Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 46 4,9%
  • €500-€600

Stemmen: 47 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 58 6,2%
  • €800-€900

Stemmen: 71 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,5%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,8%
  • €1100-€1200

Stemmen: 78 8,3%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,1%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,3%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,2%
  • €1500-€1600

Stemmen: 44 4,7%
  • €1600-€1700

Stemmen: 22 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 121 12,8%

• Totaal aantal stemmers
    943
Wel, ik kan alvast bevestigen dat sommige bankmedewerkers of andere bureaumensen in hun proper hemdje zo ook kunnen zijn, alsof ze op basis van het uiterlijk van een (potentiële)klant die binnen komt (in bv. short en t-shirt) minderwaardig is dan henzelf, en "oh neen hoor ventje", met zo'n non verbale boodschap "ge ziet er niet goed genoeg uit om bij ons klant te worden" gezicht... Terwijl het soms net die mensen zijn met een smak geld op de rekening (bij een andere bank).

De tijden dat de bankdirecteur je hand kwam schudden of apart nam, of er een menselijke relatie was, is voorbij.
Ik lees er gewoon in dat omdat hij er financieel goed voorstaat 'bottom of the barrel' bankmedewerkers maar hun regels moeten buigen en creatief moeten zijn. Heeft op zich weinig er mee te maken hoe bankmedewerkers kunnen zijn ten opzichte van anderen, wat een valide punt is.

Ik lees er gewoon in dat omdat hij er financieel goed voorstaat 'bottom of the barrel' bankmedewerkers maar hun regels moeten buigen en creatief moeten zijn. Heeft op zich weinig er mee te maken hoe bankmedewerkers kunnen zijn ten opzichte van anderen, wat een valide punt is.
Dat lees ik er totaal niet in.

Ik lees dat de minst capabele bankmedewerker (= bottom of the barrel) ingezet wordt voor leningen omdat dat meestal gewoon simulaties invullen is met gegevens die de klant geeft.
En dat is ook mijn ervaring van toen ik een huis kocht. Ik ben zelf bij meerdere banken met een niet-courrante (maar wel beschikbaar op de site) formules afgekomen om die ook eens te simuleren. Waar de bankmedewerker niet aan dacht en gewoon de standaard voorstellen deed uit zijn schema. Uiteindelijk zelfs zo één gepakt want wat ik zelf al uitgerekend had, was exact wat er ook uit de simulatietool van de bank kwam. En dan nog ging er geen lampje branden bij de bankmedewerker, enige was "Tiens, da's raar, worst case scenario van dit is beter dan average case van alle andere variabele...". Maar waarom ontging hem helemaal :wallbash:

Dat lees ik er totaal niet in.

Ik lees dat de minst capabele bankmedewerker (= bottom of the barrel) ingezet wordt voor leningen omdat dat meestal gewoon simulaties invullen is met gegevens die de klant geeft.
Dan hoef je nog niet mensen te sorteren in een figuurlijk vat en naar ze te verwijzen als "idioten" of "mannetje". Dat was een beetje mijn punt. Rant over o.i.d.

Dan hoef je nog niet mensen te sorteren in een figuurlijk vat en naar ze te verwijzen als "idioten" of "mannetje". Dat was een beetje mijn punt. Rant over o.i.d.
Het is letterlijk hun job om dat te weten en de klant erin bij te staan.

Die dat ik tegenkwam, noem ik ook idioten hoor. Als iemand met geen voorkennis en puur op basis van de beperkte info op de website een betere formule vindt dan de persoon wiens job het is, dan zijn dat weldegelijk vakidioten.

Ik ben bij een aantal banken geweest en om te bepalen of ik een lening kan krijgen keek men naar mijn maandelijks nettoloon en zeiden vervolgens dat dit te weinig is. Bij ING daarentegen nam men mijn nettoloon en verhoogde dit met ongeveer 300€ wat overeen zou komen met eindejaarspremie en vakantiegeld, waardoor ik wel voldoende zou verdienen voor een lening... :oink:

Vreemd dat andere banken hier geen rekening mee houden
Het hangt van bank tot bank af, sommigen tellen vakantiegeld/eindejaarspremie erbij terwijl anderen hier gewoon niet naar kijken. Sommigen tellen huurinkomsten 100% mee, anderen tellen dividend inkomsten tegen 70% mee, ... Zoveel mogelijk banken afgaan zou ik zeggen.

Het is letterlijk hun job om dat te weten en de klant erin bij te staan.

Die dat ik tegenkwam, noem ik ook idioten hoor. Als iemand met geen voorkennis en puur op basis van de beperkte info op de website een betere formule vindt dan de persoon wiens job het is, dan zijn dat weldegelijk vakidioten.
Dan nog hoeft de neerbuigende tuin inderdaad niet. Als iemand beperkt wordt door zijn/haar kennis en de instructies van het kantoor/HQ, begrijp ik nog altijd niet waarom dat opeens idioten of 'mannetjes' moeten zijn. Zeg dan "die pipo van dat kantoor". Ik heb andere ervaringen dat de bedienden van zowel Argenta, KBC alsook Fintro/BNP wel degelijk goed geïnformeerd zijn en het product van binnen en van buiten kennen, inclusief wat er kan en niet kan. Dat ze hun eigen beperkingen à la "ah ja, bank X aanvaardt dat, wij niet", kan, dan zijn dat opeens toch niet de achterlijke bankbedienden die mijn voeten moeten kussen?

Soit, komt zoals gezegd nogal pédant over.

Lange tenen, we kennen cege zijn schrijfstijl toch, met een kwinkslag geschreven. Ik moet de ervaring toch ook beamen.

Bij onze ronde ook medewerkers van allerlei slag gehad.
- De een raakte niet verder dan "computer says no/yes", als je zelf iets van optimalisaties voorstelde dan was het antwoord "de meeste mensen nemen een lening vast 20j dit is ons voorstel".
- Dan eens een filiaalhoofd gehad die uit eigen initiatief allerlei zaken voorstelde waaronder ook zaken waar we zelf nog niet aan gedacht hadden en ook geen spelletjes speelde - gaf ons direct zijn beste voorstel.
- Dan nog een hautaine recht van de schoolbanken verkoopster in mantelpak bij KBC "wij geven geen lening aan nieuwe klanten tenzij ze ook pensioensparen, autoverzekering, blabla bij ons nemen, wij verwachten dat jullie full option klanten worden", was vooral de manier waarop, waarschijnlijk omdat we daar als mid twintigers, was hittegolf, in tshirt en short gekomen waren.

Nu 10j later, filiaalhoofd had paar jaar geleden ons een mail gestuurd dat iemand anders zijn taken overnam met contactgegevens etc. (dat alleen al, tegenwoordig kom je dergelijke grondige communicatie nog maar zelden tegen), waarschijnlijk gepromoveerd. Bij de bank waar we onze lening hebben, helaas ook een "computer says yes/no" type geworden, enorm stroeve communicatie, gedemotiveerd tot en met. Nog wat extra simulatie gevraagd, die met een diepe zucht ingegeven werden, "mag ik daar een printout van", nog eens zuchten. Dat is het probleem zeker? De goei worden weggepromoveerd.

Dan voor een grote overschrijving langs kantoor met de baby. Wat slechte timing want baby had honger, krijsen tot en met. Weer zo een mantelpak type die na de overschrijving met krijsende baby begon over hoe veel we betaalden voor onze telecom, zie je al van ver aankomen, dan kan je toch ook niet anders dan concluderen dat wat mensenkennis ontbreekt en dat ik daar geen Proximus bundel ga aangaan terwijl ik daar zo snel mogelijk weg wil om mijn kleine eten te geven.
:laugh:

Dan voor een grote overschrijving langs kantoor met de baby. Wat slechte timing want baby had honger, krijsen tot en met. Weer zo een mantelpak type die na de overschrijving met krijsende baby begon over hoe veel we betaalden voor onze telecom, zie je al van ver aankomen, dan kan je toch ook niet anders dan concluderen dat wat mensenkennis ontbreekt en dat ik daar geen Proximus bundel ga aangaan terwijl ik daar zo snel mogelijk weg wil om mijn kleine eten te geven.
:laugh:
Uw bank smeert u een proximus bundel aan? :eek:

Vraag het aan Kate :unsure:
Jazeker, Belfius heeft een of andere samenwerking met Proximus.
Bij Belfius ook ging ik zeggen, denkende dat het KBC was, waar ik als privé en zakelijke klant vertrokken ben omwille van hun onnutige zielloze Kate, allerlei nutteloze niet-bankproducten die ze extra aanbieden, en dus exact dezelfde ervaring als Valkuil. De bank waar we met heel de familie al meer dan 50 jaar klant waren, doei!

Die retail bankmedewerkers zijn eigenlijk gewoon verkopers net zoals sales in de MediaMarkt of Krefel. Ik zeg altijd meteen dat ik kom voor hun beste prijs en/of interest %, en verder geen zin heb om tijd te verliezen, noch in verkooppraatjes of 10-tallen andere producten voorgesteld/ aangesmeert wens te krijgen. Die begrijpen dat niet...

Dan heb ik liever een bankfiliaal waar er nog echte zelfstandige filiaalhouders werken zoals bij Crelan, die doen tenminste de moeite nog, waar retail bedienden hun voeten eraan afvegen omdat ze hun lage quotas tegen het einde van het kwartaal toch behaald hebben en hun kruimelbonus voor ontvangen, doen die wat ze beloven.

Daarvoor betaal ik dan met plezier wat extra intrest voor, KBC kwam destijds af met een iets goedkopere offerte, maar met barslecht onvriendelijk onthaal.
Crelan daar enkele puntjes bovenop, maar niks js beter dan goed en met een glimlach ontvangen te worden zonder bepamperd of beoordeeld te worden.

Man man, hoeveel liters azijn drink jij zo per dag?

Het is helemaal niet zo dat de ene bank de eindejaarspremie wel meetelt en de andere niet. Dat is allemaal vastgelegd in wetgeving en richtlijnen van de NBB hoe dergelijke zaken berekend moeten worden. Het is niet omdat ze het je niet letterlijk zeggen dat het niet in hun berekening wordt meegenomen.

Ook hoeveel je netto moet overhouden of hoeveel % van je inkomen je aan een aflossing mag besteden is allemaal wettelijk vastgelegd met tussenkomst van de NBB.
Als dat allemaal is vastgelegd en bij elke bank dus ongeveer hetzelfde moet zijn, waarom laat ING mij dan lenen tegen een maandelijkse aflossing van 1900€ op een loon van ongeveer 2900€ en de andere banken die ik geraagdpleegd heb grote ogen trokken omdat zij dit totaal onmogelijk achten?

Als dat allemaal is vastgelegd en bij elke bank dus ongeveer hetzelfde moet zijn, waarom laat ING mij dan lenen tegen een maandelijkse aflossing van 1900€ op een loon van ongeveer 2900€ en de andere banken die ik geraagdpleegd heb grote ogen trokken omdat zij dit totaal onmogelijk achten?
Dat is op macro-niveau dat ze die berekening maken (zoveel pct moet quotiteit <90% etc). Maar ze kunnen uitzonderingen maken mits goede filliaalhouder en evt goedkeuring hoofdkantoor. Maar dan moet je al iemand hebben die niet enkel naar procedure kijkt maar het volledige plaatje snapt.

Uw bank smeert u een proximus bundel aan? :eek:

Ook gehad bij afsluiten krediet bij Belfius. Die vraag werd dan doorgestuurd aan de jongste werknemer ofzo, die vervolgens een simulatie van de Proximus-website screenshotte en doorstuurde. Aanbod was twintig euro duurder dan ons toenmalig pakket, uitspraken over Affinity-kortingen kon hij niet doen want dat lag niet bij Belfius. Ik kreeg wel een extra wifi booster, 1gb mobiele data extra en een Studio 100 Go Pass. Bedankt Belfius :unsure:

Crelan daar enkele puntjes bovenop, maar niks js beter dan goed en met een glimlach ontvangen te worden zonder bepamperd of beoordeeld te worden.
Wij zijn 10 jaar geleden enorm goed geholpen door argenta. De dienstverlening gaat daar al jaren zwaar achteruit, die krijgen de perikelen van een grootbank, log, lomp naar mensen toe en als er 10k op uw rekening staat bellen ze 4 keer per week om u iets aan te smeren. Ze bot afwijzen werkt blijkbaar niet.

Vorig jaar terug gegaan naar argenta voor een nieuwe hypothecaire lening, aangezien het toch min of meer onze huisbank is. Allerlei papieren invullen op voorhand, telefonische intake... om dan naar het kantoor te moeten gaan voor het meest ridicule voorstel te krijgen.

Daarna dan maar naar Crelan gegaan. Wat een verademing. Zeer vlotte dienstverlening, als ze beloven om terug te bellen doen ze dat, opvolging was super, advies en raad gegeven. Moest ik kunnen, ik was weg met mijn boeltje bij argenta.

On topic: hier lossen we 2 woningen af op een inkomen van 8.000 (zonder bonussen, mcs, vakantiegeld, ...) + 1.650 huurinkomsten. 3350 euro lening (dit was blijkbaar voor argenta compleet onoverkomelijk)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan