Maatkasten

Ik weet niet welk ontwerp je voor ogen hebt, maar hou er rekening mee dat je meer kwijt bent dan alleen je plaatmateriaal.
Deuvels, schroeven, scharnieren, greepjes, roedes, lades + geleiders....

laat ik het zo zeggen. Ik heb een jaar of twee geleden 2 simpele kastjes gemaakt. van 70x35x220cm. Het hout kostte hiervoor toen iets van €150, maar het hang en sluitwerk was minstens even veel. 12 scharnieren en 6 laderails. Voor een goede set rails voor je lades betaal je al snel 40€ per set.
Ik zei dan ook bewust legkasten ;)
Die lades en beslag kosten idd pakken geld

2 maand geleden gekeken voor inbouwkast.

Prijs ikea incl geleverd op 2e verdiep en geplaatst via hun diensten was 3x goedkoper dan de goedkoopste maatkast die we konden vinden.

Voor 10cm extra ruimte, ffkes 5k extra. Dat was het ons niet waard.

Wij gebruiken toch al 7 jaar zo goed als alles van meubels van Ikea, en ik zie eigenlijk geen reden om ooit iets duurders te kopen. Moesten de schappen nu echt beginnen doorzakken of zo, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Wij gebruiken toch al 7 jaar zo goed als alles van meubels van Ikea, en ik zie eigenlijk geen reden om ooit iets duurders te kopen. Moesten de schappen nu echt beginnen doorzakken of zo, dan is het een ander verhaal natuurlijk.
We zitten hier wel op BG hè. Wij kopen alleen hele dure dingen!

Wel een pak goedkoper dan Camber of consoorten (denk bijna 50% goedkoper).

Iemand ervaring met Camber (Gent)?
De lokale schrijnwerkes zaten tot mijn verbazing meer dan 50% duurder dan Camber, terwijl ik er oorspronkelijk van uitging dat Camber veel te duur zou zijn.

Wou eigenlijk totaal niet bestellen bij een keten die alles importeert uit het buitenland, maar het grote prijsverschil doet wel nadenken.

Hoe moet ik eigenlijk Camber zien qua kwaliteit?
Is dat vergelijkbaar met DSM Keukens, Ixina, Keukenbouwer en Eggo, maar dan voor maatkasten?
Want die eerste vier zouden er bij mij nooit inkomen.

Iemand ervaring met Camber (Gent)?
De lokale schrijnwerkes zaten tot mijn verbazing meer dan 50% duurder dan Camber, terwijl ik er oorspronkelijk van uitging dat Camber veel te duur zou zijn.

Wou eigenlijk totaal niet bestellen bij een keten die alles importeert uit het buitenland, maar het grote prijsverschil doet wel nadenken.

Hoe moet ik eigenlijk Camber zien qua kwaliteit?
Is dat vergelijkbaar met DSM Keukens, Ixina, Keukenbouwer en Eggo, maar dan voor maatkasten?
Want die eerste vier zouden er bij mij nooit inkomen.
Ik heb geen ervaring met de genoemde keukenbouwers maar wel met Camber. We hadden een dressing van Camber laten zetten en na 8 jaar was die wel echt nog als nieuw. Heel goeie kwaliteit, heel correct gezet ook (onder een schuin dak en tot in de puntjes afgewerkt). We zijn nu verhuisd en ik zou er zo terug een laten zetten als ik nog geld op overschot had 😀 we zijn ook offerte gaan vragen maar kwamen op een 15k en had wel gehoopt ergens goedkoper uit te komen maar als ik jou zo hoor, is dat misschien niet het geval.

Prijs ikea incl geleverd op 2e verdiep en geplaatst via hun diensten was 3x goedkoper dan de goedkoopste maatkast die we konden vinden.

Als je ergens je goesting vindt met een ikea kast, en je kan die zelf ook wat afwerken (plaats het op een sokkel, plintje boven tot tegen het plafond en onder, paslatje tot tegen de muur) dan kan dat esthetisch het maatwerk wel benaderen, maar ik vind niet dat je ikea met een maatkast mag vergelijken. Er zijn veel redenen waarom de prijs totaal anders is.

- het design is te nemen of te laten. En het moet van formaten/modules passen in uw situatie.
- het plaatmateriaal is totaal niet dezelfde kwaliteit. Een schrijnwerker gebruikt solide platen (alé, intern is dat nog steeds spaanplaat natuurlijk), ikea heeft voor de meeste wanden twee plaatjes van 2 of 3mm waartussen ze een kartonnen graatstructuur gebruiken. Dat is veel goedkoper, maar ook kwetsbaarder en minder duurzaam. (de reden waarom de pax-handleiding zegt dat je tijdens het bouwen van uw pax-kast niet met uw voet mag staan op de plaat van de wand).
- kleurafwerkingen zijn beperkt tot de paar kleurtjes die ikea aanbiedt. Een schrijnwerker biedt u de optie om uit een hele catalogus te kiezen van kleuren, patronen, korrelgroottes, ... en bestelt gewoon de platen bij zijn leverancier volgens uw keuze.
- meubelbeslag is meer budgetserie. Een ikea-lade (zeker die van hun kledingkasten) en een blum-lade is echt wel een gigantisch kwaliteitsverschil. Voor hun keukens gebruiken ze wel een serie van blum, maar eentje die speciaal voor ikea geproduceerd wordt (wat goedkoper)
- wens je luxe extra's, zoals ingewerkte led-verlichting, dan wordt dat bij ikea-meubels lastig. Maar als je handig bent, en niet vies bent van wat DIY en ikea-hacking, dan lukt dat wel.

In mijn living (boekenkast en tv-meubel), en voor mijn vestiaire kast in een nis, heb ik ze laten maken (en dan is het een pinterest-like ontwerp, dat je niet kan maken met de ikea catalogus). Voordeel is dan dat bv de stijl, kleuren, het patroon van de houtaccenten identiek zijn aan de keuken en er een duidelijke lijn in alle meubels in die ruimte zit.
Tegen de bovenverdieping was het geld op dus in de slaapkamer staat er een pax kast. Maar daarvoor heb ik dan een sokkeltje gebouwd om hem boven de plint te tillen zodat hij mooi aansluit tegen de muren, paslatje tegen de muur, plint onderaan en plintje vanboven om hem tegen het plafond te laten aansluiten, naden afkitten, etc.
Als je het niet weet en je kijkt er vanop een afstandje naar lijkt het een inbouwkast, maar als je op de details gaat letten zie en weet je uiteraard dat het dat niet is.
In mijn bureau heb ik iets gelijkaardig gedaan met de besta serie (en lengteverschil tussen beschikbare muur en kast opgevuld met geschilderd mdf-lat van 15cm). Ziet er ook mooi uit vanop een afstandje, maar als je de lades bedient weet je dat het meer budget is dan the good stuff. Maar op sommige plekken in mijn huis vind ik dat ook gewoon minder erg :).

Laatst bewerkt:
Voor de kinderen is het hier op de gang ook een pax kast met een op maat gezaagde plank ertussen en een zithoek in gemaakt. 25k vs 5k.

Is een wandkast met 12 kasten naast elkaar van 2m hoog en eronder de fameuze plank en daaronder halve meter kastjes met schuiven. Ergens een stuk waar de hoge kasten ontbreken en dat is nu een zithoek. Later wordt dat een tv/game hoek want er staat ook een zetel tegenover.

leek ons redelijk zinloos om daar iets permanent en duur te zetten aangezien we binnen 2y wsch al 2 deuren en 17 schuiven mogen vervangen omdat die gangster er op schrijven of iets kapot trekken.

Voor de kinderen is het hier op de gang ook een pax kast met een op maat gezaagde plank ertussen en een zithoek in gemaakt. 25k vs 5k.

Is een wandkast met 12 kasten naast elkaar van 2m hoog en eronder de fameuze plank en daaronder halve meter kastjes met schuiven. Ergens een stuk waar de hoge kasten ontbreken en dat is nu een zithoek. Later wordt dat een tv/game hoek want er staat ook een zetel tegenover.

leek ons redelijk zinloos om daar iets permanent en duur te zetten aangezien we binnen 2y wsch al 2 deuren en 17 schuiven mogen vervangen omdat die gangster er op schrijven of iets kapot trekken.

Wij willen ook een constructie maken met Ikea kasten om een afgesloten hoek te creëeren. Zou je een foto willen sturen (al dan niet in pb)? Bedankt.

Als je ergens je goesting vindt met een ikea kast, en je kan die zelf ook wat afwerken (plaats het op een sokkel, plintje boven tot tegen het plafond en onder, paslatje tot tegen de muur) dan kan dat esthetisch het maatwerk wel benaderen, maar ik vind niet dat je ikea met een maatkast mag vergelijken. Er zijn veel redenen waarom de prijs totaal anders is.

- het design is te nemen of te laten. En het moet van formaten/modules passen in uw situatie.
- het plaatmateriaal is totaal niet dezelfde kwaliteit. Een schrijnwerker gebruikt solide platen (alé, intern is dat nog steeds spaanplaat natuurlijk), ikea heeft voor de meeste wanden twee plaatjes van 2 of 3mm waartussen ze een kartonnen graatstructuur gebruiken. Dat is veel goedkoper, maar ook kwetsbaarder en minder duurzaam. (de reden waarom de pax-handleiding zegt dat je tijdens het bouwen van uw pax-kast niet met uw voet mag staan op de plaat van de wand).
- kleurafwerkingen zijn beperkt tot de paar kleurtjes die ikea aanbiedt. Een schrijnwerker biedt u de optie om uit een hele catalogus te kiezen van kleuren, patronen, korrelgroottes, ... en bestelt gewoon de platen bij zijn leverancier volgens uw keuze.
- meubelbeslag is meer budgetserie. Een ikea-lade (zeker die van hun kledingkasten) en een blum-lade is echt wel een gigantisch kwaliteitsverschil. Voor hun keukens gebruiken ze wel een serie van blum, maar eentje die speciaal voor ikea geproduceerd wordt (wat goedkoper)
- wens je luxe extra's, zoals ingewerkte led-verlichting, dan wordt dat bij ikea-meubels lastig. Maar als je handig bent, en niet vies bent van wat DIY en ikea-hacking, dan lukt dat wel.
Ik vrees dat als je die 'specialekes' wil, dat je al vlug niet maal 3 , maar maal 10 zit qua prijsverschil. Eigen design, eigen kleur, duur beslag, ...

Wij hebben ook onze living verdaan. We betaalden 8300 euro voor een wand met 2 kasten 60 cm en een inkasting van een schouw (eigen design):

1722240431707.png

Voor de andere kant van de living, die wel 8 meter doorloopt als zitbank (met lades/kastdeuren eronder)+inkasting schouw/haard + 4 kasten zaten we aan 18900 euro

1722240523764.png

Maatwerk is héél duur.
(prijzen 5 jaar geleden, exclusief btw)

Bijlagen

• 1722240210765.png
    1722240210765.png
    226,8 KB · Weergaven: 33
Voor de andere kant van de living, die wel 8 meter doorloopt als zitbank (met lades/kastdeuren eronder)+inkasting schouw/haard + 4 kasten zaten we aan 18900 euro

Bekijk bijlage 31472
Maatwerk is héél duur.
(prijzen 5 jaar geleden, exclusief btw)
Die prijzen die je aanhaalt vind ik wel heel stevig.

Ik heb nog een prijs van 2 jaar terug voor mijn volledige maatwerk keuken (4,5m kastenwand en daartegenover 3m eiland, enkel kasten (alles onder 1m met lades), geen toestellen of tabletten) voor 16672€ (excl btw) en dat is toch significant meer kast.
Maatwerk is duur (voor verschillende redenen, niet in het minst werkuren, maar ook materiaalkwaliteit), maar ik denk wel dat het voor minder kan dan dit.

Die prijzen die je aanhaalt vind ik wel heel stevig.

Ik heb nog een prijs van 2 jaar terug voor mijn volledige maatwerk keuken (4,5m kastenwand en daartegenover 3m eiland, enkel kasten (alles onder 1m met lades), geen toestellen of tabletten) voor 16672€ (excl btw) en dat is toch significant meer kast.
Maatwerk is duur (voor verschillende redenen, niet in het minst werkuren, maar ook materiaalkwaliteit), maar ik denk wel dat het voor minder kan dan dit.

De prijzen liggen bij maatwerk ook heel sterk uiteen, zelfs als je exact hetzelfde vraagt aan een paar meubelwinkels en schrijnwerkers. Bij ons scheelde dat bij 1 kast (met dezelfde materiaalkeuze naar samenstelling/dikte/afwerking) een factor 5 tussen de verschillende offertes.

Ik heb geen ervaring met de genoemde keukenbouwers maar wel met Camber. We hadden een dressing van Camber laten zetten en na 8 jaar was die wel echt nog als nieuw. Heel goeie kwaliteit, heel correct gezet ook (onder een schuin dak en tot in de puntjes afgewerkt). We zijn nu verhuisd en ik zou er zo terug een laten zetten als ik nog geld op overschot had 😀 we zijn ook offerte gaan vragen maar kwamen op een 15k en had wel gehoopt ergens goedkoper uit te komen maar als ik jou zo hoor, is dat misschien niet het geval.
Bedankt voor de feedback en leuk om lezen dat jullie een positieve ervaring hadden bij Camber.
Mag ik zo indiscreet zijn om te vragen of dit bij Camber Gent (Latem) was?

Ik zou misschien nog een aantal offertes bij andere schrijnwerkers kunnen opvragen.
Misschien dat ik wel een betere prijs kan bekomen, maar momenteel zit Camber hier dus het goedkoopst.
Tot mijn verbazing.
Een aantal Google reviews zeggen hetzelfde dat zij er als beste uitkwamen qua prijs.

Maar het was echt niet mijn bedoeling om bij hen te bestellen.
Was er altijd van uitgegaan dat je beter af bent bij een kleine zelfstandige, omdat die (in principe) er alles aan zal doen om zijn klanten tevreden te houden.
Bij die 'ketens' heb ik meer de indruk dat je geluk moet hebben op welke werknemers je valt.
Heb je iemand over de vloer die gepassioneerd is zijn werk, krijg je ongetwijfeld topplaatsing - terwijl iemand die gewoon zijn uren komt kloppen, misschien minder geeft om de kwaliteit van het werk.

Nu ja, om mijzelf meteen tegen te spreken: het is nu niet dat ik zo lovend ben over alle zelfstandige aannemers, want bij mijn vorige woning is dat een hel geweest. Het ging daar wel niet over maatkasten/schrijnwerkers.

Wat me wel een beetje stoort bij Camber is de druk die ze zetten om bij hen te tekenen.
"Als je beslist voor die dag, krijg je extra korting - anders niet".
Geen extreme verkoopstechnieken zoals bij DSM en consorten - maar ze zouden professioneler overkomen mochten ze deze manier van verkopen laten vallen...

Wij hadden toen besteld bij de Antwerpse vestiging. We zijn een half jaar geleden daar weer geweest vermits we verhuisd zijn, en toen was de offerte gewoon een maand geldig, totaal geen druk gelegd eigenlijk.
Dat is inderdaad een heel onaangename praktijk dus ik begrijp wel dat je daar op afknapt. Maar qua kwaliteit is dat dus wel oké. Onze dressing was met schuifdeuren, een aantal lades, ook uittrekbare broekenhangers, ingebouwde led verlichting etc en daar is nooit een probleem mee geweest, bijgevolg dat we daar nu ook teruggekeerd waren voor een offerte voor het nieuwe huis. Ik denk wel dat die weer kortingen doen rond de typische bouw beurzen etc dus mss is het dan sowieso een interessantere moment om te bestellen dan nu.

Dat is inderdaad een heel onaangename praktijk dus ik begrijp wel dat je daar op afknapt. Maar qua kwaliteit is dat dus wel oké. Onze dressing was met schuifdeuren, een aantal lades, ook uittrekbare broekenhangers, ingebouwde led verlichting etc en daar is nooit een probleem mee geweest, bijgevolg dat we daar nu ook teruggekeerd waren voor een offerte voor het nieuwe huis.
Afknapper is misschien veel gezegd, in die zin dat ze die voorwaarde wel nog met de glimlach hebben medegedeeld (en niet dreigend zoals bij die eerder genoemde zaken).

Heb wel ook de indruk dat ze alle mogelijke "speciallekes" wel goed beheersen, zoals alle verschillende dragers, broekenhangers, haakjes, etc...
Het is natuurlijk hun core business, dus dat pleit dan ook wel terug in hun voordeel.

In oktober, wat nu niet extreem lang meer is, hebben we hier de Bis-beurs in Gent, dus inderdaad een goede suggestie om tot dan te wachten.
En dan maar hopen evenveel geluk te hebben met de plaatsing en de kwaliteit zoals bij jullie het geval was!

Wij hadden toen besteld bij de Antwerpse vestiging. We zijn een half jaar geleden daar weer geweest vermits we verhuisd zijn, en toen was de offerte gewoon een maand geldig, totaal geen druk gelegd eigenlijk.
Dat is inderdaad een heel onaangename praktijk dus ik begrijp wel dat je daar op afknapt. Maar qua kwaliteit is dat dus wel oké. Onze dressing was met schuifdeuren, een aantal lades, ook uittrekbare broekenhangers, ingebouwde led verlichting etc en daar is nooit een probleem mee geweest, bijgevolg dat we daar nu ook teruggekeerd waren voor een offerte voor het nieuwe huis. Ik denk wel dat die weer kortingen doen rond de typische bouw beurzen etc dus mss is het dan sowieso een interessantere moment om te bestellen dan nu.
Tot hoeveel percent korting geeft Camber, een idee van? Wij hebben een offerte laten opmaken en krijgen 8% korting als we alle kasten door hen laten opleveren, dus een soort van combinatiekorting. Ik vroeg me af of ze soms meer korting geven, want bij maatkastenonline krijg je momenteel bvb. 20% korting (al moet ik wel zeggen dat wat daar mogelijk is beperkt is t.o.v. Camber).

Ik vroeg me af of ze soms meer korting geven, want bij maatkastenonline krijg je momenteel bvb. 20% korting (al moet ik wel zeggen dat wat daar mogelijk is beperkt is t.o.v. Camber).
Uw aantal % korting maakt niets uit. Het is de uiteindelijke prijs die je betaald.

Het is gemakkelijk om 30% korting te geven aan een product dat reeds in de basis te duur was

Uw aantal % korting maakt niets uit. Het is de uiteindelijke prijs die je betaald.

Het is gemakkelijk om 30% korting te geven aan een product dat reeds in de basis te duur was
Uiteraard, maar Camber is ook 4x duurder dan Maatkastenonline in ons geval. Maar zoals ik al zei is het niet 1 op 1 te vergelijken gezien de beperkingen bij Maatkastenonline en je moet het natuurlijk nog zelf plaatsen ook. En aangezien Camber een keten is, zullen de prijzen altijd wel vastliggen naargelang welke opties je kiest, maar de kortingen die ze geven daarom niet. Lijkt me dus interessant om te weten welke kortingen anderen krijgen.

Ik heb een vaste schrijnwerker voor maatkasten, maar onlangs toch nog eens 3 andere laten komen uit de buurt om nog eens te vergelijken qua prijs en bij alle drie lager de offertes in lijn met mijn vaste. In 2020 zijn we ook eens bij Camber geweest en die waren toch 3x zo duur als mijn schrijnwerker. Als ik hem vergelijk met maatkastenonline is hij 1,5x duurder ongeveer.

Terug
Bovenaan