelan (al gaat voorkeur niet uit naar Crelan, is enkel om de andere banken wat onder "druk" te zetten).

Belfius gaat mijn inziens er nog wel onder gaan, omdat ze inderdaad wel redelijk wat kortingen geven door de eigen inbreng en spaargeld.
Zou toch graag onder de 3,40% duiken, zeker als we naar 20 jaar gaan.

Vorige lening was 1,16%, het is dus wel pijnlijk om zien 😬

Wij zijn onze lening gestart in 2014, toen voor variabel gekozen en rentevoet was toen iets van een 2,7% als ik me niet vergis.
In 2016 hebben we bijgeleend om ons dak volledig te renoveren, looptijd van 10 jaar.
Vervolgens in 2018 nog een stukje bijgeleend voor nog wat bijkomende werken + zonnepanelen (eco lening aan 2%), looptijd van 7 jaar.

In 2017-2018 waren de rentevoeten gezakt, dus hebben we onze variabele lening omgezet naar een vaste lening aan 1,97% + looptijd ingekort.
In 2020 nog een extra verbouwing gedaan en een vaste rentevoet van 1,34% kunnen scoren.

Het was voor ons een bewuste keuze om eerst voor variabel te kiezen.
De overstap naar vast was een no-brainer en geeft toch wel wat meer peace of mind :)
Onze bijkomende leningen in 2016 en 2018 hebben we bewust zo kort mogelijk gehouden, we zaten aan zo'n 1850€/mnd..
Intussen zijn deze 2 leningen ook afgelost en betalen we 1200€/mnd.

Laatst bewerkt:
Hier zijn we momenteel ook de rondes aan't doen.
Begonnen bij 3,59% vast op 25 jaar, zitten nu aan 3,44% voorstel bij Crelan (al gaat voorkeur niet uit naar Crelan, is enkel om de andere banken wat onder "druk" te zetten).

Belfius gaat mijn inziens er nog wel onder gaan, omdat ze inderdaad wel redelijk wat kortingen geven door de eigen inbreng en spaargeld.
Zou toch graag onder de 3,40% duiken, zeker als we naar 20 jaar gaan.

Vorige lening was 1,16%, het is dus wel pijnlijk om zien 😬
For what it's worth, opgelet, een compleet ander dossier, tenzij het ook een heropname is bij jullie, want jullie hebben ook een "vorige lening"?

Wij hebben zonet een eerder bescheiden heropname getekend bij Belfius. Aangezien er notariskosten komen als we een andere bank kiezen moeten ze ons geen top voorstel doen, anderzijds is er wel quasi nul risico voor de bank want een quotiteit 30% of zo (huidige lening + heropname samen). Aanbod: 3.5% op 12 jaar. Dat is in lijn met of zelfs iets onder Keytrade en immotheker gemiddeldes, dus compleet afgezet zijn we waarschijnlijk niet, ze hadden gerust naar 3.7% kunnen pushen om break even te draaien met een 3.2% rate bij een andere bank maar dan met notariskosten. Dus mijn vermoeden is dat de andere banken max. rond die 3.0-3.2% zitten op 12 jaar, en ik zou vermoeden eerder richting de bovenkant van die range.

De delta tussen 12 en 20-25 jaar is al snel 2-3-4 deciemen, dus op 20-25 jaar lijkt me 3.4% al vrij scherp vandaag. Redelijk wat giswerk en onbekende parameters weliswaar.

Het lijkt wat pijnlijk, maar ook dat is relatief. Wij hadden een variabele die ooit nog 0.6% gestaan heeft. Veel vervroegd afgelost toen ze steeg naar 2.x% maar met spaarrentes nog aan de typische 0.11% en al een redelijk bedrag in aandelen/obligaties. Met een voorspelde inflatie 3-4% 2026-2027 aan de andere kant, is het over een paar jaar ook alweer een pak minder, terwijl in de periode 2015-2020 de levensduurte maar traag steeg.

For what it's worth, opgelet, een compleet ander dossier, tenzij het ook een heropname is bij jullie, want jullie hebben ook een "vorige lening"?

Wij hebben zonet een eerder bescheiden heropname getekend bij Belfius. Aangezien er notariskosten komen als we een andere bank kiezen moeten ze ons geen top voorstel doen, anderzijds is er wel quasi nul risico voor de bank want een quotiteit 30% of zo (huidige lening + heropname samen). Aanbod: 3.5% op 12 jaar. Dat is in lijn met of zelfs iets onder Keytrade en immotheker gemiddeldes, dus compleet afgezet zijn we waarschijnlijk niet, ze hadden gerust naar 3.7% kunnen pushen om break even te draaien met een 3.2% rate bij een andere bank maar dan met notariskosten. Dus mijn vermoeden is dat de andere banken max. rond die 3.0-3.2% zitten op 12 jaar, en ik zou vermoeden eerder richting de bovenkant van die range.

De delta tussen 12 en 20-25 jaar is al snel 2-3-4 deciemen, dus op 20-25 jaar lijkt me 3.4% al vrij scherp vandaag. Redelijk wat giswerk en onbekende parameters weliswaar.

Het lijkt wat pijnlijk, maar ook dat is relatief. Wij hadden een variabele die ooit nog 0.6% gestaan heeft. Veel vervroegd afgelost toen ze steeg naar 2.x% maar met spaarrentes nog aan de typische 0.11% en al een redelijk bedrag in aandelen/obligaties. Met een voorspelde inflatie 3-4% 2026-2027 aan de andere kant, is het over een paar jaar ook alweer een pak minder, terwijl in de periode 2015-2020 de levensduurte maar traag steeg.
Het gaat hier om een nieuwe hypotheek (andere woning gekocht, met andere partner).

Momenteel zitten we op 3,44% bij Crelan en BNP Paribas Fortis.
KBC gaat nog een nieuw voorstel doen, Belfius ook.

Ze lieten mij wel weten dat de rentes deze week zijn gezakt t.o.v. vorige week.
Ik vermoed dus dat we de 3,40% wel kunnen halen.

Het gaat hier om een nieuwe hypotheek (andere woning gekocht, met andere partner).

Momenteel zitten we op 3,44% bij Crelan en BNP Paribas Fortis.
KBC gaat nog een nieuw voorstel doen, Belfius ook.

Ze lieten mij wel weten dat de rentes deze week zijn gezakt t.o.v. vorige week.
Ik vermoed dus dat we de 3,40% wel kunnen halen.
Wat is het uiteindelijk geworden?

Er zijn zelf podcasts die beweren, dat het in theorie beter is om te huren. En het geld dat ge over hebt. Te investeren in aandelen. En laten groeien.

Tegen dat ge ouder bent, en geluk hebt. Koop je direct cash een huis als alleenstaande.

Dan heb je al die miserie van als koppel 30 jaar in de schulden te zitten niet.
Een eigen woning kopen en afbetalen is op de einde van de rit een goed plan. Maar de weg daarheen is riskant.

En tegenwoordig wil iedereen een huis...ik ben ook van principe, als ge de kudde volgt (meerderheid van de mensen) je uiteindelijk de zelfde problemen zal hebben, waar iedereen over klaagt.
Je moet iets tegendraads doen, tegen de kudde in.

ik ben waarschijnlijk koppig. Maar een investering starten, door uzelf een schuld van 25-30 jaar aan te smeren lijkt me gewoon bizar. Een financiele strop voor dat ge nog begint...
Zeker als koppel, al die miserie die er bij komt, mocht het mislukken...

WIj hebben eenmaal een baksteen in de maag. Een huis is status. Wall Street, Stocks, aandelen zijn hier gewoon niet populair in ons land.

Een huis zie je en voel je. Aandelen kunnen plots 10.000 euro of meer zakken... Mensen kunnen dit niet aan.

Laatst bewerkt:
Heb je daar een simulatie van?
Alleen al door inflatie lijkt me dat niet logisch.
Eigenaar: uw afbetaling blijft gelijkt maar uw loon stijgt door indexatie
Huurder: eet maar de indexatie die uw verhuurder doorrekent ad infinitum

+ huren is niet gratis, dus gaat ge dan zoveel verdienen op de beurs dat ge de huurprijs volledig compenseert én meer winst maakt dan wanneer ge eigenaar zou zijn?

Laatst bewerkt:

+ huren is niet gratis, dus gaat ge dan zoveel verdienen op de beurs dat ge de huurprijs volledig compenseert én meer winst maakt dan wanneer ge eigenaar zou zijn?
Ik heb die simulatie al vaak gedaan, maar het komt er altijd op neer dat het afhangt van hoe een paar variabelen zich in de toekomst gaan gedragen: voornamelijk rendement op aandelen vs. stijging woningwaarde. Quotiteit van lening en huidige rente speelt ook een rol. Een paar procenten hier en daar meer/minder en de eindbalans verschuift. A priori zou je wel kunnen stellen dat ze evenwaardig zijn. Het probleem zit hem vooral gedragsmatig, je moet consequent het verschil beleggen, terwijl bij een hypotheek je verplicht bent dit geld opzij te leggen.

klopt. Maar het is vooral de weg daar heen dat riskant is. En voor sommige mensen hun leven verkloten...

Twee twintigers die een 30 jaar lange lening afsluiten... ik weet het niet...

In theorie en op het einde van de rit. Is een eigen woning een prima investering. Maar de weg is gewoon te riskant.... genoeg drama's, door te hoge schulden.

Investeren in aandelen, kan je schuldvrij. Bij het investeren in een woning, ben je verplicht om een lening te starten.

https://www.tijd.be/netto/vastgoed/...jd-voor-een-variabele-rentevoet/10660895.html

Weer een serieuze stijging in vergelijking met een jaar geleden. Achteraf gezien had ik beter al jaren geleden iets gekocht 🥲
Er zijn (waren?) bepaalde mensen al 10 (?) jaar aan het roepen dat kopers indertijd 'dom' waren aangezien de woningmarkt in zou gaan storten en dan hang je aan je te duur betaald huis.
Voorlopig hebben ze nog steeds ongelijk, en het is ook alweer even geleden dat ik zo iemand nog eens ben tegengekomen. Ze roepen alvast niet meer luid als toen.

Denk niet dat jij tot die groep behoorde?
Maar niet te streng zijn voor jezelf, achteraf is het altijd makkelijk terug te kijken en dan te doen alsof je een goede of slechte keuze gemaakt hebt, afhankelijk van hoe het is uitgedraaid. Maar in veel gevallen is het ook gewoon afhankelijk van externe factoren en geopolitiek boven je hoofd.

Er zijn (waren?) bepaalde mensen al 10 (?) jaar aan het roepen dat kopers indertijd 'dom' waren aangezien de woningmarkt in zou gaan storten en dan hang je aan je te duur betaald huis.
Voorlopig hebben ze nog steeds ongelijk, en het is ook alweer even geleden dat ik zo iemand nog eens ben tegengekomen. Ze roepen alvast niet meer luid als toen.
Hangt allemaal af van de financiële details van de aankoop, IWDA is op diezelfde 10 jaar maal 4 gegaan. Afhankelijk van je initiële kapitaalinleg en de specifieke stijging van je woningwaarde kan je in het investeringsscenario zeker beter uitkomen.

Hangt allemaal af van de financiële details van de aankoop, IWDA is op diezelfde 10 jaar maal 4 gegaan. Afhankelijk van je initiële kapitaalinleg en de specifieke stijging van je woningwaarde kan je in het investeringsscenario zeker beter uitkomen.
Ja Jenthe, dat kan dat je beter kan uitkomen. Je kan ook slechter uitkomen.

Het punt is dat de woningmarkt niet ingestort is en 10 jaar geleden ook niet oververhit was, zoals sommige orakels toen voorspelden.

Dat heeft verder niets te maken met jouw punt over huren versus aankoop. Want daar spelen nog veel meer factoren in mee en is een heel andere discussie.

Ja Jenthe, dat kan dat je beter kan uitkomen. Je kan ook slechter uitkomen.

Het punt is dat de woningmarkt niet ingestort is en 10 jaar geleden ook niet oververhit was, zoals sommige orakels toen voorspelden.

Dat heeft verder niets te maken met jouw punt over huren versus aankoop. Want daar spelen nog veel meer factoren in mee en is een heel andere discussie.
Het voordeel van kopen en lenen is ook dat je met een beperkte som ook meer rendement kan krijgen (en terwijl ook het woongenot hebt).
Je blijft namelijk altijd met de noodzaak om ergens te wonen.

Er zijn zelf podcasts die beweren, dat het in theorie beter is om te huren. En het geld dat ge over hebt. Te investeren in aandelen. En laten groeien.
Niet enkel podcasts. En gaat al jaren mee. Is zelfs een heel topic over!

Conclusie is dat er geen conclusie is. Elke situatie is anders. En niemand kon de beurs of de vastgoedmarkt de komende 50j voorspellen. Maar beide kunnen onder bepaalde omstandigheden beter zijn.

Terug
Bovenaan