2 maand geleden gekeken voor inbouwkast.
Prijs ikea incl geleverd op 2e verdiep en geplaatst via hun diensten was 3x goedkoper dan de goedkoopste maatkast die we konden vinden.
Voor 10cm extra ruimte, ffkes 5k extra. Dat was het ons niet waard.
Als je ergens je goesting vindt met een ikea kast, en je kan die zelf ook wat afwerken (plaats het op een sokkel, plintje boven tot tegen het plafond en onder, paslatje tot tegen de muur) dan kan dat esthetisch het maatwerk wel benaderen, maar ik vind niet dat je ikea met een maatkast mag vergelijken. Er zijn veel redenen waarom de prijs totaal anders is.
- het design is te nemen of te laten. En het moet van formaten/modules passen in uw situatie.
- het plaatmateriaal is totaal niet dezelfde kwaliteit. Een schrijnwerker gebruikt solide platen (alé, intern is dat nog steeds spaanplaat natuurlijk), ikea heeft voor de meeste wanden twee plaatjes van 2 of 3mm waartussen ze een kartonnen graatstructuur gebruiken. Dat is veel goedkoper, maar ook kwetsbaarder en minder duurzaam. (de reden waarom de pax-handleiding zegt dat je tijdens het bouwen van uw pax-kast niet met uw voet mag staan op de plaat van de wand).
- kleurafwerkingen zijn beperkt tot de paar kleurtjes die ikea aanbiedt. Een schrijnwerker biedt u de optie om uit een hele catalogus te kiezen van kleuren, patronen, korrelgroottes, ... en bestelt gewoon de platen bij zijn leverancier volgens uw keuze.
- meubelbeslag is meer budgetserie. Een ikea-lade (zeker die van hun kledingkasten) en een blum-lade is echt wel een gigantisch kwaliteitsverschil. Voor hun keukens gebruiken ze wel een serie van blum, maar eentje die speciaal voor ikea geproduceerd wordt (wat goedkoper)
- wens je luxe extra's, zoals ingewerkte led-verlichting, dan wordt dat bij ikea-meubels lastig. Maar als je handig bent, en niet vies bent van wat DIY en ikea-hacking, dan lukt dat wel.
In mijn living (boekenkast en tv-meubel), en voor mijn vestiaire kast in een nis, heb ik ze laten maken (en dan is het een pinterest-like ontwerp, dat je niet kan maken met de ikea catalogus). Voordeel is dan dat bv de stijl, kleuren, het patroon van de houtaccenten identiek zijn aan de keuken en er een duidelijke lijn in alle meubels in die ruimte zit.
Tegen de bovenverdieping was het geld op dus in de slaapkamer staat er een pax kast. Maar daarvoor heb ik dan een sokkeltje gebouwd om hem boven de plint te tillen zodat hij mooi aansluit tegen de muren, paslatje tegen de muur, plint onderaan en plintje vanboven om hem tegen het plafond te laten aansluiten, naden afkitten, etc.
Als je het niet weet en je kijkt er vanop een afstandje naar lijkt het een inbouwkast, maar als je op de details gaat letten zie en weet je uiteraard dat het dat niet is.
In mijn bureau heb ik iets gelijkaardig gedaan met de besta serie (en lengteverschil tussen beschikbare muur en kast opgevuld met geschilderd mdf-lat van 15cm). Ziet er ook mooi uit vanop een afstandje, maar als je de lades bedient weet je dat het meer budget is dan the good stuff. Maar op sommige plekken in mijn huis vind ik dat ook gewoon minder erg

.